Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Eletrolytter vs salt ?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 18:23

Kan man - i stedet for give eletrolytter man køber i butikkerne, give alm. fint køkkensalt?

Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist !

Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd

nej for
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 19:13

natriumchlorid (køkkensalt) er jo bare en lille del af det der er i elektrolytter... det er bedre end ingenting, men en hest der arbejder hårdt og sveder mister andre stoffer end natrium...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Kame dog.
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 19:15

Okay, tak for dit svar :)

Jeg blev bare lige nyserrig. For elektrolytter koster jo en del - og det jo salt. Så blev jeg bare lige nyserrig om det egentlig ER det samme som almen køkkensalt :D

Hvor meget salt bør hesten have pr dag så ?

Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 20:17

Yeps, som jannej skriver er salt ikke bare køkkensalt. Elektrolytter indeholder flere former for salte, b.la. natrium (Na+), kalium (K+), magnesium (Mg2+), calcium (Ca2+) og klorid (Cl-).

Vores "almindelige" køkkensalt består kun af natrium + klorid. Det er især natrium, klorid og kalium, som udskilles meget, når der svedes. Magnesium og calcium udskilles i mindre mængder, men skal stadig erstattes.

Mht. tilskud så plejer det er stå på emballagen af elektrolytterne, da det er forskelligt hvor koncentreret de er .

~Susanne

(stud. pharm.)

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog.
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 20:44

Okay tak for jeres svar. Det var meget "spændende" at hører hvor mange salte det egentlig består af. Det vidste jeg ikke :)

Tak. Jeg prøver at læse på dem så.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 18:45

Jeg bruger alm. køkken salt kombineret med lucerne og bananer - Lucerne erstatter calcium/kalium og bananen magnesium og så skulle det vist give nogenlunde det samme.

Min nægter at spise sit mad med eletrolytter i - han dog i korte perioder lokke cavalors eletrolytter i ham, men det er kun i korte perioder og det har jeg ikke ville løbe an på.

og ja, han nægter - ganske som med roepiller, han skider simpelhen i krybben hvis det bliver serveret - så det hjælper ikke alt skjule det eller lade det ligge natten over.

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har netop fået min foderplan
Forfatter: 
Dato:  23-01-2008 20:35

tjekket hos brogaarden (var i forvejen sammensat af min hestedyrlæge samt af Jim derinde fra, men her blev den så også sat ind i programmet med værdier osv, da jeg skiftede fra sure grow til equine sensitive. jeg fik at vide, at han var i underskud af salt og bare skulle have en tsk. salt i foderet om dagen. Jeg var ikke klar over at elektrolytter var salte, mon det har noget at sige at min pony ikke bliver redet så hårdt, at han sveder meget dagligt? HAan får dog også i forvejen lucerne, netop for calcimens skyld aht. mavesår, så måsle det også spiller ind.

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

KA,enm dpg-
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 12:20

Tak for jeres svar :D

Han får allerede lucerne, så vil jeg prøve give ham noget alm. køkkensalt der i. Så må vi se om han gider æde det :)

0
0
Svar på denne tråd

Der er meget
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 18:16

stor forskel på salt og elektrolytter, som også andre fortæller.

Jeg giver min alm. salt, de dage han ikke laver noget, men de dage hvor han sveder, specielt om sommeren får han elektrolytter i sin mash (ellers vil han ikke spise dem).

Jeg er sikker på, der er stor forskel på behovet fra hest til hest, men min var en sommer plaget af forhøjet muskelværdi (under nyreslag). Dyrlægen fandt frem til, at det var fordi, han ikke fik elektrolytter nok. Siden jeg begyndte at give ham den rette dosis, har der ikke været problemer.

Nu er der jo stor forskel på, hvor meget de sveder og også, hvordan man bruger dem, men det er nok ikke en god ide at nøjes med salt, hvis du har en hest, der sveder meget. Der er lavet undersøgelser om (tror jeg læste det i Equipage), hvor meget de taber i et liter sved og det er rigtig meget (ikke kun natrium).

Men du kender da din hest bedst og kan jo se, hvor meget den sveder, så det må jo være et vurderings spørgsmål. Sidst vil jeg lige nævne, at der findes mange forskellige mærker til meget "forskellige" priser. Jeg bruger Salvana el. Brogårdens alt efter, hvad jeg kan få, de indeholder det vigtigste, ville helst bruge dem fra RC, men dem vil han ikke engang spise i sit mash, suk

En god ide er, at give det i foderet lige efter brug, da en ren opløsning ved hyppig brug kan irritere slimhinderne i maven (mavekatar/mavesår).

Held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider