Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

distanceridning, udstyr
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 12:15
Nu håber jeg ikke jeg gentager et gennemdiskuteret emne, jeg er ny herinde på HN. Ellers må i undskylde mange gange.. :-)

Mit problem er at jeg meget gerne vil igang med at ride distanceridning, ikke i morgen eller om en uge, men i det lange løb... - og jeg har brug for at vide hvilken slags udstyr jeg må - og ikke må - bruge.

F.eks. har jeg læst et sted (distanceridning.dk) at man ikke må benytte en ringmartingal - er det en speciel form for martingal, eller bare martingaler i det hele taget? hvilken slags hjælpetøjler er i så fald bedst, for jeg havde oprindeligt planlagt at bruge en martingal... (sådan en, der sidder tæt til halsen og sadlen for at undgår ulykker)

Hvilken sadel er bedste at ride i? dressur, kombi, spring eller andet?

Kan man ride med et alm. hovedtøj, eller er det smart at have et med krydsnæsebånd?

Ellers andet vigtigt udstyr?

PÅ forhånd mange tak

Mvh. Maja
0
0
Svar på denne tråd

Udstyr til distance
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 12:51
Du spørger vel fordi du gerne vil have et svar, så det behøver du da ikke undskylde.
En ringmartingal er en almindelig martingal, og det er den eneste form for hjælpetøjle, der er tilladt, så du behøver ikke at se dig om efter andet udstyr.
Der findes efterhånden mange forskellige distancesadler, men det er absolut ikke nødvendigt at anskaffe en ny sadel, hvis den du allerede har ligger godt på hesten. Det eneste du skal være opmærksom på, er at hesten efterhånden som den kommer i bedre form, ændrer facon, og så kan det være nødvendigt at få justeret sadlen eller evt. købe en ny.
Om du vil bruge næserem eller ej er op til dig, ofte er det lettere for hesten at drikke undervejs hvis næseremmen ikke er spændt for stramt.
Held og lykke.
MereteA
0
0
Svar på denne tråd

Pulsmåler
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 15:18
Hej jeg hved ikke så meget om distanceridning med ved at mange bruger puls måler til at træne efter, om det er tilat eller aj til stævnerne ved jeg ikke.

En puls måler er nem at håndterer, der er to fløler/måler, den ene skal under sadlen og den anden skal under gorjden, og så der der en modtager som du sædder i martingalen eller på sadlen, den sender pulsen op til det ur ud har på armen.

Uret kan fåes i mange varianter, Fx kan nogle sættes til en pcer og så kan den lave en kurve,osv..

det ur der bruges i stalden kan finde gennemsnits pulsen og hvor lang tid du har trænet.

Håber ikke det er alt for uforståene det jeg har skrivet.
KH.
:-D
Bobbel
:-D
0
0
Svar på denne tråd

distance
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 16:37
hej
det kommer meget an på hvilken klasse du starter i.. det der er vigtigt er du kan styrer din hest!- har styr på den..
hvilken sadle.. der laves spicelle sadler men er det de korte klass du rider så kan du sagtens ride i en alm sadle.. jeg ville vælge den der ligger bedst på hesten og som du sidder bedst i!..

men det bedste sted at få svar på alle disse ting er på distanceridning.dk under debat!.. læs evt de allerede besvaret emner da mange har spørgsmål der ligner dine.. god for nøjelse :)

ps hvor fra i landet er du??

ps puls målerne har du også først bruge for i de lidt højre klasser.. men det er satdigvæk meget vigtigt at dine hest har engod form!
0
0
Svar på denne tråd

udstyr og pulsmåler...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 18:36
Sadlen kan fåes i mange varianter, men brug den sadel du befinder dig bedst og rider med hver dag. Hovedtøj, bid og andet udstyr bør også være det du ruder med til hverdag i terrænet.
Hvis du dukker op i hvide ridebukser og stævnejakke vil du sikkert være den eneste. Vask dit normale ridetøj og stil op i det, det gør de fleste alligevel.

Angående pulsmåleren er den ikke tilladt at ride med til stævnerne. En anden og billigere løsning, måske knapt så sikkert, er at købe et stetoskop. Så kan du lære hestens puls at kende. Du skal jo huske at pulsen ikke må overstige 60 slag i minuttet i dyrlægekontrollen.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj Opdateret d. 30/1-04 Kl 15.10
0
0
Svar på denne tråd

pulsmåler
Forfatter: 
Dato:  30-01-2004 22:26
Man må gerne ride med pulsmåler under løbet!! Ellers er det da en ny regel der er kommet i år 2004??

:-D Hanne Birkegaard :-D
0
0
Svar på denne tråd

Ok så blev jeg kogere
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 09:16
Jeg troede at det var forbudt, men tak for hjælpen

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Team Sedoj Opdateret d. 30/1-04 Kl 15.10
0
0
Svar på denne tråd

Helt alm. rideudstyr og tøj......
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 21:31
Det er hvad man har brug for i de små klasser.

Glem alt om pulsmåler, distancesadler, speciel optømning m.m. - bare kom som om du og hesten skulle ud på en god lang skovtur ;-D

Et par spande til vand og lidt foder er en god ting, da hesten jo sikkert gerne vil have det efter løbet.
Og et skridttæppe/sveddækken, hvis det er en kølig dag.

Ang. sadler kan jeg nævne, at Hanne Birkegaard rider distanceløb på 100 km. i sin dressursadel. Så længe hesten ikke får ondt i ryggen af sadlen, så er den bare fin. Jeg selv rider de små klasser i en gammel kombi. mod spring sadel.

Kig ind på distancehjemmesiden - der har de et debatforum, og der er folk rigtig søde til at svare på ens spørgsmål.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider