Hej neizse
Jeg brugte tørv sidste år og tørvemix i år (fra sep. af), da jeg har en allergihest. Jeg er helt klart størst tilhænger af mixen. Tørv kan godt være svært at skille ad og der er tit klumper i, der kræver noget fingrearbejde for at få fra hinanden. De klumper der måtte være i mixen kan man let skille ad med med rive.
Selvfølgelig er sugeevnen mindre for tørvemix - mener den suger 6 gange sin egen vægt, hvor rent tørv suger 8 - men jeg synes nu stadig at det suger godt. Min hest står cirka på 10 cm bund og jeg bruger sådan en balle på 14 dage, men Magoo er også meget renlig. Som opstart brugte jeg 3½ balle i samme størrelse boks som Anna-S. Jo tykkere en bund du får lagt, jo mindre er risikoen for at hesten når at tisse en plet våd. Hvis tørven kun er halvvåd kan du sagtens blande det med noget tørt tørv, så er det så godt som nyt. Men hvis tørven siger en (våd)lyd når du træder på det kan det ikke suge mere og så skal det selvfølgelig ud.
Min vil heller ikke spise wrappen hvis det har været blandet sammen med tørven.. Han har en fettisch med at spise det nederste wrap først
(skønt dyr..) Det vil jo så sige at han er nødt til at vælte sit tårn af wrap, som jeg ellers så fint har stablet op, og dermed får han det bredt langt nok ud i boksen til at han kan nå at tisse på det. Herefter kasserer han det forståeligt nok. Jeg har løst problemet ved at give ham en stor, sort plastikbalje. Her stopper jeg wrappen helt ned i - så kan han nemlig ikke nå at vælte det så meget ud og på den måde smider jeg max ½ kg. ud om dagen.
Tørv giver et rigtig godt staldmiljø og du kan selvfølgelig gøre det endnu bedre ved at strø med lidt Stalosan, men egentlig er det overflødigt hvis blot din bund er tyk nok - så klarer tørven det hele selv. Jeg plejer dog at strø lidt på staldgulvet i boksen når jeg har fjernet en gennemblødt tisplet. Mht. spånegreben - jeg bruger og har altid brugt et skovl og en rive til at ordne boks med, det synes jeg er nemmest. Så det kan altså godt lade sig gøre uden spånegreb til 300 kr
Og jo, det er den prisklasse du skal op i. Tørv er tungt som en i H... 
Men
for tørvemix herfra. God Fornøjelse med projektet.