Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp? min hest har ingen energi?
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 14:10

hej alle.

Jeg har den sødeste pony vallak jeg lige har redet til og han er simpelthen det nemmeste nogensinde!

Vi har været i gang i halvanden måned nu, og det er gået rigtig godt.

nu er problemet bare at han har ingen energi mere, han gør hvad jeg ber ham om, men kan ikke få mig selv til at lave et anspring til galop for han virker for træt. hvad er der galt med ham? han er en unghest, han burde ikke have så lidt energi og være så træt, det har han aldrig været før og har haft ham siden han var to og han er 4 nu.

hvad mangler han?

mere foder? (jeg har lig sat ham op i foder)

jern? sukker? jeg ved det virkelig ikke?

nogen der har forslag til hvad der kan give min lille skat energi og livlighed tilbage??

Håber i kan hjælpe mig

På forhånd tak

Mvh Simone

0
0
Svar på denne tråd

Hvad får han?
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 15:20

Det er svært for os at råde dig, når vi ikke ved hvilket og hvor meget foder han får om dagen. Beskriv det så kan vi nemmere hjælpe...

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 16:20

Det lyder måske som om, den kunne trænge til en lille unghestepause. Så kan han gå og tænke lidt over tingene.

0
0
Svar på denne tråd

Svært at sige...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 16:50

Er han dækket ordentlig ind med foder, vitaminer, mineraler og alt hvad sådan en ung dreng har brug for?

Varierer du din træning eller er det det samme i det samme kedelige ridehus hver dag? Lad ham opleve noget nyt en gang i mellem.

Hvis der er noget der tænder mig hest og giver ham energi, så er det en tur på stranden. Så det gør vi flere gange om ugen :)

0
0
Svar på denne tråd

Få taget en...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 18:15

blodprøve - ud over at afsløre, om han er i underskud af et eller andet, kan den også fortælle, om han vokser pt.....

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 18:50

jep, blodpprøve. der fortæller om han mangler noget. havde det samme med min unghest, men endda inden han blev tilredet, og det viste sig at han havde jernmangel. der så giver et ukorrekt tal i bloglegemerne - Sådan forstod jeg det vist

Og der skulle være det hele i hans foder, og han har altid fået rigeligt, men det skulle han altså ha ekstra af, muligvis fordi han havde taget nogen gode ryk, så kroppen ikke helt kunne følge med. Jep, blodprøve

0
0
Svar på denne tråd

Det er sjældent...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 19:50

... at heste mangler jern. De er normalt mere end rigeligt dækket ind af foderet. Men det kan være at den er i underskud af B vitamin! Får den det grovfoder (godt hø eller wrap) som den har behov for? Heste danner selv B vitamin når de bliver tildelt rigeligt grovfoder, hvis ikke kan den komme i underskud og blive sløv og trist.

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

Skøn shetlænderplag sælges. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 19:53

Har du ret i. Det var også bare et eksempel på at blodprøven var en god ide. For den viste altså at det var det min manglede - selv om det er sjældent

0
0
Svar på denne tråd

Vi har..
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 20:27

en hest i stalden, der også virkede totalt drænet for energi.

Ejeren fik dyrlægen til at tage en blodprøve af den og den viste en blodprocent på lidt over 10 - altså langt under det normale. Efter en måned med både jern og B-vitamintilskud faldt den til 7,9, så pt er den på intensiv kur og i løbet af de næste par uger skal der tages en ny prøve for at se, om det har hjulpet.

Problemet er, at ingen prøver viser andet unormalt overhovedet på hesten, så hvorfra den lave blodprocent kommer, aner dyrlægerne ikke.

Mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 13:55

Med min var det sandsynligvis vækst. Så hvis det er en unghest, er dette måske muligheden

0
0
Svar på denne tråd

hej det
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 18:14

kan sagtens være en kombination af begge dele. det er meget normalt at en unghest kan gå død i det i en periode og skal herved så have en pause for den hårde ridning. det kan også være på grund at vækst og så skal du nok give den helt fri i en periode. men det kan også sagten være jern mangel det ses nemlige oftere og oftere at heste og ponyer mangler jern og har herved ingen energi. du kan jo altid spørge din dyrlæge til råds og få dem til at undersøge din pony.

mvh jane

0
0
Svar på denne tråd

min mus
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 21:16

har lige været uden energi. Fandt ud af, hun havde "kriller" på lungerne, og har været gennem en pencilin kur. Mange dyr og mennesker har ikke det vilde energi boost lige nu.

Lone

Massage, healing hest/rytter

Søger du et nyt rækkehus ved Århus? :)

0
0
Svar på denne tråd

blodprøve
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 12:16

for at tjekke for jern-mangel.

Min Trunte var fra den ene dag til den anden helt "flad".

Blodprøven viste jernmangel.

Kunne godt tyde på det, men også som andre siger - giv hesten en pause på 1 måned eller 2.

"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Med Unette, Amadeus & Hetja fra Thorup
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider