Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gnubberi!!
Forfatter: 
Dato:  25-05-2001 08:32
Hej!
Jeg er efterhånden ret lost med, hvad jeg skal gøre med min hoppe..
Nu er det blevet sommer...
Hver dag, når hun kommer ind på stald efter at have gået på fold, begynder hun at gnubbe sig.. Og det mest underlige er, at det faktisk kun 'klør' på hende på et bestemt stykke af manen.. Det er cirka midt på og på et stykke af omkring 30 cm. Nu har hun ingen hår tilbage på det stykke :-/
Jeg har prøvet at smøre og gnubbe manen med bl.a. atamon og andre hesteproukter, men intet sker...
Der er nemlig ingen ting at se.. Hverken skæl eller lus...

Nogen, der har nogle gode råd?
I halen er der intet, og som sagt; det er kun på det bestemte stykke af manen...

Mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

Re: Gnubberi!!
Forfatter: 
Dato:  25-05-2001 09:10
Hej Mette

Måske skulle du prøve at vaske manen i Virkon S? Min hoppe klør sig noget så forfærdeligt i man, hale og pandelok. Dyrlægen kan ikke finde nogen synlig årsag til kløen, men Virkon S plejer at virke... Hvis vejret ellers holder, skal jeg have hende vasket i dag.

Mette (Fjolle) :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-05-2001 09:32
Hej navnesøs. :-)

Hvor kan jeg købe Virkon S?
Mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-05-2001 09:44
Hej Mette (smukt navn... ;-))

Du kan få Virkon S hos dyrlægen og på apoteket. Det er små breve med hvidt pulver, som skal blandes op i vand. Vandet bliver lyserødt og er virksomt, så længe det har den farve.
Jeg har ikke brugt det siden sidste sommer, men nu hvor hun igen er begyndt at klø sig, må jeg igen i gang.
Jeg bruger sædvanligvis handsker, når jeg masserer det ind i pelsen. Det skal skumme let og komme helt ind til huden (lidt svært, hvis pelsen er lidt fedtet.) Du skal efterlade det på - altså bare lade hesten tørre.
Det er i øvrigt en god idé at gennembløde hyppen først med alm. vand, så er det lettere...
Virkon S har i øvrigt den fordel, at det renser... altså vasker det samtidigt hesten (Fjolle bliver ren af det...)
Jeg mener, at du skal bruge en 1% eller 3% blanding, jeg kan lige prøve at undersøge det, når jeg kommer derud i dag. Dyrlægen understregede i øvrigt meget, at det IKKE måtte komme i øjnene (på dig eller hesten)...

Pøj, pøj med vasken :-)
Mette (Fjolle)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-05-2001 21:10
Jeg synes det lyder som sommereksem. Det rammer hyppigst islænderen men min trakehner/hannoveraner-hoppe havde det sidste efterår, så det rammer også 'store' heste.
Jeg smører min hest med Chevalet og håber det er nok, men hvis hun bliver slemt angrebet må jeg nok have en fluedækken til hende.

Sommereksem skyldes overfølsomhed mod mittens spyt og går oftest ud over man, hale og pandelok, i svære tilfælde hele kroppen. Mitten kommer to gange om året i maj og september, så første omgang skulle snart være overstået.
Mitten er mest aktiv ved solopgang og -nedgang, så der vil det være en god idé at holde hesten på stald (det gør jeg).

KH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-05-2001 21:45
Så fik jeg vasket Fjolle...
...og, ifl. min dyrlæge, er det en 1% opløsning, man skal benytte. :)

Fjolle lider meget slemt af skæl i halen, så måske har din hyp ikke det samme problem..? Virkon S skulle i øvrigt være virksomt overfor bl.a. svamp. Dyrlægen snakkede dengang om, at det kunne være sommereksem (og så var jeg nær gået bagover...) inden han i samme åndedrag tilføjede, at det var meget usandsynligt, vist nok fordi det så ville vise sig mere over det hele... eller..?

...under alle omstændigheder er det vel værd at prøve... skade gør det nok ikke, ellers må du jo have fat i dyrlægen. Behandlingen skal i øvrigt gentages, og du skal sørge for at rense striglere og vaske underlag... :)

Mette (Fjolle)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-05-2001 17:11
Hej!

Tak for jeres indlæg..
Jeg tror, at jeg må have fat i dyrlægen..

Mht Chevalet, så har jeg hørt, at det skulle påvirke hestens hormoner.. Altså give en negativ virkning..

Takker :-)
Mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2001 10:53
Hej Mette

Det lyder som sommereksem. Jeg har en hoppe - der har haft sommereksem i 2 år nu. Hun klør sig i manen et sted ca. midt, i haleroden og en lille plet under maven på størrelse med en fem-krone. Min hopper er derfor meget lidt angrebet. Såfremt man vil begrænse sommereksemen er det meget vigtigt at forebygge.

Når hesten nu er begyndt at klø sig - er det vigtigt, at du forebygger godt mod de stikkende mitter - for det er dem - hesten ikke kan tåle. Såfremt du intet gør kan sommereksemen blive meget slem - nogle heste klør sig så meget at håret falder af og der kommer sårskorper.

Mitterne er mest aktive i aftentimerne efter kl. 17.00 og i de tidlige morgentimer. Så du vil hjælpe din hest en hel del - ved kun at lade den være på fold i dagtimerne

Her er hvad jeg gør for at begrænse generne for min hest:

Jeg smører insektmiddel på hesten inden den lukkes på fold hver dag. Skal den gå ude efter kl. 17.00 - smører jeg den igen ind med insektmiddel. Jeg reder manen og haleroden igennem hver aften - og putter kløstillende middel på (Det kan være Aloe Vera, Blue hors kløliniment, Anti itch lotion med tee three eller lign.)

Desuden er jeg begyndt med koldpresset flydende hvidløgssaft fra Husdyr Helse - som har fået positive tilbagemeldinger om effekten mht sommereksem. Jeg kan på et senere tidspunkt vende tilbage med resultaterne her på siden.

Mange islændere, som er meget slemt angrebet af sommereksem, går med de såkaldte eksemdækkener om sommeren. Den kan helt hindre mitterne i at stikke.

Jeg har læst i en artikel, omhandlende forskning i sommereksem, at sommereksemen forværres, når hesten i foråret sættes på græs på grund af proteinindholdet i græsset. Så det passer også fint med indlægget ovenfor - blot skal du ikke tro, at der kun er tale om en proteinforgiftning, og at kløen derfor vil forsvinde i takt med mængden af græs.

Held og lykke - og husk at med forebyggelse opnår du det bedste resultat.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2001 14:14
Hej Heidi!

Tak for dit indlæg!
Jeg vil prøve med din fremgangsmåde og så se, hvad der sker... :-)
Mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider