Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fodring
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 22:37

Jeg har fået udregnet en foderplan til min oldenborg vallak på 6 år og ca 600 kg, som jeg fodrer efter.

Arbejdsbyrden er let arbejde.


Den ser således ud:

ca 10 kg wrap

0,5 kg green power lucerne light

2 dl raps olie

0,5 kg roepiller (tørvægt - opblødes inden anvendelse)

150 salvimin

1 ske biotin fra Blue Horse ca 17 g

20 g hvidløg

3 kg gulerødder


Fodret er fordelt på 3 måltider. Han trives og ser fin ud på dette. Nu er det så bare, at jeg kunne godt tænke mig at høre, om I har alternativer, da jeg syntes prisen pr måned for foder stiger og stiger.


Kan jeg fodre billigere? Evt hvordan?

Jeg ønsker at bibeholde "wrap adlibitum" og som det primære grundet tyggetiden og strukturen. Derudover er jeg åben for forslag.


Skal jeg evt overveje at skifte foder? Hvad kan I anbefale?

Tilføj gerne priser i Jeres svar.


Hanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fodring
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 23:07

Er der nogen speciel grund til:


Biotin

Hvidløg

Olie


Kan den egentlig ikke "bare" fodres med - Wrap, roepiller og salvimin?




Mange hilsner fra Monica

En rigtig hest - har 4 ben og en hale



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 23:33

Ifølge foderplanen der er lagt anvendes olien istedetfor havre og giver udelukkende energi. Ved ikke om han bliver dækket ind i FE uden - det vil jeg lige undersøge..


Biotin gives da min smed anbefaler dette til hesten. Hovene var i meget dårlig forfatning da jeg købte min hest.


Hvidløg vil jeg kunne stoppe med.


Tak for hjælpen


Hanne


0
0
Svar på denne tråd
 
 EFFEKTIV
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 00:24

Hej!


Jeg har flere års erfaring med foder og må sige jeg har brugt rigtig mange timer på at finde det bedste foder til den billigste pris.


Det er jo forskelligt fra hest til hest hvad den har brug for nogle heste trives på hø og vand men vil du kræve noget af din hest og forebygge sygdom og infektioner skal der ofres lidt.


Mit forslag til dig:


Wrap mindst 7 kilo


600 g Naturmusli fra st. hippolyt - et meget koncentreret foder der dækker hesten ind m vitaminer og urter. Meget drøj i brug.


Hvidløg men køb evt. net i Netto til 10 kr og snit 1-2 fed i foderet.


2 kilo havre for energien


Rapsolie billigt men holder fedt på kroppen så musklerne kan styrkes


Biotin - hvis din hest ikke har svage hove el er under 3 år skulle det ikke være nødvendigt at gi den det.


Sidst men ikke mindst Equimal fra st. hippolyt - styrker immunforsvaret som jo er grundlæggende for hestens ve og vel.


Lamin fra st. hippolyt perfekt som en kur ved infektioner men kan også bruges forebyggende.


Hold dig fra foder der indeholde sukker som eks. melasse, horsespeed, majs og lign. Sukkeret gør hesten mere modtagelig overfor infektioner.


Håber du kan bruge mine råd!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider