|
|
| Hø versus wrap... |
|
|
Så skulle min pony for første gang i dens liv smage wraphø i går, da stalden skifter fra almindelig hø til wraphø. Og hun er bare helt vild med wrappen...
Lige nu får hestene både wrap og almindelig hø, da overgangen skal ske gradvist. Men det er helt klart wraphøet, hun helst vil have, det bliver spist først. Det almindelig hø, ja, det gider hun dårligt nok æde længere... Er det mon fordi wrappen smager mere af "frisk græs" end det tørre hø gør? Er der måske mere sukkerstof i wrap. Foretrækker jeres heste også wrap fremfor traditionelt hø?
Jeg er medlem af Dansk Pinto Forening "Gør hverdagen lidt mere broget - rid pinto"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej HeidiT |
|
|
Svar på dine spørgsmål:
Ja, wrappen vil som regel smage mere af frisk græs.
Ja, der er som regel mere sukker i Wrap.
Hvorvidt heste foretrækker det ene fremfor det andet afhænger af kvaliteten af det de får at vælge mellem, samt formentlig den enkelte hest's smagsløg.
Mange varme hilsner
Nete Lauersen
Foderplan og månedens tilbud - klik ind på http://www.aloenet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores heste og ponyer |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
03-02-2004 21:22 |
|
.. får aldrig hø. De har nu i mange år fået Wrap i stedet for hø. hø har desværre en kedelig tendens til at blive støvet og kræver også bedre opbevarings forhold end wrap. Det er da dejligt at høre din hest er glad for sit nye wrap men samtidig fornuftigt at overgangen sker gradvis.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wrap vs hø |
Trold |
03-02-2004 22:08 |
|
min ismule foretrækker - heldigvis - wrappen fremfor hø. Heldigvis da hun får tynd mave af hø (underlig hest - jeg ved det  ). Og inden nogen siger noget til det, så ja - jeg ved at det er hø, hun får dårlig mave af. Vi prøvede nemlig for 14 dage - 3 uger siden at give hende hø i stedet for wrap over en weekend og *bingo* så var den tynde mave hjemme...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wrap fremfor hø |
Michell |
03-02-2004 22:44 |
|
min ismule kan også meget bedre lide wrap end hø. hun får begge dele:O) men godt tørt hø er det bedste grovfoder man kan give sin hest, selvom de bedre kan lide wrap. det har jeg læst i en bog, skrevet at de førende ryttere og dyrlæger i DK:O)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igen igen en lille kommentar |
inger christensen |
04-02-2004 08:30 |
|
.. Da jeg for mange år siden begyndte at give wrap til mine heste var det slet ikke blevet modernet at give det til heste. Jeg hentede det nede hos en bekendt som brugte det til sine køer. vi havde en hest som havde støv allergi. Vi rådførte os med vores dyrlæge Berner Olsen ang forgiftningfaren hvis der nu var noget farligt i wrapen. Hans kommentar var" der vil dø flere heste af dårlige lunger grundet dårligt hø end der dør heste som bliver forgiftet af wrap".
Jeg har mange bekendte som har og bruger hø men desværre er det meste af deres hø ikke i en særlig god kvalitet og det har jeg desværre mange gange oplevet. flere af dem har i år hentet wrap her hos mig da deres hø desværre ikke har været tørt nok ved presning og derfor har været ubrugeligt.Hvis man bruger hø til sine heste skal det dufte friskt og være støvfrit, det må ikke have nogen som helst antydning af indeklemt muggen lugt.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til inger |
|
|
Ja, jeg er også rigtig glad for, at vi skifter til wrap, for vi har nemlig præcis, som du nævner, haft problemer med støvet hø. Min pony er begyndt at hoste, når der bliver givet hø, så jeg glæder mig til hestene er helt overgået til wrap. Jeg vil nemlig også som din dyrlæge mene, at støvet er langt farligere... Det ville ikke være sjovt at komme til at stå med en kronisk hoste-hest.
MVH Heidi
Jeg er medlem af Dansk Pinto Forening "Gør hverdagen lidt mere broget - rid pinto"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hos os er.. |
Kirsten (FM´s Winnietou) |
04-02-2004 17:22 |
|
det lige omvendt.
Vi har en hest i stalden som får tynd mave af wrap. Hende giver vi nu hø istedet for og lidt mere foder for at få maven i balance igen.
Som nogle nævner så kommer det meget an på den enkelte hest.
Kirsten
*Se min dejlige, smukke pruhest i min præsentation!*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wrap.. |
|
|
Vores heste spiser også deres wrap før hø.
Vi har noget meget tørt wrap, så det kan de tåle meget af. Der er ikke nogen af dem der får tynd mave.
Vi har kun plads til 300 bundter hø, men det bliver saltet og pakket ind i halm på loftet.
Vi bruger derfor også wrap om vinteren, fordi vi ikke har hø nok.
Mvh. Linda
Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Forandring fryder..... |
atengstedt |
05-02-2004 14:31 |
|
...tilsyneladende??!
Som nogler hernde måske ved, så fik jeg for 14 dage siden en ny løsdrift.
En løsdrift som hestene GERNE vil bruge??!?!
(i modsætning til den gamle, som de ikke gik ind i , medmindre det regnede med småsøm og der dukkede isbjerge op i åen  )
I og med, at de nu tilbringer nogle timer dagligt under tag - og en god del af natten med - så har de tilsyneladende fået smag for...HALM!?!?
De ÆDER deres halm??!
Dét har de sågu aldrig gjort før, al den stund de har fri adgang til wrap døgnet rundt - og endda kan græsse på foldene endnu!??!
(selvom der næppe er meget "krudt" i græsset på nuværende tidspunkt, så er det dog stadig en slags behageligt tidsfordriv..  )
Ganske vidst er der en del græs i vor halm - det består for en trediedels vedkommende af hø!
- men det undrer mig nu lidt alligevel, for da vi i efteråret gik fra hø til wrap, mistede de også LYNhurtigt interessen for høet, når der nu var wrap at få...men Nu er det altså wrappen der er uinteressant og HALMEN der er et hit??!
Kan det være nyhedens interesse, måske??
med venlig hilsen atengstedt
Hvordan ser DIN have ud?? Haveplaner udformes. Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| atengstedt |
|
|
Jeg tror at dine heste er glad for halm nu fordi der højst sandsynlig er grønt af kvikgræs i halmen,
Netop på denne tid har heste behov for kvik, og hvis de ikke finder det i halmen graver de ofte i jorden for at få fat i kvikrødderne,
Det er naturlig for heste at spise dem på denne årstid det hjælper heste til at minimere indvoldsorm, hvis de har nogle.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor meget? |
|
|
Jeg skal også til at skifte over til wrap, så jeg har lige et par spørgsmål.
Skal de have samme mængde wrap som hø(1 kg pr 100 kg hest)?
Over hvor lang tid skal tilvænningen være?
Louise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mere wrap |
Trold |
05-02-2004 22:49 |
|
end hø, da der er væde i wrap, som jo af gode grunde ikke er i hø ;o)
Mener det var i sidste udgave af Landsbladet Hest, det stod hvor meget mere man skulle give for hvert kg. hø.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chess... |
|
|
Hvis du beregner 1,1 kg hø pr 100 kg hest( værdien for grovfoder for hest) altså 5,5 kg hø er en hest på 500 kg dagsbehov af grovfoder.
Hvis du vil erstatte det med wraphø skal du udfodre med
7,5 kg til en hest på 500 kg for at den får sit grovfoder dækket ind.
Samt man skal også være opmærksom på at der er større vitamin og mineral mangler ved udfodring af wraphø.
Ved wraphø mangler bla alle B vitaminer og E vit.
Ved hø mangler kun B1 vitamin og E vit.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wrap hø og halm |
|
|
Min hest får nok omkring 5 kg wrap om dagen, så kan han få tænderne i noget hø, så er han lykkelig. Så der er nok ingen tivl om, at "græsset på den anden side af hegnet er grønnest".
Men han kan også finde på at æde halm selvom han har wrap - det må være et spørgsmål om lyst og behov.
Men nu er wrap også meget forskelligt: Vi bruger noget, som er meget tørt og minder noget om hø. Andre former en med stort vandinhold og stinker (og hestene elsker det) - og jeg har oplevet wrap som var nærmest flydende - og hestene ville ikke have det.
Blandt andet pga. vandinholdet så kan man ikke sige noget om forderværdien, men er faktisk nødt til at analyser flere baller (Og det samme gælder jo også for almindeligt hø).
Men man skal også passe på, for wrap er mere hårdt for maven, og så indeholder wrap ofte mere protein, så hesten kan få proteinforgiftning.
hilsen jan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|