|
|
| At have klippet sin hest til c-st |
|
|
Hej alle sammen.... Jeg har meldt til et c-stævne i dressur i næste weekend igen hos Nykøbing Falster rideklub. Rent ridemæssigt er vi helt med(tror jeg nok ), men mit problem er så lige at min gamle krikke på snart 20 år, hader klippe damen.. Og klippemaskinen... Så han ligner en bamset isbjørn. I hverdagen klarer vi os fint, da han ikke er den type som sveder vildt meget og hvis han gør, så tørrer han hurtigt igen. MEN! Hvad tror i dommeren tænker når han/hun ser sådan en bamsefar? Jeg har kigget i spejlet i ridehuset og på afstand kan man ikke rigtig se det, men tæt på så er det måske ikke så kønt.. Ville I snakke om det, hvis I stod og var tilskuere til stævnet? Tror I at det trækker ned(måske ubevidst) hos dommerne? Jeg har desværre ikke et billede af den skønne, men jeg regner med at tage kameraet med så I kan se hvordan en 20 år gammel bamse ser ud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slet ikke! |
| Forfatter:  |
Kristina König |
| Dato:  |
16-01-2008 20:37 |
|
Jeg er D1 dommer og må således ikke dømme på distriktsplan men kun klubplan. Men hos mig ville det være 100% ligegyldigt. Så længe ridningen er i orden og imponerende, så vil jeg slet ikke bemærke pelsen. Hvis ridningen derimod halter, så vil jeg måske mere lægge mærke til det. Det vil ikke spille ind på min bedømmelse, men jeg vil nok bemærke det. Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa. |
|
|
Hvis en dommer lader det spille ind, er de i mine øjne ikke værdige til at være dommere. håber og tror da heller ikke at det har nogen indflydelse.
Hoppe sælges, 3½ år, 154 cm, forventet stang 160. Rønnebjerggård...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej nej |
|
|
Du skal da overhovedet ikke klippe ham hvis der ikke er behov for det!!! Hvis dommeren kun ser en bamse og ikke kan se jeres ridt er der da noget galt med dommeren!! Dengang jeg red mange stævner, så jeg også en masser dommere som efter min mening dømte "mærkeligt" - hvis man kan kalde det det! Men lad være med at efterleve dommerens drøm om at se den perfekte hest - de er trodsalt kun dommere!! Koncentrer u dig mere om at få et godt ridt! Du kan jo selv bedst mærke hvordan hesten gik til stævnen - hvad du skal øve mere eller hvad du har styr på!! Hav evt. din ridelærer med på sidelinjen eller optag det på video så kan I bagefter snakke om hvad der gik godt/skidt!! Ridning handler da ikke om hvordan hesten ser ud, men om RIDNINGEN!!! Held og lykke til stævnet!! Knus...
***Gry*** Bolig København/Amager søges! -Kender du nogen som kender nogen...?? Kontakt mig: gryper@dsr.kvl.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HOV............... |
|
|
Fandt lige et billede af Bingo springende, med min veninde... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jgkjtor |
|
|
Jeg er da heldigvis ikke nogen nybegynder , så jeg kan sagtens mærke hvis vores ridt har været ok. Vi skal også kun med for at hygge os,da Bingo elsker at være til stævne. Og han er så dejlig uproblematisk og have med.. Han har for nogle år siden gået en del c-stævner med mig, med fine placeringer og vi har da også startet lidt middelsvær, men det holder benene ikke til mere.. Han holder mig i ørerne indtil jeg får mig en ny hest som jeg forhåbentlig kan komme videre på.. Men min mening er også at man som dommer burde kunne "kigge igennem pelsen" og se om programmet bliver redet korrekt..
Engageret dressur undervisning tilbydes på sydsjælland og falster.. 100 kr pr. undervisning+ evt. kørsel. 10 års undervisningserfaring. Underviser til og med LA2-niveau. SKriv eller ring på tlf.24940408 ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen klipning |
|
|
Ingen klipning!
Jeg så for øvrigt en hest til vores stævne sidste weekend, godt nok en springer. Den havde masser af pels og lang man, og jeg synes egentlig bare at den var dødcharmerende blandt alle de topshinede stævneheste!
Hilsen fra Lise
Som har æren af at kende og ride smukke Rigola og dejlige Diabloo Kongelundens Rideklub - www.kongelunden.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også her |
|
|
jeg skal også til stævne om 14 dage, godt nok kun et klub stævne, men har gjort mig de samme tanker... min er ikke klippet og på halsen har hun MEGET tyk og vamset pels... men hun går ude i rigtig mange timer og da vores ridehal ligger et stykke væk, er hun altid tør når vi kommer hjem i stalden... Så har ikke set nogen grund til at pille pelsen af hende... Så de tænker nok også at jeg kommer med en rigtig bamse hest... men dem om det, jeg håber bare hun går godt... skal også ride klub mesterskabs klasse og der håber jeg da at få gode procenter, for det tæller fra alle stævnerne...
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Jeg syntes altså ikke han er så langhåret - det var han ihvertfald ikke for et par uger siden Du skulle se min, han går og ligner en islænder, og hvis det ikke var fordi jeg lige er kommet hjem fra 3 ugers ferie, så havde jeg også startet i NFRK - med islænderpels.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen betydning |
|
|
At hesten er langhåret om vinteren er jo kun naturligt, og jeg bemærker det altså ikke som dommer, medmindre den også har lang man og virker usoigneret. Jeg har til et distriktstævne i Holte dømt en MB, hvor der var en kulsort friser med kæmpestor hale og meget lang, uflettet man. Det har nok spillet ind i bedømmelsen, for det var svært at se hesten i den anden ende af ridehuset under alt det flagrende hår
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg villle klippe.. |
|
|
Dommere er også mennesker, og deres personlige mening om ekvipagen spiller ind, hvad enten man vil det eller ej. På klubniveau vil en dommer måske se det som charmerende, men på distriktsplan er dommerne vant til en mere 'ensartet' hesteskare af røde og brune DV'er der er stadset op til den helt store guldmedalje. Nogle kan lide det anderledes og vil synes hesten er sød med pels, men de fleste distriksdommere kigger meget på om hestens type og soignering falder i deres smag. Jeg har gået med kritikker til en del C-stævner, hvor man tit får lov at høre dommerens konkluderende ord før de afleverer sedlen til den lille pige der står og slet ikke hører noget ved siden af (tro på det ), og det er ikke småting der bliver sagt om både rytter og hests udseende. Det er nok lidt uprofessionelt, ja, men de er jo mennesker, og hestemennesker, og nogle mener jo også det er synd for hesten at den ikke er klippet når den skal arbejde. Så lige i den situation ville jeg nok klippe dyret, og forsyne ham med et lunere dækken bagefter.
"It's not why you're weak, but what will make you strong" U2 Gamle træmøbler (mørkt træ eller mørklakeret) købes - garderobeskab + bord til TV osv + kommoder eller lign.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjhgrouth |
|
|
Mit problem er bare at han ikke vil klippes.. Og jeg syntes det er synd at bedøve ham i hans høje alder... Han bliver skam stadset helt op, vasket og flettet til den helt store guldmedalje.. Men klippes, det vil han sltså ikke 
Engageret dressur undervisning tilbydes på sydsjælland og falster.. 100 kr pr. undervisning+ evt. kørsel. 10 års undervisningserfaring. Underviser til og med LA2-niveau. SKriv eller ring på tlf.24940408 ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke let.. |
|
|
.. nej det er jo ikke let hvis de først hader at blive klippet. Hvis klipning er en NO-GO løsning så er det jo sådan det er  Jeg prøver at lave en lidt hyggelig stemning når der skal klippes hest hjemme hos os, for vores er heller ikke alle lige vilde med det. Den løsning jeg har haft held med er at placere hesten bundet i lidt lange snore i begge sider på gangen, stille en stor lækker balle hø lige foran næsen og så vente til hesten står og hygger sig med ballen. Så tænder jeg klipperen, og lader den være tændt til hesten ikke reagerer på lyden mere. Så prøver begynder jeg at klippe, og jeg bliver ved indtil hesten holder op med at spasse rundt (de første striber er ikke altid lige pæne ). Det tager en bunke tid (5 timer +) og bruger en masse strøm, men det er lykkedes mig at få klippet et par spradebasser på den måde. Nogle gange har jeg også haft nogen til at stå og snakke med hesten og prøve at aflede den fra det modbydelige jeg ville gøre ved den. Endelig skal klipperens skær være superskarpt, så det ikke niver, for det kan også gøre det ret svært at få lov. Jeg ved ikke om det er nogen hjælp for dig når han er i den alder han er, men nogle gange kan man jo "lære gamle hunde nye tricks". Pøj pøj med det, lige meget om du vælger hår eller ej 
"It's not why you're weak, but what will make you strong" U2 Gamle træmøbler (mørkt træ eller mørklakeret) købes - garderobeskab + bord til TV osv + kommoder eller lign.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| KLIP DYRENE! |
|
|
Klip dem! Selv om dommeren ikke direkte dømmer dig ned, er det stadig en del af helhedsindtrykket og det giver ikke et godt billede af hesten at den har en mega pels.... Og ville da nok også selv fnise lidt hvis jeg så en langhåret hest til et C-stævne... men hvis vi skal tænke på hesten: når den sveder har du så virkelig tænkt dig at skridte den i flere timer bagefter? selvom den kan virke tør er den det ikke nødvendigvis helt inde ved huden.. den kan blive syg af det... Beklager men synes at det er synd at lade rideheste have så lang en pels....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv.... |
Laura ♥Mango♥ |
17-01-2008 15:38 |
|
Prøv med godt med vat i ørene på dyret og så frem med maskinen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lad den dog |
|
|
Beholde sin pels!!! - Hvis du ikke skal ud og ride 10 stævner her i vinter og 100% går efter guldet - så op i r..... med om dommeren helst så den klippet!!! Sørg for at den er pæn og ren og flettet og at ørene er klippet rene for uldtotter og halen er fin og klippet i enden - lidt showshine på pelsen og så afsted! Fugt pelsen - og "drys den med kartoffelmel" så kommer den til at skinne!! En hest skal være VELPLEJET og det kan den altså godt være uden den er klippet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Jeg syntes det vil være mere syndt at klippe hesten på nuværende tidspunkt end at lade være! - Det er alt for sent på sæsonnen til en 1. gangs klipning!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sidste gangs klipning |
|
|
Det er lige meget om det er første eller sidste gang klipning og det er da bestemt ikke mere synd at klippe hesten nu end i oktober - vejret er mildt og hesten kan jo blot få et varmere dækken på. Og ja, heste kan blive syge af at være lang tid om at tørre. Det er ikke sikkert det er tilfældet med denne hest, for måske sveder den ikke meget, men det er jo tit det dommer og og publikum tænker på når de ser en langpelset hest i ridning. Nu gik spørgsmålet på om det ville have indflydelse på resultatet, og ja det kan det let få ved et c-stævne. Mange hest synes ikke om at blive klippet, men man kan godt tage nogen forholdsregler der gør den lettere accepterer det - og det kræver ikke nødvendigvis bedøvelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jeg ville |
|
|
altså ikke dømme ned... nu dømmer jeg kun små stævner op til la1, men jeg ser ikke ned på en hest der har pels.. hvis den går med dækken, så kan pelsen godt være ret kort og hesten ikke være svedt... Og på afstand kan jeg ikke se om det er en klippet hest, hvor pelsen er kommet lidt ud eller om det er en ikke-klippet hest, men som går med tykt dækken og derfor har begrænset pels... Min egen bliver fx ikke ret svedt til træning, så hun er tør efter at have skridtet hjem med et ulddækken... Men hun er også kort håret undtagen lige der hvor dækkenet ikke dækker... Men mit tip er masser af show shine og at den ellers er trimmet i fx ører og koder... og husk så at skrive herinde hvordan det gik og om det trak ned at den var klippet...
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lisenr |
18-01-2008 18:54 |
|
Selvfølgelig ser dommerne på det. Sådan er det med førstehåndsindtryk - de spiller ind. Det er ligesom når man går til jobsamtale, så betyder det da også noget om man er sådan lidt sjusket af udseende, eller ser "velholdt" ud selvom man har de samme kvalifikationer. Ikke en perfekt verden, men sådan er det nu engang. Synes du skal gøre op med dig selv hvad dine ambitioner er. Har du planer om at starte en del flere stævner indenfor de næste par måneder? Er du bare med for at få en hyggelig dag og erfaring, eller er du med for at være med i top 5? Min mening er at hvis du ikke har store planer om stævner hveranden weekend og ikke rider for at vinde, så lad være med at klippe den. Så er det jo også ligemeget hvordan dommerne se på den. Ellers ville jeg klippe og smide et dækken på. Lige et par gode råd til klipning. Strømpebukser med vat i, og så ned i hans ører med det Og så start med at putte klipperen på ham slukket, og tag den lidt rundt over det hele. Derefter tænde den og bare ligge den på skulderen på ham. Og når han kan klare det, så start med at klippe på skulderen. Mvh Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke klippe |
|
|
hvis hesten fremstår soineret, så ser dommerne ikke skævt til den... Har skrevet til klubstævner (jo det er måske ikke småting der bliver sagt om hest og/eller rytter), men det er ridtet der bliver bedømt. Kender også en dommer der dømmer til C- stævner, og jeg ved at både hende og dem hun kender dømmer fair (vi har snakket om det engang til et stævne)
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008 Udlånes: RDH/hann. hoppe mave (foler i april ´08) Sælges: Kalliope Aron Arthur Romeo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men hvis hesten har dækken på |
|
|
så kan den da sagtens være pæn i pelsen??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gør hvad du lyster |
|
|
Jeg kan se, at der er mange, der er for at klippe; men hvis hesten er bange, ville jeg nok overveje, om det er noget jeg ville udsætte den for. Jeg dømmer til C-stævner, og jeg ville ikke trække ned p.g.a. pels! Hvis du efter klassen ikke forstår dommerens bedømmelse, så stil spørgsmål PÅ EN SOPER MÅDE til dommeren. Ofte er der en helt konkret forklaring, og jeg kan næppe forestille mig at det er pga pels!! Husk også at sammenligne jeres form/ridt med de øvrige i klassen, for det er jo hvad dommeren gør. Min ene hest er en super-hysterisk Michellino-hoppe, og hende klipper man kun, hvis man har et dødsønske! Ulempen er så, at hun er islænder-langhåret og sveder voldsomt; men jeg skridter hende blot til hun ikke puster, og så får hun et uld-/eller fleecedækken på ca. ½ time og så er hun tør og lun.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan heller ikke se |
|
|
problemet, hvis den ellers går med dækken, for så er pelsen jo stadig flot og blank...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|