Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"Vommet " hest
Forfatter: 
Dato:  02-02-2004 16:33
Er der ikke nogen der kan give mig et godt råd, min 2-årige 1'er pony bliver ved med at være vommet. Han har fået ormekur i november fordi jeg troede det var orm, har ikke set nogen komme ud. Han er ikke skarp over ryggen, maven ser bare ud som om han skal fole i morgen! Han æder meget halm, har derfor flyttet ham på spiltov, for at kunne styre halmspiseriet ( ja, han kommer ud hver dag). Mine andre to heste er ikke vommede og de får det samme foder. Det skal lige siges at jeg købte ham sidste sommer på et marked og han var ALT for tynd, siden han så fik noget at æde har han haft denne store vom.
Er der ikke nogen derude der kan hjælpe???
Mange hilsner fra Jeanette
0
0
Svar på denne tråd

først ville jeg
Forfatter: 
Dato:  02-02-2004 18:28
sikre mig at han vitterligt ikke har orm igennem en gødningsprøve.

der ud over ville jeg ikke severe andet end hø eller wrap samt vitaminer og mineraler afstemt til ham.sæt ham evt,på spåner!!

så er jeg ret sikker på at han ændre facon.

0
0
Svar på denne tråd

Vommet halmspiser
Forfatter: 
Dato:  02-02-2004 23:38
Mit første spørgsmål må helt klart være - får han hø/wrap eller andet form for grovfoder end halm???

Hø/wrap e.lign er nemlig ufattelig vigtigt for alle heste og især for ungheste.
Alle heste har brug for grovfoder af god kvalitet og halm er ikke et grovfoder af god kvalitet. Halm er godt som strøelse og som tidsfordriv, men ikke som et decideret fodermiddel.

Så hvis din plag keder sig lidt, og ikke får hø er det klart han er nødsaget til at spise halm for at holde sin mave i orden.

Endelig får han dækket sit behov for vitaminer og mineraler - plage har jo brug for mere end udvokede heste og balancen mellem calcium/fosfor og zink/kobber er utrolig vigtig især for heste i vækst.

Så jeg er næsten sikker på at hvis du for balanceret hans foder med masser af godt hø, mindre fuldfoder og en god mineralblanding, vil du opleve at hans mave vil blive noget mindre vommet.

Endelig den sædvanelige...har du fået tjekket hans tænder????
0
0
Svar på denne tråd

Spiser meget halm
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 00:10
Hvis en plag spiser for meget halm og er vommet, bliver man nød til at få lavet en ordentlig foderplan.
Hvis det er en plag der måske bliver meget stor har den brug for temmelig mange foderenheder daglig, så det kunne tyde på at plagen ikke får dækket sit foderbehov.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Min plag
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 13:35
blev også vommet da hun kom ind fra græs i efteråret.

Hun fik ca. 5 kg. wrap om dagen, men det var slet ikke nok. Hver dag lagde jeg 1-1½ balle halm ind, og der var ingenting tilbage næste dag.

Jeg valgte at sætte hende ned i foder, og sætte hendes wrap-ration op til 10-12 kg om dagen. Efter det blev hun bare så flot (og er det stadig).

Så måske du skal ændre på fodersammensætningen og give mere hø/wrap (faktisk alt det den kan spise iflg. dyrlægen) og skære ned på alt det andet.

Helena :-D
0
0
Svar på denne tråd

Tak for rådene
Forfatter: 
Dato:  08-02-2004 10:18
Jeg tror at jeg hellere må anskaffe mig noget wrap, det er åbenbart et udmærket hestefoder, skal jeg så bare give korn ved siden af? Hilsen Jeanette
0
0
Svar på denne tråd

Mineraler
Forfatter: 
Dato:  23-02-2004 09:00
Ja du skal give lidt korn ved siden af, men vigtigst af alt, mineraler.....han vokser jo.
Alt efter hvor meget wrap du giver ham, skal han vel ikke have mere end 1-2 kilo korn + mineraler.

Hvis han kan spise 8 kg wrap om dagen (start med lidt og øg det for hver dag - detr er almindeligt at de får lidt løs mave af det i starten, det må bare ikke blive ved) er det helt fint - og gerne mere.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider