Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Urter - Marietidsel
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 10:00

Marietidsel
Sibylum marianum

Marietidsel (frøene er den medicinske del) virker både forebyggende og helbredende på leverskader. Det aktive stof i planten er silymarin, som man har forsket en del i i forbindelse med bl.a. leverskader hos alkoholikere (fedtlever). Frøene regenererer cellerne og udrenser de giftige stoffer, der ophobes i leveren. Det er en god ide at give hesten Marietidselfrø i tiden efter medicinindtagelse. Der er ikke konstateret problemer med at give det i længere perioder.

Heste spiser gerne marietidsel, hvor de kan komme til det.

Marietidsel modvirker dannelsen af frie radikaler og virker derfor som et stærkt anti-oxidant - faktisk flere gange stærkere end E-vitamin. Den modvirker også dannelsen af kolesterol.

Endvidere virker frøene fordøjelsesfremmende og mælkedrivende – er altså velegnet til diegivende hopper.

Forskere er begyndt at undersøge frøenes anvendelse mod forskellige gigt-sygdomme, da den har vist sig at have anti-inflammatoriske egenskaber.

Patienter, der behandles for bl.a. bryst- og æggestokkræft, bør ikke anvende Marietidsel, da den hæmmer de stoffer, der gives mod tumorer (tumornekrose).

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Illustration?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 10:14
Hej Marianne,

Tak for dine gode oplysende indlæg vedr. urter.

Jeg personligt mangler bare illustration af urterne, da det ikke er alle, jeg ville kunne genkende i naturen.

mvh

Bente

stutterihoejly, som kan lide alle heste uanset race, ej raceren, størrelse og køn! (y)
0
0
Svar på denne tråd

Billede
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 10:37

Du har helt ret - jeg har lige nappet et billede her. Det kommer fra en site, der hedder Webwitch.dk. Jeg er faktisk ikke helt up-to-date med, om man må låne billeder på den måde? Jeg har ikke selv fået taget billeder af urterne / planterne, jeg har simpelthen ikke tid. ;-)

Jeg glemte forøvrigt lige at gøre opmærksom på, at man ikke kan lave te / vandigt ekstrakt af Marietidselfrø, da silymarin ikke er opløselig i vand.

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

rigtig glad
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 11:25

Hejsa Marianne.

Vil bare lige sige at jeg er rigtig glad for dit arbejde med at fortælle os om urter :-D

Hilsen Anne
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak Anne
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 13:00

Det er også rigtig rart at få lidt feed-back på det, enten i form af spørgsmål eller kommentarer - så jeg ved, at der stadig er interesse for det.
Jeg håber også det kan give nogle interesse for selv at gå i gang med at bruge urter til deres heste. Man behøver jo slet ikke være ekspert for at kunne få fornøjelse af naturens gaver. :-) Hvem har ikke ukrudt i haven, som kunne gøre bedre fyldest i hestens mave? ;-)

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 13:45
Hej Marianne.

Har du tilfældigvis også et billed af Hvidtjørn???

Uafhængig ALOE VERA distributør

:-D Mie Doktor :-D

ÅRETS HAFLINGE HINGST 2002 SÆLGES.... RING FOR NÆRMERE INFO.

http://doktor.ridesiden.dk www.flp.dk/doktor
0
0
Svar på denne tråd

helt enig
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 19:40
med de andre:O) jeg har læst noget om dine urte-blandinger. også om hvordan man selv kan høste brandenælde osv. hvilket jeg har tænkt mig at gøre til sommer;O) men jeg bor på færørene, så jeg ved ikke helt, hvilke planter i har, som vi også har. men jeg tror da vi har brændenælde:O)
0
0
Svar på denne tråd

Hvidtjørn
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 22:38

Jeg fandt lige et her - fra www.honningbien.dk.

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider