Jeg har 6 heste i stalden og er tidligere hø bruger. Efter dette års høst har jeg været nødt til at tage wrap ind og er faktisk ved at være helt glad for det.. Det kommer også i stalden til næste år..
Mit fordeler sig således:
Mimosa. 10 kg hø. i hønet med små masker. (giver det længere tyggetid) Hun æder sit stråfoder enormt hurtigt og tager nemt på. så 2 slet hø er det der giver hende flest tyggetimer.
Nienna: 6 kg hø. 4 kg wrap. Igen brug for længere aktivering Wrappen for hun kun fordi hun ikke gidr æde meget mere end de 6 kg hø i boksen.
Wray og Nenja: 10 kg hø. 15 kg wrap(eller mere det hun vil æde får hun) Hun vil helst have wrappen. Så derfor er hun oppe i så høj dosis som muligt. Før hun folede rørte hun ikke sit wrap men ville kun have hø. Så det er lidt fra dag til dag hvad hun helst vil have.
Komma: 8 kg wrap. i hønet med små masker. Kan ikke tåle hø. og bliver for fed hvis han får mere.
Max: 10 kg hø. 8 kg wrap. Vil helst have wrappen men får lind mave af det så det handler om at styre det for ham.
Det er min oplevelse at wrappen er hurtigere spist end høet. og ved dem som ikke kan tåle så meget vil jeg helst have at de tygger så mange timer som muligt.
For dem som skal tage på afhænger det af hvad de helst vil have. Så kan jeg regulere dem i det. og på den måde sikre mig at de æder nok..
Så næste år hedder den både wrap og hø her!!