Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Æder rødder
Forfatter: 
Dato:  27-01-2008 16:58

Hejsa

Er der nogen der har erfaring med det her?

2 af mine heste går hver dag og skraber store huller på folden og æder rødder. De har en kæmpe fold hvor der stadig er lidt græs og ikke særlig mudret. Mine andre 3 heste gør det ikke...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2008 19:05

Mine shetlændere skraber også huller for så at æde rødder. Så det må være en adfærd der er helt normal....Men jeg har heller ikke de store erfaringer.

Du bliver aldrig for stor til en Shetlænder.

Lykkelig ejer af Choko Chanell (DV)

0
0
Svar på denne tråd

ggggggggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  27-01-2008 21:47

Vores to hopper gør det også, den ene ser ud til at have lært den anden det. Der er græs og forskellige grene at gnave i på folden og de bliver fyldt med roepiller og wrap om morgenen inden de kommer ud. De ser ud til at gå efter kløver rødderne og det er møg irriterende for der kommer jo jord med ned

:o) Iben

0
0
Svar på denne tråd

Æder rødder
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 09:01

ja lige præcis, jeg er også træt af at de får jord. Mine heste går ude fra kl 9 til kl 17 hver dag, og selv om der så er stråfoder på marken, så ender de med at gå ud og skrabe store kratre i marken og æde rødder.... Gad vide om de mangler et eller andet???

0
0
Svar på denne tråd

Mærkeligt
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 09:10

Mine har også adgang til en græsareal samt stråfoder og grene. Men det tyder da lidt på at det er en adfærd de er født med. Jeg kender intet til at de skulle mangle noget. Ja lidt irriterende med den jord de så får med ned i deres tarm. Godt at man så kan give Loppefrøskaller for at hjælpe på problemet.

0
0
Svar på denne tråd

Æder Rødder
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 09:21

loppefrøskaller? Hvad er det for noget?

0
0
Svar på denne tråd

Mine gør...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 11:46

det også, og jeg syntes det er et problem i år, jeg har ikke set dem gøre det sidst vinter

Du siger din mening

så må du accepterer

jeg gør det samme

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Æder rødder
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 20:43

Hmm... det er godt at høre at mine heste ikke er de eneste. Men gad vide hvorfor de gør det...

0
0
Svar på denne tråd

loppe.
Forfatter: 
Dato:  01-02-2008 19:10

Loppefrøskaller er nogle skaller man kan give dem for at undgå at de får sandkolik. Altså når de æder rødder, ja så kan det ikke undgås at der kommer sand/jord ned i deres tarmsystem og det kan give kolik.

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  01-02-2008 22:27

Nu er det en del år siden jeg har arbejdet som gartner, men jeg mener at have forklaringen på hvorfor hestene gerne vil spise rødder om vinteren.

Om vinteren hvor planten ikke er i vækst fungerer rødderne som lager for mineraler og sukker. Når så den skal til at vokse om foråret kan den hente dem der. (hvis hestene ikke var der først )

Om det at de spiser rødder kan være et mangelsymptom tør jeg overhovedet ikke komme ind på, men bortset fra det syntes jeg da selv at det lyder som en plausibel forklaring. Eller hvad?

Den absolut lykkelige ejer af overhovedet ingen tvangsmidler,

bortset fra grimer, træktove, bid og hovrensere

højsgaard hestecenter

0
0
Svar på denne tråd

Ja det...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 21:51

lyder som en meget god forklaring, men mine er først begyndt på det denne vinter?

Du siger din mening

så må du accepterer

jeg gør det samme

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

æde rødder
Forfatter: 
Dato:  05-02-2008 11:26

Mine heste har altid ædt rødder om vinteren.

De graver satme snart ligesom hunde.

Derudover æder de en hel del bark - ikke mindst fra nogle store stubbe, der er blevet efterladt efter træfældning.

De bruger rigtig meget tid på det, så det er osse god beskæftigelse.

Der ryger vel osse en enkelt bille med ned - måske en regnorm?

Vi har ellers osse stadig græs på vinterfolden og de får masser af stråfoder derude også - men det er de ikke synderlig interesserede i - rødder og bark er et kæmpehit!

Lone

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm ...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2008 14:14

Jeg mener, at have læst et sted, at visse rødder smager salt og at det derved kan være et tegn på salt mangel ...

Men jeg véd det ikke, og jeg kan selvfølgelig heller ikke huske hvor jeg har læst det ...

Mine heste får salt i foderet og de graver ikke efter rødder, om det er derfor aner jeg ikke ... bare et tip herfra.

Når trækket blir' sejt - Trækker de seje ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider