Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp til foderplan til tynd hest
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 09:52

Jeg har et problem med min venindes hest. Han er DV/fuldblod og har meget svært ved at holde huld. Han er 164 i stg. og 14 år. Han får: 500 gr. linamix, 400 gr. RC, 600 gr. Lucerne alfalfa, 1,8 kg havre og masser af hø og frøgræs om dagen, fordelet over 2 fodringer. Jeg mener den skal have nogen soyaskrå istedet for noget af havren, men hvad mener i. Den taber sig meget hver gang temp. kommer under frysepunktet.

0
0
Svar på denne tråd

Muslifoder...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 10:13

Jeg er ellers rigtig glad for RC og Linamix kombinationen. Men jeg må dog sande at den store ikke kan holde huld på det. Han får simpelthen ikke FE nok, og han kan ikke nå at æde den wrap der skal til... Derfor får Han Fase III og Linamix i stedet. Det giver de ekstra FE der er brug for, og foderplanen er stadig god.

Jeg tror i skal holde jer fra sojaskrå. Det indeholder rigtig meget protein, og med meget lucerne og hø er det ikke det den mangler.

Jeg ville skifte til Fase III, og give den et tilskud af mælkesyrebakterier, for at give dens mave de bedste forudsætninger for at optage sin mad fuld ud.

Og selvfølgelig sørge for at den ikke fryser! Heste kan bruge meget energi på at holde varmen. En god måde at holde varmen på er stråfoder. Altså hø på folden, men det får den også?. Ellers må den jo have en større frakke på...

Min kan holde huld og varme på fase III, Linamix, wrap, frøgræs og et regndækken. Han får kun den store vinterfrakke på når det er virkelig koldt.

Signe

0
0
Svar på denne tråd

tynd hest
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 10:32

han får yea-sacc (glemte at skrive det) og han går med vinterdækken + et regndækken :-) Min veninde klippede ham i efteråret, men har nok indset at han ikke kan holde varmen når han er klippet. Jeg vil undersøge Fase III

0
0
Svar på denne tråd

Op til ....
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 11:58

3 dl olie er super godt, når ellers planen er fin, hvilket den ser ud til. Måske også ½-1 kg roepiller.

Tine

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

-Der hvor volden går ind, går forstanden ud-

0
0
Svar på denne tråd

foder...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 12:08

Jeg ville supplere med op til 3 dl olie. Men husk at der skal supleres med ekstra e-vitamin når der gives olie.

Hesten skal (som med alt andet foder= gradvis vennes til olien, ellers vil den få tynd mave.

Det tager typisk 12 uger førend musklerne har "lært" at bruge olien som energi kilde.

Hesten er vel tjekket med ormkur, tænder mm?

0
0
Svar på denne tråd

glemte at skrive
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 12:11

Glemte lige at jeg kender flere der har rigtig gode erfaringer med foderet: sixteeen +

Jeg har selv brugt det til en gammel traver, og DET VIRKER!!!

0
0
Svar på denne tråd

Olie...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 13:21

Jeg er ikke super tilhænger af at bruge olie når hesten også får Linamix. Linamix er jo bare hørfrøolie i pilleform... Så faktisk får den allerede olie...

Signe

0
0
Svar på denne tråd

majs ....
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 13:45

er efter min dyrlæges ord forbudt for min hest, fordi det feder. Hun må faktisk ikke få korn, fik jeg at vide :(

Lone

Massage, healing hest/rytter

Søger du et nyt rækkehus ved Århus? :)

0
0
Svar på denne tråd

Majs feder men...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 14:04

Korrekt at majs feder. Men det indeholder også en del stivelse. Selv varmebehandlet bør heste kun få et minimum af majs.

Jeg ville ikke bruge det... Byg feder også, men er også svært fordøjeligt, så det ville jeg heller ikke bruge.

Slet ikke når der er god mulighed for at få flere FE på hesten bare ved at skifte fra vitaminmineral blanding til musli.

Al korn indeholder stivelse, hvoraf havre er det lettest optagelige for en hest. Men uanset er hestemaver slet ikke designet til at fordøje korn, og indholdet af korn i foderplaner til heste bør holdes på et absolut minimum. Jeg undgår det helst helt.

Signe

0
0
Svar på denne tråd

tynd hest
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 18:04

men de fleste musliér er der jo også havre i, er der ikke??? Han var til tandlæge for ca. 6 mdr. siden og har også fået ormekur. Jeg er dog itvivl om ormekure tager alle former for orm, hvad med blodorm ovs. ???

0
0
Svar på denne tråd

Jep...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 20:39
Korrekt!
Musli indeholder havre, og andet korn. Derfor bruger jeg også helst en vitamin/mineral blanding. Det er bare ikke altid nok, og så tages musli i brug. Men jeg fodrer ikke med korn ud over det, og kan derfor holde det på et absolut minimum.
Det kan godt betale sig at se på hvor meget stivelse en musliblanding indeholder for det varierer meget. Nogle indeholder næsten ikke andet end korn. Så gå efter en musli med lavt stivelsesindhold.

Er det bændelorm der ikke er inkluderet i en almindelig ormekur? Jeg kan ikke huske det, men jeg mener at der er en... Men du kan jo altid sende en gødningssprøve afsted, for en sikkerheds skyld. Ellers ring til dyrlægen og spørg. De ved det.

Signe
0
0
Svar på denne tråd

havrefri
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 22:20

Nogle musliblandinger laves uden havre i hvert fald til "varme" heste - ved Marstall har sådan en blanding - det kan du jo evt. læse på sammen med alt det andet...

Selv giver jeg min hest olie for at holde huld på ham - en del olier er med naturligt E-vitamin og man behøver således ikke at supplere op før end man når over en mængde på 3 dl - men som andre nævner ved jeg ikke om olie ved siden af linamix'en er godt...

Som noget nyt i år for min græspiller og tror det, er det der gør at han ser så godt ud denne vinter - han er halvgammel - og tror ganske enkelt at han bedre kan optage næringen fra de opblødte grønpiller.

Snakkede lige ormestrategi med Dr Dyr da min fik ordnet tænder i sidste uge - og hans anbefaling var at tage første gødningsprøve slut februar/start marts. Min er ufattelig følsom overfor orm - så vi s´kal helst være på forkant hele tiden.

Held og lykke med hesten.

Støt en god sag: www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

tynd hest
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 22:55

Tak for jeres svar. Jeg vil ringe til dyrlægen i morgen. Den fik ormekur for 3 mdr. siden, men er jo i tvivel om den har taget det hele... Da det jo ikke er min hest, kan jeg ikke tage beslutningen om hvad der skal købes af nyt foder, men vil printe denne tråd til hende.

0
0
Svar på denne tråd

et tykt dækken
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 01:06

kunne måske også være et hit??

Altså min får 3 dl olie og 500 gr linamix.. og ser hamrende godt ud :) de omsætter det jo forskelligt...

Heste kan sagtens nedbryde stivelse, det gør de i deres tyndtarm... så de er "bygget" til også at fordøje stivelse, det giver bare hurtigt energi... Men hovedsageligt skal man selfølgelig sørge for at stortarmen har noget at bestille, dvs masser af fibre...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Både min
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 11:30

ridehest og mit føl får hørfrøkager OG olie.

Tine

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

-Der hvor volden går ind, går forstanden ud-

0
0
Svar på denne tråd

Jennej.
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 13:24

Ang. stivelse. Ja de kan godt fordøje en del stivelse, men ikke for meget. Hvis man giver sin hest store mængder korn, så forsætter det resterende stivelse til stortarmen og kan lave meget ballade der. Bl.a. forfangenhed. Så man skal absolut undgå stor mændger korn, især byg, Hvede, rug og majs, da hesten har svære ved at fordøje stivelsen i de kornsorter. Især hvis de ikke er blevet behandlet først. Stivelse kan også forsage mavesår som omkring 80% af alle heste har i en eller anden grad. Så mere fiber/grovfoder. Især til en gammel hest.

Til Line:

Har han dækken på? Ellers få et dækken på ham. For så skal han ikke bruge energi på at holde varmen, som ældre heste godt kan have svært ved om vinteren.

Hvor meget hø får ham om dagen? Det skal mindst være 10kg. når han ikke kan holde huld.

Jeg ville nok bruge Broggårdens Sixteen + eller Tjørnehøj Mølles Breeder som også skulle være god til ældre heste.

0
0
Svar på denne tråd

det ved jeg godt
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 13:30

men de kan altså fordøje en hel del stivelse... ikke at jeg siger det er sundt for dem, de fleste hygge heste klarer sig udemærket uden stivelse.... og du har helt ret, det er kun havre der bør udfodres uden først at være varmebehandlet... Dejligt at læse fra en der har styr på det

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

tynd hest
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 19:46

Han går faktisk med to dækner. Et 300 gr. vinterdækken og et regndækken med for. Jeg ved godt at et tykt er bedre en to dækner, men det er jo ikke min hest :-) Hun køber olie til ham idag, men hvordan er det med e-vitamin. Han får jo RC så han skulle jo være dækket ind med vitaminer...

Vedr. Hø så får de nok mellem 13-16 kg hø om dagen, da min er krybbebider og skal have meget hø (han er dog kugle rund og får næsten ingen fuldfoder) der er godt nok forskel på heste :-(

0
0
Svar på denne tråd

Foder.
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 20:02

Jeg har ikke læst alle indlæg.

Måske det kunne være en ide at suplere hans foder med noget foder beregnet til avlsheste (føl, drægtigehopper og hingste), da den type heste skal vokse og præstere mere, indeholder det flere kalorier "fedt" og protein.

Med hensyn til olie, er det kun nødvendigt at suplere med e-vitamin, hvis han får over 3 dl dagligt.

Men hvis han allerede får linamix, så jeg syntes da hellere i skal sætte mængden af linamix op i stedet for at give olie.

Måske noget af havre kan skiftes ud med majs.

Chess - For evigt elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

i kan give op til 3 dl
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 20:03

uden at give ekstra e vitamin til en hest på den størrelse...

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

olie/havre
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 21:09

hvor meget er det 1 kg havre svare til i olie (kan ikke huske det)

0
0
Svar på denne tråd

Foder.
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 09:59

1 kg havre svare til ca 3 dl olie.

Chess - For evigt elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider