Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Nøjsom hest...vitaminer
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 20:26
Hvordan sikrer jeg mig, at min pony får vitaminer nok, når han er meget nøjsom, og dermed ikke får ret meget foder?

Han er haflinger og er ca. 1,44.

Han får 3-5 dl havre morgen og aften, lidt vitaminer ved siden af (kan ikke huske hvad de hedder, så "Team Sedoj" hvis du er her, så hjælp mig lige ;-)) og wrap.

Han mangler absolut ikke noget/han er tyk nok, men vi (ejeren af stedet) og jeg kom til at snakke om, om han fik vitaminer nok, når han ikke får ret meget foder.

Der må være nogen af jer derude, f.eks. nogle med islændere (plejer de ikke at være nøjsomme også?), der har samme problem! Hvad gør I?

Dorte
0
0
Svar på denne tråd

vitaminer.
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 21:01
der findes viatmin tilskud fra fks. PAVO og Hippolyt, som gives når hesten ikke får müsli, men kun havre. får der er ikke mange vitaminer eller mineraler i det. Det vil jeg syntes var bedst.
Især når man så for at vide at mangel på vitaminer og mineraler, kan give permanente lungelidelser for eksempel.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Dorthe
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 21:12
Hej Dorthe.

Jeg fodre min haflinger med sure grow fra brogården, det er ikke så lang tid siden jeg er begyndt med det. Vitaminerne i det er organisk bundet så det skulle være letere for hesten at optage det.

Min får 500 gr af det om dagen og ca 5 kg wrap, og det trives hun fint på, hun har enda tabt sig og er blevet fin nu i foderstand. Når jeg begynder at ride lidt mere, får hun også lucerne og evt. havre oveni.

Jeg har fået afvide af brogården at 500g er nok til en haflinger for at den er dækket ind.

Jeg har kigget på din præsentation, og jeg syntes din hest er rigtig flot sat sammen

Karina

;-) :-)
Blonds have more fun
0
0
Svar på denne tråd

Travo Sport
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 09:07
... indeholder alt, hvad hesten har brug for af vitaminer og mineraler. Jeg bruger det til mine fjordheste. Det har to - for mig vigtige - fordele: det er ikke dyrt i brug, og det kan gives uden kerne. Hvis hesten f.eks. lever af græs (om sommeren) eller af grovfoder/stråfoder (om vinteren), kan man stadig bruge Travo, eftersom man ikke behøver at blande det med korn. Der er forskellige doseringer, alt efter hestens øvrige foder - det står på sækken.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Det er...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 09:15
Racing Mineral og hmmm skakmat tror jeg at det hedder de får. Det bliver blandet i en tønde, så det er ret svært at sige hvor meget de får.

Derudover får de Betfor (jeg ved ikke hvor meget amigo får), wrap (kun en smule) og halm.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj Opdateret d. 30/1-04 Kl 15.10
0
0
Svar på denne tråd

Pas på med mineraler
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 14:19

Du skal også være meget opmærksom på, hvad din pony får af mineraler, når dens foderindtag er så lille. Du kan fint supplere hans foder med urter - evt. kan du selv her til forår / sommer høste brændenælder og mælkebøtter og mange andre ting til hele årets forbrug. Du skal bare tørre dem og opbevare dem tørt.

Hvis du har lyst til at gøre arbejdet med at samle ind, er du velkommen til at skrive til mig, så skal jeg sende dig en liste over ting, du med fordel selv kan samle ind.

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 21:09
Tak for svarene, men jeg er lidt i tvilv...skal hesten have vitaminer efter dens vægt, eller efter hvor meget foder den har brug for?

Ja, og som Susanne (Team Sedoj) var så sød at skrive, så er det Racing Mineral og Skakmat, han får.
0
0
Svar på denne tråd

Du kan også
Forfatter: 
Dato:  02-02-2004 12:11

... give den drikke Aloe Vera i dens foder, så er den dækket godt ind, med over 200 forskellige vitaminer, mineraler og enzymer... :) :)

Vil du vide mere så enten ring eller skriv til mig... :)

Uafhængig FLP Distributør
Else Ggadgaard
EGC@pc.dk
)7 33 39 89

M.K.H.
Else.

"Man lugter ikke af hest, man dufter!!"

"Kjærlighed er uden vilje.
Den falder lige så godt på en lort,
som på en lilje!!"

:-) Medlem af pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Skakmat kender jeg ikke...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2004 12:20
... men racing minerals er næsten ligeså godt som Travo

Her er et link til en oversigt: sammenligningstabel

Hvis du er tilfreds med det nuværende foder, er der vel ingen grund til at skifte.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Indhold
Forfatter: 
Dato:  02-02-2004 12:32

Du skal være meget opmærksom på at syntetisk bundne vitaminer / mineraler ikke kan optages nær så effektivt som organisk bundne. De optages i forholdet 1-4, dvs organisk bundne optages 4 gange bedre end syntetiske.
Så selv om organisk bundne vitaminer / mineraler er dyrere end syntetiske, kan de altså godt være de billigste i brug. Desuden har jeg behandlet flere heste for jernmangel, fordi de simpelthen ikke var i stand til at optage tilstrækkeligt jern i syntetisk form, men så snart de får det i organisk form, sker der en bedring omgående.

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Sif...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 08:58
Jeg vil heller ikke skifte foder, men bare vide hvordan jeg sikrer mig at han får vitaminer nok, når han ikke får ret meget foder.

Ofte siger man jo, at hesten skal have så og så meget af vitaminer pr. kg grundfoder. Men når nu hesten ikke engang får 1 kg foder, får den så nok vitaminer? Eller er der en formel, så man kan regne ud, hvor meget hesten skal have af vitaminer pr. kg hest?

Håber jeg har gjort mig forståelig!
0
0
Svar på denne tråd

Dorte...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 09:30
Jamen han får da også mere end 1 kilo foder. Du skal huske, at wrap/hø/halm/græs OGSÅ tæller som foder - og Racing Minerals skal, såvidt jeg husker, gives som noget der ligner 40 g pr. kilo foder. Står der ikke noget på sækken om doseringen i forhold til forskellige foderemner?

Her kan du f.eks. se, hvordan Travo doseres: Travo-E Sport

Jeg kan ikke finde noget tilsvarende på Racing Minerals, men prøv at kigge på sækken.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Dosering Racing Mineral
Forfatter: 
Dato:  03-02-2004 10:57
Så hut jeg visker, så er det plage, føl, heste i træning = 150 g.

Drægtige - diegivende hopper samt hingste i bedækningssæconen = 250 g.

Men dette er vist udregnet til stor hest på 600 kg

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj Opdateret d. 3/2-04 Kl 09.00
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider