Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

For tynd??? Eller hva...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 20:41

Ja nu er det så at nogen siger at Fabi er blevet for tyk... Og andre siger han er for tynd... Og nogen siger at Fabi er lige tilpas. Og jeg selv er i tvivl.

Fabi er en sportshest som bliver redet hver dag. Og i ca ½ time hårdt og ½ time let. Altså ca 1 time ialt.

Han går dressur (som flere ved )

Hans foderplan ser sån her ud...

Morgen, middag og aften får han

2kg 80% havre/20% byg

1kg fiberlux

Til aften får han desuden

1 kg opblødt betfor

½ halv balle hø

Og så har jeg en "fedemad"(kalder jeg det) han får.

1 liter majs

1 liter melasse

½ dl olie

Og ca 1 spsk salt blandet sammen.

Han står på spåner og får halm om morgenen inden han kommer på fold.

Så mit spørgsmål lyder på

-Hvad syns du??? Syns du han er tynd, tyk eller lige tilpas?

Kom med din ærlige mening!!

Billederne er fra igår...

Knuz fra

Hende med den gyldne skønhed

GOLDEN FABIA!

Intet er umuligt for den som bærer viljen i hjertet!

-har jeg fundet ud af...

0
0
Svar på denne tråd

Bagpart
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 20:57

Har du et billede af bagparten?

Om den er hjerteformet siger noget om en hest's foderstand.

Umiddelbart er han bestemt ikke tyk...

Støt en god sag: www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 21:06

Desværre har jeg kun et fra i sommers.. Og det kan man ikke rigtig regne med...

Men tak for svar!

Knuz fra

GOLDEN FABIA!

-har jeg fundet ud af...

0
0
Svar på denne tråd

Slanke side
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 21:11

Ja i min verden er han til den slanke side,og efter min smag er han bestemt for tynd..

Venter Swarovski føl d. 23 maj 2008

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 21:31

Efter min mening er han i helt perfekt foderstand, set ud fra billederne, men det kan snyde!

Knus fra Marie

"gud bevare military"

(Skriv gerne med spørgsmål vedr. military!)

Billederedigering tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

Foderplan.
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 21:37

Jeg syntes han ser ud til at være i fornuftigt huld, måske en smule til den tynde side.

Der er 2 ting i hans foderplan jeg ikke syntes om, det er at han kun får en 1/2 balle hø og at han får 1 liter melasse.

Fjern melassen da det kun er sukker og ingen har godt af så meget sukker, det feder ikke på en god måde. Melasse kan bruges i begrænset mængder, hvis det er til en kræsen hest.

Det er heller ikke godt for maven (fejlgæring, kolik osv).

1/2 balle hø, hvad er det i vægt, 4-5 kg? Jeg ville give en i hans størrelse og arbejde 8-10 kg hø, det er godt for maven og er den meget bedre "fedemad" end melasse.

En lille ekstra ting, er at jeg måske syntes du skulle give ham hans roepiller om morgenen i stedet for/sammen med halm, så får han en god potion fibre i maven inden han skal på fold.

Louise - ejer af de 2 pragtfulde heste Chess og Meister

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 21:41

han ser ud til at være i ok stand.. må dog ikke tabe sig, så hellere tage lidt på..

Jeg ville dog give meget mere hø..

Får han 2 kg havre/byg fordelt over 3 måltider.. eller 2 kg pr måltid (ialt 6 kg) ?

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

ser slank ud
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 21:43

Umiddelbart og ud fra billederne ville jeg sige at din hest er slank og pæn at se på, og at det du skal være mest opmærksom på er, at hans vægt ikke svinger op og ned. Nogle heste er nu en gang lettere at holde pæne lidt til den tynde side, og andre lidt til den tykke, og så længe det kun er lidt, så er jeg ret sikker på at det er sundere end at gå og lave om hele tiden, for så taber den sig for meget, og så tager den for meget på, og det bliver noget værre noget til sidst.

Fodermængderne vil jeg ikke kommentere på, for jeg er kun vandt til at fodre på ponyer.

Venllig hilsen

Julie

0
0
Svar på denne tråd

super fin
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 21:53

Helt perfekt!

Ja, jeg synes at han ud fra billederne at dømme er helt perfekt. Men jeg er også distancerytter, og en distancehest skal jo ikke slæbe på 'unødige kg' (men bestemt heller ikke være for tynd = manglende udholdenhed og reservedepoter) så ud fra hvordan jeg synes en hest skal se ud, er han helt perfekt. Han er jo en sportshest.

Ang. foderplanen ville jeg droppe dit 'fedemad' give ham dobbelt så meget hø og give roepillerne om morgenen, hvis ikke der er halm el. lignende på folden han går på.

Ellers dejlig dreng du har dig der!

Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se www.123hjemmeside.dk/broedeskov

Venlig hilsen Lea

0
0
Svar på denne tråd

for tynd?
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 22:37

Ud fra billederne ser han pæn ud. Synes hverken han er for tyk eller tynd... Men det kan være svært at dømme ud fra billeder

Har du klappet din hest idag?

- Heidi -

Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd

Et helt..
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 22:46

kilo melasse om dagen og så sammen med Betfor, der også er smaskfyldt med sukker

Bortset fra melassen, ville jeg ganske som de andre anbefale, at han får mere hø og flytte roepillerationen til om morgenen..

Mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 22:46

Jeg ville sige han var lige tilpas Han ser ud til at være en slank type..

Som dressurhest ville det ikke gøre noget hvis han var en lillebitte smule tykkere, men mener slet ikke det er nødvendigt.

Billeder kan dog snyde, så det er jo ikke helt til at sige..

Mvh. Cat - Stud.med.vet

"Gratis" fotografering tilbydes - se præs.

0
0
Svar på denne tråd

ok foderstand.-.-
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 23:32

Men ikke den bedste muskelsætning.. (og det er meget svært at se udfra billeder) umiddelbart ser det ud som om at han overlinje og ryg godt kunne bruge en del flere muskler. specielt hans sadellejde springer i øjenene. + hans hals kunne godt bruge mere fylde for oven.

Muskler kræver fedt.. så derfor er han måske til den tynde side..

Jeg ville som andre skriver ikke give ham melassen men finde et andet alternativ. (udfra din forring lyder det som om at du giver ham hans middagsmåltid og at han får resten af stalspersonalet er det korekt??

(mere for at finde den løsning som kunne være bedst)

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Pæn...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 03:54

Jeg synes at han ser tilpas ud, men ville også droppe melassen og give mere hø.

Har han ikke meget dårlig benstilling på forbenene?

Det ser ud til at han bøjer udad fortil på knæene og indad længere nede på piben?

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

.

0
0
Svar på denne tråd

muskler...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 12:12

Vil give StaldRohan helt ret. umiddelbart ser forderstanden okay ud, men han mangler muskler, hvilket gør ham kantet op over bagpart/overlinie.

Og som stort set alle andre også skriver, synes jeg også du skal droppe melassen og give mere hø

Lundschen

Med Supermulerne

Winthers Windsor og La Belle

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 14:42

Sikke da en masse dejlige og ærlige svar...

Jeg kan godt se hvad I mener med melassen så den er fjernet fra idag!

Ang betforen kan jeg ikke rigtig gøre noget da det er staldpersonalet som giver ham det.

De får ikke halm eller lignende på folden da det ville skabe ALT for meget splid mellem de mange heste som går derude.

Den angivne mængde havre/byg og fiberlux er 3 gange om dagen. Dvs 6 kg havre/byg og 3 kg fiberlux om dagen.

Jeg kan også godt se hva I mener med han er lidt kantet. Det høje mankeben er desværre noget hans mor også har. Så tror ikke det er så nemt at gøre noget ved. Men muskler på basgpart og hals er blevet meget flottere end de var.

Jeg sætter ham også lige op i hø så han får 3/4 balle. Så får jeg se om han gider spise det. Det er nemlig ikke altid han gør...

Ja det kan være svært at se ud fra billeder. Men disse billeder fortæller præcic hvordan han ser ud. hehe

Fabi er ikke typen der tager på og taber sig hele tiden. Han er som regel altid til den slanke side. Selv om sommeren fodre jeg på ham da han ellers ville ligne et skelet...

Staldpersonalet fodre alle måltider. Jeg har bare lige det x-tra han får som jeg så selv giver ham.

Ang hans benstilling står han rigtig pænt på sine ben siger smeden og dyrlægen. Så det regner jeg med de har forstand på hihi..

Jeg siger rigtig mange takker for de mange svar. Og hvis der er flere som har nogle input evt nogle gode råd så kom endelig med dem

Knuz fra

GOLDEN FABIA!

-har jeg fundet ud af...

0
0
Svar på denne tråd

karina & fabi
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 14:46

ja jeg har jo altid syntes at han er super smuk det ved du jo.. men kan du ikke tage et billede helt fra siden og et bagfra.. det ville altså gøre det meget nemmere da jeg synes det er svært på disse.. det kan både se ud som om han mangler muskler i sin bagpart, men det kan lige så nemt være en "fedtpude" oppe og på hver side af halen... ( banditten har haft disse)

dog mener jeg uden at tage billederne med at du skal tage det melasse fra ham og give ham mere hø/wrap.. ellers begynder jeg altså at kalde ham for sukkergrisen...

Dressurtante med de 2 stjerner !!

* Hannibal & *Morning Star - /nu uden Lord De luxe/.

EN KRONE OG EN BØLGE ER DA EN SELVFØLGE....;o)

ww

0
0
Svar på denne tråd

karina
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 15:01

ja så nåede du lige a pote dit inlæ før mig men så jo så lige at han får 6kg korn om dagen?? + 3 kg fiberlux...?? hold da fast det er seriøst meget foder.. han må da gå godt til den på banen siden han kan holde sig slank på det..

mine har også altid været svære at fodre på men efter jeg har skiftet dem over til fase balancer fra brogården er de lækre at se på og holder vægten som de skal...

min hoppe fik feks om dagen da de var opstaldet ude: 4kg korn + 1kg lucerne + ½ kg roepiller samt olie.. og hun svingede ret meget..

nu får hun

1,2kg fase balancer

1 kg sort havre

2 dl olie

200g lucerne

500g roe/grønpiller blandet

og wrap ad libtum..

og hun ser GODT ud.. bedre end hun har gjort før.. dog har hun ikke mange muskler efter at have stået stille i 2 år grundet skade.. det er lige før hun snart skal sættes lidt ned for ikke at blive for tyk..

hvorfor prøver du ikke at finde et andet foder til ham?? og så give ham hø/wrap adlibtum..??

jeg troede førhen at folk var bims hvis de havde foreslået mig det for det kunne mine da på ingen vilkår leve af.. de ville da dø af sult mindst..

men det har sørme haft en super virkning..

dette er ikke skrevet som kritik overhovedet (det ved du) men det er et forsøg værd synes jeg..*ss*

så ville han også have plads i maven til det gode mad (hø/wrap)..

held og lykke med smuksakken...

ww

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 18:02

Nu kommer jeg lige på banen igen

Får han 3 kg Fiberlux og 6 kg havre/byg HVORFOR?

En normal hest er dækket ind ved 1-1,5 kg Fiberlux, så han får 2-3 gange mere end han har brug for? Og 6 kg Havre/byg, det kan han da slet ikke omsætte.

Jeg tror altså ikke han har godt af så store mængder foder og det kan være grunden til at han er til den tynde side.

Hestens mavesæk kan indeholde 2-2,5 kg, overstiger måltidet den mængde, vil det passere ufordøjet gennem systemet.

Det kræver også utrolig meget energi at omsætte så store mængder korn, så alt den energi han får ind med kornet bruger han på at omsætte det, derfor er det = ingen effekt.

Og jeg kan da godt forstå han ikke har lyst til at spise ret meget hø efter sådan et måltid

Mit forslag er at give ham alt det hø han kan spise og så finde et godt foder, evt. Build-Up fra Brogaarden.

Louise - ejer af de 2 pragtfulde heste Chess og Meister

0
0
Svar på denne tråd

fodermængde
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 18:12

Jeg er enig i de foderråd der er kommet her til sidst.

Og synes han ser fin ud, der er rigtig mange dressurheste som er temmelig buttede.

:Pia

*

købes:

vind/vandtæt dækken m. 100-200 g fyld og halvhøj hals - til kraftig hals og bringe 130 cm

billig "lammefætter" (sadel) str. PONY

0
0
Svar på denne tråd

Alt for meget korn
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 18:35

Hej igen.

Den får alt for meget korn og alt for meget Fiberlux. Det er super at du vil din hest det bedste og derfor giver den meget mad i god tro, men den kan slet ikke omsætte så meget mad.

1 kg til 1½ kg Fiberlux om dagen er RIGELIGT, og 3 kg korn er også mere end rigeligt.

Hvis du ikke kan holde huld på den, så kan du evt tilsætte 3 dl olie, det har den meget bedre af.

+ selvfølgelig mere hø.

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

.

0
0
Svar på denne tråd

korn i så
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 19:47

store mængder får hsten til at tabe sig.. da der kræver mere energi at omsætte end det giver..

Og som ændre nævner har hestens mavesæk kun plads til 2-2½ kg mad pr fodring, så din får langt mere end den har plads til..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

abcdefgh
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 19:59

smuk hest du har ,,,men vis det var min sku den ta lidt på

jeg er ikk så vild med lidt tynde heste

rolig hest købes ,,,,idiotsikret

kig præs ,,,,

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 20:22

Mange tak endnu engang for svar til de sidste.

Bianca... Okey det lyder da som om det var en ide. Mit problem er bare lidt han står på en rideskole som fodre med dette foder. Jeg har prøvet at fortælle dem at jeg gerne vil prøve noget andet foder men så sku jeg selv fodre morgen middag og aften.

Fabi arbejder enormt meget under rytter. Knokler virkelig hver gang man er sammen med ham! Jeg kan slet ikke beskrive hvor meget han arbejder...

Jeg vil prøve at snakke med min ridelærer om at sætte ham lidt ned og så give ham mere hø og olie. Så håber at det evt kan hjælpe.

Desværre kan hans mave ikke klarer mosten af wrappen så den er udelukket.

Hvor er det dejligt med så mange svar. Og råd. Det er skønt at se at så mange tænker over sån noget som foder

Knuz fra

GOLDEN FABIA!

-har jeg fundet ud af...

0
0
Svar på denne tråd

gir de andre ret
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 21:58

Hej

Jeg må give de andre ret - men du kan nu sagtens beholde det foder han får nu - bare i mindre mængder.

Min som bestemt også er til den tynde side og svær at holde huld på - blev i perfekt foderstand med 1½ kg. fiberlux og

1½ kg. havre og 1½ kg valset byg fordelt på 3 fodringer.

Så hvis jeg var dig ville første fase være at bede dem sætte ham ned i foder så han max får 1½ kg. fiberlux og tilhørende max 1 kg. korn pr fodring.

Dertil masser af hø - betforen syntes jeg er fin at holde fast i - olie tager ingen heste skade af (ihvert fald ikke de tynde *S*)

Mange hilsner Heidi

Jeg kan forstå dit indlæg forkert - og så beklager jeg,

men min svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.

Ha en rigtig god dag.

0
0
Svar på denne tråd

altså mht meget korn
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 22:20

og at omsætte dem... Nogle vædeløbs heste (løs hårdt arbejde) får op mod 12 kg korn i døgnet og det kan de godt omsætte... jeg ved udemærket godt at en anmindelig sportshest ikke har godt af at blive fyldt med korn, men da det er en let omsættelig energi kilde, så er det altså godt til heste der laver meget... Det er ikke sikkert den kan holde huld på 3 kg korn og 1½ kg fiberlux, heller ikke selvom den får 8 kg hø om dagen (ca 3/4 balle).

Jeg har oplevet flere heste ( i ret hård træning dressur/spring) have behov for - udover 10-15 kg hø - 5-6 kg foder dagligt... Så det er ikke sikkert man bare kan fjerne 3 kg korn fra hesten uden den vil tabe sig drastisk. Jeg synes du skulle tage kontakt til en uddannet agronom og høre om hvad det bedste vil være at gøre for din hest rent fodringsmæssigt. Mange herinde kommer med gode, velmenende råd men min mening er at du bør få en ekspert indover...

Ellers en flot hest, men lidt for tynd efter min mening... :)

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

De heste der får
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 22:36

12 kilo korn får det vel også i flere potioner end 3???

Jeg er ikke uenig med dig i at den kan tabe sig hvis man ikke erstatter det med noget andet.. Men 6 kg korn til en "alm" hest. er mere end rigeligt..

Man kunne give roepiller/lucerne/linamix/olie i stedet for de 3 af kiloerne. og så ville man begrænse sukker /stivelses nivouet noget + tildele nogle fibre.. ved 500 gram roepiller 500 gram linamix. 500 gram lucerne ville du kunne fjerne de 2 af kiloerne. og med 1 dl pr måltid ville du fjerne det sidste..

Det er ofte bøvlet med foder når man har hest ude.. Men det hanlder vel i bund og grund om at man gerne vil gøre det så godt som muligt for ens hest.. og hvor der er vilje er der vej.

Og det SKAL regnes ordentligt ud i en foderplan!!! Bare lige så vi lige er helt sikker på at det er forstået..

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

karina
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 10:09

ja jeg ved selv hvor bøvlet det kan være at have dem ude.. . nu har jeg dem heldigvis hjemme, men da de stod ude og jeg ville væk fra alt det korn købte jeg mit eget foder (og gav lidt mindre i boksleje) og jeg blandede så poser med foder til 2 dage af gange så de bare skulle hælde det i krybben...

det kunne da være en mulighed så du ikke er tvunget til at skal fodre selv 3 gange i døgnet... ang hø så er jeg sikker på at hvis du skifter foder eller i hvert fald sætter ham ned i det han får nu, så vil han have plads i maven til en masse hø og det tager de super godt på af...

mine gad heller ikke rigtigt da de stod ude (fandt så ud af de ikke fik ret meget når jeg ikke var der) så når jeg gav dem en god dynge kunne de ikke spise da de ikke var vandt til det.. nu deler banditten 164cm, prinsessen 160cm og pondus 112cm en wrap (meget tørt) om dagen... og der er mellem 40-50 kg i... men de får alt det de kan æde sig igennem og som et + har banditten nu længerevarende energi frem for at sprutte helt vildt i 20 min for så at gå helt flad.. nu går han på med krum hals op til 1 time af gangen i friskt arbejde...

ww

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider