stor forskel på salt og elektrolytter, som også andre fortæller.
Jeg giver min alm. salt, de dage han ikke laver noget, men de dage hvor han sveder, specielt om sommeren får han elektrolytter i sin mash (ellers vil han ikke spise dem).
Jeg er sikker på, der er stor forskel på behovet fra hest til hest, men min var en sommer plaget af forhøjet muskelværdi (under nyreslag). Dyrlægen fandt frem til, at det var fordi, han ikke fik elektrolytter nok. Siden jeg begyndte at give ham den rette dosis, har der ikke været problemer.
Nu er der jo stor forskel på, hvor meget de sveder og også, hvordan man bruger dem, men det er nok ikke en god ide at nøjes med salt, hvis du har en hest, der sveder meget. Der er lavet undersøgelser om (tror jeg læste det i Equipage), hvor meget de taber i et liter sved og det er rigtig meget (ikke kun natrium).
Men du kender da din hest bedst og kan jo se, hvor meget den sveder, så det må jo være et vurderings spørgsmål. Sidst vil jeg lige nævne, at der findes mange forskellige mærker til meget "forskellige" priser. Jeg bruger Salvana el. Brogårdens alt efter, hvad jeg kan få, de indeholder det vigtigste, ville helst bruge dem fra RC, men dem vil han ikke engang spise i sit mash, suk
En god ide er, at give det i foderet lige efter brug, da en ren opløsning ved hyppig brug kan irritere slimhinderne i maven (mavekatar/mavesår).
Held og lykke med det