Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hoppe angreb føl??!!!
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 07:07

ja, her den anden dag fik jeg mig noget af en overraskelse og ikke en god en af slagsen..

mig og anja, var ved at finde hø frem (står afspæret i min løsdrift) og imens står thea min jydehoppe og spiser noget hø der ligger på jorden derinde, det samme gør mit lille fuldblods-/pinto føl..

stille og roligt rejser føllet hovedet op og begynder at gå ud.. og uden nogen varsel går thea til angreb på føllet, hun bider den, løfter den op og rusker den.

jeg begynder selvfølgelig at råbe sindsygt op og skælde sindsygt ud imens jeg løber imod hende. men først da jeg (og ja det gjorde jeg) slog hende i r.ø.v.e.n med grev´en slap hun føllet så den kunne rende ud...

og jeg kan love jer for at jeg forsatte med at råbe højt, hold k.æ.f.t hvor var jeg rasende..

nu er hende og en anden hest flyttet på en mark så de ikke kan nå de andre heste mere..

jeg har hele tiden vidst at thea kunne være lidt strid mod de andre heste, men føllet har hun da kendt i over 3 mdr nu og der er da ingen trussel i den.. jeg forstår simpelthen ikke hvad der gik galt for hende..

andre der har prøvet noget lign. før???

Naja

www.StaldLindgaard.dk

tilridning/undervisning-kommision tilbydes

hjemmeside:www.staldlindgaard.dk

***RYTTER SØGES***

"SE PRÆS."

0
0
Svar på denne tråd

puha da
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 07:18

skete der noget med den lille føllebasse?? har aldrig oplevet det, men har godt nok hørt det før... godt at du har mulighed for at flytte lidt rundt på dem, så der ikke sker mere, og heldig du var der...

Den du elsker mest, elsker også dig.

Mine dejlige drenge

Brian R.I.P 19/10 2007

Sejr R.I.P 04/01 2007

0
0
Svar på denne tråd

den hest...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 08:06

skal du passe på, lad være emd at la´ den stå sammen med mindre og yngre heste for eftertiden.

Min veninde havde sådan en hoppe og føllet som ikke var dens eget, blev bidt i ryggen og løftet flere meter over jorden. Føllet fik en lomme neden under i ryggen, som måtte behandles mange gange. huden var nermest løftet af dens ryg.

Heste kan godt sætte de unge på plads på en lidt volsom måde, men et spark eller et bid i rumpen, er som regel det de bruger for at sætte de unge på plads. Men er de vant til at gå sammen, har de ældste hurtigt sat sig i respekt og rangorden er meget hurtigt oprettet, ude at det er nødvendigt at de skal sætte sig i respekt så voldsomt ..

en hest med sådan en adfærd, ville jeg slet ikke ha i min bestand af heste og især ikke, når det er en hest af den str og kaliber.

MOBBEN IMC.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 08:39

puha det lyder ikke rart... jeg vil sige som Inger.. den hest ville jeg ikke lade stå sammen med mindre/yngre heste for fremtiden.. har selv oplevet lidt det samme dog ikke ligeså slemt... min mor havde en haflinger vallak der stod hos os og en dag jeg trak vores 2 måneders føl forbi hans boks stak han hovedet over og hakkede den lille i ryggen så han skvattede sammen på gulvet i bare panik inden han ræsede videre med sin mor...

der skete heldígvis ikke noget men haflingeren kom derefter på fold med min søsters store Dv hoppe der lærte ham at være social.. hvis han kom spurtende for at angribe, så løb hun ikke.. hun vendte bare r*ven til og hakkede ham en... kom han pænt ja så var hun blid som et lam... men at finde en der er større end din til at lære den det ja det bliver nok svært...

Opstaldning tilbydes i 4460 Snertinge.

Dressurtante med de 2 stjerner !!

* Hannibal & *Morning Star

www.123hjemmeside.dk/staldhansen

0
0
Svar på denne tråd

denne opførsel
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 09:11

ses i sær hos vildheste, eææer rettere hingsten i flokken. Hvis en flok skifter hingst, vil den nye hingst normalt dræbe de føl der kommer efter den tidligere hingst. Det gør de faktisk på den måde du lige har beskrevet. Jeg ville personligt ikk eje en hoppe med en sådan adfærd.

Fjordhest er bedst!

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 12:40

mange tak for jeres svar.. blev også meget overrasket, for hun plejer aldrig at være sådan. og hun adlyder mig altid, så ved ikke hgelt hvad der gik galt for hende. hun er selvfølgelig selv ifolet så ved ikke om det kan være årsagen. men ja de to store kommer bare for fremtiden kun til at stå alene..

føllet kom heldigvis ikke til skade, hun mistede ikke engang en tot hår, så hun var heldig..

Naja

www.StaldLindgaard.dk

***RYTTER SØGES***

"SE PRÆS."

0
0
Svar på denne tråd

kate??
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 18:20

Har du ikke en artikel eller evt et link der beskriver denne opførsel.. ?? Vi har diskuteret meget herhjemme om det virkelig er sådan eller det "bare er en skrøne" der er komme udfra enkelte hædelser..

og jeg syntes emnet er meget interesant, for hvordan gengender de hvilke føl der er deres?? via lugt? smag eller andet..

Jeg tror nemlig ikke helt på den!! Jeg tror at det sker i gangske få tilfælde og at det ikke "normen" Men jeg har intet belæg for det!!

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brun PRE hoppe sælges.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Hopperne passer
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 23:58

på føllene og det er dem der bestemmer internt i flokken, IKKE hingsten.Normalt ville hingsten aldrig kunne komme til føllene hvis ikke hopperne er trygge ved ham.

Min har - da han var hingst - gået på fold med både hopper og deres føl (og vallakkken) og det var ikke hans føl - føllene kunne spis hos mødrene eller hos ham, når de fik krybbefoder i murerbaljer på folden......det er ikke en regel at socialt normale hingste slår føl ihjel.

Men sådan en hoppe (eller vallak for den sags skyld) som her beskrevet i tråden ville jeg aldrig sætte sammen med "små" igen......

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

Har oplevet det samme,
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 17:22

blot var det moderen til føllet som reagerede helt sindsygt da hun blev mor 1. gang. Det slog åbenbart helt klik. i 1½ døgn måtte hun stå bundet i boksen og måtte holdes når føllet skulle patte. Inden nåede hun dewværre at angribe sit føl, netop ved at løfte det i ryggen og ruske det. Det fik en kæmpe blodansamling på 30x30 cm. Huden døde senere, så i 2 mdr. måtte vi vaske og behandle såret. Heldigvis slap den uden mèn. Efter de 2 dage blev hoppen "normal". Hun har fået 3 føl siden og her har der ikke været en eneste episode.Hun er tværtimod en god følhoppe.

Vi mener hormonerne, og alt det nye (føllet) må have stresset hende.

Èn gang fuldblod - altid fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

lalalala
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 19:20

Har set noget som der beskrives på youtube...måske kan I finde det ved at søge efter " stallion kills foal". Advarsel: det er et barskt klip med dødelig udgang for den lille.

Men ved ikke hvorfor en hoppe skulle gøre det...

LUCERNE SÆLGES fra 1,5 kr/kg

Store bokse med vindue udlejes

Dækkenvask tilbydes, 40 kr u/imprægn.

Forskelligt udstyr sælges

postnr 8882

se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Stallion kills
Forfatter: 
Dato:  23-01-2008 11:24

foal er et sygt føl der ikke kan følge med og/eller formentlig en hingst fra en anden familiegruppe i den store flok.

Det er en sær-situation og ikke noget man skal generalisere.

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

drægtigheden
Forfatter: 
Dato:  24-01-2008 22:06

Jydehoppens drægtighed er måske årsagen.

Jeg har hørt fra en erfaren avler, at ifolede hopper er mere aggressive.. eller bare mere kællingeagtige .. end de var før drægtigheden.

Jeg har også oplevet det selv.

Var så uforsigtig at lukke min shetlænderponyhoppe og hendes 24 timer gamle føl ud til min dengang 1.gangsdrægtige ridehest. Og ridehesten, som normalt er fredsommeligheden selv og som havde gået stilfærdigt sammen med shetlænderen dag og nat i et helt år på det tidspunkt, løb lige hen med blottede tænder og jog den lille hele folden rundt til den lille faldt i græsset og den store ridehoppe faldt over føllet og vi kunne få fat i hende og få dem skilt ad - heldigvis kom ingen af dem noget til - hun var selv 4 dage fra at fole.

Jeg var dybt chokeret over min ellers så fornuftige hoppes aggressivitet, og bortforklarede det i første omgang med at hun måske var blevet forvirret og havde troet at det lille sort-grå føl var en hund eller noget andet fremmed, der var løbet ind på folden. Efter en uges tid hvor de kunne gå og kigge på hinanden henover hegnet, lukkede jeg dem sammen igen, og alt var fred og idýl.

Men senere har jeg to gange oplevet, at min gamle ridehoppe har angrebet shetlænderhoppen efter de i en længere periode har været skilt ad, så nu er jeg mere forsigtig med at gen-introducere dem for hinanden.

Sådan nogle kællinger !

janni

Jeg har al

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-01-2008 06:39

mange tak for jeres svar, er "glad" (dumt ord) for at jeg ikke er den eneste der har oplevet det, for så betyder det da ikke at min hoppe er blevet kugle-skør, men bare reagere normalt for en hoppe, der får ekstra kællinge-temp. når hun er ifolet.

nu når hun går væk fra de andre (dog sammen med min anden jyde) så er hun også faldet helt til ro igen og der er intet nu, men hun kommer ikke tilbage før føllet er fravænnet og kommet til sit nye hjem..

Naja

www.StaldLindgaard.dk

***RYTTER SØGES***

"SE PRÆS."

0
0
Svar på denne tråd

Bliver lige
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 17:00

Bliver lige nød til at skrive et par linjer eller to...

der findes faktisk en masse grimme tilfælle hva angår følbasser i hesteflokker...men skulle jo tro at hopperne tager dem til sig og nok skal passe på de små bitte følbasser, så der ikke sker dem noget...men man skal passe på, for selv den mest godmodige hest kan lige pludselig blive det mest "modbydelige bæst der findes på jorden.."

Da min søster´føl skulle møde vores heste flok gik det overhovedet ikke godt til at starte med... Den lille følle blev først jagtet af min mor´islænder...har aldrig set en islænder bliver så vild og ond i øjende og løb bare efter føllet med åben mund...Vi måtte simpelhen ind og hjælpe følle, så den ikke nåede at få nogle skræmmer... så måtte vi prøve med næste hest, det var straks ørerne tilbage røven til og det var oven i købet en hoppe på 12 år med et skadet bagben...så sidste forsøg var med førehoppen på 18 år, vi forventede det væreste, men det blev heldigvis en god afslutning på dagen, for hun tog den heldigvis til sig og beskyttede den fra de andre...HELDIGVIS....smiler

Men det kan hurtigt gå galt, nogen gange kan man jo ha heldet med sig...men tro mig hvis man først har haft sådan en oplevelse glemmer man det i hvert fald aldrig...det er både sikkert og vist...

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2008 19:35

Kan godt se, der er nok en grund til at mit lille føl er bange for de store voksne heste..........

Anni

Heldige ejer af en mini palomino

shetlænder hoppe.

Fordi farven også betyder noget!

www.123hjemmeside.dk/Shetlandspony- show

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider