Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvor længe kan wrap holde sig?
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 18:44
Hejsa!

Det kære ridedyr skal have wrap. Jeg har sat en annonce op om, at jeg ønskede at købe det og har nu fået forskellige henvendelser.

Mit spørgsmål er så, hvor længe kan wrap holde sig? Mener jeg har hørt noget om det hurtigt bliver ubrugeligt... Det ene tilbud er en miniballe på ca. 40-50 kg, og det er til en hest. Så vidt jeg ved plejer man at sige 1 kg. wrap pr. 100 kg, så det vil sige min hest ca. skal have 5 kg. wrap om dagen.

Ville miniballen være et godt køb uden der går noget/for meget til spilde?

Mvh Kathrine.

Husk; Det er sjovt at tage heste alvorligt! ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Wrap for og imod
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 18:55
Wrap kan som regel holde sig længe, når de ikke er åbnet.
Nu hvor det er koldt kan de snildt holde sig en uge eller to åbne.
Jo varmere jo mindre holdbarhed..
En god regel er at følge sin næse. Lugter det ikke som det skal, så lad endelig være med at bruge det.
Hvis du kun skal fodre en hest med wrap, er det nok en fordel at købe mini baller..Men det er jo også lidt dyrere pr. kg.. men mindre tab, hvis den bliver dårlig.
Husk at opbevare wrappen et tørt og ventileret sted..
0
0
Svar på denne tråd

wrap....
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 19:21
Der går ikke noget til spilde hvis du køber de små baller her om vinterren.
Hvis wrappen er tør nok kan de også spise mere end 5 kilo om dagen uden at det slår maven i stykker.
Vores får 8 - 10 kilo om dagen hver og det er heste mellem 300 og 400 kilo.

Holdbarhed kommer meget an på temperaturen og hvor våd wrappen er.
Men så længe vi har de her vintertemperaturer kan det meste wrap holde 2 uger, hvis det er tørt kan det holde længere.

Hvis du ikke har fodret med wrap før, så husk at tjekke det inden udfodring.
Der kan nogengange være områder i det som ikke er gæret korrekt og derfor mugne, og disse skal sorteres fra inden hesten får det.
Desuden bør man se det efter for mus og lignende der kan være blevet wrappet med, dette kan være giftigt for hesten, men oftes kan man lugte det på lang afstand i wrappen.

Når ballerne er så små, vil du med fordel kunne sprede dem ud og lade dem tørre, når vi får varmere vejr, så vil de tørre istedet for at gære, men det skal være ret varmt før de ikke kan holde sig i en uge i den oprindelige pakning.

Sålænge det er køligt i vejret, er det fint bare at lukke dem til når man har taget, så der ikke kommer regn og sne i dem (hvis de står ude altså) :-)
0
0
Svar på denne tråd

Det skal lige siges
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 10:36
at de små wrapballer er meget dyre. De laves i små rundballer på ca 45-60 kg og koster ca 70-90 kr ! Så det er billigere med de store,men det kræver selvfølgelig at hesteholdet er til det,så det kan opbruges på ca 1-1.5 uge.Mvh Karina
{>Arbejde må der til. 8-)
0
0
Svar på denne tråd

De kan godt
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 16:16
holde sig længere, jeg plejer at pakke dem helt ud og skille dem ad, så kan de sagtens holde 3-4 uger, men som andre har nævnt, så brug næsen og hvis du er i tvivl, så smid det ud.

Gitte

B-) Real girls are cowgirls B-)

http://www.borridsoauto.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider