Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

For meget energi - foderskift?
Forfatter: 
Dato:  12-01-2008 13:08

Jeg har i denne vintersæson valgt at fodre mine haflingere med Icelandic Power fra Brogården, men jeg synes de begge har fået lige rigelig med energi af det og jeg overvejer nu at skifte til et andet foder fra Brogården.

Sidste vinter fodrede jeg dem begge med Regulator Complete, men jeg måtte konstatere, at mine ene hoppe fik b-vitamin mangel og manglede energi. Nu hvor jeg har skiftet til Icelandic Power er det nærmest gået fuldstændig i den modsatte grøft, begge heste er sprængfyldt med energi så det næsten er for meget af det gode.

Jeg har nu kig på Leisure Mix, som skulle være velegnet til nøjsomme heste.

Men jeg er i tvivl om, hvorvidt det vil kunne dæmpe deres energi?

Hvad skal jeg kigge på på indlægssedlen, hvis jeg skal kunne afgøre det?

Her er lige link til begge foderbeskrivelser:

Icelandic Power

Leisure Mix

Hvis det kan hjælpe jer, så er her lige en kort beskrivelse af mine to haflingere:

Flicka, 14 år, stg.mål: 137 cm, vægt ca. 450 kg - hun skal tabe sig ca. 30 kg., hun bliver brugt til turridning 2-3 gange pr. uge

Frigg, 3½ år, stg.mål: 140 cm, vægt ca. 400 kg - hende vægt er som den skal være, hun bliver ikke brugt til noget endnu.

Foruden kraftfoder får de begge Hartog lucerne, gulerødder, hø og wrap.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Slet ingen
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 19:32

Er der slet ingen som kan hjælpe mig med et svar?

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Foder....
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 21:17

Hej Tine.

Jeg er lige begyndt at fodre min islænder med leisuremix, som jeg har fået anbefalet. I følge en foderrådgiver på "Brogaarden" er icelandic power til de heste, som virkelig arbejder eller bliver redet på konkurrenceplan. Udover leisuremix får han lucerne,gulerødder og hvidløg (og selvfølgelig hø ). Ud fra det du skriver vil jeg anbefale dig leisuremix, men ellers prøv at kontakt Brogaardens foderrådgivning.

Held og lykke.

Hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

Foder skift
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 21:51

Hej Tine.

Vil du fortsætte med Brogaardens foder, eller vil du skifte til et helt andet mærke..

Er lidt i tvivl..

Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste

0
0
Svar på denne tråd

Icelandic power
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 10:37

Jeg har brugt icelandic power siden hestene kom på stald, og det har fungeret helt fint. Hun har godt nok været lidt friskere end normalt, men ikke noget jeg har tillagt foderet, men måske har det været det alligevel.

Jeg er nu skiftet til en plan bestående af en smule havre, o'grass og BH feed complex, fordi hun simpelthen blev for tyk af müslien. Det spiser hun gerne ind til videre, så nu håber jeg det holder ved.

Leisuremix overvejede jeg også kort, men da jeg fik regnet på det, skulle hun have godt et kilo, og så bliver hun altså for tyk, når hun stadig skal have min. 6 kg hø. Desuden nægter jeg at betale 8 kr/kg for et produkt som primært indeholder snittet halm.

Mvh

Mette, Macon & Luna

Lille Hovgaard Hestepension

www.lille-hovgaard.dk

Priser fra kr. 700,- pr måned

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 23:08

Tak for jeres svar.

Karla (hest): ja, det er i min plan at skifte til et andet foderprodukt fra Brogården, men jeg er også åben overfor andre bud.

Hovedsagen er, at det helst skal være et müeslifoder. Jeg har tidligere fodret med pillefoder, men begge heste skulle have så små mængder piller, at jeg var nødt til at supplere op med roepiller og grønpiller. Jeg har ikke mulighed for at fodre roepiller denne vinter, så derfor vil jeg helst fodre med et müeslifoder.

mylady: min første tanke var også netop, at det er en høj kg pris for et foder der indeholder snittet halm i stor mængde. Jeg har tidligere overvejet Leisure Mix'en, men netop pga. prisen valgte jeg at bruge Icelandic Power istedet.

Jeg er ret overbevist om, at Icelandic Power'en har en stor indflydelse på, at mine heste nu er overenergiske.

Selvom det er imod mine principper om at smide penge ud på dyrt "stråfoder", så tror jeg alligevel jeg vil prøve med Leisure Mix og så også tage en snak med Brogårdens rådgiver.

Tak for jeres svar :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Leisuremx
Forfatter: 
Dato:  15-01-2008 07:30

er et ganske godt produkt.

Alternativt kan du jo også vælge fase balancer fra Dodson+Horell (som sagtens kan gives uden korn)

Karina

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 19:50

Kan du ikke lige fortælle hor meget de får af hvert fodermiddel? det gør det nemmere at hjælpe dig.

Forskelligt købes og sælges. Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Fodermængde
Forfatter: 
Dato:  16-01-2008 20:33

Fodermængde pr. dag lige nu:

Flicka: 700 g. Icelandic Power, 100 g. Hartog Lucerne, 1,5 wrap, 2 kg hø, 4,5 kg. gulerødder.

Frigg: 700 g. Icelandic Power, 400 g. Hartog Lucerne, 3 kg. wrap, 2 kg. hø, 4,5 kg. gulerødder.

Jeg har fået beregnet foderplan med Leisure Mix hos Brogården, deres forslag til foderplan ser således ud:

Flicka: 700-1000 g. Leisure Mix, 250-750 g. Hartog Lucerne

Frigg: 800 g. Leisure Mix, 250-750 g. Hartog Lucerne

Og derudover så samme mængde wrap og hø, som de får nu.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider