|
|
| fodring af shette |
|
|
Til jer med shetter.. hvad fodre i med og i hvilke mængder. Jeg skal have et par stykker på prøve og har kun store heste i stalden ellers. De andre får hestekraft ekstra fra videbæk og lidt havre og meget wrap hø. På forhånd tak..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyder da fint............ |
|
|
Du kan sagtens bruge det samme til de små også. Jeg fodrer med havre, videbæk horse speed, Travo e , gulerødder og wrap ad libetum. Horse Speed får de fordi jeg har et par stykker som er af den type at de har svært ved at holde huld. De andre får bare lige sådan en håndfuld for hyggens skyld, og så er det godt for maven. De vokse får 1L valset havre en gang dagligt, sammen med gulerødder, 50g Travo E, og en håndfuld speed. Og så alt det wrap som de kan tygge i sig. Brug hestekraft i stedet for speed, det er ok, men pas på ikke at give for meget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mine får wrap ad libitum (vi fylder op to gange dagligt, og da har de som regel ikke spist der foregående op endnu). Derudover får de vitaminbolcher fra Eggersmann og ca. 10 kg. gulerødder. De går begge ude i døgndrift (med mulighed for at gå i læ med halm-leje) og er begge ved godt huld og sunde og raske. I en periode fik de også lucerne, men det blev de smælderfede af...  Det skal siges, at vi ikke bruger dem til ret meget. Højst en træktur til familiens unger i ny og næ og så lidt klikkertræning. Hvis de på et tidspunkt skal bruges mere, vil jeg nok supplere med en müsliblanding uden byg.
Kh Maria Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est... Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| shetter fodring |
|
|
Mine to små får havre, byg, Savimin grøn og lucerne 3 x dagligt. Så får de til deling en stor bunke hø 2 x dagligt med en smule wrap i. Jeg bryder mig ikke om at fodre så nøjsomme racer med tildens til forfanghed med ren wrap..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine får |
|
|
wrap ad libitum i boksen om natten og går på græs om dagen, hvor de får hø med ud. Af kraftfoder får de PAVO Natures Best. Den gamle (25 år) får så meget at han er dækket ind med vitaminer og mineraler jf. fodringsvejledningen og den unge (5 år) får tilskud af Surelimb fra Brogaarden fordi han kun får halvt så meget som den gamle.
Venlig hilsen diplomatiske Louise Ingen er både diplomatisk ærlig og fjendeløs Shetlændervallak bortgives til absolut godt hjem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Maria *Riderlykke*: næ, det kan du egentlig have ret i. Men mine må have stærke maver. Jeg holder altid øje med dem, hele året, men de går altså også på døgngræs om sommeren - efter at være blevet græsset gradvist ind. Og jeg har aldrig haft problemer. 7-9-13. Jeg har ved erfaring fundet ud af, at wrap er det de fungerer bedst på om vinteren. Så holder de pænt huld hele vinteren igennem, uden at blive for tykke. De går i øvrigt også på græs nu, men det er der jo ikke meget næring i nu.
Kh Maria Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est... Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine 2 små........ |
|
|
Mine to små får et specialfoder med meget struktur, lav energi, lav sukker og stivelse men med højt indhold af organiske vitaminer og mineraler, nemlig Equigard fra Hippolyt. Og så får de hø ad libitum, vel og mærke noget sent slået hø som ikke er så energirigt. Og så har de halm i deres kalvehytte 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shettere |
|
|
Mine får roepiller, grønpiller, Salvimin Grøn og alt det wrap de kan spise. Det fungerer de rigtig godt på, og jeg har aldrig haft problemer med forfangenhed pga wrap! 
Hvis vi skal respektere hinanden for hvad vi er, skal vi holde op med at respektere hinanden for hvad vi har".
Hilsen Kanoagaard med de 3 røde: Blondie Tornsberg, Madelaine af Nord-Als & Kanoa. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min shetter |
|
|
Ally får 150g regulator complete en håndfuld grønpiller, hvidløg og hø (en høpose fuld) Jeg mener ikke ponyer har godt af så meget korn, min dyrlæge sagde engang at kort var det rene gift for shettere da de ikke kunne udnytte det, de kunne sagtens nøjes med hø resten var menneskebehov.
Mvh Sabine Folkmann "Allways look at the bright side off life" Forhandler af BILLIGT hvidløgsgranulat 2 kg for 100 kr koldpresset olie og energy oil. Forhandler af Regulator Complete. KLIPNING AF HEST OG PONY.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Sabine her |
|
|
Jeg synes heller ikke at korn er til små ponyer! De udnytter deres foder langt bedre end store heste og har ikke behov for havre, byg eller en fancy müsli. Hø/wrap, vitaminer og mineraler. Det trives de absolut bedst på. (+ selvfølgelig moderat græs om sommeren)
Hvis vi skal respektere hinanden for hvad vi er, skal vi holde op med at respektere hinanden for hvad vi har".
Hilsen Kanoagaard med de 3 røde: Blondie Tornsberg, Madelaine af Nord-Als & Kanoa. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min får |
| Forfatter:  |
Birgit ♥Gipsy og Molly♥ |
| Dato:  |
13-01-2008 11:02 |
|
pavos aura./summerfit. ½kiks om dagen så er han dækket ind. og så wrap ved siden af. det gives ovenikøbet nemt i en løsdrift.
BIRGIT ringridning Med mand, 2 børn og 4 heste. små børn små problemer, store børn store problemer! hold da helt op det er rigtigt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det samme som de store |
|
|
Mine opstaldet shettere får det samme som de store(i mindre potioner), en musli blanding og vitaminer fra st. hippolyt og en lille håndfyld lucerne og al det hø de kan spise, men alligevel taber den ene sig. Han er nu sat på fedekur, med kur fra hippolyt med irish mach, olie og mere lucerne. Og så er han sat op til 3 måltider om dagen. Den anden holder fint huld. Vi skal og så have taget en orme prøve, det er bare ikke så nemt når de er flere der går sammen Har andre en ide til hvad der ellers kan hjælpe ham. Tror han skal checkes generalt, tænder m.m. Han er ikke så gammel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| toftebaek: Orm |
|
|
toftebaek: Mht til orm, så har de nok allesammen lige mange orm når de går sammen, så du kan bare tage de første og bedste pærer du finder uanset hvilken pony de er fra. I øvrigt skal hele stalden behandles for at en ormekur virker optimalt. Ellers får den behandlede pony bare ligeså mange orm igen efter et par dage. Jeg vil dog også anbefale et tandcheck.
Plejehjemsplads til ponyvallak søges i Københavnsområdet. Se profil!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| <><><><> |
| Forfatter:  |
Bønne |
| Dato:  |
15-01-2008 08:14 |
|
Sfolkmann: hmm.. jo, men hvis shetteren er en brugspony, så kan han/hun vel ikke kun nøjes med hø?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Passer ikke helt |
|
|
Nye undersøgelser viser at nogle heste/ponyer er mere modtagelige for orm end andre! Selvom de går tæt sammen på en fold og en eller to har orm, betyder det ikke at resten også har. Det troede man før i tiden, men det er ikke tilfældet. Og det viser alle de ormeprøver også som jeg har taget i tidens løb. Ud af en flok på 7 var der to som altid stod med højt ormetal, mens resten havde lavt tal eller ingen. SuperHanne, dit råd er desværre ikke særlig godt, for det viser intet om hvilken pony der skal behandles. Man behandler IKKE hele flokken med mindre at alle har behov for det. (efter hvad ormeprøverne viser) Toftebaek: Der er ikke andet at gøre end at stå og vente på at den pågældende pony gøder på folden, og så samle det op i en lufttæt pose og rulle afsted med det til dr dyr. Det er et virkelig kedeligt job, men jo nødvendigt. Anbefaler også et tandtjek. Shetlændere taber sig normalt meget sjældent, da de udnytter deres foder ekstremt godt i forhold til store heste. Så hvis din pony taber sig, er det tegn på at der er noget helt galt et sted. Held og lykke. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm......... |
|
|
synes godt nok det er meget I giver Jeres små ponyer, vi har miniature + en enkelt shetter og fodrede jeg dem med de mængder ville de bliver SMÆLDERFEDE, vores får ca 200 gr Marstall Tournier pr dag og så mellem 1-3 kg hø, + de går på fold med ikke meget græs pt i dagtimerne. Vi prøvede en overgang med roepiller (betfor) og jeg skal da love for at vægten blev drastisk forøget . pøj pøj med dem mvh Vipse
Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller/Betfor |
|
|
Roepiller og Betfor er ikke det samme! Betfor er tilsat sukker, roepiller indeholder kun meget lidt sukker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak kanoagaard |
|
|
Mange hilsner Lene Toftebæk Smil! -og verden smiler til dig. Le!-og du bliver glad Græd! -og du bliver våd i ansigtet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|