Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp til fordring søges.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 11:54

Hejsa

Jeg har lige et par ting jeg gerne vil have afklaring på.

Jeg har en fjorhopppe på 11 (snart 12) år, hun er i rigtig fin foderstand, ikke for tyk og ikke for tynd.

Jeg skiftede foder for lidt over et år siden, til hel havre og müsli, dengang var müsli fra salvana, i dag er det fra Havens.

Tidligere har hun fået fuldfoder (piller) og müsli fra møllerens!

Skiftet har jeg egentlig været ret godt tilfreds med. Men.... Nu er sagen den, at mange jo mener, at heste bliver varme af havre, (selv er jeg i tvivl).

Og det skal lige siges, at jeg for snart 3 måneder siden, fik nu part på fjordhoppen. Og sikke hun kan hoppe, lave narestreger, både små og store.
Til tider kommer jeg til at tænke på, om det er havren der "tænder" hende, for hun kan være meget tændt. Og nogle situationer, har jeg ikke oplevet før. Når parten rider hende, kan jeg korse mig over, hvor "dum" hun kan være... Sidst måtte hun simpelthen stige af, da det var for risikabelt at ride videre, inden hun var krudtet af i longe. Og når jeg tænker tilbage, har jeg ikke tidligere haft så store problemer med hende. Lidt men ikke så slemt.
Hun er selvfølgelig tjekket for smerter, om sadlen er rigtig og ligger rigtig m.m. og der er intet at klage over...

Men hvad tror i? Og hvad kan anbefales i stedet for havre, hvis det vil være en fordel at skifte igen, er jeg parat til det?

Det skal lige siges, at hesten er ung af sind, rent ridemæssigt, idet den mest har gået og hygget sig, de 7 år jeg har haft hende. I perioder har hun været redet mere end andre. Men efter "reglen" mener jeg hun er "nybegynder".

Dog mener jeg så, at det ikke er grund nok til at ligge hjerne i hestetraileren, når vi tager i ridehal...

Suk, gode råd modtages.......

Kram Heidi

Ps. det er meningen at hun skal til at have undervisning, så vi kan få den nødvendige hjælp, til det ridetekniske!

Miniature hoppe fra maj 07 sælges, se Fiona på min præsentation.
Clairvoyant Rådgivning tilbydes til mennesker og dyr!

;-)Se hjemmeside ;-)

;-)heidi-bundgaard.dk ;-) ;-) ;-)

0
0
Svar på denne tråd

hm....
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 12:15

Det kan da godt være havren, der tænder. Prøv med lidt langsommere energi som lucerne eller olie.

Men igen lav en foderplan.

Mange heste får skåret i den anbefalede mængde af et fuldfoder (muslien) fordi man spader til med noget andet... ex. havre. Men så er de ligepludselig ikke dækket ind med vitaminer mere, de får bare en fortyndet udgave af muslien, som en af mine venner siger. Mit råd ville være .. hold jer til et fuldfoder og i den anbefalede mængde.

Hvorfor tage livet så alvorligt, man dør alligevel af det! ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Honey..
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 12:33

Tak for dit svar.

Vil det sige, at du anbefaler at gå "tilbage" til fuldfoder (supleret med Müsli) i stedet for havre?

Jeg er villig til at overveje, og skal nemlig snart have supleret op i foderspanden...

Andre der har nogle bud?

Kram Heidi

;-)Se hjemmeside ;-)

0
0
Svar på denne tråd

dkdkdkkd
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 16:44

En løsning kan også være at skifte over til sort havre...

Men mon ikke det hele handler om, at hesten er ved at være i god form og derfor bare skal bestille lidt mere?

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

Eller...........
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 18:08

hvad med helt at gå væk fra havre. Hvad med Roepiller, Lucerne, Olie og Vitaminer/mineraler. Det er det jeg har bedst erfaringer med til vores fjordhest. Er gået tilbage til det samme, hver gang vi har prøvet noget andet. Og havre/korn er ikke en nødvendighed.

Heste er det bedste.

Opstaldning søges i Helsingør/Fredensborg området.

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 10:43

Hej igen.

Musli er som regel lavet som fuldfoder. Og fyldt med kerner, så med mindre din hest mangler hurtig energi, ville jeg ikke supplerer med tilskudsfoder som havre.

Hvis hun er for vims, ville jeg gå helt væk fra havre og måske nøjes med et fuldfoder som musli (der jo i forvejen indeholder kerner).

Mit råd er: Foder med et slags fuldfoder, der er målt og vejet så vitaminerne er tilpasset. Og foder med den anbefalede mængde, så er du sikker på den er dækket ind.

-Husk at hver gang du ændre foderet ved, at tilføje noget skubber du ballancen og skal regne dig frem til en ny foderplan. Derfor er det så nemt med et fuldfoder. Der er regnet for en.

Hvorfor tage livet så alvorligt, man dør alligevel af det! ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Min vallak
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 18:32

bliver vildt "dum", når han får havre.... Han bliver bange for alting, hopper og springer fra side til side, og stresser enormt. Jeg VED, at det skyldes havren, for lige så snart jeg tager havren fra ham, så bliver det bedre. Nu får han konsekvent ikke længere havre.

Til gengæld har jeg haft andre heste, som sagtens kunne tåle havre. Det er meget forskelligt fra hest til hest...

Skal du have din hest klippet? Jeg klipper heste over hele Fyn og Jylland.

Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det

Tjek også hjemmesiden www.fynsrideforening.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 19:47

For alle jeres svar!

Dejligt med konstruktive råd. Og det bekræfter min egen mistanke/teori.

Jeg har netop i dag, købt fuldfoder til hestene. Og er fra i aften begyndt en langsom overgang, så de til sidst kommer helt væk fra havren.

Og jo, det handler selvfølgelig om, at hun er i god form, det blæser eller vejret generelt, andre heste hun ikke kender, der rider rundt i ridehuset, m.m. Der er klart mange grunde til hendes måske til tider alt for varme opførsel.

Men er nok også kommet frem til det med havren nok bare ikke er rigtig for hende.
Og skal jeg skifte til noget andet, vil jeg gerne tilbage til det jeg engang havde succes med.
Synes at huske, at tidligere har hun altså været knap så "livlig".

Men ja, det er forskelligt fra hest til hest. Og når jeg nu skifter, har jeg valgt, at mine miniature ponyer også skifter til fuldfoder.

Endnu engang, tak for jeres råd. Dejligt med hjælp, når man selv er lidt i tvivl.

Kram Heidi

;-)Se hjemmeside ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider