Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Genoptræning.
Forfatter: 
Dato:  31-12-2007 11:35

Hejsa til alle jer HN´er:) Godt nytår til alle.


Jeg har en gammel hest som har stået stille i et par måneder, ikke pga. skader. Hvor kan jeg finde et genoptræningsprogram?


Nanna


R.I.P


Wanna B <3

Chicco <3

Smokie <3


0
0
Svar på denne tråd
 
 genoptræning
Forfatter: 
Dato:  31-12-2007 12:24

Kontakt din dyrlæge, de plejer at være meget hjælpsomme mht. genoptræning!



ANNAKRAB

- Snart uden Springtime…

My name is Crap…… Anna Crap! :P

Der er ingen hemmeligheder så tætte som dem mellem hest og rytter..

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-12-2007 13:37

Anna (Springtime): tak for dit svar. Jeg er pt uden fast dyrlæge. Mener et eller andet blad havde et program, men det var vist med gaffelbåndsskade, og min hest har jo bare stået stille.


Hilsen Nanna


ps. gerne flere bud:)


R.I.P


Wanna B <3

Chicco <3

Smokie <3


0
0
Svar på denne tråd
 
 Netdyredoktor
Forfatter: 
Dato:  31-12-2007 13:56

Genoptrænings program fra netdyredoktor.


Hvordan genoptræner jeg min hest?
Varigheden og intensiteten af genoptræningen skal tilpasses efter årsagen til arbejdspausen. En skræddersyet genoptræningsplan skal du drøfte med din egen dyrlæge. F.eks. vil genoptræningen af en hest med rygproblemer tage sig noget anderledes ud.

Generelt kan følgende plan anbefales til heste, som har været ude af arbejde mere end 6 uger:

1. - 3. uge:
Skridt lige ud på hårdt, plant underlag - startende med 20-30 minutter dagligt for til slut at ende med 90-120 minutters skridt dagligt sidst i perioden. Dette kan deles i 2 skridtperioder pr . dag. Skridtperioden kan med fordel øges til 5-6 uger, specielt efter alvorlige sene/ligamentskader.

4.-5. uge:
Træningen fortsætter på hårdt plant underlag, og nu lægges der efter opvarmning i skridt travintervaller á 2 minutter ind i træningen. Der startes med 5 intervaller med skridtperioder mellem travintervallerne. Herefter lægges 1 interval på hver eller hver anden dag, indtil man når 15 stk. (ca. 30 minutters trav sammenlagt).

6.-7. uge:
Nu er hesten klar til at blive arbejdet med i mere samlet travarbejde på store volter på bane eller i ridehus. Start med 15 minutters travarbejde og øg gradvis til 30-40 minutter dagligt over 1-2 uger. Herefter kan galoparbejde påbegyndes.

8. uge:
Normalt arbejde påbegyndes og indrettes efter hestens brugstype (spring, dressur eller væddeløb). Start med de lette øvelser og øg kravene gradvist. Forlang aldrig mere af hesten, end dens træningsniveau kan bære!


Louise - ejer af de 2 pragtfulde heste Chess og Meister

0
0
Svar på denne tråd
 
 Louise *Chess*
Forfatter: 
Dato:  01-01-2008 13:33

mange tak:)


R.I.P


Wanna B <3

Chicco <3

Smokie <3


0
0
Svar på denne tråd
 
 KIG HER NU
Forfatter: 
Dato:  01-01-2008 17:27

mi hest havde været ståde stille i 6 mdr og jeg lavede nogle små intavailler så du kan Fx .starte med at skridte 5min, trav 2min og skridt 2 min og trav 3min og til sidst skridter du den af. og sånden bliver du ved et par dage og så kan du forhøje minutterne med tiden . skiv enelig

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej hej
Forfatter: 
Dato:  02-01-2008 20:59

Hvis du ikke vil skade eller direkte ødelægge din hest (muskler, sener og led) så bør du følge Louises program, det er den eneste rigtige måde at få hesten genoptrænet på.


Om den så har været skadet eller bare stået stille og været på fold, så bør du tage det stille og roligt til at starte med. Desuden så er det skridt og kun skridt der giver kondition.


Jeg skridter altid 30 min før og efter jeg har arbejdet med min oldenborg, og han er i super kondition og bliver aldrig træt når vi er til stævner.


Så afsted afsted


Knuss

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralalaalal
Forfatter: 
Dato:  03-01-2008 09:35

jeg er selv på den, med genoptræning, noget der ligner den der er på her.


men mit problem er at jeg ikke kan ride hesten ud på hård bund.

for det første er min hest og jeg meget bange for at ride tur, jeg er nervøs og han er endnu mere...

og for det andet har jeg først fri kl 17 og kan derfor først være ude hos hesten kl 18 og der er det meget mørkt.


så jeg rider lige nu i ridehus.

hvad gør i når i skal genoptræne en hest om vinteren og ikke kan ride før det er mørkt?


smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.angus-direkte.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider