Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvordan får jeg skoen til at blive på?
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 19:18

Godaften Ænder (:

Ja, som overskriften siger, hvordan får jeg skoen til at blive på?

Min hest går med ringsko, såler og silikone på forhovene. Det er ikke til at tælle på en hånd, hvor mange gange, han efterhånden har smidt skoen. Han smider den kun på højreforben, hvilket også er det "dårlige" ben.

Min smed var der tirsdag den 8 for at ordne baghove, og ligge nye bagsko på. Zobell havde tabt sin forsko om søndagen, så det passede fint, at jeg havde en tid med smeden.

Allerede lørdag den 12 smider han den igen, altså denne gang, går han kun 4 dage med den på. Det er virkelig træls! Den plejer at holde 2-3 uger. Min smeds lærling kom så at lagde skoen på igår, da min smed selv havde kunder den anden vej. Jeg havde bestemt mig for at spørge min smed i tlf. da jeg ringede mandag, om jeg kunne give ham noget i sin mad, eller hvad ved jeg, så den holdte lidt længere, men var ret presset, da jeg skulle nå i skole.

Når men lærlingen kom jo så igår, og jeg havde sagt til smeden i tlf. at der næsten ikke var noget at sømme i. Men det lykkedes da, og det er jo kanon dejligt med en smed der kommer SÅ hurtigt! Hatten af for min smed der gerne vil kæmpe med of for min hest, det er kanon!

Når men da det jo så ikke var smeden selv der kom, kunne jeg jo ikke spørge hvad jeg kunne gøre, så spurgte lærligen, som mente at vi snart var derhenne, hvor han enten skulle gå alene på fold, selvf. med de andre heste omkring sig, eller han skulle have 1 måneds boksro, så hoven kunne vokse lidt.

Har bestemt mig for, at ringe til min smed imorgen, og hører om jeg kan gøre noget.

Men ænder, har I nogen forslag? Noget som I selv har brugt/givet, som har hjulpet?

Forsat godaften (:

Kærlig hilsen Sofie.

Med den helt fantastiske, og aller bedste hest & pony -

Zobell og Lisa.

Mange ting tæller når man har hest, men noget af det vigtigste for mig er: Personlighed<3

0
0
Svar på denne tråd

prøv.....
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 19:21
prøv med pep biotin. (tror nok det staves sådan.)
det skulle styrke hovene rigtig meget.
0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 19:24

Okay. Ved at min smed vist også sælger noget, ved bare ikke helt hvad for noget. Der er jo tonsvis af forskellige produkter til hovene, og noget virker, og andet virker ikke.

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

Mange ting tæller når man har hest, men noget af det vigtigste for mig er: Personlighed<3

0
0
Svar på denne tråd

ar det er træls
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 19:24

det må godt nok være træls, det har jeg heldigvis ikke prøvet endnu. men ja prøv med biotin, det brugte jeg også på min gamle pony og det hjælper godt og så prøv og gi den klokker på ud på folden, det er godt nok lidt mere besværligt, men jeg gør det på min netop for at den ikk træder skoen af :)

Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig.:)

Kenzo og Tanja <3

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor ..
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 19:27

går den med ringsko, såler og silikone ?

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 19:29

Tak for svaret.

Han har klokker på, på folden. Endda to klokker på hver hov, og de er vældig store.

Ja det er ret besværligt, men sådan er det jo bare (:

Skal lige siges, at han smider skoen fordi han er ret voldsom på folden, han leger og løber som bar f'anden.

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 19:32

Andersen: Fordi han har været halt. Der var intet at komme efter på røntgen billederne, men mente at han "bare" havde lavet en overbelastning, og som havde sat en smule gang i den forbenet dragtbrusk. Han er dog fit for fight igen.

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 22:07

Ikke pep-biotin, det har ingen virkning.

Jeg har super gode erfaringer med SOLANUM mega biotin, min smed også sko ca hver anden dag. Men vær opmærksom pp det tager op til et år før det virker.

Til sammenligning kan jeg lige illustrere mængden af biotin i hhv. pep biotin og solanum:

Pep biotin er billigt, men der er kun 80 mg biotin pr. kg

I solanum er der hele 12.500 mg biotin på kg.

Regn så selv ud hvilket der ikke virker ;)

Mvh Mie

0
0
Svar på denne tråd

Hej Sofie
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 22:18

Man kan få nogle ballebeskyttere som har en rigtig god effekt mht. heste som har tildens til at træde skoene af. De forhandles i alm. rideudstyrsforretninger, desværre har jeg ikke lige et link jeg kan give dig, men jeg har selv en (kun en fordi min havde trådt sig selv slemt i ballen på det ene forben) den hedder GERA. De spændes på hoven med et velcrobånd og på ballen er der en hård plasticskål som beskytter forbenene mod baghovene.Men jeg ville da helt sikkert se på grundfodringen først og være helt sikker på hesten er dækket ind med alt, give en masse hø/ wrap for at fremme fordøjelsen og finde et godt hovprodukt, der er rigtig mange slags, selv bruger jeg flydende biotin som jeg køber hos min dyrlæge det hedder Kerabol, om det virker kan jeg ikke sige endnu da de kun har fået det i 1 1/2 måned nu. Nogen som måske har prøvet det og set effekt af det?

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest

vil altid kun være et menneske.

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 22:18

Mie: Tusinde tak! Ja kan sørme godt se forskellen! Må lige se hvad min smed anbefaler imorgen når jeg ringer. Men nøøj hvor går der lang tid før det virker, det er da vildt!

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

uden sko
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 22:23

har du overvejet at tage skoene af? min har også tabt en del sko her i efteråret og det fik jeg pip af, så nu kom skoene af og jeg bruger boots på tur. Det er det bedste valg jeg har gjort og meget nemmere og BILLIGERE :-) Det er da lidt ekstremt at give den 1 mdr. boksro pga. en tabt sko/dårlig hov

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 22:34

Lene: Dem har jeg aldrig hørt om før, men det lyder da til at det måske ville kunne hjælpe.

Han er dækket ind med vitaminer og alt, der er lavet en foderplan til ham af min dyrlæge. Han får nok 4-5 kg. wrap om dagen, så det må være nok Tak for hjælpen!

Line: Hvis du læser lidt oppe, så kan du se, at han skal have sko på. Han slider også ekstramt meget, og bliver hurtigt øm + han har tendens til lidt bukhov, så at tage skoene af, er ikke en god løsning i dette tilfælde. Desværre. Ja vil jeg heller ikke gøre! Er jeg også sikker på, at min smed ikke nævner noget om, da jeg tror han kender min hest en del mere end lærlingen, og ved at Zobell ville få hys af at stå inde.

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 22:39

-træder den skoen af, ved du det?

Calina, som jeg havde, trådte sine forsko af med det andet forben!

Løsningen var at smeden trak en ekstra optå på indersiden af skoen så den anden sko "gled af" på den, i stedet for at komme til at stå på de kanter der var, fordi der manglede hov, fordi den næsten lige havde trådt en sko af.... Skruen uden ende! :-)

Du kan se hendes sko her, alm. sko blot med en ekstra optå og såler:

Lager: Haferfrei, Cornmüsli, Champion, Vito, majsflager, Betfor, elektrolytter, fodertønder - rabat ved flere sække Haferfrei.

www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

4-5 kg wrap
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 23:38

er ikke nok... hvis en hest skal danne nok b vitamin og biotin skal den have masser af grovfoder... Minimum er 1 % af deres vægt i tørstof gennem grovfoderet... da en hest vejer 5-600 kg og tørstofindholdet i wrap ligger på ca 60 % så skal den op og have omkring 10 kg... og det er som minimum!! Dvs gerne endnu mere... Det kan spare dig for dyre tilskud og du vil få en hest med en mere velfungerende tarmflora... :) Hvis den i lang tid har fået for lidt grovfoder, så kan det sagtens være en faktor til at den har dårlige hove og smider skoene...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Der er flere årsager til tabte sko
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 23:58

og det er om at finde ud af hvad der er årsag. Hvad siger din smed??? Eller er du bare kommet i så ond en cirkel at alle de tabte sko har ødelagt det horn sømmene skulle sidde i? Kunne der være svamp?

Ringsko er en tungere sko og såler og pakning giver dårligere hæfte for sømmene. Tag en snak med dyrlægen og smeden om et andet alternativ, for et sygebeslag der det meste af tiden ligger tabt på folden er ikke meget værd, skulle jeg mene...

Er det på bukhoven eller på den flade hov, den taber skoene?

0
0
Svar på denne tråd

enig med jannej
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 00:08

Dobbelt op i wrap og tilsvarende antal foderenheder ned i kraftfoder, medmindre den er for tynd.

0
0
Svar på denne tråd

Tabt sko
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 01:52

Har kendt til problemet.

Taipan har været ekspert i at træde en forsko af - men ikke efter, at vi "udskiftede" smeden...

Den nye smed beskærer Taipan's bagben på en anden måde - således at det skulle tage længere tid for bagbenet at nå op til forbenet - således at forbenet altså har tid til at komme væk, førend bagbenet kommer - hmmm, ved godt det lyder "ma'gværdigt".....

Trods "meterdybt" mudder ved leddet og selv om Taipan står stille i "meterdybt" mudder - så bliver skoene hængende, ja på hoven altså :-)

Men, som andre skriver - får Dr Gigadyr og smeden til i fællesskab at kigge på hesten...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 09:16

Jannej: Okay. Er heller ikke sikker på, at han kun får 4-5 kg. om dagen. Giver ikke selv. Han får det fordelt over 3 gange i løbet af dagen. Men vil da lige hører idag hvor meget han ca. får. Og så evt. få sat det op, hvis han får for lidr (:

Keppie: Min smed sagde aller første gang han fik dem på, at de havde tendens til at træde ringsko mere af, end alm. sko. Altså nu siger han den ryger af, fordi han selvf. ikke har så meget hov tilbage, og så bliver den lagt en smule mere tilbage end ellers. Ja vi er vist i den onde cirkel, hvor der næsten ikke er noget at sømme i Jeg ved ikke om det kunne være svamp, er sikker på min smed vile kunne se det, hvis det var. Det har han i hvert fald ikke nævnt.

Ja ville også have snakket med smeden i tirsdags om det, men da han somsagt ikke selv kom, kunne jeg ikke. Jeg ville faktisk spørge om flapsko havde samme virkning som ringskoene, da den ene hest han går sammen med har dem på, og de bliver ikke trådt af. Men er lidt i tvivl, om både smed og dyrlæge siger det er ok.

Han taber skoen på bukhoven.

"Desværre" er Zobell sådan en, så han bare skal kigge på maden + wrappen, og så tager han på. Han kan ikke blive sat ned i kraftfoder, da han ikke får ret meget i forvejen! Så det vil faktisk blive svært, at sætte ham meget op i wrap (hvis det er tilfældet) da han så vil blive alt for tyk.

Zigeunerungen: Okay.-

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

Såler/sko
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 09:38

Jeg har selv på et tidspunkt haft en hest, som skulle have såler på pga. en seneskade, men den smed også skoen konstant. Vi skiftede så til en mercedes-sko uden såler, hvorefter der slet ingen problemer var længere og skoen sad på hele perioden.

LMI Sambuca: Jeg har kun gode erfaringer med Kerabol (flydende biotin). Det er jo ikke nok, at man hælder en masse biotin i hesten, da der jo skal tilsættes andre ting, før hesten optager biotinen optimalt. Og det er tilsat i Kerabolen, så hesten optager biotinen bedre end i pulverform.

Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Kerabol
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 10:31

Lisbeth K: Ja det var også det min dyrlæge sagde ang. biotin i flydende form kontra i pulverform. Men jeg er glad for at høre du har gode erfaringer med kerabolen, der er så mange produkter at vælge imellem så man kan blive i tvivl om hvad der er fup og hvad der er fakta.

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest

vil altid kun være et menneske.

0
0
Svar på denne tråd

Kearbol
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 10:58

Er jo bare letoptagelig biotin, svovl, zink og DL-methionin , det samme som i Blue Horst og Solanums.

Det er svovl, zink og DL-methionin, der sikre optagelsen....

Illum

Som også i 2008 forbliver sig selv, så er det nemlig svært at falde ud af "rollen" ;-)

0
0
Svar på denne tråd

sko...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 11:46

Hva med de der boots eller hvad de hedder? Kan han ik få sådan en på selvom han går med sko?

- Heidi -

Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd

Såler...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 11:59

Hvis hesten skal gå med såler er det vigtigt at det ikke er silikone smeden kommer under sålen men det der hvide noget der lugter af tyggegummi!

Det arbejder på en helt anden måde end silikone som gør at skoene ligger meget bedre fast.

Tine

Lager: Haferfrei, Cornmüsli, Champion, Vito, majsflager, Betfor, elektrolytter, fodertønder - rabat ved flere sække Haferfrei.

www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 14:51

Tak for jeres svar.

Tine: Tror min smed har styr på om det skal være silikone eller noget andet.

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

Op i wrap trods fedme
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 16:18

Hvis du sætter hesten op i wrap og den samtidig er meget aktiv på folden, vil du sikkert opleve at dens forbrænding skyder i vejret. Den holder på huldet, hvis den ikke får nok godt grovfoder at spise.

Evt. kan du jo skære korn helt væk og kun give mineraler + evt. roepiller og mange gulerødder.

Selvom du er bange for, at den bliver for tyk, er det er forsøg værd. Mange (inkl. mig selv) har rigtig gode erfaringer med mere end rigeligt stråfoder.

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 19:33

Sara: Jeg ønsker ikke at skære hans havre helt væk, da det er der han får meget af sin præsentationsevne fra + energi.

Og til orentering (staves?) så har jeg snakket med ejer af stald idag, og hun giver ca. 8 kg. wrap om dagen, hvilket vi blev enige om var nok for min hest, som vejer godt 400 kg.

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes du skal...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 21:18

skal prøve at lytte til jannej og keppie!

jannej er ved at uddanne sig til agronom og keppie er agronom - altså uddannet indenfor fodring af bl.a. heste

de ved hvad de snakker om - og min hyp lever f.eks også helt uden havre og det betyder bestemt ikke at den ikke har energi!!

Samtidig ville jeg snakke med dyrlægen og smeden samtidig - for det kan være at løsningen på det manglende horn er at give ham en måned uden sko for at give hornet mulighed for at vokse uden at blive revet i stykker af afrevne sko. Hvis du så giver ham boots på når han bliver redet så hindrer du unødigt slid og fremmer korrekt brug af hoven som igen fremmer hornets vækst.

Mon man kunne drysse Salisylsyre der hvor hornet mangler??? - det fik min på hoven da der var slået et stykke af ved kronranden - det skulle fremme hornvæksten??? - prøv at høre dyrlægen....

-nu som pony-mor....

Vi er med i "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 21:36

Svensen: Jeg hører skam også på hvad de siger! Kan ikke se i mine svar nogen steder, at jeg har sagt dem imod eller noget. Men alle heste er ikke ens, og jeg ved, at min hest ikke kan leve uden sin havre. Det blev afprøvet ret tidligt i sommers, og der fik han dækket sit vitamin, mineral og det hele, og der var han ret doven, og var slet ikke motiveret nok.

Nu er det sådan at min dyrlæge er med inde i dette, da det er hende der har sagt hvilke sko min hest skulle have på. Endda for at være helt sikker, ringede min smed til min dyrlæge. De samarbejder heldigvis, så intet problem der.

Han kan IKKE gå uden sko! Desværre.

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

super sofie
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 21:42

Godt at din dyrlæge og smed samarbejder - men så må de også kunne komme med en løsning på de tabte sko! - jeg er helt klar over at den sakl have sygebeslag på - men hvis det ikke kan sidde fast må der andre midler i brug!

Måske I har mulighed for at han går på en mindre og mere tør fold med f.eks. kun en anden hest i en periode???

Ang. foder - så gør det måske ikke noget at han i en periode har et lidt lavere energi niveau - hvis han så til gengæld holder skoen på så hoven kan vokse??? Du får jo desværre heller ikke meget ridning ud af en hest der konstant har tabt en sko.

Håber at I finder en løsning!

-nu som pony-mor....

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

ja vi andre kan
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 21:53

komme meget videre uden at have set hesten og kende dens fulde historie. Du må thy til egen smed og dyrlæge, hvis det ikke giver et resultat, så få en second opinion.

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Zobell din søde hest..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 22:00

Svensen: Ja, det tror jeg også min smed har. Desværre så var det jo ikke ham der kom i tirsdags, havde ellers så ufattelig mange spørgsmål til ham. F.eks. om han evt. kunne få et andet sygebeslag på, eller hvad man ellers kunne gøre ved Zobell og hans hov

Altså det med folden blev afprøvet i sommers da han var halt, men det mente herren ikke, så han løb igennem hegnet, heldigvis skete der ikke noget med ham, men det kunne der lige så godt. Derfor er jeg lidt skeptisk ang. at lade ham stå sammen med en kun. For når den hest så bliver taget for at blive redet eller hvad ved jeg, så bliver Zobell så ulykkelig, og suser igennem hegnet igen. Der er så lidt mudder på vores fold så det er helt utroligt! De har aldrig muddret ben, så vi har ikke andre folde med mindre mudder for det kan næsten ikke lade sig gøre Desuden sagde lærlingen også at det ikke var mudderts skyld at Zobell smed skoen, nok nærmere hans egen, og så fordi der ikke er specielt meget at sømme i.

I sommers da vi prøvede uden havre, gjorde vi det godt 1 måned, og han blev ved med at være ret sløv.

Faktisk så er min smed kanon til at komme meget hurtigt og ligge skoen på, når jeg har ringet. Så så meget syntes jeg faktisk heller ikke, vi ikke får redet

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

8 kg wrap
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 22:02

8 kg wrap lyder fint.

Jeg tror ikke på at foderet kan være den store synder. Jeg ville prøve (vare for at give det en chance) at ringe til en anden smed - bare for at høre en andens mening, som Keppie også siger.

Måske din smed bare har stirret sig blind på problemet? Og lidt samarbejde smede imellem er de fleste ikke for fine til. Du kan jo altid vende tilbage til den gamle smed med de nye metoder, hvis det passer dig bedre.

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 22:17

Ja syntes også 8 kg. var fint

Jeg har ikke lyst til at prøve en anden smed, da ham jeg har er ret "ny". Ej ikke helt ny, har brugt ham godt et år nu, og jeg er meget glad for ham, og det er min hest også! Desværre er min hest ret sær, og han skal virkelig have respekt, og det har han for min nuværende smed.

Smeden har også rettet utoligt meget på hans hove! Da han startede hos mig, havde jeg en hest med meget bukhov, og han var sømstukket. Nu er hans hov fin, dog har den tendens til bukhoven, da rom jo ikke blev bygget på en dag, og det har været ret svært at rette den 100% pga. Tabte sko. Men han har også fået meget større hove! har lige givet 3 sæt "gamle" klokker til en veninde med en hest som er mindre end min, fordi Zobells hove var blevet breddere og større! Dejligt. Håber og tror ikke min smed har stirret sig blind på problemet!

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-01-2008 23:27

Jeg har aldrig selv haft problemer med det, men kender nogle, hvis pony konstant smed skoen. Han går nu med 2 par klokker på hvert forben, fordi de øverste klokker så holder de nederste på plads. De har ikke haft problemer siden :)

Fille, du er mit et og alt! <3

0
0
Svar på denne tråd

kom til at tænke på
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 10:20

Har smeden fået lavet nok overrulning på forhovene??? - nu hvor de siger at det er hans egen skyld??? - hvis der ikke er nok overrulning - så kan han ikke flytte benet hurtigt nok inden bagbenet kommer.

Hvis foldene ertørre nok - så er det ikke fordi kan drøner rundt i mudder og derfor ikke kan løfet fusserne hurtigt nok væk....

Jeg har givet min MSM i en periode - det ser ud til at det kan have en positiv virkning på hovkvaliteten - men igen der går et ½ års tid før hornet er nede.....

Ellers ville jeg holde dem rene - vaske og tørre dem hver dag og så sikre at han står i en tør og ren boks - gerne med hamp - amoniakken er nemlig med til at nedbryde hoven...

-nu som pony-mor....

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Smed..
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 12:03

<snip> Tine: Tror min smed har styr på om det skal være silikone eller noget andet. </snip>

Det håber jeg, for der er stadig mange smede der bruger silikone!

Mvh Tine

www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 12:48

Sofie-Amalie: Min hest går også med to par klokker på hver hov.

Svensen: Det ved jeg ikke om han har. Må være ærlig og sige, at jeg faktisk ikke ved hvad overrulning er?! Så der må jeg være dig svar skyldig

Men er sikker på, at det de mener med det er, at jeg jo har fortalt dem, at Zobell løber ude på folden, og bukker og stejler det meste af dagen, fordi han leger med en anden hest. Han har en rimelig stor gang, og når han har det + han leger vildt på folden hver dag, så tror jeg det er der problemet ligger.

Tine: Okay.

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

Netop sofie
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 13:03

Overrulning og en tilbagtrukket sko bagpå, vil gøre at han slipper jorden INDEN han sætter baghov, i jorden, og dermed også undgår at hive forsko af...

Illum

Som også i 2008 forbliver sig selv, så er det nemlig svært at falde ud af "rollen" ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  18-01-2008 13:47

Illum: Okay. Det kan godt være at har har overrulning, men ved det ikke, da jeg simpelthen ikke ved hvad det er.

Kan jeg evt. få en forklaring på hvad det er?

Altså selv, så forestiller jeg mig, at skoen er trukket tilbage under hoven, så tåen "stikker" udover skoen. Ved ikke om det er forstået rigtig?! Hvis det er sådan, så ja, så har Zobell overrulning.

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

overruldning er
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 20:26

Hvis du tænker på din egen fod - så når du går et skridt så når du løfter foden ja så bukker du i tærene - prøv at forestille dig at du ikke kan det fordi den fod er stiv. Så må du løfte foden mere lige op...

For at give hesten "overruldning" så runder man hoven foranså den ligesom kan komme "op på tæer"

Er det til at se for sig???

Når den har overrulning så kan den hurtigere flytte forhoven inden baghoven kommer.

-nu som pony-mor....

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 21:46

Svensen: Ja kan sagtens se det for mig Så tror jeg at han har overrulning, hvis jeg har fattet det korrekt

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

Boot udenpå
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 22:59

Kan man give en boot på, selvom den har en almindelig sko på?

Hvis ja, kunne den måske forhindre aftrådt sko.

Hilsen Hanne

Connemara selvfølgelig

FRISK HEST SØGER RYTTER
Opstaldet i 3540 Lynge
www.heste-nettet.dk/lodge/27752/ hest/1860/
0
0
Svar på denne tråd

Når uheldet er ude
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 00:04

Hej,

I sommer tabte min hest en sko, og med den så meget hov at smeden ikke kunne lægge ny sko på.

tag:

1 pakke alm. vat (netto!)

1 selvklæbende bandage

gaffatape

rul vattet op som en stor bandage. pak hoven ind i det, også op om koden. rul hele den selvklæbende bandage på. pak ind i meget gaffa. Begynd med stykker a 20 cm, der sættes som "tåforstærkning". bare pak løs! husk der skal meget under hoven. Kom ikke op over bandagen. Der skal være synligt vat og bandage (undgå gnavsår).

Min rendte på fold med sådan en anordning i en måned. Den blev tjekket hver dag og skiftet mindst hver anden dag. Gik den med den samme 2 dage, fik den extra gaffa på "sålen" til 2. dagen.

håber beskrivelsen er til at forstå

Det fungerede virkeligt godt. Jeg har nu altid tingene liggende i skabet til hvis uheldet er ude.

venlig hilsen

Anita

Hoofmaker er meget effektivt. Smedjeriet.dk (tror jeg det hedder) har den, og sender gerne.

0
0
Svar på denne tråd

Zobell..
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 11:43

Hanne: Ja sådan en har jeg også tænkt på, men ved ikke om der findes nogen som man kan give på, selvom de har alm. sko på.

Anita: Fed løsning!! Det kunne være den skulle afprøves

Kærlig hilsen Sofie.

Zobell og Lisa.

0
0
Svar på denne tråd

boot kostede dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 19:01

Hej igen...

inden jeg fandt på vat-bandage-gaffa modellen prøvede jeg en del boots.

• tå-sko med dødbesværlig snorelukning, kunne ikke sidde fast, drejede så den sad skævt
  • lukket "gummistøvle" med velcolukning. gav min hest stort slidsår = dyrlæge
  • lukket plastik boot, dem man også kan bruge til barfod, den kunne jeg sinpelhen ikke få på (læste så på hjemmesiden at man skulle bruge en lille hammer!)

derfor blev det den hjemmelavede udgave. vær opmærksom på at vattet suger fugt fra hoven.

venlig hilsen

Anita

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider