... at frem for at vælge at holde vand i 80 liters baljer frostfrit, ville jeg vælge mindre beholdere og fylde dem oftere.
Har passet heste et sted hvor de fik deres vand i store spande der var bundet til tremmerne i boksen - der kunne nok være ca 12-15 liter vand pr spand
Jeg har kun meget sjældent oplevet at nogen af hestene nåede at tømme en spand helt, og aldrig at de virkede direkte tørstige når man så fyldte op igen - så de havde altid vand nok.
Når det var frostvejr og jeg f.eks. natfodrede, gjorde jeg det at jeg startede med at fordele vand fra to 10 liters spande mellem de 4 heste. De to tiliters spande var fyldt indenfor, og vandet var ikek VARMT, men selvfølgelig varmere end det der var til rest i spandene.
Så fodrede jeg de 4 boksheste og 5-6 løsdriftsheste - og i mellemtiden havde bokshestene drukket lidt af vandet. Lige før jeg gik ind, fyldte jeg så spandene helt op med vand fra den indendørs hane - altså ikke iskoldt.
Det fungerede glimrende - og selv om der indimellem var lidt is på overfladen, kumme man også se at hestene havde lavet hul i isen og drukket alligevel.
Min alternative ide - hvis du VIL have de store spande - ville være at sætte spandene ned i en spand der var nummeret større og foret med et eller andet isolerende. Derudover vil det være godt hvis de ikke står direkte på jorden, men er løftet lidt. F.eks. kunne du bruge en af de flamingokasser der bruges til selvvandingssystemer, sætte en firkantet balje i og sætte hele historien i et træstativ der løftede det lidt op (eller op på et par flager halm).