men har din altid gjort det, ved du det?
det har min nemlig. og hun virker ikke irriteret eller noget. men det undrede mig at hun gjorde det. er faktisk lige kommet igennem et helvede af undersøgelser, og endelig fandt de på landbohøjskolen ud af at hun var strubepiber, grad 2.
forløbet var således:
købte hende i dec 2006, og fik at vide at hun altid havde hostet et par gange i starten af traven, hvilket jo også var rigtigt. kan ikke rigtig huske om hun var blevet undersøgt for det før, men en diagnose havde hun i hvertfald ikke.
nåmen jeg får så dyrlægen ud, som lytter på hende og finder ud af at hun har bronkitis, hvilket hun så får en kur mod, og der er ikke længerer noget at høre på luftvejende, men hun hoster stadig i traven.
dyrlægen henviser mig så til et dyrehospital hvor hun skal have en indoskopi. men da hun på det tidspunkt er urentgående, og dyrlægen hører historien, så råder han mig til at sende hende tilbage til tidligere ejer, han har dog undersøgt svælget, hvor der ikke var noget, men da jeg rentfaktisk havde besluttet mig for at hendes forrige ejer skulle have hende, ville jeg ikke bruge flere penge på undersøgelse. forrige ejer kan så ikke tage hende tilbage alligevel, og jeg skal så finde ud af om jeg skal lade købet med den sidste ejer gå tilbage, eller sælge hende eller hvad jeg skal. nå men så hører jeg om en pony som også hoster i traven, hvor ejerne har fået undersøgt den i hoved og... og der ikke var noget galt. jeg ringer så til begge dyrlæger for at høre iom det ku være det samme (hun var blevet rentgående igen efter kort tid, så hun har vel bare trådt forkert eller nnoget) de vidste de ikke siger de, men så længe hun kun hostede et par gange i traven, så måtte hun gerne rides. de har jo intet ku høre på hende, og intet se i svælget. jeg beholder hende og det går fint. hun hoster stadig men er som altid frisk.
nå men i sommers skullen hun til fakse og have raspet tænder og jeg vælger at få hele indoskopien lavet, dvs også i lungerne. der finder d e ikke noget, men i den bløde gane er en byld, som de ikke ved hvad er. så jeg bliver sendt til landbohøj skolen, efter en skrap penicilin kur uden virkning på bylden.
her er bylden så forsvundet,( det har nok været et fremmedlegme der har sat sig ind, og er kommet ud igen af sig selv) men de finder så endeligt ud af at hun er strubepiber, og at det nok er derfor hun hoster.
det tog så et år og 4-5 indoskopier at finde ud af det!
da det er grad to og hun i øvrigt ikke er det mindste påvirket af hosten, skal hun ikke opereres med mindre hun en dag får det værre. håber jeg ikke. og hun har jo nok altid haft det, så håber ikk det bliver værre.
her har du min historie om min hoste hest.
Mit råd: jeg fortryder intet, da jeg elsker min hest over alt og hun har det perfekte temperement, men overvej hvor meget du er villig til at spendere på dyrlæge for at få en diagnose og til behandling, hvis det er. er ikke sjovt at gå i uvished.
håber du kan bruge min historie. det er jo ikke sikkert det er det samme.