Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

drægtig hoppe gider ikke spise - hjælp..
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 23:01

Hejsa.

Og tak fordi du tager dig tid til at læse om mit problem :)

Jeg har denne her avlshoppe... Hun vil ikke rigtig spise så meget som jeg synes hun skal... dvs. Hun sortere enormt meget i sit foder... Hun får alt det hø/wrap hun vil have... men det spiser hun heller ikke.

Jeg har haft dyrlæge til hende og det er hverken tænder eller mave.

Det er lidt som om hun bare ikke er så super madglad som alle mine andre heste er.

Har i nogle gode råd hvad der måske kan være interessant for en kræsen avlshoppe?

Det er ikke fordi hun er for tynd, endnu. Hun er 5 mdr. henne men ville meget gerne hun bare ville tage lidt mere på.

Hun får pt. 2kg face II, 1kg majsflager, 1kg lucerne + gulerødderpr. døgn, og alt det hø/wrap hun vil have.

Mash spiser hun men det kan jeg jo ikke udelukkende fodre hende på, så det får hun 3 gange om ugen.

For det meste er det hun sortere fra, det grove i lucernen (hartog) - så har prøvet med Green Power O-grass i stedet. Alt melasse og lidt majs, af kornet - har prøvet at sætte det ned, prøvet at give hende noget med flere (eftersigende velsmagende) urter, men intet synes at hjælpe. Putter jeg olie i hendes foder kan jeg være sikker på hun sortere også det... hvor der er olie på gulerødderne bider hun over og spiser kun det hvor der ikke har været olie på, resterne af gulerødderne ligger i krybben.

Er der nogle der kender til lignende problem???

Eller bliver jeg bare nød til (så længe hun ikke er underernæret) at acceptere at sådan er det??

Nogle forslag til hvad man giver sådan en kræsenpind???

Pia og Mikkelline,

Sidsel, Noska, frække Deja vu og Zpiloppen.

When a loved one becomes a memory

Memory becomes a treasure.

Lille Putte, du vil aldrig blive glemt.

0
0
Svar på denne tråd

Vores den en hoppe
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 23:27

gør lidt af det samme. Første gang var lige omkring 6 måned, der fik hun en periode hvor foderet ikke rigtig interesseret hende vildt meget, ellers var hun frisk og glad.

Hun kom stille og rolig i gang med at spise igen, med lidt gulerods stumper i og lidt mindre potioner en periode, som jeg så langsomt satte op igen. Men morgenmaden har dog lige siden været lidt træg for hende, der ligger altid lidt tilbage, og for hende er det også gerne lucernen der er mest tilbage af.

Jeg begyndte for et par måneder siden at give dem mash hver anden aften, og det har hjulpet på hendes appetit om morgenen. Der ligger lidt tilbage, men ikke meget, og det glider ned sammen med aftensmaden.

Hendes mor var heller ikke super madglad da hun var helt ung, og det samme gælder hendes bror, og da hun var som plag kunne hun også godt gå og spise sin aftensmad over hele natten. Mit råd er prøv noget rigtig lækkert, som f.eks. mash, det synes hun er vildt dejligt og det spiser hun med største velbehag, og det hjælper også på appetiten ved morgen måltidet.

Annette

Escapology T, nu til avlsbenyttelse for de danske hopper !!

Forhandling af Marstall foder, Myoplast og TRM !!

Folingsalarm udlejes !!

Se mere på

sitecenter.dk/stutteri-taldorf

0
0
Svar på denne tråd

Tjahh...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 23:35

Det er lige netop som du beskriver det. Det er fuldsændig det hun gør. Bortset fra at de sidste 3 dage er det meget hun lader ligge... Her til aften har hun ikke fået noget, for næsten hele grybben var fyldt med det fra middag af...

Måske det virker hvis jeg giver hende i mindre mængder, så det ikke ser ud af så meget... Tror du det kan hjælpe. For lige nu smider jeg jo bare en masse ud..

Jeg har bare ladet mig fortælle at får de for meget mash, skal de have ekstra kalktilskud hvis de er drægtige - eller det har du ikke hørt noget om...

Tror du jeg skal sætte hende ned i foder igså måske erstatte et måltid med mash i en uges tid??? Det kan der vel ikke ske noget ved...

Pia og Mikkelline,

0
0
Svar på denne tråd

flere måltider
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 02:32

kunne være en ide.. hvis det er muligt så give den foder 5-6 gange i døgnet... En hest som din kan man ofte få til at spise ved at blande noget klid mellase i foderet eller horse speed, der er majs, mellase og olie så vidt jeg husker... man skal bare huske at give kalk, så det passer med fosfor indholdet...

hvis du deler foderet op i maneg små protioner, tilsætter noget sødt så er jeg ret sikker på hun nok skal spise..

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 09:11

Jamen det er jo netop det der er det underlige...

Jeg har prøvet med olie, melasse og majs... Hun spiser også lidt af det, men resten lader hun bare ligge... Så når jeg fodre til nat er grybben stadig næsten fuld... men det det meste af det der så ligger i grybben spiser hun i løbet af natten.. men jeg har jo ikke givet hende noget namad for der var jo slet ikke plads i grybben... så hun misser jo et måltid.

Kommer jeg olie i røre hun det slet ikke...

Melassen bliver sorteret fra og ligger i hele grybbe bunden som småt "pulver" tilbage. Og majsen spiser hun til dels, men ikke det hele, der ligger også noget tilbage.

Men måske er den bare på mash og ekstra kalk i noget tid???

Hvor langtid kan jeg så gøre det, uden der sker noget?

Erstatte et måltid med mash.

Pia og Mikkelline,

0
0
Svar på denne tråd

Mash og olie
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 09:27

Min hoppe, der godt nok ikke er avlshoppe, men som bare er kræsen og lidt svær at fodrer på får roepiller med olie. Det synes hun er super. Men hælder jeg olien over den anden mad kan jeg være helt sikker på at hun spytter halvdelen ud igen.

Så jeg ville nok give hende mash hver dag med olie iblandet, hvis hun gider spise det...

Har du i øvrigt prøvet med soyaskrå. Det fik hopperne på et stutteri jeg arbejdede på. Det skulle også være godt!

0
0
Svar på denne tråd

liva85
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 09:40

Mash med olie, tror jeg først jeg prøver.. Har nemlig købt noget speciel olie til heste der skal fedes op :) Det vil jeg prøve at blande i hendes mash.

Roepiller/soyaskrå kender jeg ikke så meget til... dvs. jeg har aldrig fodret med det selv.. Er det noget en avlshoppe kan leve af??

Pia og Mikkelline,

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 09:55

Roepiller kan den i hvert fald ikke leve af. Men det er noget der også blødes op i vand, ligesom mash (gør man ikke det med mash - bliver lige i tvivl) Derfor jeg tænkte det ville have nogenlunde samme konsistens, og dermed godt til olie...

Men soyaskrå skulle vist være godt som tilskud, prøve at læse den anden tråd om det, der står vist noget.

0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 10:02

Det vil jeg gøre.

Jeg takker for svar :)

Pia og Mikkelline,

0
0
Svar på denne tråd

Vores sære "rødben"
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 09:12

er i 7. drægtighedsmåned. Hun er virkelig gravidsær med sin mad!!

Hun får 700 g lucerne i døgnet, (vil ikke spise mere af det) 700 g korn, 0.100 g majs, 400 g Horsebalance og 25 g Grøn Salvamin, og 8 kg hø. 0,200 g opblødte roepiller til natten kan lige glide ned.

Med venlig hilsen Lene

www.hestebamserne.dk

0
0
Svar på denne tråd

Til avls heste
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 10:26

Hvis du vil så kunne du overveje at skifte foder...

Jeg vil bruge Stutengold, det er en struktureret, energi- og æggehviderig hestemüsli fuldkorn på basis af majs, byg, soyastykker, hvede, hørstykker, solsikekerner,melasse og sorthavre.

Du kan købe det hos www.lykkensholm.dk ellers ring til dem.

Stutengold er et natur produkt, og da det er vigtigt at vi ikke propper dem med alt muligt også for den lille ny.

Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste

0
0
Svar på denne tråd

aprilia...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 22:36

0,100 g majs og 0,200 g opblødte roepiller... Det var dælme ikke meget

TM Muesli Breeder spises af min (kræsne) hoppe, der heller ikke var imponeret af D&H´s produkter... Hun har taget på af det. Hun får desuden Linamix, en lille sjat olie, lucerne (Alfa a, da det er den med højest FE/kg, jeg har kunnet finde)og stadig lidt TM Muesli Compete. Og vigtigst selvfølgelig- masser af wrap. Jeg er så heldig, at hun eeeelsker wrap, så der kan glide store mængder ned.

"Hvis man ikke ændrer retning, ender man der, hvor man er på vej hen" (Kinesisk ordsprog)

Fastelavnsridning på Vestsjælland d. 2. Februar- se link

www.heste-nettet.dk/forum/9/203573/ 203573/

0
0
Svar på denne tråd

hmmm ikke nemt...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 23:32

Da min hoppe havde folet ville hun heller ikke spise meget. Så mig ned på tanken og købe æblejuice.

Det virker!!!

Ofte handler det om at få dem igang igen.

Hun får på 4 måltider. (ialt)

800 gram havre.

1200 gram linamix.

400 gram lucerne.

300 gram roepiller

4 dl olie.

400 gram RC.

Det alene giver hende 4.7 FE. dvs det din hoppe burde have ialt. på en dag uden hø og wrap. Men det "fylder" ikke ret meget. 2.8 kg pr dag uden roepiller.

Hvor din skal æde sig igennem 4 kg foder

og så alt det hø/wrap hun vil æde. omkring 7 kg af hver.

Tror godt på at de kan svare sig at finde et foder der giver mange FE pr kilo. for at de skal æde ddet mindre hvis de er lidt småtspisende.

hvis man tager udgangpunkt i din hoppe på 4.8 FE. vil hun kunne nøjes med

7 kg hø. (hvis den vil æde så meget/lidt??)

500 g. majs.

800 gram linamix.

1 dl olie.

400 gram lucerne.

300 gram RC (eller salvamin grøn, travo E, eller andet vitamin produkt i afstemt dosis) Der har du 2.5 FE i krybbefoder alene.

en helt anden ting der undre mig lidt er at den pt får 3.5 FE fra dens krybbefoder alene. (ikke at det nytter meget hvis den ikke vil æde det!!) Har du nogen ide om hvor meget hø den æder om dagen??

Min vil forøvrigt ikke æde foder der har ligget i krybben fra tidligere.. Heller ikke selvom det kun drejer sig om et par timer!!!

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider