Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bruger du /har brugt tørv/mix - fortæl!
Forfatter: 
Dato:  12-12-2007 22:00

Se overskrift.

Jeg overvejer alternativ til spåner og træpiller.

Umiddelbart virker det som om det er nemmere end alt andet. Men er det nu også det?

Hvad er dit forbrug?

Andet du kan fortælle?

Albion dressur sælges. Billeder på Præsentation.

Nye og brugte ridebukser sælges. Fra 100 kr. Str. 36 - 40.

KØBES: Læderridestøvler 38/39-h:42/43 b: 38

0
0
Svar på denne tråd

Tørve-mix
Forfatter: 
Dato:  12-12-2007 22:22

Er lige gået over til tørve-mix, så kan ikke sige noget om forbrug endnu... Men kan sige at jeg er super glad for det, det suger godt, min hest roder ik rundt med det, som med rene spåner. Kan bare kun sige super godt om det:-)

Jeg går ikke over til spåner eller andet igen...

En rigtig hest er en oldenborg

0
0
Svar på denne tråd

hdakhdaksjhk
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 08:24

Flicka har nu stået på tørvemix i lidt over 1 mdr - så min erfaring med det er endnu ikke enorm - men enormt positiv :)

Hver dag fjernes der klatter og 1-2 gange smider jeg det våde tørv op i den første halvdel af boksen og det tørrer ned bagved.

Hun får ½ pakke ind om ugen og det passer meget fint synes jeg.

Jeg tager udelukkende klatter og spildt wrap indtil nu - bunden er lidt fugtig når det nærmer sig nypakketid, men ikke mere end at den bliver fin efter en vending.

Hun har aldrig rodet ret meget - og roder lige så "meget" som altid - men hendes hove lugter ikke længere surt af ammoniak som da hun stod på halm :)

Siden d. 5/11 har jeg brugt 3½ pakker tørv hos hende - de 2 af dem var som opstart (7½ kvm boks) - jeg har nok også brugt lige lidt nok - men man skal lige finde ud af hvordan det fungerer :)

Det eneste minus jeg ser ved det er at nogle (Flicka) ikke vil æde det grovfoder der har rørt tørven - derfor får Flicka nu sin wrap i sit hønet. Jeg skal have bestilt et hønet hjem fra shireshop med fine masker så hun kan få det på gulvet igen - men mit dankort har bøvlet hele ugen når jeg har forsøgt at bestille det.

Men kort sagt: Køb dig bare en gang tørvemix - det bliver man ikke ked af at have gjort! Jeg tror dog jeg køber ren tørv næste gang jeg skal bestille noget hjem (snart). Det suger nemlig bedre og har bedre kompostevne.

Sidste 2 ting: Køb en gang stalosan og en spånegreb (hvilket du har?) for ellers er det lidt umuligt - stalosanen er god når du vender bunden til lige at strø over og sørge for et godt miljø:)

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Fortiden kan ikke laves om så lad være at fortryde den,

fremtiden kan ændres.

0
0
Svar på denne tråd

Glædeligt
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 08:48

at høre.

Jeg starter på TørveMix her i løbet af et par mdr. når mit halm er opbrugt.

0
0
Svar på denne tråd

tørvemix
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 08:53

Hej neizse

Jeg brugte tørv sidste år og tørvemix i år (fra sep. af), da jeg har en allergihest. Jeg er helt klart størst tilhænger af mixen. Tørv kan godt være svært at skille ad og der er tit klumper i, der kræver noget fingrearbejde for at få fra hinanden. De klumper der måtte være i mixen kan man let skille ad med med rive.

Selvfølgelig er sugeevnen mindre for tørvemix - mener den suger 6 gange sin egen vægt, hvor rent tørv suger 8 - men jeg synes nu stadig at det suger godt. Min hest står cirka på 10 cm bund og jeg bruger sådan en balle på 14 dage, men Magoo er også meget renlig. Som opstart brugte jeg 3½ balle i samme størrelse boks som Anna-S. Jo tykkere en bund du får lagt, jo mindre er risikoen for at hesten når at tisse en plet våd. Hvis tørven kun er halvvåd kan du sagtens blande det med noget tørt tørv, så er det så godt som nyt. Men hvis tørven siger en (våd)lyd når du træder på det kan det ikke suge mere og så skal det selvfølgelig ud.

Min vil heller ikke spise wrappen hvis det har været blandet sammen med tørven.. Han har en fettisch med at spise det nederste wrap først (skønt dyr..) Det vil jo så sige at han er nødt til at vælte sit tårn af wrap, som jeg ellers så fint har stablet op, og dermed får han det bredt langt nok ud i boksen til at han kan nå at tisse på det. Herefter kasserer han det forståeligt nok. Jeg har løst problemet ved at give ham en stor, sort plastikbalje. Her stopper jeg wrappen helt ned i - så kan han nemlig ikke nå at vælte det så meget ud og på den måde smider jeg max ½ kg. ud om dagen.

Tørv giver et rigtig godt staldmiljø og du kan selvfølgelig gøre det endnu bedre ved at strø med lidt Stalosan, men egentlig er det overflødigt hvis blot din bund er tyk nok - så klarer tørven det hele selv. Jeg plejer dog at strø lidt på staldgulvet i boksen når jeg har fjernet en gennemblødt tisplet. Mht. spånegreben - jeg bruger og har altid brugt et skovl og en rive til at ordne boks med, det synes jeg er nemmest. Så det kan altså godt lade sig gøre uden spånegreb til 300 kr Og jo, det er den prisklasse du skal op i. Tørv er tungt som en i H...

Men for tørvemix herfra. God Fornøjelse med projektet.

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

Først hør nu tørv.
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 10:16

Jeg startede med hør og gik over til tørv for 1½ måneder siden. Men selvom jeg synes tørv er godt - så er hør bedre. Det er nemmere at se forskel på hestepærer og hør end med tørv. Og det er nemmere at ryste hestepærer fra hør med en spånegreb.

Så når jeg om 1 måned muger hele stalden ud - så starter jeg med hør igen.

Det er bare min mening og jeg har både vallakker og hopper ( de sviner meget forskelligt )

/Lisbet

Søger en meget lille rytter til min shetlænder vallak på 6 år - en som gider bruge lidt tid sammen med ham enten ride eller gå ture. Han er ved at blive kørt til.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider