Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Dækken på føl??
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 09:52

Jeg skal have føl ( desværre allerede i februar ). Skal man lægge et dækken på det stakkels føl eller hvad?? Og i så fald hvad str skal man mon købe? Det er en dansk varmblod, så alm str hest vil jeg sige.

0
0
Svar på denne tråd

dækken på føl
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 09:59

Jeg fik selv et føl hjem for 1 år siden..

Hun har ikke haft dækken på, hun er pinto så en alm. varmblodshest..

De ligger jo selv pels til så de ikke fryser...

jeg har så ca. i marts måned, sidste år, smidt et regndækken på min, da jeg skulle til plagskue, så hun lige kunne smide lidt af vinter pelsen..

men man skal jo passe på at man gør dem for sarte, så det blir sådan nogle heste der altid fryser og er syge...

0
0
Svar på denne tråd

Ingen dækner her
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 10:15

Vi lægger aldrig dækner på vores føl, de må bare ud i kortere tid, evt. af flere omgange. Uanset om føllet har dækken på, så kan det jo ikke gå ude længere end til det begynder at overveje at lægge sig.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Dækken på føl
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 10:58

Jeg har heller ikke dækken på mit føl. Han går ude godt 10 timer om dagen, og han har en fin vinterpels. Men i disse dage hvor vejret er noget koldere i det, kommer han ud i lidt kortere tid.

- Henriette -

Smuk og unik brudekjole fra Rembo Styling sælges.

Fra 2007 kollektion. Str. 38/40.

Billeder af kjolen kan ses på min præsentation og jeg mailer gerne flere.

(Nypris: 12.000 kr)

Nu 6.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Nyfødte
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 11:23

Nu fik jeg lige set de 2 andre svar, og de er jo ikke relevante i den her sammenhæng, da det der spørges til er dækken på et NYFØDT føl.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Vi havde føl i marts
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 11:50

et år hvor det var barfrost i mange uger og de kom i ridehuset en times tid og på fold 3-4 x en halv time-tre kvarter (indtil den vil lægge sig)...hoppen var rigtig god til at holde føllet på benene, så den aldrig blve kold - men vi holdt øje hele tiden.

De bliver gode til at gå i snor når de skal ind og ud så mange gange om dagen (smil) men det er ikke mit yndlingstidspunkt at få føl på...

Desuden stor boks på 18 m2 til en hoppe på 152 cm.

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

Ang. dækken
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 13:00

Vi får omkring 10 føl hvert år og vi bruger ikke dækken til dem. Et føl er født med meget fedt i pelsen som gør dem "vand og vindtætte". For at bevare dette fedt lag skal man ikke strigle på dem.

Så met råd vil være at; det skal gå uden og ikke gå ude for længe den første uge da den i denne periode bruger meget energi på at tage på og alle de nye ting.

Håber du kan bruge dette

Venligst Hanne

Hanne

STALD LUNDEN

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 13:02

også vælge kortere udetid frem for dækken.

Mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

Lad madrassen
Forfatter: 
Dato:  04-01-2008 21:58

være i boksen - for flere år siden var der bekendte der skulle have føl i februar, det skulle være så godt, så de mugede i bund.

Desværre fandt de føllet ved muren i siden af boksen - frosset ihjel, fordi der ingen varm bund var i boksen.

Gitte

Rigtige kvinder er landmålere

www.westernportalen.dk/v3/index.php

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har lige fået føl..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 00:39

og jeg har valgt at den får dækken på ude når det sner eller regner. ellers går den uden. Jeg håber på at hun med tiden får så meget hul at hun kn holde varmen uden dækken. Men i frost vejr og med regn/sne tager jeg ingen changer.

Så hun får sit dækken på de 2 gange om dagen hun kommer ud. Hun er ude mellem 20-40 min og kommer så ind igen på sin madras. + hun kommer ud om aftene og går i stalden i 15 min. tid.

Jeg er nok en pylremor.. Men med det vejr vi har nu mener jeg ikke det er forsvarligt at lukke et føl ud uden tøj på. (med mindre den er ved GODT hul) Heller ikke selvom den ikke når at ligge sig.

Det er bare vigtigt hos mig at den får sit dækken af med det samme når den kommer ind. og at den står i en stald hvor der er så køligt som muligt så den sætter pels alligevel. + at lyset er slukket i stalden om natten. (har været tændt indtil nu hvor hun endelig er kommet)

Hvordan vejret er i feb er jo svært at forudse men i frostvejr kommer min kun ud med dækken på. hvis det er klart og tørt i vejret kommer den ud uden. Men ellers har vi tøj på her!!

Mit dækken er købt hos mustang. og er et decideret føldækken. http://www.Epona.tv har været forbi og lavet en rapotage så der kan du også se mere hvis du har abn. derinde.

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar:-)
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 08:58

Tak for de mange svar. Vores stald er ikke så varm og de står på spån, så jeg er da bange for den fryser efter jeg hørte den som døde. Jeg har været med ved mange føl fødsler, men aldrig så tidligt, så jeg er lidt lost med det vejr vi har. Jeg er nemlig også en pylremor, men vil jo heller ikke ha mit føl bliver sart, men sandelig heller ikke syg:-(. Alle vores heste går også med dækkener og hende her plejer også, men har med vilje ladet være fordi hun desværre skulle fole så tidligt.

3 års vallak efter De Noir og 4 års RDH hoppe efter Crelido, begge efter bronzemedaljehoppe efter Allegro til salg. Skriv og hør nærmere:-)

0
0
Svar på denne tråd

dkdkdkdk
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 09:11

Forrige år fik vi også føl i februar...

Føllet fik ikke lov at ligge mere en 5 min. ad gangen, for hver gang hun sitrede lidt, blev hun "sparket" op af mor. Så hun fik altså dækken på!

Og selvfølgelig var de kun ude i meget korte doser, men til gengæld flere gange i løbet af dagen.

Det skal siges at vi også har en meget kold stald (maskinlænge) men til gengæld en god madras. Men det var ikke nok.

Det først dækken skulle fremskaffes lidt hurtigt, så det var mandens termotrøjer der blev syet lidt om

Og så købte vi et par føldækner - alm. små shetlandsdækner kan vist også bruges så vidt jeg husker.

I år skal vi have føl første marts og vil ikke have problemer med at ligge dækken på igen...

Der er efter min mening ingen grund til at lade føllet fryse. Vores "vinterføl" er nu 2 år, super sund og har aldrig fejlet det mindste...

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

dækken til føl
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 01:25

jeg har lige fådet føl for 14 dage siden. han blev født i spåner men det var for koldt, selv om jeg havde lavet en god madras. så nu står han i haml og er ude et par gange om dagen af en time, og han fryser ikke. havde købt dækken men er blevet fra rådet det da det siges det ødelægger deres naturlige fedt lag.så han har ikke dækken på og han stor trives,:)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider