Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

fodergal hoppe
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 22:40

Hejsa

Jeg har en hoppe, som er temmelig fodergal. Når der er hø eller foder i boksen, er hun noget af en sur siske, som lægger ører og stikker af, hvis man prøver på at komme tæt på. Hun hverken bider eller sparker, men jeg kan da godt komme i tvivl om, om hun kan finde på det. Når der ikke er foder, er der ingen problemer med hende, så er hun sød og rar.

Jeg er temmelig bekymret for, om jeg kan komme til at forstærke det her lille problem. Altså når hun er en sur siske og vender røven til for at komme væk fra mig, så er jeg ikke helt tryg, og selv om jeg siger til mig selv, at jeg IKKE skal flytte mig (hun skal ikke lære, at hun kan true mig væk), så er jeg ikke helt sikker på, at min elendige krop alligevel ikke læner sig et par centimeter tilbage.

Jeg er vildt meget i tvivl om, hvordan jeg skal tackle det her. Jeg skal jo have fat i hende i ny og næ, og som regel er det på det tidspunkt, hvor de lige er kommet ind, og der altså er foder i boksen. Jeg er bange for at komme til at presse hende så meget, at der en dag kommer en uheldig reaktion - men vil heller ikke lære hende, at bare hun lægger ørerne, så bakker jeg af.

Nu plejer jeg at gå ind i boksen, stille mig og vente op ad væggen, hvor høet ligger et lille stykke fra hende, mens hun står og ser mopset og stresset ud. Når jeg har ventet et lille stykke tid, har jeg en fornemmelse af, at jeg kan gå lidt tættere på, og når jeg får fat i grimen, stikker jeg hende en godbid, og så er hun færdig med at være sur.

Hun kan godt finde på at komme hen med hovedet, både når jeg står i boksen og gerne vil have fat i hende, og når jeg står udenfor. Men hvis jeg her prøver på at røre hende, så lægger hun ørerne og er mopset igen - stadig kun indtil jeg får "fanget" hende.

Nogle bud på, hvordan jeg får fat i min sure siske på en god måde, uden at vente på at hun har inhaleret fem kilo hø?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

ja hvis jeg var
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 15:39

hoppe ville jeg nu også blive sur over at blive fjernet fra min mad, når jeg har allermest lyst til at spise.. selvfølgelig skal man kunne komme til sin hest når den spiser, men hvis det bare er for at blive fjernet fra foderet kan du nok ikke vente anden reaktion.. måske skulle du lade den ha´ sit foder tidspunkt for sig selv, og du kunne bruge 5 mins hygge i boksen sammen med den UDEN at fjerne den og sætte tids intervallet op hvis det går godt. Jeg personligt mener at hesten har krav på madro og sin time bagefter til at "slå mave", og kunne aldrig drømme om at fjerne den fra det foder den lige har fået serveret. Når du står udenfor boksen og snakker med den er den ikke sur, den ved jo så at den ikke bliver fjernet.. Og iøvrigt klog hest sådan at fortælle frit fra leveren, bare ærgerligt at det ikke bliver imødekommet..

Akademisk ridning en selvfølge.

www.lykkesager.dk

0
0
Svar på denne tråd

tina...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 16:06

Tak for dit svar. Det er først, når boksen er helt tom for hø, at hesten gider at have noget med mennesker at gøre. Da hendes foder primært består af hø, betyder det, at jeg faktisk først kan komme til at lave noget med hesten omkring midnat - og det holder jo ikke rigtigt, vel?

Fem minutters hygge i boksen er ikke rigtig hyggeligt, når hun står og lægger ører. Hvis hun ikke var så sur, ville jeg da bare strigle og klø, mens hun spiser - men det skal jeg altså ikke nyde noget af med den true-attitude, hun udviser... hun synes IKKE, det er hyggeligt at blive kløet eller at have noget som helst med mig at gøre, mens hun spiser.

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

næh men de
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 19:47

5 min hvor du står helt passiv eller 30 sek hvis det er rigeligt, kunne måske fortælle hende at du ikke har til hensigt at gøre andet end bare være der.. du kunne måske bare stå i døren så du har mulighed for at flytte dig, hvis hun alligevel føler sig truet. kan godt se at det er et problem hvis hø spisningen varer hele aften, var der mulighed for at hun første fik tilbudt sit foder/hø når du var færdig med hende? så kan hun jo spise den halve nat med hvis hun har lyst. Så slipper du jo for konflikten, og hende fra frustrationen over at blive fjernet fra foderet? Og sys du hun skal ha´noget inden, kunne du evt bare gi hende en lille bitte del af foderet og resten + hø når du har redet? nå men bare nogle ideer mvh

Akademisk ridning en selvfølge.

www.lykkesager.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tina...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2008 21:23

Det er lidt svært at lave om på staldens rutiner - specielt når jeg ikke selv kommer hver dag og på forskellige tidspunkter. Så bliver jeg jo en bøvle :-)

Problemet er, at jeg jo HAR tænkt mig at gøre noget ved hende - jeg er så småt ved at ride gimpen til. Hvis jeg nu står stille i 30 sek. eller fem minutter, skal jeg jo gå igen, komme tilbage igen og gøre det samme - helt indtil hesten er ok med det. Det er først der, jeg så kan tage fat i hende - ellers lurer hun hurtigt, at jeg nogle gange tager fat i hende og fortsætter med at sige nej tak, tror jeg?

Jeg plejer egentlig at trække tiden, til jeg tager ud i stalden, til hestene er inde. Jeg synes, hun skal have lov til at spise lidt, når de nu går på en fold uden græs (dog med høudlægning to gange om dagen) inden jeg begynder at herse med hende. De sidste par dage har jeg været derude, inden de kommer ind og har bundet hende langt op i boksen og ladet hende spise, mens jeg strigler - der er der intet problem.

Nu flytter vi stald i morgen, så må jeg se, hvordan jeg kan få rutinerne til at passe, så hun enten er færdig med komme-ind høet, når jeg kommer, eller at jeg tager hende på samme måde som nu...

Og så må jeg bare gøre den træning så okay rar, at hun godt gider. Det gør hun nu også, når bare ikke høet trækker...

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

provokerende..
Forfatter: 
Dato:  01-02-2008 13:22

Jeg har to hopper, der er sure ved fodring. Den ene er meget sur, truer af os osv og har os sparket ud efter os, den anden lægger bare ørerne og ser sur ud.

Jeg er egentlig bare lidt provokerende og stiller mig hen ved siden af dem mens de spiser. Viser jeg ikk er bange for dem, men heller ikke har en ide om at fjerne dem fra deres foder, jeg skal bare have lov at være der når jeg vil og det er ikke dem der bestemmer hvornår det er.

Jeg laver tit et eller andet, retter på dækken osv, mens de spiser. Hvis der skulle komme et bagben fra gimpen, kommer der bare et igen og så bliver vi gode venner, menmindre hun har mere at skulle sige. Men som hovedregel giver jeg mig aldrig. Bliver der altid indtil de er afslappede og bare spiser.

Hende der er meget sur, kunne man slet ikke komme til i starten, men nu kan jeg da stå inde ved hende, strigle, tage dækken af og på uden indvendinger, mens hun spiser. Hun kan dog stadig se noget så sur ud, når man går udenfor boksen, men går jeg ind er der ikk noget..

/Cecilie

Sælges:

Kat 3 hoppe, pandora, se hendes præs.

Kat 3 hoppeføl fra 2007, Welsh/dartmoorblanding. Super gangarter.

Kat 3 hingsteplag fra jan 2006. Palomino m 4 sokker og blis. Kommende dressur.

Skriv.. ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider