|
|
| Skab eller muk?! Tinker/ICS |
| Forfatter:  |
Anna-S |
| Dato:  |
07-01-2008 22:12 |
|
Hej Jeg har lige brug for en vurdering! Jeg har opdelt indlægget i en kort udgave for dem der er til det - og en længere og mere detaljeret, hvis det kræves  Først den korte: Min hoppe Flicka har noget der enten er muk eller skab på benene. Det sidder på forbenene der hvor hun bøjer benet - altså midt på. Det sidder inde i leddet som sammenbøjes når hun går (hvis I forstår?) På bagbenet har hun ligeledes en smule siddende i nøjagtig samme højde, men her vender det fremad mod forbenene, mens forbenenes vender bagud mod bagbenet. Det "udslæt" hun har minder både om muk og skab. Der kan ryge de flager af som minder om skæl ligesom ved skab, hun er øm hvis man piller i det, men klør hverken hale/man eller noget og det spreder sig ikke? Hun er flere gange (2 "rigtige"-undersøgelse af det, og 2 "forkerte"-undersøgelse af noget andet med hurtig kommentar, erklæret fri for skab af 4 forskellige dyrlæger.) Hvad tror I det er? Skab eller muk? Har I nogle super fantastiske råd til at få det væk?  Detaljer til ovenstående: Først og fremmest er hun på fold hver dag i 7 timer. Så hun bliver jo våd af og til når det regner. Folden er stor og tør, desuden er den af sandjord - så vandet render hurtigt igennem. Lidt smat er der foran leddet når det regner, men ikke et par dage efter så er der igen kun let fugtigt sandjord. I kodeled er der INTET at komme efter - har tjekket hende efter i hoved og R*øv - for at være sikker. Hun har i eftersommeren/efteråret haft muk i 2 af kodeleddene - det forsvandt efter få behandlinger med blå biotex og blue horse skinhealer. Desuden er hun i sommers (juni) endnu engang blevet erklæret for at være en skabsfri tinker/ICS af en dyrlæge. Dette blev undersøgt specifikt forige sommer, hvor hun kløede sig en del (lus..) ligeledes af en dyrlæge som også sagde hun var skabsfri. Her i efteråret havde vi så besøg af dyrlægen igen hele 2 gange(bylder pga. blodansamling fra spark), de havde ligeledes ikke noget at sætte på evt. skab. Jeg har kendskab til tinkere/ICS med skab, men synes selv jeg har været meget omhyggelig med at skifte tøj når jeg er kommet derfra og ud til Flicka - bare for en sikkerheds skyld. Hvad tror I det er? Skal lige have et bud fra andre, for jeg er ved at blive drevet til vanvid  Selvfølgelig må den kære dyrlæge endnu engang have nogle af mine penge, hvis det viser sig nødvendigt, men nu er skaden sket - så nu kan jeg ligeså godt lige tage en dyb indånding og spørge jer først  Gode råd til at få det væk modtages også MEGET gerne - klipning af hovskægget på områderne er forsøgt kombineret med vask med biotex og påsmøring af salve - resultat: Ikke samme gode resultater som for mukken i kodeleddene - men en lille bedring. Mvh. Anna
Anna og Flicka - Et broget makkerpar !
Fortiden kan ikke laves om så lad være at fortryde den, fremtiden kan ændres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er skab |
|
|
jeg behandler på følgende måde, hedrin " luseprodukt til mennesker " gnides ind på benene ( bedste hvis de er klippet ) men det kan lade sig gøre uden, efter en uge behandler jeg igen hvis ikke det er væk, jeg bruger efterfølgende masser af showshine fordi det skyer mudder og skidt og der ved er benene nemmere at holde rene og tørre og derfor er de ikke så disponeret for skab. ved nogle hårdt ramte skabs heste , spalter sporen nede ved koden, den kan simpelhen dele sig og blive utrolig lang og slå krøller på sig selv !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jshkjashkash |
Anna-S |
07-01-2008 22:29 |
|
Okay - min store frygt  Kære skab Der er dømt KRIG og du taber! Det er den absolut mest forkerte hest du kunne sætte dig på! Hovskægget ryger i kampens hede - det vokser alligevel ud igen  Hvordan kan dyrlæger tjekke 110% sikkert at der er tale om skab? Tænkte at har hun skab og får det konstateret - så kan jeg også få en form for dyrlæge medicin til hende (Kraftigere virkning - det møg skal bare væk!)Ved de kan lave skrab - men er det HELT sikkert? Jeg er godt klar over hele flokken så skal i behandling, men ingen af de andre har tegn på det (lette heste), da jeg alligevel regner med at flytte hende til sommer så tror jeg det bliver symptom behandling som start for at holde det nede - og så lidt senere seriøs skab-behandling for det skal min hest IKKE have. Jeg følger jeres råd mht. hvordan det kan fås væk indtil hun skal flyttes - og så får hun hele armen omkring flytning med alt hvad hun kan trække af uhyggelige midler. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er desværre |
|
|
ingen dyrlægemiddel der kan tage skaben ivermectin indsprøjtninger er nok det noget nær det bedste man kan komme, men det er ikke godkendt til heste og dyrlægerne må ikke bruge det, vores dyrlæge vil ikke løbe risikoen og jeg har fuld forståelse for ham, jeg vil heller ikke selv efter at han har fortalt hvilke bivirkninger der kan forkomme. en skabs prøve tages ved et skrab, så vidt jeg har forstået er det ikke helt lige meget hvordan det tages, det skal vist tages lidt dybere end når man tager et skrab for hud svamp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv at se |
conwie |
08-01-2008 09:26 |
|
på vores hjemmeside under "Nyttige tips". Det er en behandling over længere tid, men den virker. Måske skal du overveje om du fodre korrekt, da det kan være årsagen til problemet. Her tænker jeg på din beskrivelse af bagbene, det kunne være et foderproblem. Du kan fodre for "Hårdt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asgdhagsjhas |
Anna-S |
08-01-2008 15:32 |
|
Conwie: Hvad mener du med for hårdt? meget interesseret i at høre  For gør jeg noget galt på det plan vil jeg da gerne ændre det. Jeg vil heller ikke give hende de værste gifte i verden - ikke med syge bivirkninger. Men det middel som i sin tid kurrerede hendes lus på ½ time - det bliver afprøvet, forudsat der er tale om skab. Det tror jeg nemlig kan tage det selvom det er et meget skrapt middel. Jeg prøver først en seriøs mukbehandling - det taber man jo intet ved - hjælper det ikke i løbet af 1-2 mdr. Så går behandlingen lidt mere i skabretning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
conwie |
08-01-2008 19:23 |
|
Hvis du fodre for meget, nu ved jeg ikke hvor gammel din hest er, men ved de tunge racer, skal man være meget obs. på ikke at fodre dem for meget, jeg mener det er for meget protein, der kan gå i benene. Vores dyrlæge har været en stor hjælp ved Balder, vores 6 årige belgier, da han lige som din var begyndt at døje med bagbenene. Vi lavede en foderplan og har ikke problemer mere. Vi har åbenbart taget det i opløbet, da mange tunge heste bliver fodret forkert og derfor bliver "rådne" i benene. Byg er fx. bandlyst som foder hos os, og iflg. dyrlægen burde ingen heste fodres med byg, da det går direkte i benene.Vores får Fiberlux og havre. Med hensyn til forbenene vil jeg mene du skal få lavet et skrab og derefter behandle ud fra dette resultat. Som sagt er det skab er behandlingen, der kan ses på vores hjemmeside kanon, vi døjer ikke med skab mere. mvh. Connie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jshkjash |
Anna-S |
08-01-2008 19:53 |
|
1000-tak for hjælpen og det uddybende svar Connie  Hun fodres med 600 g havre, 200-300 g lucerne, 150 g müesli, 150 g salvimin grøn og 8-9 kg wrap om dagen. Så det er ikke fordi hun overfodres med korn - vil jeg da mene  Men behandlingen vil jeg tjekke ud - og så må den kære dyrlæge på besøg inden for en overskuelig fremtid - hvilket nok først bliver næste måned for jeg skal lige have en gang SU til ham først (Når det nu ikke er totalt akut.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan ikke forstå |
|
|
du venter, skab kløer !! nogle siger for meget protein i fodret , kan give skab, jeg tvivler da det er en mide, der imod kan for meget protein i fodret være årsag til at de lettere får muk og rasp, svampe infektioner, logikken siger mig så at er de først mug eller rasp angrebet så er de lettere disponeret for skab´s mider som får fri adgang via de små sår og rifter. dog har mine aldrig haft muk eller rasp, men de har haft skab. overstående er bare min teori/erfaring der er nogle gode artikler på den svenske tinker forenings hjemmeside som beskriver skab,muk og rasp og de forskellige behandlings metoder. som sagt så vil jeg hvis jeg var dig Anne begynde at behandle, hverken frontline eller hedrin behandlingen tager de skade af, men gør du ikke noget risikere du lige pludselig at hun står med sår og de kan komme ret hurtigt !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anna-S |
|
|
Det lyder som det samme jeg havde dyrlægen ude og kigge på med min hest. Det sidder foran på begge bagben og et godt stykke oppe og bag på det ene forben også der hvor benet bøjer. Hun sagde det var muk, som jeg sagde til hende. Jeg var i tvivl, fordi det jo desvære er svært at skælne når det ikke sider de "rigtige" steder. Tror på hende, men hun ville ikke behandle det, men har fået noget svovl shampoo til at vaske benene. Han bliver i forvejen ofte behandlet for skab, så det´var vel tideligt at han fik det igen inden for lidt over 2 mdr efter den sidste behandlig.
M.v.h. Britta Trab og Lukas lille sød belgier på 3 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jsaskjdhak |
Anna-S |
08-01-2008 21:23 |
|
Self. går jeg igang med en behandling af det! For ved skam godt det klør sådan noget skidt - dyrlægen får det bare først at se om 1-2 mdr. for er det skab er skaden sket - og kan han alligevel ikke hjælpe mig - hvorfor så tilkalde ham fluks? Så er der mere ide i at behandle selv efter jeres udmærkede råd et par måneder og så få ham ud - så kan han vacc. hende, tage ulvetænder og tjekke skab samme omgang - det vil jeg foretrække.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hedrin |
Roksi 1 |
08-01-2008 22:15 |
|
Hedrin havde jeg ikke hørt om før, har ellers læst alt hvad hvad jeg kunne om skab og hjælpemidler. Har lige købt en tinker der har skab, så det er en ret ny verden for mig. Talte forleden med en læge (menneskelæge), skab og fnat skulle være samme slags mide, eller ihvertfald i familie, så vil i morgen undersøge om man kan få fnat medicin i håndkøb på apoteket. Der er jo åbenbart ikke noget der er godkendt til heste alligevel, så det er måske forsøget værd. Andre der har prøvet det?
Mette Nyt sommerhus sælges ved vesterborg sø. 795.000!! se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jshjajs |
Anna-S |
08-01-2008 22:18 |
|
Mette: Det forsøg vil jeg MEGET gerne høre om udfaldet af! Lyder super spændende Håber det virker - jeg har en del som skal afprøves nu. Så må vi se om der findes noget der virker..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette det |
|
|
korrekt det din læge sige Fnat miden som mennesker får og skabs miden som hestene få , minder meget om hinanden, fandt jeg ud af for 1 års tid siden og da fnat mider behandles med luse produkter til mennesker , tænkte jag at det måtte jeg prøve, valget faldt på hedrin som var et forholdsvis nyt produkt på daværende tidspunkt og lusene var ikke recistente over for det, jeg har som sagt god erfaring med det , men de vil få det igen, der finde ingen evighedskur imod det , man kan så gøre alt hvad man kan gøre for at tage det i opløbet. og så er der det med luseprodukter godkendt til mennesker kan i min verden ikke være så farlige for heste i og med at det er godkendt til brug på os mennesker. Anna held og lykke med det, du har fuldstændig ret, jeg misforstod dig bare og jeg er selv så hysterisk med det og har set alt for mange ubehandlede heste desværre. og når der ikke findes nogle vidunder kur , så er man nødt til at prøve sig frem og forbygge/ holde nede så godt man kan.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asjhkjashk |
Anna-S |
08-01-2008 22:43 |
|
Berit lige nøjagtigt Jeg har viet mit hesteliv til den race - og nu også til bekæmpelse af skab kan jeg se på det hele.. Før eller senere skal jeg nok finde midlet der får det væk, helt væk! Om så det skal tage mig 10 år - så vent og se. Det vil lykkes! For endnu engang: De skabsmider har valgt den forkerte hest at besætte - jeg har dømt dem krig ved et grundigt tjek af dem i dag - tager et lignende imorgen - mens jeg lige tygger på 1. træk. Så får den gas fra fredag af vil jeg gætte på  Berit: Hestelus er de ikke også meget svære at komme af med? For hvis det er tilfældet (min erfaring) så har jeg en ide til et middel mod skab - men om jeg tør bruge det en gang til ved jeg ikke - det var rigeligt sidste gang, da alle råd mod lusene havde slået fejl, inkl. 3x dyrlæge behandlingsråd. Jeg hader hesteejere som ikke gør noget ved skab - for hvor må det være belastende at klø konstant - og få sår af det osv..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestelus |
|
|
dem findes der 2 slags af og nej de er ikke svære at komme af med. skel lus som lever af hestens skel kommer man af med ved at bruge lusepulver som kan købes hos dyrlægen og som jeg ikke kan huske navnet på selvom det står i stalden eller frontline pippetter eller måske endnu bedre advangare " staves " også til hunde. sådan behandlede jeg den eneste gang vi har haft lus hvad behandlede din dyrlæge med for at komme lusene til livs ? glæder mig til du finder kuren, den vil du sikkert kunne blive rig på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gggggggggg |
Susan ♥Avalon♥ |
08-01-2008 23:06 |
|
Anna-S: Har spændt læst din tråd, har selv en lille Tinker alle råd kan bruges. Håber at du vil holdes os opdateret med hvad du gør og hvordan det virker. Kan bruge alle de erfaringer man kan få. Mvh Susan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Anne |
|
|
Jeg har med stort held brugt sebacil, som er et skab middel til grise, kreaturer og hunde m.m. Blandes som der står på flasken, du skal bruge ca en liter til en hest i den størrelse, hældes i en stor sprøjte ( uden nål hehe) sprøjtes godt ned i manke og langs ryg og godt i halen, og så duppes på de steder på benene hvor det er galt. derefter smører du de steder på benene med vaseline, inden du lukker på fold så du holder det fri for vand en uges tid.
Har brugt det med stort held på min nordbagge, som har meget hår, han har haft nøjagtig det samme som du beskriver, på hans ben. Han er idag fri for de ting og han havde skab og lus og husk der er to typer lus der går på heste, der er dem der suger blod og så er der dem der lever af deres skæl, sidstnævnte er sværest at bekæmpe da man ikke kan brgue et middel der går i blodet på hesten. men ved skæl spiserne virker sebacil kanon godt bare man får det på de steder der er mange hår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frontline og advantgar |
|
|
er selvfølgelig til de blodsugende lus. sebacil behandler de ganske vist også skab med, har snakket med carlsberg og de gør følgende 2 gange om året , sætter de deres brygger heste i et kar med sebacil opløsning til knæ/haser om foråret 1 gang ugentligt i 3 uger og om efteråret samme behandling, men som han sagde der inde at de får det igen !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sakshkajs |
Anna-S |
09-01-2008 00:25 |
|
Sikke alle de ting jeg skal have afprøvet  Jeg VIL finde midlet mod det - om det så skal blive mit livs værk! For min hest skal ikke have det hele livet.. jeg har hørt mange mere eller mindre tossede forslag til at komme af med det - men de er alle sammen velkommen  Måske ender jeg med at tage en uddannelse inden for det område? Bare for at kunne studerer de små mider helt tæt på og lære deres hemmelighed at kende  Berit: Det ville heller ikke være tosset at blive rig Tidligere var ideen et virksomt middel mod sommereksem - men jeg vil hellere satse på skab - det kommer jo min egen mule til gode 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har ikke |
conwie |
09-01-2008 08:10 |
|
problemer mere med skab hos vores siden vi behandlede for et par år siden. Han har dog hovskægget væk om vinteren, og har langt hovskæg i sommermdr. når vi er på dyrskuer. Når jeg skriver rådne ben, hænger det sammen med at de kan fodres så de vokser for hurtigt, og det kan give disse symptomer på bagbenene. Ofte er der ikke noget at gøre, da det er en blivende skade pga fodringen, men vi har været ude i tide, så vores har fine ben idag. mvh. Connie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har jeg... |
Roksi 1 |
09-01-2008 11:37 |
|
i dag været på apoteket.... Der er købt følgende; 2 fl. hedrin til 123,- pr. stk. (syntes prisen er værd at tage med, hvis man skal sammenligne prisen for en flaske Frontline på ca. 170,-. Såfremt det virker , altså) Hedrin er en opløsning der skal gnides ind i den tørre pels og sidde mindst 8 timer eller natten over, vaskes ud med alm. shampo. Gentages iflg. pakningen efter 7 dage, men tror man skal gentage kuren så den passer til ægklægningen for skab, ikke lus. 2 tuber "Nix" som er et middel mod fnat til mennesker.Pris 115,- pr stk. Påsmøres og skal sidde i 8-12 timer, herefter vaskes af. Der står at en behandling er nok og hvis kløen fortsætter flere dage efter, op til 4 uger, det skyldes en allergisk reaktion mod miderne og ikke behandlingssvigt. Jeg ville nu nok se tiden an og evt. efterbehandle for at være sikker. Dette middel er IKKE afprøvet af mig, måske er der andre der har prøvet det, ved ikke om det virker. Samt et kg. "Bukkehornsfrø", købt i helsekosten. 65 kr. pr. kg. Fåes også billigere andre steder... Bukkehornsfrøene har jeg rigtig gode erfaringer med, ved andre "skavanker". Der fjerner bla. betændelsestilstande. Han får ca. 2 spk. om dagen i sit fodder. Planen er at han skal have hvidløg sammen med bukkehornene, da de understøtter hinanden rigtig godt. Hvidløg er foruden immunforsvar også rigtig godt middel mod lus på mennesker. Jeg vil ikke bruge Hedrin og Nix sammen, men afprøve dem hver for sig, så jeg ved hvad der evt. har haft en positiv virkning. Jeg starter med Bukkehorn, hvidløg og Nix i dag. I skal nok blive opdateret...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ser frem |
|
|
til at høre fra dig mette. jeg plejer ikke at skylle hedrinen ud, nix har jeg ikke prøvet , så hvis du prøver den og får en god erfaring så lad høre, jeg vil dog ikke blande behadlingerne hvis jeg var dig, da der måske kan udløses nogle kemiske reaktioner ved at behandle med begge produkter umiddelbart efter hinanden, heste huden er sart.
Mvh Berit Se vores smukke tinkere Hingste/Hopper & Afkom på www.jlt-tinkere.dk Vi venter 2 føl til sommer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Berit... |
Roksi 1 |
09-01-2008 15:13 |
|
Ja, spændene om det virker. Behandlingsmåden af Nix og Hedrin ligner meget hinanden, så måske skulle jeg bare lade den sidde og ikke vaske ud. Jeg vil heller ikke blande behandlingerne, som jeg skrev. Een ting er at der, som du skriver, måske kan komme en kemisk reaktion, men er behandlingen positiv, ved jeg ikke hvad der har virket. Bukkehorn og hvidløg er naturprodukt og til indvortes brug, så dem vil jeg gerne bruge samtidigt. Lover at skrive tilbage hvordan behandlingen er gået, har lige behandlet ham for en time siden, så der går nok lige nogle dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dajkshkasjh |
Anna-S |
09-01-2008 18:29 |
|
Jeg venter også spændt på dine resultater. Indtil nu står den på søgning af alle oplysninger om skab for mig - derefter skal nogle urte produkter indkøbes, andre midler osv - og behandlingen starte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vedr fodring |
|
|
Hej Conwie. Du har ret i at det kan have noget med fodringen at gøre. Jeg fodre mine plage med Pavo. Men da jeg gerne ville give dem noget ekstra tilsatte jeg noget lucerne. 14 dage efter begyndte den ene plag at tabe hårene på bagbenene. Jeg havde dr. dyr ude og kigge.Han konstaterede at det var pga for mange proteiner. Den fik en sprøjte med b-vitamin. Efterfølgende har jeg taget lucernen fra den og den får ekstra b-vitamin i foder + olie. Dens pels er blevet meget tør af det. Hilsen Betina
Heste sælges. Se hjemmeside.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| acdesbx |
conwie |
09-01-2008 21:01 |
|
Så har du nok også kunne tage det i opløbet. Det kan blive så slemt at der kommer åbne sår og det væsker, hvilket så kan forveksles med skab, men er foderbetinget. Er det først så slemt, ender det desværre ofte med at hestens ben ikke holder ret længe. Mvh Connie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ajshajksh |
Anna-S |
09-01-2008 22:59 |
|
Flicka har skab tror jeg - foderbetinget er det næppe - det ligner skab usandsynlig meget. Hun har mest på forbenene, bagbenene er næsten ikke angrebet. Men i dag har jeg for alvor fået pillet i det (ikke så det blødte) og fået overblik over hvilke områder der præcist er angrebet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| endelig debat om skab behandling |
|
|
Jeg håber virkelig i alle kommer med tilbage meldinger da skab er et stort problem ikke som mange ikke snakker om. Vi har 2 tinker og de begge bliver behandlet løbende og vidunderkuren er ikke fundet vi har prøvet sebacil som da holder det nede men det kommer igen og lige nu er vi igang med frontline spray 500 ml pr hest til alle heste i stalden. det er 1. gang så det er jeg jo lidt spændt på men blev lidt skuffet over nogen mente det var dårligt for jeg håbede jo det tog det helt .hvordan dårligt.. læs www.drumhorse.dk hun giver også gode råd og ved en masse om det. der omtales frontline også som et af de bedre midler med mindst bivirkninger. og hedrin har jeg hørt sku være godt men da jeg var på apoteket sidste år for at hente det sagde de det var gået ud af produktion ??? men åbentbart ikke alligevel dengang sku det være til fnat og ikke lus og det sku være creme??? Den ene er også meget plaget af muk i koden kun på forbenene det er også kun der skaben sidder altså oppe på forbenene. så vi vil meget gerne høre alt om alles resultater både gode og dårlige og vi kan jo ligeså godt samle erfaringerne sammen for dyrlægen giver ikke særlige gode råd. og vi klipper også hovskæg ned hele vinteren.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lille opdatering.. |
Roksi 1 |
13-01-2008 23:39 |
|
Nu er det 4 dage siden at jeg behandlede med "Nix" og indtil videre virker det positivt. Nu er det jo første gang at jeg behandler skab, så jeg ved ikke hvordan og hvor lang tid der går før man normalt kan se bedring. Det jeg kan se er, at han er holdt op med at stampe og klø. Han står opstaldet ude, så folk på stedet er også opmærksomme på hans reaktion. Sårene har løsnet sig og han virker mindre irreteret når jeg "piller" på de angrebene områder. Men om behandlingen er vellykket, kan jeg nok først svare endeligt på om nogle dage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej mette |
|
|
hvordan har du brugt nix ? nu har jeg kun prøvet hedrinen og den har jeg bare ladt sidde. jeg plejer også kunne se foreskel i løbet af knap en uge og genbehandler så hvis jeg finder det nødvendigt. men det lyder positivt din oplevelse 
Mvh Berit Se vores smukke tinkere Hingste/Hopper & Afkom på www.jlt-tinkere.dk Vi venter 2 føl til sommer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Berit.. |
Roksi 1 |
14-01-2008 10:45 |
|
Ja, virker indtil videre positivt, men har som tidligere skrevet ikke erfaring med behandling af skab, men den har du jo... Jeg har klippet hårene omkring de angrebne områder og masseret salven på sårene og lidt udenfor sårene. Han har ikke tegn på skab på bagbenene, men jeg har smurt dem alligevel. Har brugt 2 tuber Nix til 4 ben. Jeg har ikke vasket salven af, som der ellers står på pakken.... Derudover har jeg muget boksen i bund og bruger Staldosan meget flittigt. Han får hvidløg og bukkehornsfrø i sit foder og har tænkt mig at fortsætte med det resten af vinteren. Hvad gør du efter du har behandlet, piller, vasker eller strigler du de lyse skorper af, eller hvordan?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bare dejligt |
|
|
 bliver det klæbrigt når du bruger salven ? når jeg har brugt hedrin bliver hovskæget dagen efter simpelhen så lækker og blødt, mere end blødt end når man bruger showshine. jeg bruger en kam de efterfølgende dage og kæmmer de hvide flager ud af hovskæget og gnubber de steder hvor der sidder noget i huden så også det kommer af, man kan evt bruge lidt ganske almindelig madolie til at blødgøre det. det er fint med udmugning og stalosan  put evt alle dine børster i fryseren et døgns tid, så er de ihvertfald også behandlet.
Mvh Berit Se vores smukke tinkere Hingste/Hopper & Afkom på www.jlt-tinkere.dk Vi venter 2 føl til sommer the road may be rocky and times can be hard but the days are getting longer and there's sunshine in my heart
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke klæbrigt... |
Roksi 1 |
14-01-2008 11:05 |
|
men lidt små feddet måske, ligesom creme i hår, hvis du forstår. Jeg tror ikke det er nødvendigt med madolie for det sidder allerede løst, men god ide med kammen det vil jeg prøve i dag. Også god idé med fryseren, jeg kogte og vaskede alle strigler i går også de andre hestes strigler for en sikkerheds skyld. - Det tog de vist heller ikke skade af, det er vist første gang nogensinde , men absolut en nemmere løsning med fryser. Jeg har købt hedrin til næste gang, for det er jo nok ikke sidste gang man står med problemet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor for i fat i hedrin og nix ? |
Birgit ♥Gipsy og Molly♥ |
14-01-2008 11:13 |
|
ja altsaa hvor for i fat i det henne (hedrin og nix). saa jeg næste gang hvis molly for det igen, kan behandle hende uden at behøve at have doktor dyr ud. ???
BIRGIT ringridning Med mand, 2 børn og 4 heste. små børn små problemer, store børn store problemer! hold da helt op det er rigtigt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg forstår |
|
|
:) jeg vil mene det er nemmere at smide striglerne i fryseren end at stå og koge dem alle, jeg ved fra mig selv at jeg skal enten have en meget stor gryde eller også mange gryder. husk evt dækner og underlag/bandager/gamasher evt en tur i frysereren også og så kan du vist heller ikke gøre ret meget mere. det glæder mig rigtig meget at du er så effektiv  Birgit du får luseprodukterne på apoteket i håndkøb 
Mvh Berit Se vores smukke tinkere Hingste/Hopper & Afkom på www.jlt-tinkere.dk Vi venter 2 føl til sommer the road may be rocky and times can be hard but the days are getting longer and there's sunshine in my heart
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hi - hi, Berit !! |
Roksi 1 |
14-01-2008 13:54 |
|
Jeg koger dem altså ikke i en gryde, men hældte kogene vand over dem i et lille badekar , SÅ effektiv er jeg nu heller ikke, men tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *GG* ja ja |
|
|
til min undskyldning vil jeg skynde mig at sige at det var "tidligt" på morgen , så !! Så langt som at tænke mig frem til at du selvfølgelig havde skoldet dem i et badekar havde jeg ikke lige tænkt  du er effektiv og det er dejligt om ikke andet så ihvertfald for hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okey så... |
Roksi 1 |
14-01-2008 14:16 |
|
er holdt op med at grine , kunne også bare ha´brugt ordet "skolde" i stedet for koge, særligt for de der er langsomme morgen/formiddags startere  Tak for rosen, jeg prøver...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjdhaskjd |
Anna-S |
14-01-2008 17:03 |
|
Hvad man da ikke gør for de kære dyr Jeg har lige brugt alle vågne timer af min weekend på at få hoved og hale i en behandlingsplan for den "skønne" skab. Men sidder tilbage med et spg: Hvad gør i med man/hale? Det er jo ufattelige pinligheder de dyr leder os ud i Kan lige forestille mig at stå på apoteket og bede om et middel mod fnat  Tidligere har jeg indkøbt ligeså skøre ting til hunden/katten.. Når nu alle I andre er i gang med alle de produkter - så vil jeg investerer i et helt andet, så vi får endnu et testet. Det er en bestemt skinhealer. Skal nok komme med meldinger, men nu skal den bestilles hjem fra nettet først.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skaben sidder |
|
|
normalt ikke i hale og man, det er faktisk sjældent heldigvis da  så hale og man gør jeg ikke noget ved, skabsmiden trives bedst i det fugtige hovskæg. du behøves jo ikke bede om et produkt til fnat både nix og hedrin er luse produkter. jeg kender til flere der har fået en skinhealer hjem, husker ikke navnet på den, da skinhealer ikke tager mider , men som den lyder heler sårdannelser og jeg har som før nævnt , måske ikke lige i den her tråd nævnt at jeg 7-9-13 aldrig har døjet med muk på tinkerne. men forsk du videre Anna for det kan jo være at jeg/andre får behov for noget viden omkring skinhealer produkter også  jeg ved ikke hvor mange af jer her i den her tråd der er medlem af dtf, men det kunne måske hvis er medlem være en god ide at foreslå at der laves en gruppe i foreningen som undersøger og dokumentere sygdomme og behandlings metoder som de gør i den svenske tiner forening.... ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Medlem"skab" |
Roksi 1 |
14-01-2008 17:47 |
|
... Jeg har for ca. 14 dage siden meldt familien ind i DTF, venter bare på girokort. En rigtig god idé med en gruppe. Jeg har endnu et produkt jeg kunne tænke mig at prøve, et naturprodukt endda. Diatome´jord, har brugt det gennem mange år mod utøj og orm til hest, hund og kat - det må prøves mod skab også
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jshkashdkaj |
Anna-S |
14-01-2008 18:19 |
|
Jeg er ikke medlem af DTF (endnu) eller nogen anden forening. Jeg må indrømme jeg er lidt forvirret efter alt det rod med foreningerne og derfor ikke har meldt mig ind nogen steder endnu. Måske kan du svare på dette spørgsmål Berit? Min hoppe har papirer fra ICS. Hun har kendt afstamning så længe jeg har hende reg. under stambogen for irish cobs. Begge forældre er kåret i ICS med hhv 2.(mor) og 1. premium (far). Hendes far er kåret i DTF, men moderen er ikke og befinder sig nu sandsynligvis et eller andet sted i Norge. Jeg havde lige fundet hende og så bliver hun bare solgt videre :S Vil Flicka have kendte forældre ved kåring i DTF? Dette er ret afgørende, selv om jeg regner med at stille hende begge steder, da jeg gerne både vil have mulighed for at benytte internationale hingste og for at have et købemarked til et eventuelt (langt ude i fremtiden) higsteføl. Jeg har ingen holdning til nogle af foreningerne - men ønsker blot min hoppe kåres så hun er godkendt alle de steder det er muligt. Bliver jeg medlem af DTF vil jeg MEGET gerne være med i sådan en undersøgelses gruppe! For jeg vil så gerne fremme vores skønne race, i stedet for at have alle de intriger i foreningerne - idioti, hvis I spørger mig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mette og anna |
|
|
mette hvis ikke du har fået dit girokort , syntes jeg lige du skal tjekke op på det, der kan være sket en fejl og med den forestående generalforsamling er det rart at havde på plads hvis i skal med, hvilket jeg håber  Anna jeg må desværre være dig et svar skyldigt, men jeg vil foreslå at du ringer til evt næstformanden, jeg mener nok at hvis du stiller din hoppe i dtf , beholder hun sit pas, men det bliver påstemlet et dtf logo og reg.nr men 100 % sikker er jeg altså ikke og det selvom jeg selv har en ic hoppe hvis far sidehen er kåret i dtf og moderen er racegodkendt ic. jeg kan kun sige at jeg også syntes du skal melde dig ind og hvis du kan , så komme til generalforsamlinge her den 2 februar hvor jeg tror der kommer en del om foreningerne på tapetet , da ics.ltd ( ireland) angiveligt skulle ha fået moderstambogen retur. på sigt håber jeg personligt at vi kan komme frem til et samarbejde imellem foreningerne på tværs således at heste med afstamning fra den ene eller den anden forening kan accepteres og udvalget af generne bliver størrere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Berit... |
Roksi 1 |
14-01-2008 21:59 |
|
Ja, har tænkt det samme. Tjekker op på det på torsdag hvor der er møde ang. Roskilde skuet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jkhakjsdhakjs |
Anna-S |
14-01-2008 22:05 |
|
Så vil jeg søge videre Berit  Jeg håber faktisk at det pjat med 2 navne til 1 og samme hest engang bliver droppet - det bør være 1 hest, på den måde kan vi fremme den mest muligt! Jeg er udemærket godt klar over hvor uhyggeligt meget fis der har været og at det er forklaringen på de 2-10 foreninger (så er jeg helgarderet ) Det ville da være fantastisk hvis man kunne kombinere det bedste fra de 2 foreninger! DTF kåringssystem og ICS (hvis man må kalde det det?) internationale stambog. (Ved DTF også er "international", men helt "rigtig" er den såvidt jeg har forstået ikke?) Kunne man så få gypsy vanner med i hele skaren ville det være fuldendt! En organisation som er verdens dækkende og arbejder for HESTENE og ikke for alle de åndsvage intriger..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mette lyder godt |
|
|
og håber at hilse på dig til general forsamlingen ( er dog ikke den der går til folk ) Anna nu må du ikke prikke til mig. ja der er kun en hest og i og med at vi her hjemme fusionerede med irishcob hedder foreningen foreningen for avl irske tinker/irish cob, det kan jeg godt leve med så længe jeg får lov at kalde mine heste tinkere også på papiret*G* DTf er en dansk forening som jeg gerne ser får EU status at gå world wide bliver nok sværere end som så i og med at alle foreninger skal ens rettes og det bliver nok svært i og med at der er så mange delte meninger om hvordan hestene skal se ud og personligt mener jeg jo at der skal være plads til de forskellige typer så som vanner,grai,cob og scudder som er en blanding , det er den mangfoldighed som tinkeren/irishcobben har som jeg holder så meget af og brænder for  Men som sagt så håber jeg også at det kan blive samlet med tid og det kommer til at tage ´tid og det vil kræve at folk kommer til at lære og forstå demokrati.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis vi... |
Roksi 1 |
14-01-2008 22:42 |
|
kommer og det håber jeg vi gør, kan du roligt gå til mig, jeg er ganske ufarlig  - tror nu også der var en smule ironi i den sætning, ikk?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen ironi |
|
|
jeg er frygtelig genert faktisk rigtig meget ikke noget jeg er glad for, men sådan er jeg med mindre folk kommer til mig eller jeg er hjemme i mit bo  håber i kommer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da Riain blev |
|
|
kåret i DTF beholdt han sit ICS pas og har fået et stempel i med hans kåringsresultat. Man må ikke fratage et pas så vidt jeg ved. Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Berit... |
Roksi 1 |
15-01-2008 10:27 |
|
Jeg skal nok finde dig... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| askjhdakjshk |
Anna-S |
15-01-2008 14:33 |
|
Skal nok lade dig være nu mht. alt det foreningspjat Berit  Jeg er ligeglad med om min hest er irish cob eller tinker - bare hun er den race som sigøjnerne i sin tid har startet. Jeg vil undersøge hvor der er general forsamling. Man må vel ikke komme hvis man ikke er indmeldt? Kunne nemlig rigtig godt tænke mig at høre sådan en general samling for at vide om jeg melde mig ind i år eller gå uden medlemsskab nogen steder endnu et år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tænker general |
|
|
generalforsamlingen bliver holdt på fyn og jo man skal være medlem for at deltage  hvis du syntes det er helt galt har man altid mulighed for at melde sig ud igen, dog binder man sig for 1 år og det løber fra januar til januar i dtf.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udslæt og kløe |
|
|
Anne-S Min Irish Cob Tinker har også haft udslæt bag på forbenene, og det dukker op med jævne mellemrum. Jeg "behandler" med klipning, dog kun lige, hvor det er mest nødvendigt, og vidundermidlet 8-hour-cream fra Elisabeth Arden. Det er meget fedtet og hjælper både på opløsning af skorperne og ophelingen af udslættet. God Fornøjelse. Hilsen Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| honning |
|
|
ja det er fedet og det klister osv.. men har fået og vide at det virker.. ( jeg har ikke endnu fået læst hele tråden ) Jeg har selv lige prøvet og smøre mine tinker ind så må jeg jo se hvad der sker ellers må jeg prøve noget af det andet.. Har ellers snart været en liste så lang igennem uden de store held. Jeg har snakket med nogen som havde været i England og set tinkerne og der er INGEN med skab/muk.. siggønerne ( staves ? ) vasker deres heste med BABYOLIE for at forbygge...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jsvarre... |
Roksi 1 |
16-01-2008 09:55 |
|
det lyder da interessant mht. babyolie og honning, sigøjnerne må vel vide noget om det, dem der altså ikke er ligeglade. For har da også hørt om importheste fra england, der var meget hårdt angrebet med tykke ben af arvæv...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| babyolie og honning |
|
|
kan anvendes i behandling af muk ikke skab !! mange af de først importerede tinkere var så bange for deres ben at man ikke kunne røre ved dem, men det tror da pokker, det ville jeg også være hvis jeg var blevet svedet med en gasbrænder for at blive afluset !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej!!- det er ikke... |
Roksi 1 |
16-01-2008 11:45 |
|
rigtigt, er det? - gasbrænder!? - ja, så er det nok ikke hos dem man skal søge gode råd, selvom deres metode sikkert er "effektiv" ... Min datter får vasket hår i Tea-tree-oil for at forhindre lusseangreb, det er meget effektivt og håret bliver blødt og lækkert. Selvom der er stor lusseplage i børnehaven konstant, har hun som en af de få, ikke haft lus siden. Nogen der har prøvet det på hesten?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja alt det i fortæller |
|
|
fortalte den histiorie jeg fik ikke noget om.. så ville jeg IKKE ha givet det vider.. MVH Jane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jsvarre.. |
Roksi 1 |
16-01-2008 22:11 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| supert... |
tinkergaarden |
17-01-2008 01:04 |
|
Puhh har nu siddet og tygget mig gennem hele molevitten.. nå men jeg vil lige tilføje, at zinksalve er utroligt effektivt EFTER en behandling..  Hedrin.. den er jeg lige med på berit.. Har nemlig en hoppe der bare skal høre et lille plask, så nedvaskning og a flere omgange er bare et no no.. så det skal helst være noget jeg sprøjte på med en sprøjte heeeeelt forsigtigt (ja ja uden nålen jo) og så gnubbe ind og la sidde. jeg vender tilbage.. gasbrænder... FØJ.. lyder dælme fælt.. men vi høre jo så meget.. ha ha ha lola
TINKERGAARDEN ******** Tinkerbrok sælges 2 brogede perler til salg (hoppeplage) The truth will always be stronger than a lie...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tea tree |
|
|
Vi har vasket vores tinker med tea tree shampoo og også købt det rent og lavede let optynding m. vand og sprayede det så på både muk og skab men der var ingen ændring overhovedet .. men vi fik rådet af en der havde gode resultater med det .. Det der hedrin er det det samme midel som før i tiden kunne købes til fnat eller er det noget andet . ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej hedrin |
|
|
er beregnet på lus. tog lige et par billeder af mine inden de blev lukket ud i bladret her til morgen, ordnede dem i går aftes , de er skabsfrie, men jeg går som sagt dem igennem hver aften dog er det ikke hver aften de får den helt store tur som igår  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderet |
19-01-2008 17:20 |
|
hvis ikke jeg husker helt forkert, var der nogen der mente det kunne være foder betinget ??? Min jydske hoppe som bliver 8 til sommer, har jeg haft fra føl. hun har aldrig før haft hverken muk eller skab. I sommers fik hun så den gode sammenblanding skabmuk.  Det er blevet behandlet med barberede ben og sebacil. Det hjalp. Men kom til at tænke på at den ændring der havde været vinteren forinden, hvor hun var drægtig, og det foder hun fik vinter/forår. Da fik hun som nyt og godt, masser af lucerne. Det er rigtgig godt til følhopper. Men også masser af proteiner åbenbart, som ad magisk vis kan luske sig ned i benene. Er det forstået rigtigt.  For ved sommer og fravænning har hun ikke fået lucerne, og vil heller ikke få det igen (hun er nemlig blevet glad for roepiller). Og nu er hun muk/skab fri. Og håber hun forbliver det til sommer også. Og hun går endda i en mudret løsdrift, og har aldeles ikke tørre ben, så længe det regner.
BIRGIT ringridning Med mand, 2 børn og 4 heste. små børn små problemer, store børn store problemer! hold da helt op det er rigtigt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Birgit... |
Roksi 1 |
20-01-2008 00:52 |
|
Det er da dejligt at hun er sluppet af med mug/skab, men jeg har nok svært ved at tro at det er pga. roepillerne, at hun ikke har muk. Jeg har fodret med roepiller i ca. 15 år, og mine heste har haft muk alligevel, men foderforandringen kan måske være en grund? - har du evt. flyttet hesten, eller feks. fået ny fold/omgivelser, det kunne være en oplagt grund. Jeg havde lånt min pony ud til en rideskole i et år, den havde aldrig haft muk i den tid jeg havde haft den. Til gengæld havde den været svært angrebet af sommereksem i nogle år, hver sommer. Vinteren hvor den stod på rideskole, fik den muk, der satte sig til rosen, altså alle 4 ben hele vejen op, under maven mm. - Sommeren på rideskolen var rigtig god for ham, for han havde stort set ikke sommereksem og kunne gå uden insektdækken. Efter den er kommet hjem har den ikke haft muk, men i sommer var han hårdt angrebet af sommereksem, selv med dækken. Min teori er at det er omgivelserne, der gør forskellen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| misforståelse |
20-01-2008 10:32 |
|
ikke at det er fordi hun er begyndt at få roepiller. men fordi hun ikke længere for lucerne. at det er lucernen der er "den onde". hendes omgivelser er stadig de samme som det har været gennem flere år. ingen ændringer overhovedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering! |
Roksi 1 |
20-01-2008 19:14 |
|
På Nix, middel mod fnat hos mennesker.. Det er nu ca. 10 dage siden jeg behandlede med Nix. Han er holdt op med stamperiet og sårene har ikke udviklet sig videre. Jeg tager det som et tegn på at behandlingen er vellykket. Det kunne være sjovt om der var andre herinde der ville prøve Nix, så vi kunne "sammenligne" resultatet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Roksi 1 : lader du det bare sidde eller skyller du det ud igen ?? Måske jeg skulle prøve Nix, har ikke haft held med andet jeg har prøvet, troede ellers det var ved at være væk men ak nej 
Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !! Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest? Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette K |
Roksi 1 |
21-01-2008 09:05 |
|
Jeg klippede ham fri for hår de angrebene steder, smurte salven på og lod det sidde. Der står godt nok på pakken at det skal skylles ud efter ca. 8 timer, men det gjorde jeg altså ikke. Kunne forstå på de der bruger hedrin at de også lod det sidde og heste er nok hårdere angrebet end mennesker... Sår og skorper bliver også blødt lidt op af salven, men dem skal der stadig "arbejdes" lidt på at få af.. Håber du får gode resultater ligesom jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fodskab og muk |
|
|
Mht behandling af fodskab og muk har jeg gjort mig erfaringer med både klipning (pletvis, helbarbering af ben, udtyndning af hovskæg) og alt fra honning, zinksalve, virkon s, biotex, atamon, muksalver mm- ja med meget mere... stort set alt hvad der har stået af forslag på heste-nettet gennem tiderne. Forår 07 kastede jeg håndklædet i ringen mod skab. Min tinker får nu løbende indsprøjtninger mod skab og det virker! Det er ikke nødvendigt med sprøjter i sommerhalvåret for der går det nærmest i dvale (og påvises ikke ved skrabeprøve). Hestene stamper kun om sommeren hvis de er virkelig hårdt angrebet. Efterår 07 satte jeg så den alternative kamp ind. Hvis tinkere i vild tilstand kan gå uden muk hvorfor har vi så så mange problemer? Samson røg i løsdrift og siden oktober har han ikke fået vasket ben en eneste gang! Hans hovskæg ligner noget der er løgn men det naturlige fedtlag og det tykke hovskæg holder ham faktisk tør inderst- og vigtigst af alt fri for muk! Det er første år han ikke har muk og det er dejligt at have en glad hest... Men glæder mig til foråret så jeg kan give det hovskæg en gang shampo. Det er når vi vasker det naturlige fedtlag væk at "isoleringen" ryger (ligesom ænder der er vandafskyende). Når først vi vasker skal vi også tørre hovskægget og ikke med klude men hårtørrer for ellers vil det våde hår inderst irritere huden. Hovskægget yderst tørrer hurtigt men det inderst bliver ved med at være fugtigt i et helt døgn efter. Så hårtørrer og derefter babyolie for efter hårtørring så er huden udtørret... Men allerhelst skal man altså lade det være... og ride på en mudret hest. Sigøjnerne tørrer hestenes hovskæg med massive mængder af babypudder... det suger fugten... men der skal vist meget til 4 tinkerben... og sigøjnerne vasker altså ikke hestens ben hele tiden. Det er mit indtryk at det er til markeder at hesten shines op hvis den skal fremvises (ikke nødvendigvis sælges) og i vinterperioden står hestene altså stille. De går i store avlsflokke på store enge og bliver bestemt ikke hentet ind for at skylle ben... Det er træls at det flotte hovskæg skal være en stor mudderkappe i 6 måneder af året og det ser lidt fjollet ud med min beskidte hest blandt de fine DV i ridehuset men det er første vinter hvor jeg ikke bruger oceaner af tid på hovskægpleje og ikke har en hest der vrider sig på staldgangen fordi jeg piller i sår der gør ondt. Kokjo (drumhorse.dk) herfra har desværre fjernet sin gode side om hovskab- og det ser ikke ud til at den kommer tilbage på hendes ny hjemme side layout- hvilket er beklageligt for det var det eneste sted hvor der stod fakta og ikke en masse "måske løsninger". Skab kan ikke kureres. Det smitter men kun heste med hovskæg har symptomer. Skab kan holdes nede... enten med Hedrin som Berit foreslår eller indsprøjtninger. Hvis man har en koldblod skal man gøre sig klart at ud over standard regninger til vaccination, ormeprøver, ormekure og tandraspning hvert år så skal der sættes nogle tusind af til skab og muk behandling. Og man skal gøre sig klart at selvom dyrlægerne er blevet bedre til at lytte til tinkerfolk så er der stadig en del der ikke har jydske heste som kunder og de kender bare ikke til fodskab. Især de gamle garvede dyrlæger er svære at overbevise fordi de kører på rutinen. Det er straks noget nemmere at overbevise en nyuddannet cand.vet. Sebacil er udgået men mange dyrlæger har stadig noget liggende så det er med at hamstre hvis din dyrlæge har noget på lager... Sebacil virker nemlig helt genialt og det er jo også derfor at Carlsberg bruger det til sine Jydske heste. De har et lille bassin som hestene står i 1 gang ugentlig.
Maria med colored cob Samson & welsh cob Enricca - nu også med den efterladte koldblod cob Alessandro ********
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eight hour creme |
|
|
I tråden er der henvist til Elizabeth Ardens Eight hour creme. Den vil jeg fraråde brugen af. EU har en liste med 26 særligt allergifremkaldende parfumestoffer og der er hele 5 af disse i denne creme (citral, citronellol, geraniol, limonene og linalool). Cremen er ikke forbudt at bruge men kan altså i høj grad fremkalde allergi. Der er ingen tvivl om at indsprøjtningerne jeg giver samson er væsentlig mere giftige men jeg er sikker på at babyolie eller kopattesalve kan gøre nøjagtig det samme som eight hour creme uden at have så mange uheldige parfumestoffer i sig. Og hvis man kan opnå det samme med sundere produkter er det klart at foretrække. Må indrømme at jeg blev i sin tid noget chokket over så meget skidt der er i eight hour for den har været brugt til alt i vores familie- nu bruger vi den ikke længere...
Maria med colored cob Samson & welsh cob Enricca - nu også med den efterladte koldblod cob Alessandro ********
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Medicinsk Sæbe & Babyolie et must:) |
Daliajensen ♣Irish♣ |
31-01-2008 17:01 |
|
Hej Alle. Jeg har gennemprøvet meget, da jeg jo har en del af de heste med hovskæg- på godt og ondt. Jeg har følgende procedure: 1: Vask med Fary Citron (Opvaskemiddel)hovskæg, man, hale og krop. 2. Skyld ud 3. Køb på apoteket Medi Scrup (Medicinsk sæbe) påfør i de områder der er sår (desinificere område)- skæl- lad det side mens du reder manen og ordner halen. 4. Skyld ud 5. Anskaf en "håndsprøjte/pumpe" den du bruger til at f.eks. at sprøjte for ukrudt(købes i trælast) Man blander så i beholder 1 måleglas sebacil+ vand + babyolie(olien får sebercilen til at trænge ordenlig ind og er samtidig åndbar men vandavisende)- Sprøjt så i hovskæg- man kan så komme godt ind UDEN AT SKULLE KLIPPE I HOVSKÆG- sprøjt halerod- man og sprøjt så hele kroppen(Forstøverdysse) 6. Brug baby olie igen koncentreret på benene i de angrebet område og red med TÆTTEKAM så "skel" bliver redt ud- det kan bløde lidt men hele hesten er ren. Behandel igen efter 7 dage (her behøver du ikke at vaske kroppen, strigle og så forstøv igen) men samme procedure i man, hale og hovskæg Behandel igen efter 14 dage PS! dog skal der løbet af disse dage skyldes og vaskes med medi scrup og redes ud med babyolie (det skal holdes rent hovsskæget) Herefter behandles 1 gang om måneden og kan kompineres med Fronline hver 2 gang hvis der er områder med Skel" i hovskæg SÅ KOMMER DET VIGTIGSTE- har du flere heste- så skal alle heste behandles!- for eller er det en ond cirkel- for de andre heste kan være bære af "Miden"- Husk at skifte fold og hold dem væk fra mudder og vådeområder- ellers husk at vaske hovskæg når de kommer ind. OBS! alt der er brugt skal vaskes med sprit eller Rodalon- også stedet du har stået og vasket- brug stalosan for at desinificere boksen!(kan også bruge lidt op i hovskæget- i løbet behandlingsperioden samt fremover) I er altid velkommen til at kontakte mig hvis i står og mangler lidt råd- foder- klargøring osv. jeg har læst mig igennem og hvor er det rart at man kan finde hjælp og råd:) Mange Tinker/Cob hilsener Dalia Jensen Stutteri Irish www.irish.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jsdhakskj |
Anna-S |
31-01-2008 20:27 |
|
Så må jeg jo pinligt gå til bekendelse - vi er ikke startet endnu. I stedet er vi flyttet stald, så nu skulle det være tid til at starte Til gengæld er udbrudet på Flicka faktisk mindsket? (Ellers ville jeg have påbegyndt behandling, hvis det generede hende). Hun klør sig ikke, stamper ikke? Der er ikke meget udslæt tilbage  Så tror jeg nøjes med at skylle ben, urter og lidt creme - ikke så meget ide i at gøre huden mere sårbar når der nu ikke er ret meget at komme efter - så tror jeg bare jeg gør det værre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dalia... |
Roksi 1 |
01-02-2008 08:57 |
|
Tak for rådet. Hvor køber du sebacil?
Mette
Baby udstyr sælges, se præsentation...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sebacil |
Daliajensen ♣Irish♣ |
01-02-2008 11:22 |
|
Hej Sebacil rekv. hos dyrlæge ( i 1l er der til mellem 50-60 behandlinger)- hvis du bruger en "sprøjtepumpe. Hej Anna Det er rart at høre, at det mindskes- men vask med Mediscrup og red med tættekam hovskæg med babyolie- og kom en del i det område der er "skel"- kun et råd- for lige pludselig kan det altså komme med styrke 100 tilbage- sprøjt i dit tilfælde på området med frontline også i halerod. 1 x om mdr. når du så ser der ikke er noget holder du det bare rent og så snart der kommer det mindste så frontline på igen. Lidt er godt men roden til ondt - så vær på forkant mvh Dalia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det min hest... |
Reneé-Just (Rikki) |
04-02-2008 00:21 |
|
..som du beskriver ???? Jeg har en tinker, med et vinter comeback problen, nemlig sår i knæleddet på bagsiden af forbenene, lige i bøjningerne. Jeg har fundet lidt af et vidunder middel her til vinter. Stalosan(sikkert ikke stavet rigtigt- det mærke man strøget stanlden med) er kommet frem med en savle som bliver stivner og holder evt. mudder ude. Jeg har dyrlæge ude et par gange hver vinter, fordi jeg ikke syntes at jeg kan få bugt med sårene.(Han kan heller ikke blive klog på, hvorfor det er lige der sårene sidder). Jeg klippe området fri for hår, renset med vårservetter(uden parfume med aloe vera) og klohexhidin, tørrer, gnider grundig dyrlæge savle på i sårene/revnere og såå kommer jeg vidunder midlet ovenpå, som ligger sig som et slags plaster. Ingen mudder kommer nu i såret, og det ligesom at det tørrer ind, og sårene bliver også mindre. Den procedure gør jeg ca. hver 2 eller 3. dag. Der må nemlig heller ikke rode og renses for meget, da det i sig selv kan vedligeholde sårene. Det er blevet godkendt af min dyrlæge, at jeg bruger de 2 midler sammen. Min vinter er nu blevet meget nemmere. Mvh Renée Just
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|