Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Salt i drikkevandet
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 22:37

Vi har 4 udebokse i stalden, hvor deres drikkevand fryser i øjeblikket. Min tanke var om der ville ske noget ved at putte lidt salt i vandet, så det ikke kunne fryse lige så hurtigt? Det er lidt besværligt at koge 12 elkedler med vand for at tø dem op hver dag!

Hvis det ikke skader hesten, hvor meget salt kan jeg så komme i? De har 90L-baljer til vand, som ca. fyldes op til 80L. Hvor meget salt ville der kunne tilsættes 80L?

Er der andre metoder at holde vandet frostfrit?

0
0
Svar på denne tråd

Uha...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 23:00

Det er en rigtigt dårlig idé at komme salt i hestenes drikkevand.

For det første slukker saltet vand ikke tørsten.

For det andet risikerer du, at hestene får for meget salt, og det kan faktisk på sigt være noget nær livsfarligt.

For det tredie skal der ret kraftige mængder salt til, for at vandet ikke skal fryse til is.

Jeg læste for ikke så længe noget med, at man kunne lægge en kort trækævle (f.eks. af bøgetræ eller frugttræ) ned at flyde i vandet, og det skulle så kunne bidrage til, at vandoverfladen ikke fryser så nemt til, fordi kævlen flyder rundt og holder vandoverfladen lidt i bevægelse.

Mit råd er derfor: kom IKKE salt i hestenes drikkevand.

Da jeg havde hestene stående hjemme for 6 år siden, havde jeg det samme problem med at vandet i ude-baljerne frøs til. Men der var så bare ikke andet at gøre end at gå ud på folden 2-3 gange dagligt og brække isen op og hælde varmt vand oveni.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd

besværligt,ja
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 00:19

Ja, selvfølgelig er det besværligt - men der er jo ingen der har sagt at det skulle være nemt.

Ville du selv bryde dig om at drikke saltvand?

Du kan evt. lægge et lag hø/halm på vandet - det vil gøre det nemmere for hesten at få hul, selv om der er frost..

0
0
Svar på denne tråd

varmt vand nødløsning
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 00:41

Put varmt vand i fra varmtvandshanen - det har jeg indimellem gjort, jeg ved godt det ikke er optimalt, da varmt vand ikke er så "rent" som koldt og ikke er "drikkevand", men det tør isen op, og vi har ikke haft problemer med det.

Jeg bruger det kun når det er MEGET koldt.

Normalt er de gode til selv at sparke hul i isen med en hov, og så er det nok bare at putte "koldt" vand oveni - som jo ikke er "koldt" i forhold til det halvfrosne vand i karret.

0
0
Svar på denne tråd

Nogen der er gode til fysik?
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 02:01

Jeg var en klovn i fysiktimerne men jeg husker et eller andet med at et tyndt lag kogende vand fryser hurtigere end mellemtempereret vand!? Jeg ved altså ikke om jeg er helt ude i hampen, men jeg har nogle gange brugt kogende vand til at tø en vandhane op ved at hælde vandet ned over. Efter ganske få sekunder lå der rigtig nok et fint lag is udover det hele. Hvorimod det godt nok tog evigheder at tø den op med lunkent vand men til gengæld var den så isfri i flere timer. Skyd mig ikke ned hvis jeg er helt galt på den, men der er et eller andet "magisk" ved kogende vand, det er jeg sikker på. Har vi nogle der er gode til fysik der kan be- eller afkræfte denne teori?

Anyways, hvad jeg vil frem til er at lunkent vand måske er bedre end kogende. HVIS altså jeg har ret i det der slørede fysik-minde.

Plejehjemsplads til ponyvallak søges i Københavnsområdet. Se profil!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 02:17

Først til SuperHanne: Der er intet magisk ved kogende vand. Vand består altid af de samme molekyler, men det er pakningen af molekylerne, der giver vandet sine egenskaber. Jo varmere temperatur, jo mindre hænger molekylerne sammen, hvorfor varmt vand ikke fryser hurtigere end lunkent. Grunden kan være at du ved det kogende vand ikke har været i stand til at varme hanen op hele vejen igennem på grund af for kort tid. Ved det lunkne vand har du brugt så lang tid at hanen blev gennemvarm.

Susse: Der er tale om 80 liter vand der tilsættes måske 1 spsk salt. Det vil du på ingen måde kunne smage. Jeg har jo ikke tænkt mig at mætte vandet med salt.

Problemet er at selvom det fryser meget udenfor er temperaturen i vandet lige ved frysepunktet pga. varme fra madrassen. Derfor skulle der jo ikke særlig meget salt til at holde vandet frostfrit. Men da jeg ikke ved præcis hvor meget spurgte jeg herinde. Var svaret at der skulle et kilo i for at holde det frostfrit, kunne jeg da ikke drømme om at bruge denne løsning.

Jeg behøver nogen nedladende bemærkninger susse.

Jeg bruger ikke varmt vand fra hanen, da der er alt for mange tungmetaller i dette vand, hvilket hestene ikke skal udsættes for. At koge 12 elkedler kan jeg så fortælle jer tager mere tid end det kan lade sig gøre to gange om dagen. Netop af denne grund søger jeg råd om hvordan man ellers kan holde vandet frostfrit.

Linda: tak for dit svar, jeg vil prøve at lægge en flyder i baljerne og se om det kan bruges.

Jeg har forsøgt at lægge rent halm over baljerne, men to af hestene får alt for lidt væske ved denne løsning.

0
0
Svar på denne tråd

frosset vand
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 14:46

Vi har samme problem med vores badekar. Jeg ringede til et firma der sælger varmekabler og damen sagde at jeg skulle prøve med 3-4 bolde i karet. Det virker faktisk. Vi har 3 gummi fodbolde i karet og det holder det næsten frostfrit. Det har noget at gøre med at der hele tiden er lidt bevægelse i vandet. Jeg har også overvejet at prøve med olie, men det ved jeg ikke om det virker.

0
0
Svar på denne tråd

Vores vandkopper fryser til
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 15:02

i stalden, og da jeg i forvejen er i tvivl om, om de giver helt det de skal, - de der 6-8 liter i minuttet, - havde jeg tænkt mig at købe sådan en af de der holdere til en spand, det er en ganske nem løsning, og når der ikke er brug for den, tager man jo bare spanden ud og den hænger bare langs væggen. (med mindre der kunne komme et ben i klemme i den :() Men hvis vadet i jeres kar inde i stalden også fryser til, er det jo ingen løsning. jeg tror ikke det vil være tilfældet i vores stlad, - det er kun fordi vandrørene er så tynde at de enkelte dage im året fryser til. Og det er endnu ikke sket endnu, - kun vandhanen.

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 17:01

... at frem for at vælge at holde vand i 80 liters baljer frostfrit, ville jeg vælge mindre beholdere og fylde dem oftere.

Har passet heste et sted hvor de fik deres vand i store spande der var bundet til tremmerne i boksen - der kunne nok være ca 12-15 liter vand pr spand

Jeg har kun meget sjældent oplevet at nogen af hestene nåede at tømme en spand helt, og aldrig at de virkede direkte tørstige når man så fyldte op igen - så de havde altid vand nok.

Når det var frostvejr og jeg f.eks. natfodrede, gjorde jeg det at jeg startede med at fordele vand fra to 10 liters spande mellem de 4 heste. De to tiliters spande var fyldt indenfor, og vandet var ikek VARMT, men selvfølgelig varmere end det der var til rest i spandene.

Så fodrede jeg de 4 boksheste og 5-6 løsdriftsheste - og i mellemtiden havde bokshestene drukket lidt af vandet. Lige før jeg gik ind, fyldte jeg så spandene helt op med vand fra den indendørs hane - altså ikke iskoldt.

Det fungerede glimrende - og selv om der indimellem var lidt is på overfladen, kumme man også se at hestene havde lavet hul i isen og drukket alligevel.

Min alternative ide - hvis du VIL have de store spande - ville være at sætte spandene ned i en spand der var nummeret større og foret med et eller andet isolerende. Derudover vil det være godt hvis de ikke står direkte på jorden, men er løftet lidt. F.eks. kunne du bruge en af de flamingokasser der bruges til selvvandingssystemer, sætte en firkantet balje i og sætte hele historien i et træstativ der løftede det lidt op (eller op på et par flager halm).

£isbeth & Baloo
*
Beware the hobby that eats.
(Benjamin Franklin)
0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog.
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 18:38

2-4 bolde i - og så fryser det ikke ;)

Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist !

Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd

jeg er med på den med bolde
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 12:21

Hejsa

Jeg tilslutter mig den med boldene. På den måde er der hele tiden røre i vandet og det fryser derfor ikke så nemt...

Giv det er forsøg og glæd dig til frosten er væk

mange hilsner fra christina

Jep jep jep... Det er såmænd bare Joey.... Just Joey.....

0
0
Svar på denne tråd

Her lukker jeg for
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 14:06

Vandet, ved mange minus grader og så får de en stor spand.

Illum

Som også i 2008 forbliver sig selv, så er det nemlig svært at falde ud af "rollen" ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider