Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Søger hjælp vedr. føl
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 16:54

Hejsa

Håber virkelig nogen vil hjælpe. Jeg har læst utallige tråde vedr fodring af føl, men synes ikke rigtig der er nogen der giver mig svar...

Mit hingste føl trænger til at tage på, har fået ormekur, og er i øvrigt sund og rask.

Han får pt:

8-10kg wrap (god kvalitet)

1,5 kg Fase I

1 kg Lucerne

2 dl olie

Det bliver fordelt på 2 måltider. Vil gerne beholde ham på

Fase I, hvis det kan lade sig gøre.

Vil roepiller eller Horsespeed være en idé? og evt hvor meget?

Håber nogle af jer med erfaring og "foder viden" vil dele lidt ud.

Mvh Britt

0
0
Svar på denne tråd

hej britt
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 18:07

jeg ville prøve at fodre ham mere end to gange på en dag - helst tre til fire gange så udnytter han sit foder bedre. evt skifte dit olie ud med majs det sætter sig nemlig mere på sidebenene. og så tage det stille og roligt og se hvad der sker. det er meget normalt at de kan se lidt tynde ud, på grund af deres vækst.

hvis der stadig ikke er noget af det der virker så så dyrlægen til at tjekke ham for blodorm.

jeg har fodre med til min hingste basse da han var et år med havre, tjørnehøjs musli plus til avlshopper,plage og ungheste. fiberlux, samt wrap.

mvh jane

0
0
Svar på denne tråd

tm musli
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 18:20

hej jane

tak for dit svar, hvor meget af hver brugte du?

0
0
Svar på denne tråd

Wrap..
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 18:22

r du sikker på han spiser så meget wrap, det kan føl godt have besvær med, men ellers er det vel bare at give ham noget mere kraftfoder og en dl olie mere.

www.staldvesterheden.dk

Ønsker du en vejledende foderplan, se hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

ang wrap
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 18:30

er næsten helt sikker på han spiser det.

Han får det ind i hans boks, og det er minimalt hvad der ligger tilbage.

Mht blodorm, er det noget man skal bede dyrlægen tjekke ekstra for? eller viser det sig i en alm gødningsprøve?

tak for svarene.

0
0
Svar på denne tråd

Foder.
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 18:50

Ja først syntes jeg du skal få tjekket om han har flere orm, se evt. www.equilab.dk de tjekker også for blodorm.

Eller syntes jeg faktisk foderplanen ser fornuftig ud.

Jeg vil også anbefale og prøve at dele fodringerne ud over flere gange (også wrap), så er der også mulighed for at du kan øge mængden af Fase I lidt, uden det bliver for store måltider for ham.

Ellers vil jeg anbefale og prøve linamix eller hørfrøkager, måske sojaskrå.

Selvfølgelig alt det wrap du kan få i ham, men det lyder det også til at han får.

Syntes bestemt ikke du skal give horsespeed (rent sukker) eller roepiller (fyld uden kalorier).

Chess - For evigt elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

min hingst
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 23:34

fik ca 1 kg havre 1kg musli 1/2 kg fiberlux plus 6 kg wrap. fordelt over tre gange på døgnet. min begyndte også og tabe sig på et tidspunkt og så blev han fodret fire gange på et døgn i en periode. han blev selvfølgelige sat lidt op i foder efterhånden som jeg kunne se han voksede. håber det hjalp lidt.

mvh jane

0
0
Svar på denne tråd

Foder ...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 11:37

jeg ville ikke turde at give mere foder af frygt for at han er i en vækst periode, og så bare begynder at vokse endnu mere og det evt gik ud over benene.

Men få ham tjekket igen for orm (alle slags)

Jeg har haft en plag stående der fik fase 1, mener han fik 1 kg fordelt på 2 måltider, og han var rigtig pæn - derudover fik de hø adlib. og det græs der var

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008

Udlånes:

RDH/hann. hoppe mave (foler i april ´08)

Sælges:
Kalliope

Aron

Arthur

Romeo

0
0
Svar på denne tråd

der er ingen heste
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 15:14

der er ens. der er nogle der har nemt ved at tage på og andre har svært ved det. om det så er en årig eller en ældre hest er det vidt forskelligt.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 08:48

skifte en del af wrappen ud med grønhø i stedet for. I grønhø er der flere FE og mere protein pr kg foder end der er i wraphø.

Desuden er tyggetiden ofte kortere for grønhø end for wrap (langstrået) hvilket også betyder at føllet vil have tendens til at få spist flere FE, når det tilbydes grønhø end wrap.

En del heste tåler heller ikke wrap så godt i maven - det kan give øget luft og tarmsaft.

Mit eget wrap i år er meget tørt, svarer mest af alt til hø. Men alligevel har jeg nogle stykker i stalden, der ikke tåler det så godt i maven. Her i blandt mit eget føl. Så han får masser af grønhø og kun et ½-1 kg wrap til hver fodring (3x).

0
0
Svar på denne tråd

hvor stor bliver føllet?
Forfatter: 
Dato:  28-01-2008 23:28

Hej Bamse

Du skriver en masse om foderplan, men intet om hvad det er for et føl du har.

Står hesten på halm eller spåner?

Jeg vil råde dig til at følge de anvisninger der altid står på foderet,(det er vigtigt at du er opmærksom på vægten at føllet og på hvor stort det skal blive) og så suplere med warp hø. Føllet skal have fri adgang til stråfoder.

Husk at vand indholdet i wrap, er væsenligt højre end i almindeligt hø, og derfor skal der forholdsmæssigt mere wraphø til end med hø.

Hvis føllet bliver stort, kan det godt være svært at holde det i god hul i vækst perioderene. Iøvrigt gør det ikke noget at føllet ikke er for tyk, man må gerne kunne se det nedereste at de to sidste ribben.

Det er en selvfølge at det skal kontrolleres for evt. orm, derudover kunne du jo tage en snak med dyrlægen, som kender både føllet og dets mor, for dermed at lave en foderplan der passer til dit føl.

Rigtig god appetit

Gitte

Optimisme er en god følgesvænd, den tager jeg med mig hvorend jeg går hend!

0
0
Svar på denne tråd

lyder rigtig
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 08:40

Hej

ER helt enig med de andre, syntes din foderplan lyder fornufting, men prøv at fordel den over flere måltider. Og de er nogle gange bare tynde at se på de åringe...Jég har flere og syntes alle har en periode hvor de ser træls ud, også uden orm og med godt foder!!det er vist meget normalt...

Desuden tager nogle ormekure altså også blodorm, den skal du jo bare have (Maximec Vet). Unghest under 2 år skal have ormekur hver 3 mdr og den kan du få uden gødningsprøve igennem dyrlægen!

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

Flere gange
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 22:30

Min hoppe baby ville heller ikke tage på -jeg spurgte også herinde, skiftede foder, havde dyrlægen til at kigge, gav ormekur. Mange gode ting!!!

Men det der gav udslaget var at jeg begyndte at fodre mere end 2 gange om dagen. Vi startede med 4 gange altså "alm" morgen og aften, når datteren kom fra skole gav hun lige et mål foder og sidst på aftenen fik hun noget at gumle på til natten.

Jeg satte hende ikke specielt mere OP i foder i den periode måske hvad der svarer til at halvt mål.

Samtidig fik hun altså et regndækken med en lille smule foer på hvergang hun skulle på mark så hun ikke på nogen måde skulle bruge energi på at holde sig varm.

Nu fodrer vi bare alm om morgen og aften og så får hun lige et halvt mål midt på dagen og det er nok til at holde hulden.

Men hun skal stadig holdes øje med for jeg kan nærmest se på en uge om hun har tabt sig fordi hun ER en slank model.

Ellers alm hø kan anbefales. Der er selvf ikke helt så meget "FE" i som wrap men det giver maven noget at arbejde med fx når du går fra ham om aftenen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider