Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Western eller alm, sadel?
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 10:02

Jeg har alle dage redet min hest på 5 år i en almindelig dressur sadel.

Sagen er så den, at jeg har fået en passer til hende, der nu har spurgt om ikke, hun måtte tage sin westernsadel med i stalden og ride med den.

Det sagde jeg gladeligt ja til, da jeg altid selv har kunnet tænke mig en westernsadel bl.a. til turridning.

Hverken passer eller jeg gør os i western, og det er ikke noget, der er planen.

Mit spørgsmål er så, om det på nogen måde kan have negativ indflydelse på min hest, at hun engang imellem vil blive redet i hyggedressur (af passer) med westernsadel, eller om jeg skal sige til hende, at den kun skal være forbeholdt tur?

Vil jo ikke lyde mere pernitten, end hvad jeg egentlig er ;)

Håber på en masse dejlige svar!

Hilsen

Nanna - med sin smukke mino - Celest

Nu som Stud. Da

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 12:00

på, om westernsadlen ligger ordentligt på din hest!

Jeg ville sige nej, tror jeg. Rid i den sadel, der passer dyret.

Tine

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

-Der hvor volden går ind, går forstanden ud-

0
0
Svar på denne tråd

En westernsadel
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 13:08

Er ikke så forskellig fra en dressursadel endda, der er bare mere læder syet på bommen :-)

Så til hyggedressur er en westernsadel ganske udmærket.

Det særlige ved westernsadler er dog at de ikke er polstrede under bommen og at de derfor heller ikke kan stoppes om. Det er derfor meget vigtigt at hesten passer sadlen.

Og der er mange ting som feks bomvidde og svajet på bommen osv der kan have indflydelse på pasforholdet. Og man kan altså ikke gøre ret meget fra eller til hvis en westernsadel ikke passer hesten.

Check for din hests skyld at det ikek er en billig sadel af dårligt læder hun kommer med for der er bommene som regel slet ikke hesteformede og læderet er så dårligt at det kan springe.

En god westernsadel der passer hesten er en super sadel.

En dårlig westernsadel kan ret hurtigt give hesten trykninger.

Og så er det fuldstændig ligemeget om man rider tur eller dressur.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

TinaStormy
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 13:57

- Tusind tak for svaret.

I forhold til ''almindelige'' sadler, kan jeg sagtens mærke og se, om den passer hesten eller ej. Hvilket jeg dog synes er lidt svært ved en western, da der jo netop ikke er så mange ''former at tage hensyn til''.

Lige umiddelbart står jeg som ét stort spørgsmålstegn.

Der er et ret tykt western underlag under sadlen, så det hele ligger måske lidt.. Højt?

Jeg vil gerne prøve at poste et billede, hvis du gider kommentere sadlens placering, og så vil jeg detaljeret fortælle, hvordan jeg synes, den føles på ryggen.

-Vil bare ikke gøre noget, der smadrer ryggen på min skat. :)

Hilsen

Nanna - med sin smukke mino - Celest

Nu som Stud. Da

0
0
Svar på denne tråd

Hej Nanna
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 19:46

Jeg vil gerne prøve, men det er svært at se ret meget ud fra et billede.

Du skal gå efter mange af de samme ting som på en alm. sadel. Følger bommen hestens form. Falder sadlen ligesom i "hak". Er hesten svajrygget eller har den lige ryg og hvor meget svajer sadlen i forhold til.

Læg sadlen på hesten og mærk der hvor de to conchos sidder (under forsvidslen på begge sider hæftes læderet ligesom på bommen) og bemærk hvilke punkter på hesten der er lige nedenunder.

Tag sadlen af igen og bøj et stykke kraftigt ståltråd over hestens ryg og ned over disse punkter på begge sider så du får en "afstøbning" af hestens form på stedet.

Vend sadlen om og se hvordan ståltråden passer ind i bommen.

Og endelig: Falder sadlen ned over hestens skuldre eller virker den til at "stå" ovenpå hesten uden at få fat om den? Der skal være frihed over hestens manke ligesom på en engelsk sadel men hvi hesten har en rigtig manke så skal der heller ikke være for mange fingres plads.

En westernsadel skal helst rides med et mellemtykt underlag.

Det giver noget udjævning af tryk men for tykt underlag ødelægger sadellejets form og sampasning med sadlen.

Hvis i stadig mener at sadlen ligger rimeligt så rid hesten godt svedt med sadlen på.

Hvordan ser aftrykket af sadlen ud når i tager den af igen? Er der pladdervåde og knastørre områder med skarpe kanter så passer sadlen ikke. Er hesten derimod nogenlunde ens fugtig over det hele, selvfølgelig med variationer, så kan i godt ride med sadlen.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider