Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaringer med bændel-orm
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 06:10

Vores unghest har bændelorm, - voldsom meget/mange åbenbart. Længe har vi snakket om, at han havde meget stor, tyk mave uden at være tyk ellers.

Gødningsprøverne viste dog intet. Efter at have læst om bændelorm her på nettet, fik vi så taget en blodprøve, og for nogle uger siden kom svaret så.

Hvis værdierne er under 0,2, er det noget hesten selv bekæmper. Mellem 0,2 og 0,6, skal de behandles for bændelorm. Over 0,6, så blinker alle advarselslamper, og hesten skal i akut behandling. Vores havde værdier på 2,0...

Han er behandlet første gang, og skal om nogle uger have taget en opfølgende blodprøve. Man kan se, at han begynder at blive mere normal i faconen igen, og han er blevet mere aktiv og 'fræk' på marken igen.

Men jeg vil meget gerne høre om andres erfaringer med forløbet? Hvor lang tid går der, før de er helt i orden igen? Bliver de helt i orden igen? Har andres haft problemer med maven eller andet bagefter en gang bændel-orm?

Samtidig vil jeg da gerne advare andre om, at en gødningsprøve absolut ikke er nok. Hvis I har den mindste mistanke om, at der kunne være noget galt, så få taget en blodprøve!

JANNE

0
0
Svar på denne tråd

bændelorm
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 07:26

Der står lidt om de små/lange sataner på www.equilab.dk det er almindelig kendt at en alm. gødningsprøve ikke påviser noget, den skal tages senere på året for at vise bændelorm, tror jeg nok. Godt at i opdagede det, og god bedring med dyret. .

tanja

Kloge Frode maj 2001

charmerende Alfred februar 2004

lynet Gorm juli 2006

0
0
Svar på denne tråd

vi fik taget
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 07:26

en blodprøve for et par år siden, vi tog en prøve af amistar som vi længe havde døjet med og en stikprøve af en af de andre som ikke havde symptomer, grunden til vi prøvede var at amistar havde kolik mindst 1 gang om ugen nogle gange flere og hver gang en fejlgærings kolik , alle hestene blev behandlet 1 uge eller 14 dage efter det husker jeg ikke.

Men Amistar fik det ret hurtigt bedre hans oppustethed forsvandt og hans humør steg voldsomt og han trivsel blev generelt bedre, jeg tror så han har taget lidt skade i hans tarm system i det at han er utrolig sart og kan få kolik af den mindste ændring i fodret.

vi brugte dronc.vet for at komme bændelormene til livs.

mange importerede tinkere har dem.

MVH.Berit

De dagda kåret tinker hingst

WWW.jlt-tinkere.dk

passere søges til flere heste i 9280 området hestene skal blive her så du skal kunne komme til os, skriv besked hvis du vil vide mere :)

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar!
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 07:36

Hero har hele tiden haft en lidt dårlig mave, og har et par gange fået lidt hjælp(zoo-lac, mener jeg, det hedder) til at blive i orden igen.

Er der noget, jeg kan give ham her bagefter, som måske kan hjælpe ham?

Skal ham have ekstra tilskud af vitaminer/mineraler i en periode?

JANNE

0
0
Svar på denne tråd

bændelorm
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 07:57

Min 2års havde meget voldsomt mange bændelorm for et års tis siden hun havde ikke dårlig mave eller kolik eller andet, men hun var meget tynd, hun fik taget blodprøver, og blev behandlet hver trejde måned med ormekur i et års tid, lige efter vi fandt ud at hun havde mange orm , fik hun yderligere en jernkur, da hendes røde blodlegmer var meget lave. Men ellers var hun frisk, hun har ikke siden harft nogen maveproblemmer, og nu er hun i fin foderstand.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

vi gav efterfølgende
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 08:33

amistar pronutrin kur det havde han også fået før vi fandt ud af at det var bændelorm , men jeg tror pronutrinen er god da den laver en hinde i mave/tarm regionen og har de haft mange kan det ikke undgåes at der er så de steder.

amistar har iøvrigt altid været pæn i pels og huld, han fik bare kolikken og så nedstemthed

MVH.Berit

WWW.jlt-tinkere.dk

passere søges til flere heste i 9280 området hestene skal blive her så du skal kunne komme til os, skriv besked hvis du vil vide mere :)

0
0
Svar på denne tråd

Droncit
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 13:56

Dobbelt Banthmin hjælper ikke, du skal bruge Droncit. Bændelorm kan man se i en nylavet pære, der ligner de små pasta stykker, a la 4 kantet.

Jeg havde en hest som havde mange, jeg fik gratis ormemiddel af dyrlægen for de var umulige at slå ihjel med Banthmin.

Jeanette
www.sitecenter.dk/appaloosa
Opdateret August 06
Nu også med en alpequarter
Køb en hest og få bekymringer
sælg en hest og få flere bekymringer

0
0
Svar på denne tråd

Ormemiddel
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 15:38

Han har fået noget, der hedder Eqvalan Duo.

Ifølge dyrlægen er der ingen grund til at give Pronutrin, da det lægger si i slimhinden i maven, og bændelorm 'bor' længere nede, - nemlig i blind- og tyndtarmen.

JANNE

0
0
Svar på denne tråd

Eqvalan duo
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 10:13

Jeg har for et års tid siden givet lige netop Eqvalan duo mod bændelorm, og det virkede ganske fint.

Det lyder ellers som noget af en omgang, men godt at I opdagede det. Jeg kan indskyde, at det også kan være smart at tjekke for blodorm. Dette gøres ved en to ugers dyrkning.

Louise

- med George Kanin og Lukas Hest

Halvpart søges til vallak. Opstaldet i Kvistgård med alle faciliteter og dejlig natur. Skriv en Pb, hvis du vil høre nærmere.

0
0
Svar på denne tråd

bændelorm
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 11:12

Jeg har lige fået oplyst at min hest ofte har været plaget af bændelorm, med kolik til følge 2-3 gange årligt.Han er gennem sit liv jævnligt blevet behandlet for bændelorm.

Jeg har haft ham nu et lille årstid og i torsdag var jeg ved at miste ham pga. af kolik. De dyrlæger der var ude hos mig og de andre som jeg var i telefonisk kontakt med, fortalte mig om de mange kolik anfald han havde haft igennem sit liv anfald var pga. bændelorm, og de er overbevist om at anfaldet også denne gang er skyldtes bændelorm. Han overlevede en hård omgang, men min egen dyrlæge var klar til at aflive ham, hvis han fik tilbage fald.

Mandag kommer dyrlægen og tager blodprøve mod bændelorm. Men får han tilbage fald igen, mener 3 dyrlæger som kender ham, at han skal behandles, men at de bedste nok ville være aflivning, da hans tarmsystem ikke kan holde til at få flere kolik anfald.

Så trods behandling, er de åbenbart et tilbagevendene problem for min hest.

Ingen dag, uden morgenkaffe i stalden :)

Husk tavshed er sommetider det bedste svar ( Dalai Lama )

Bon Ami´s Lafayette, den smukkeste stjerne på himlen.......

0
0
Svar på denne tråd

jeanette ...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 17:32

de heste han går med er de behandlet ?

måske har i en smittekilde i en af de andre !?

føler med dig, vi har været ved at miste amistar mange gange indtil vi fandt årsagen og det er bare ikke sjovt at stå med en hest der gentagne gange rammes af kolik

MVH.Berit

WWW.jlt-tinkere.dk

0
0
Svar på denne tråd

biller
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 17:49

Der er et eller andet lille kryb som er mellemvært og kan overleve 2 år på folden selvom hestene tages væk. De kravler ned i jorden om vinteren, så man er nødt til at pløje i frostvejr for at få dem bekæmpet.

:Pia

*

købes:

vind/vandtæt dækken m. 100-200 g fyld og halvhøj hals - til kraftig hals og bringe 130 cm

billig "lammefætter" (sadel) str. PONY

0
0
Svar på denne tråd

Berit...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 19:19

Nej det er ikke sjovt, og især ikke når jeg mistede min anden hest her i oktober, dog ikke pga. kolik.

Det var en lang dag og nat, men det skulle forhåbenlig været overstået nu.

Hvor kan den der pronutrin kur købes? Det lyder som en god invistering.

Jeg tror at han det meste af sit liv har stået på "offentlige steder " og hvad de har gjordt i resten af staldens heste ved jeg ikke.

Viser det sig at det er bændelorm, skal den anden hest i stalden også tjekkes.

Pjemm: Det var en god oplysning du kom med der :)

Ingen dag, uden morgenkaffe i stalden :)

Husk tavshed er sommetider det bedste svar ( Dalai Lama )

Bon Ami´s Lafayette, den smukkeste stjerne på himlen.......

0
0
Svar på denne tråd

bændelorm
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 19:33

Pansermide hedder krybet.

www.netdyredoktor.dk/sw1023.asp

:Pia

*

købes:

vind/vandtæt dækken m. 100-200 g fyld og halvhøj hals - til kraftig hals og bringe 130 cm

billig "lammefætter" (sadel) str. PONY

0
0
Svar på denne tråd

Bændelorm
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 20:10

Min hest blev behandlet for bændelorm sidste år i November. Der var ikke noget at se eller mærke på den. Den eneste grund til at det blev opdaget var at den 3 gange i løbet af en uge havde nogle voldsomme anfald af smerter i mave området. Den havde ikke helt vildt mange. Den har ikke efterfølgende haft problemer med fordøjelsen eller mave smerter.

"At kunne ride er ikke et spørgsmål om liv og død. Det er langt vigtigere end det." Indiansk ordsprog

0
0
Svar på denne tråd

Bændelorm
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 00:49

Føj da noget kryb at få indenfor dørene - øh, hestemaven...

Sidste år var der tale om, at Taipan måske(!) havde bændelorm pga hans tilbagevendende kolikanfald - og iflg én af vagtdyrlægerne, så kunne disse skabninger kun konstateres via blodprøver.

God bedring til "fløjelshesten" - som du bare sender til Fyn, når I bliver trætte af ham; han vil pynte i vores stald

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Zigeunerungen
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 06:53

Det er nu ikke Fløjlshesten, det drejer sig om, men derimod Helten.

JANNE

0
0
Svar på denne tråd

God bedring
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 07:56

Jamen, så sendes go' bedring hilsnerne da til ham - og ham sender du også bare herover

Hm, de af jeres heste, der er opstaldet samme sted, burde måske alle få foretaget blodprøve for at være sikker på, at ingen andre er inficeret med disse kryb...

I har godt nok været heldige med købet af de 2 - og ikke at forglemme Klaphatten.

Forstår man at vente og gå "stille med dørene" - ja, så kommer det rettte heste-/ponymateriel også.

I kan med rette være stolte af jeres indkøb.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 08:55

Ja, Klaphatten var på sommerferie samme sted, og på rideskolen, hvor han står ellers, er der kun små folde til mange heste. Ved efterårets gødningsprøver viste det sig, at mange af hestene havde bændelorm der også. Så ham har vi lige fået taget en blodprøve på også, - bare for at være sikker.

Hans 'bændelormetal' var på 0,02, så han havde ingen.

Faktisk har man fundet ud af at 22-25% af alle heste har bændelorm i større eller mindre grad.

Nogen er åbenbart mere disponeret end andre. Der er ikke andre på samme sted som den unge står, der lader til at være 'angrebet' i samme grad som vores.

Han har nu også haft et hårdt år med mange udfordringer + operation + flere miljøskift + sygdom(måske kværke), så hans modstandskraft har nok ikke været så stor.

JANNE

0
0
Svar på denne tråd

Janne...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 09:02

Operation??? er det kasterationen du mener?

Pia

Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af

Nu mega frelst og meget mere oplyst

Citronmåne er bare sådan en taberkage

0
0
Svar på denne tråd

Operation
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 09:14

Nej, vores unghest er opereret for mus i hasen OG kastreret. Det blev gjort samtidig under fuld bedøvelse, og sådan noget kan jo godt være hårdt ved tarmfloraen.

Musen var placeret således at dyrlægerneog forsikringen vurderede den som uden betydning for hestens anvendelse, men vi valgte at få den fjernet alligevel. Også fordi placeringen gjorde, at den var ukompliceret at fjerne.

Et par uger efter, hævede han i pungen og fik en penicillinkur, og derefter kolik.

I forbindelse med en infektion, der lignede kværke nogle måneder senere, fik han også penicillin og derefter igen kolik.

Så ikke noget at sige til, at hans tarmflora er lidt sart.

Derfor får han også ro og fred til at blive helt frisk, før han skal i arbejde igen.

Nu har han gået og hygget sig i løsdrift siden maj. Her i vintermånederne kommer han ind om natten og går ude i alle døgnets lyse timer. Og det vil han fortsætte med i mindst 3-4 måneder endnu.

JANNE

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 09:20

Han har da været lidt uheldig - det lille pus

Jeg håber at det er vendt til det bedre nu - og at vinteren(pausen) vil gøre ham stærk igen

Godt for ham, at han ikke er den eneste hest i stalden, med en utålmodig rytter, ventende ved bokslågen

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Utålmodig
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 09:24

Nej, hvis der er nogen, der er utålmodig, er det vist ham selv.

Han vil så gerne ... alt!

Han er så aktiv og elsker at være i hænder. Jeg har på fornemmelsen, at han bliver en fornøjelse at arbejde med. Betingelserne skal bare være i orden først.

Da han var i Herning med hestene fra Blue Hors, fortalte de, at han med vilje var placeret i den yderste hjørneboks, lige overfor vandspiltouet. For han elskede når der skete noget, som han kunne følge med i.

Hvorimod andre af hestene helst skulle stå, hvor der var mest ro og fred.

JANNE

0
0
Svar på denne tråd

Jeg glæder
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 09:32

mig til, at han bliver pakket ud af vinterpelsen og vi bliver spammet med billeder af ham

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Jasper
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 09:37

Du burde efterhånden vide bedre! Jeg spammer ikke med billeder, - af den simple årsag, at jeg er for dårlig til at få taget nogen.

Og så synes jeg aldrig at hestene er lige så smukke på billederne som de i mine øjne er i virkeligheden. Man har vel et lyserødt syn på ens egne???

Men lige nu ligner han en shetlandspony med for lange ben, - en shetland, der skal fole i morgen.

JANNE

0
0
Svar på denne tråd

Griner...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 09:43

Jeg kender godt det med, at de ser helt anderledes ud på billeder.

Min den høje smukke brune hest, ligner heller aldrig sig selv, når jeg forsøger at vise den frem på billeder.

Der dukker altid en lille broget tingest op istedet

Pia

0
0
Svar på denne tråd

ha ha ha
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 09:44

Ja, og så kan andre jo ikke forstå, at man ejer verdens smukkeste...

JANNE

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider