Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp! Hoster kun i trav?!!
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 09:38

Nogen som har en ide om hvad der kan være i vejen med min nye DV-hoppe?- hun er begyndt at hoste,- men kun i trav?

Hun har hverken gjort det i skridt eller i boksen...

Der var intet dagen før og så pludselig...

har lige haft ringet til dyrlægen, som mener at hun skal kigges i halsen... Har kun haft hende i én uge, så er bange for om hun skal sendes tilbage, eller om jeg "bare" står men en syg hest- IGEN...

Har lige fået aflivet, min 7 årige dressurhoppe p.ga luftvejene R.I.P NOA

Nogen som har prøvet at hesten kun hoster i trav???

Marianne Møller Madsen & Baronessen Af Enghave

0
0
Svar på denne tråd

jeg har en af slagsen
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 12:42

men har din altid gjort det, ved du det?

det har min nemlig. og hun virker ikke irriteret eller noget. men det undrede mig at hun gjorde det. er faktisk lige kommet igennem et helvede af undersøgelser, og endelig fandt de på landbohøjskolen ud af at hun var strubepiber, grad 2.

forløbet var således:

købte hende i dec 2006, og fik at vide at hun altid havde hostet et par gange i starten af traven, hvilket jo også var rigtigt. kan ikke rigtig huske om hun var blevet undersøgt for det før, men en diagnose havde hun i hvertfald ikke.

nåmen jeg får så dyrlægen ud, som lytter på hende og finder ud af at hun har bronkitis, hvilket hun så får en kur mod, og der er ikke længerer noget at høre på luftvejende, men hun hoster stadig i traven.

dyrlægen henviser mig så til et dyrehospital hvor hun skal have en indoskopi. men da hun på det tidspunkt er urentgående, og dyrlægen hører historien, så råder han mig til at sende hende tilbage til tidligere ejer, han har dog undersøgt svælget, hvor der ikke var noget, men da jeg rentfaktisk havde besluttet mig for at hendes forrige ejer skulle have hende, ville jeg ikke bruge flere penge på undersøgelse. forrige ejer kan så ikke tage hende tilbage alligevel, og jeg skal så finde ud af om jeg skal lade købet med den sidste ejer gå tilbage, eller sælge hende eller hvad jeg skal. nå men så hører jeg om en pony som også hoster i traven, hvor ejerne har fået undersøgt den i hoved og... og der ikke var noget galt. jeg ringer så til begge dyrlæger for at høre iom det ku være det samme (hun var blevet rentgående igen efter kort tid, så hun har vel bare trådt forkert eller nnoget) de vidste de ikke siger de, men så længe hun kun hostede et par gange i traven, så måtte hun gerne rides. de har jo intet ku høre på hende, og intet se i svælget. jeg beholder hende og det går fint. hun hoster stadig men er som altid frisk.

nå men i sommers skullen hun til fakse og have raspet tænder og jeg vælger at få hele indoskopien lavet, dvs også i lungerne. der finder d e ikke noget, men i den bløde gane er en byld, som de ikke ved hvad er. så jeg bliver sendt til landbohøj skolen, efter en skrap penicilin kur uden virkning på bylden.

her er bylden så forsvundet,( det har nok været et fremmedlegme der har sat sig ind, og er kommet ud igen af sig selv) men de finder så endeligt ud af at hun er strubepiber, og at det nok er derfor hun hoster.

det tog så et år og 4-5 indoskopier at finde ud af det!

da det er grad to og hun i øvrigt ikke er det mindste påvirket af hosten, skal hun ikke opereres med mindre hun en dag får det værre. håber jeg ikke. og hun har jo nok altid haft det, så håber ikk det bliver værre.

her har du min historie om min hoste hest.

Mit råd: jeg fortryder intet, da jeg elsker min hest over alt og hun har det perfekte temperement, men overvej hvor meget du er villig til at spendere på dyrlæge for at få en diagnose og til behandling, hvis det er. er ikke sjovt at gå i uvished.

håber du kan bruge min historie. det er jo ikke sikkert det er det samme.

Nathalie
0
0
Svar på denne tråd

det skal lige siges
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 13:23

at hverken tidligere eller forrige ejer vidste at hun var strubepiber. men hvordan skulle de også kunne vide det, når dyrlægerne ikke engang kunne finde det (to forskellige har indoskoperet hende, men ikke set noget) så hvis hun ikke havde haft bylden, var hun ikke kommet på landbohøjskolen, og vi havde aldrig fundet ud af det var det. så havde vi bare troet at det bare var noget hun gjorde, eller testet om der var noget hun ikke kunne tåle eller noget...så bare det at finde ud af at det var det har kostet dyrt, hvor de burde have set det første gang...så overvej det grundigt.ikke kun pengepungen, men også de følesesmæssige virkninger der vil komme ved at skulle igennem de undersøgelser. nu hvor du kun lige har fået hesten, så overvej om du ikke heller skal sende den tilbage og finde en anden, inden du knytter dig for meget. for mig har det været det værd, men der er jo også kommet et godt resultat ud af det for mig, da hun er frisk og må rides og ikke påvirkes af det. men hvis det er noget andet med din, så ville det være synd. håber du forstår hvad jeg mener.

lad os vide hvordan det går...

pøj pøj

Nathalie
0
0
Svar på denne tråd

tilbagemelding
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 13:36

Hej... Tak for din historie! Hun har ikke fejlet noget de andre dage jeg har haft hende (6), andet end at hun går og ´brummer` når hun skridter af.. der var intet i handelsundersøgelsen den 29 nov i år eller sidste år...

Det startede igår, men kunne slet ikke trave på hende uden hun hostede med det samme.. og når jeg så tager ned i skridt er der ingenting... så da jeg havde prøvet 5-6 gange valgte jeg at sætte hende i stalden igen. men ja- håber at der ikke er noget galt når jeg kommer ud til hende idag, men hivs der er, så håber jeg at det er så alvorligt at jeg kan sende hende tilbage... tør slet ikke tænke på hvad det videre forløb bliver

Ved godt at man ikke skal male på væggen, men HVIS den skal tilbage, må det jo gerne gå lidt hurtigt...

Marianne Møller Madsen & Baronessen Af Enghave

0
0
Svar på denne tråd

hvis den kin har gjort det en gang
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 13:49

mon det så ikke kan være der bare er noget der har irriteret nede i halsen, som har kommet frem når hun bevægede sig. brummen kan også tyde på at der er noget der irriterer. det gør min en gang imellem hvis hun lige skal af med noget. så pruster hun og så er det færdigt.

men det med min kunne heller ikke ses i handelsundersøgelsen, d ader jo ikke var noget at høre.

håber ikke det er noget

Nathalie
0
0
Svar på denne tråd

Har haft de samme
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 15:21

problemer, Min har ikke hostede før, begynde at hoste kun i traven, skridtede i en uge, og hosten forsvand af sig selv. Skal lige siges at den var frisk havde ikke feber ellers andet. Hostede kun i traven. Så se tiden an og tag dens temperatur.

mvh christina

ps kender til flere med sammen problem

0
0
Svar på denne tråd

strubepiber
Forfatter: 
Dato:  12-12-2007 20:48

hmm min er også svag strubepiber grad 1-1½

han hoster også oftest 1-2-3 gange når jeg starter med at trave og så er det det !!

Dyrlægen har også sagt at så længe det ikke er vedvarende altså gentagne gange under rideturen og i skridt så kan man bare ride videre - selvfølgelig altid med opmærksomhed på om det bliver værre. NB !! Mit vilddyr bliver altid lyttet ekstra på lungerne ifbm. hvert besøg (vaccine, tænder el. uheld)

Gad vide om det hænger sammen med strubepibningen ?!?!?!

Tror jeg vil tale med dyrlæge omkring det næste gang.

Min var ikke strubepiber da jeg købte ham - men er blevet det grundet gentagne halsbetændelser/infektioner

Ikke mange ofrer en endoskopi ifbm en handelsundersøgelse - så selvom de har lyttet til lungerne ifbm handelsundersøgelsen er det altså ikke sikkert de vil opdage en strubepiber af let grad blot ved at se den løbe ifbm bøjeprøverne.

Jeg kan forstå dit indlæg forkert - og så beklager jeg,

men min svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.

Ha en rigtig god dag.

0
0
Svar på denne tråd

heidi...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 12:23

nej, når man tænker på at de ikke engang ved flere induskopier har opdaget at min var strubepiber-før til sidst(på landbohøjskolen var hun faktisk blevet unders'øgt en gang, hvor de ikke fandt noget, men så var der en anden ekspert der sys det lød underligt med hendes historie, at hun der så ikke skulle være noget, så han tjekkede en ekstra gang, og fandt det så-sådan som jeg forstod det på dyrlægen), hvordan skal de så kunne opdage det ved at lytte. he he.

Nathalie
0
0
Svar på denne tråd

værre volapyk
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 22:01

det var vist lidt noget værre volapyk jeg fik skrevet - nu her hvor jeg læser mit indlæg igen.

Det jeg mener er at man jo ofte ved hoste blot lytter til lungerne fordi det oftest er årsagen - og det jeg mener med at min bliver lyttet ekstra er netop for at være sikker på det ikke er noget med lungerne der kan være årsagen til hosten 1-2-3 gange i start af ridningen.

Og jo - man kan faktisk høre strubepibning selv i milde grader - man bør derfor ved handelsundersøgelserne altid se hesten i arbejde - tydeligst er det i galop hvor du vil kunne høre det når hesten trækker vejret ind - og oftest og tydeligst i højregalop - da det oftest er den højre side der lammes.

Håber det blev lidt mindre rodet, for det andet kunne da misforstås i den grad :-)

Jeg kan forstå dit indlæg forkert - og så beklager jeg,

men min svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.

Ha en rigtig god dag.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 22:33

Jeg ville få det tjekket.

Nu du kun har haft den en uge - så ved du jo ikke om den gamle ejer har "glemt" at fortælle dig noget.

Min hest fik bronkitis - og det var hoste som havde sat sig kronisk. Jeg lyttede for meget til hvad andre mente - og det gør jeg aldrig mere.

Basse begyndte at hoste, specielt når jeg travede og galoperede, folk sagde det bare var en forkølelse, så jeg ventede et stykke tid med at ringe til dyrlægen (ca.1 mdr tror jeg- det er mange år siden)

men da dyrlægen kom, havde det sat sig kronisk, og Basse skulle igennem alverdens prøver for at vi kunne finde ud af hvad det var. diagnosen blev en form for Bronkitis - og den kom ca et par gange om året, hvor Basse begyndte at hoste, og efter et par dage kunne man se i lysken at hendes vejrtrækning var lidt besværet, så jeg lærte hurtigt at når hun hostede ringede man straks til dyrlægen - så man kunne tage det i opløbet.

Men idag er jeg blevet klogere - gælder det hoste får hesten lige præcis maks 2 dage og så bliver der ringet til dyrlægen- det er nemlig ikke noget at spøge med.

Maja

Picó og Basse vil altid være i mine tanker

0
0
Svar på denne tråd

foder kan give hoste
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 10:15

Har du kigget på dit foder?

Hø og halm og især frøgræs kan give hosteheste, hvis det støver meget når de æder.

Venlig hilsen

Birthe

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider