Hejsa
Jeg har lige et par ting jeg gerne vil have afklaring på.
Jeg har en fjorhopppe på 11 (snart 12) år, hun er i rigtig fin foderstand, ikke for tyk og ikke for tynd. 
Jeg skiftede foder for lidt over et år siden, til hel havre og müsli, dengang var müsli fra salvana, i dag er det fra Havens.
Tidligere har hun fået fuldfoder (piller) og müsli fra møllerens!
Skiftet har jeg egentlig været ret godt tilfreds med. Men....
Nu er sagen den, at mange jo mener, at heste bliver varme af havre, (selv er jeg i tvivl).
Og det skal lige siges, at jeg for snart 3 måneder siden, fik nu part på fjordhoppen. Og sikke hun kan hoppe, lave narestreger, både små og store. 
Til tider kommer jeg til at tænke på, om det er havren der "tænder" hende, for hun kan være meget tændt. Og nogle situationer, har jeg ikke oplevet før. Når parten rider hende, kan jeg korse mig over, hvor "dum" hun kan være...
Sidst måtte hun simpelthen stige af, da det var for risikabelt at ride videre, inden hun var krudtet af i longe. Og når jeg tænker tilbage, har jeg ikke tidligere haft så store problemer med hende. Lidt men ikke så slemt.
Hun er selvfølgelig tjekket for smerter, om sadlen er rigtig og ligger rigtig m.m. og der er intet at klage over... 
Men hvad tror i? Og hvad kan anbefales i stedet for havre, hvis det vil være en fordel at skifte igen, er jeg parat til det?
Det skal lige siges, at hesten er ung af sind, rent ridemæssigt, idet den mest har gået og hygget sig, de 7 år jeg har haft hende. I perioder har hun været redet mere end andre. Men efter "reglen" mener jeg hun er "nybegynder".
Dog mener jeg så, at det ikke er grund nok til at ligge hjerne i hestetraileren, når vi tager i ridehal... 
Suk, gode råd modtages.......
Kram Heidi
Ps. det er meningen at hun skal til at have undervisning, så vi kan få den nødvendige hjælp, til det ridetekniske!