..., det kan jeg i hvertfald garantere for
Jo bedre du sidder i sadlen, jo mindre koncentration skal du også bruge på at sidde ordenligt. Du kan istedet forkusere mere på andre ting, når du sidder ordenligt.
Jeg taler af egen erfaring. Jeg har selv skiftet fra kombineret til dressursadel på min haflinger, før havde jeg kun en kombineret til hende, den er dejlig at sidde i, en god sofasadel, når man ridder turer, springer eller fræser på stubmarkerne.
Men lige så snart jeg skulle ride dressur, begyndte den at irritere mig

Jeg døjede en del med manglende kontakt mellem hesten og mine ben, når jeg red dressur på hende. Kontakten kom, så snart jeg satte stigbøjlerne et par huller ned og dermed fik benene ned i en mere "dressur-agtig" længde. Ulempen ved det var, at jeg dermed mistede kontakten til knæstøtten på sadlen, da jeg ikke sad med knæene i den højde, som er beregnet til en kombineret sadel, og dermed havde jeg næsten intet at støtte benene til, så de fløj frem og tilbage over sadelklapperne, ikke voldsomt behageligt

Forrige sommer faldt jeg så over en dressursadel i Den Blå Avis. Den endte jeg så med at købe, og nu sidder jeg som en drøm, når vi rider dressur. For her kan jeg ride med tilpas lange stigremme og stadig have fuld kontakt med benstøtten i sadlen, så nu flyver mine ben slet ikke rundt mere, og jeg skal heller ikke bruge den samme mængden koncentration på at sidde korrekt med benene mere, men kan i stedet bruge det på andre ting, hvilket er en stor fordel
Jeg vil ikke sige, at sadlen direkte gør dig til en bedre rytter, men den kan da helt klart være en stor hjælp for dig
Jeg har i hvertfald aldrig nogensinde fortrudt, at jeg købte en dressursadel, tvært imod er jeg super glad for den
Lige et tip: skal du ud og købe dressursadel, så kan jeg varmt anbefale dig, at kigge i Den Blå Avis, eller andre steder med brugt udstyr. Du kan med stor sikkerhed sagtens finde en brugt sadel i et godt mærke, til en meget fair pris.
Min dressursadel er en af de gamle Hubertus Kosak sadler. Den købte inkl. stigremme, stigbøjler og en gjord, for 1500 kr. Den eneste der er med den, er at den har fået en skramme på den ene sadelklap, som ikke kan ses når man sidder i sadlen, og det kan jeg sagtens leve med, når jeg til gengæld sparer 1000 kr eller måske mere. Sadlen er blød og super dejlig at sidde i.
Så kig efter en brugt, du kan være heldig at finde en sadel til billige penge