Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Dressursaddel
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 16:00
Jeg har en kombisaddel til min pony, jeg kunne meget gerne tænke mig en dressursaddel. Men så en dag sagde min mor at man blir en bedre rytter at ride i sån saddel end i en dressursaddel, men det mener jeg bestemt ikke at man gør.

hvad syntes du ????
er det min mor der har ret eller er det mig der har ret ??

m.v.h Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Bedre rytter?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 18:43
Jeg tror ikke sadlen spiller en særlig stor faktor når man skal være en bedre rytter.
Men det kræver selvfølgelig, at man sidder godt i sadlen og at den støtter de rigtige steder.

Jeg sidder klart bedre i min dressursadel. I min kombinerede havde jeg for vane at trække benene op. Det er meget lettere at holde dem på plads i dressursadlen, fordi der er lidt mere støtte, og sædet er mere behageligt.

Om man bliver en bedre rytter kan jeg ikke helt tage stilling til, men jeg synes det er lettere at rette sig op og sidde mere korrekt i min dressur.
Som forøvrigt er en Hubertus Kosak.

En kombineret sadel er bygget til allround ridning, altså både dressur og spring, hvorimod en dressursadel er bygget til at give dressurryttere det mest optimale sæde. Så jeg vil da mene det mest optimale for dressurrytteren er en dressursadel (bare navnet, ikke? ;)). Selvom man nu sagtens kan klare sig med en kombineret, SÅ meget giver sadlen heller ikke.

Mvh. Ida & Halifax ♥
~ (y)Fjordpower! ;D ~

♫♪Joooohnny Fuup, Joooohnny FUP :P ♫♫♪
0
0
Svar på denne tråd

Sadlen
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 19:21
har meget at sige, men man bliver ikke bare en bedre rytter af at ride i dressursadel. Man får blot et bedre sæde til dressur hvis sadlen ellers er ok.

0
0
Svar på denne tråd

bedre rytter uden sadel
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 13:00
man bliver en bedre rytter af at ride uden sadel -evt. med en voltige eller ridegjord uden bøjler som støtte. rider du uden sadel i et stykke tid vil du ride og sidde bedre i sadlen når den kommer på igen.
0
0
Svar på denne tråd

Sadlen hjælper meget...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 14:49
..., det kan jeg i hvertfald garantere for :-)

Jo bedre du sidder i sadlen, jo mindre koncentration skal du også bruge på at sidde ordenligt. Du kan istedet forkusere mere på andre ting, når du sidder ordenligt.

Jeg taler af egen erfaring. Jeg har selv skiftet fra kombineret til dressursadel på min haflinger, før havde jeg kun en kombineret til hende, den er dejlig at sidde i, en god sofasadel, når man ridder turer, springer eller fræser på stubmarkerne.
Men lige så snart jeg skulle ride dressur, begyndte den at irritere mig >:-( Jeg døjede en del med manglende kontakt mellem hesten og mine ben, når jeg red dressur på hende. Kontakten kom, så snart jeg satte stigbøjlerne et par huller ned og dermed fik benene ned i en mere "dressur-agtig" længde. Ulempen ved det var, at jeg dermed mistede kontakten til knæstøtten på sadlen, da jeg ikke sad med knæene i den højde, som er beregnet til en kombineret sadel, og dermed havde jeg næsten intet at støtte benene til, så de fløj frem og tilbage over sadelklapperne, ikke voldsomt behageligt :-(
Forrige sommer faldt jeg så over en dressursadel i Den Blå Avis. Den endte jeg så med at købe, og nu sidder jeg som en drøm, når vi rider dressur. For her kan jeg ride med tilpas lange stigremme og stadig have fuld kontakt med benstøtten i sadlen, så nu flyver mine ben slet ikke rundt mere, og jeg skal heller ikke bruge den samme mængden koncentration på at sidde korrekt med benene mere, men kan i stedet bruge det på andre ting, hvilket er en stor fordel :-)

Jeg vil ikke sige, at sadlen direkte gør dig til en bedre rytter, men den kan da helt klart være en stor hjælp for dig :-)

Jeg har i hvertfald aldrig nogensinde fortrudt, at jeg købte en dressursadel, tvært imod er jeg super glad for den :-)

Lige et tip: skal du ud og købe dressursadel, så kan jeg varmt anbefale dig, at kigge i Den Blå Avis, eller andre steder med brugt udstyr. Du kan med stor sikkerhed sagtens finde en brugt sadel i et godt mærke, til en meget fair pris.
Min dressursadel er en af de gamle Hubertus Kosak sadler. Den købte inkl. stigremme, stigbøjler og en gjord, for 1500 kr. Den eneste der er med den, er at den har fået en skramme på den ene sadelklap, som ikke kan ses når man sidder i sadlen, og det kan jeg sagtens leve med, når jeg til gengæld sparer 1000 kr eller måske mere. Sadlen er blød og super dejlig at sidde i.
Så kig efter en brugt, du kan være heldig at finde en sadel til billige penge :-)

Vinterknus fra Tine og haflingerdyret Flicka :-D

- En af fordelene ved at være rodet er,
at man gør nye og spændende oplevelser hver dag -
Peter Plys

Nyt sveddækken, str. 140 cm., sælges, se mere på markedspladsen
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider