Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

bagben giver efter...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2007 17:34

Hej

Vil lige høre om nogle har erfaring med ungheste!

Jeg har i tidens løb haft en del, men aldrig en som ham her. Det som er, er at hans bagben, mest det ene, nærmest giver efter, eller lige låser i et kort sekundt. Jeg har set det nu et par gange når jeg trækker ham ind og ud fra fold. Det er ikke meget og hele tiden, men det sker.

Han er 2½ år og normal sund og rask, går ude 10 timer dagligt og fodres som de andre, på sund vis med alt en hest behøver med rigligt hø.

Kan det være vokseværk, eller noget mere alvorligt! Håber nogle har en erfaing eller et godt råd (ud over at få ham tjekket af dyrlæge) hvilken han jo selvfølgelig skal hvis det bliver ved!

På forhånd tak for dit svar!

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

vokseværk
Forfatter: 
Dato:  04-12-2007 17:43

lyder som vokseværk... få dt tjekket af dyrlægen...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2007 22:09

...også det lyder som vokseværk!

Det er meget normalt ved ungheste (ca. 2-4 år)

Glæden er at være den du er

-ikke noget du er

0
0
Svar på denne tråd

set det før
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 10:47

Jeg har set det på min gamle rideskole, hvor en af elevponyerne pludselig låste helt i den ene bagben. Hun kunne slet ikke bruge det, gå eller stå på benet. Det var helt låst og ponyen var naturligvis meget forskrækket. Dyrlæge og smed kom i samråd frem til en diagnose (jeg kan ikke huske hvad de kaldte symptomet/tilstanden) men behandlingen var ringsko på bagbenene i lige knap et år - og siden var der aldrig problemer. Det var åbenbart ikke et ualmindelig problem og kunne sagtens afhjælpes uden men eller gener for ponyen.

Eva

Stengårdens DSP'er - smukke ponyer der er velredet, godt opdraget og ikke til at modstå

www.stald-stengaarden.dk

www.123hjemmeside.dk/friluftsliv

0
0
Svar på denne tråd

låst knæ
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 07:34

Det er ret "normalt", at unghestes bagknæ kan låse, og de fleste vokser fra det igen. Det er specielt galt om vinteren, når de står og bliver kolde og ikke bevæger sig så meget som om sommeren. Søg evt på knæskalsforrækkelse el knæskalsvedhæftning, låst knæ el. lign, der er skrevet masser om det herinde (og der er også en artikel på netdyredoktor og dyrlægevagten). Og spørg dyrlæge og smed til råds.

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 19:54

Hej

Mange tak for Jers svar. Hvis vi antager det er vokseværk, hvor længe kan det så stå på?

Jeg tænker jo på hvor længe jeg kan med god samvitighed lade gå inden jeg får dyrlægen ud!

MvH Mette

0
0
Svar på denne tråd

knæskalslåsnnger..
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 22:59

... er som DitteH siger ikke unormale hos ungheste.

For det meste er det fordi senerne/ledbåndene der holder knæskallen på plads kan være lidt løse, det er i størstedelen af alle tilfælde noget der løser sig af sig selv hen ad vejen.

For det meste er det værst i de perioder de vokser mest, men man kan nu godt gøre lidt for at hjælpe lidt på det.

Det handler om at hesten bruger sig lidt mere kontinuerligt end når den løber og leger på marken.

Du kan lave lidt let longearbejde med den, eller gå nogle ture er også fint, bare hesten bevæger sig. Motionen er med til at styrke sener og ledbånd, som så bedre kan holde knæskallen på plads.

Det kan være svært at sige noget om hvor længe det vil stå på, for det er meget forskelligt fra hest til hest, nogle heste ser man det kun på i en periode, mens andre kan have det tilbagevendende i vækstperioder.

I din hests tilfælde, du siger at han er 2½, så er han alligevel ved at være i den alder hvor tilridningen påbegyndes. Her kan jeg se det som en fordel at han stille og roligt introduceres til longering og gåture.

Hvis du har mulighed for det, og har en god stabil ridehest, så kan du også lære ham at gå som håndhest, så kan han få lidt oplevelser af den slags han vil få når han engang kommer under rytter, således slår du to fluer med et smæk.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 23:25

Det kan også godt lyde som "hanetrit"

Knuz fra

Hende med den gyldne skønhed

GOLDEN FABIA!

Intet er umuligt for den som bærer viljen i hjertet!

-har jeg fundet ud af...

0
0
Svar på denne tråd

Stramme knæbånd...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 23:39

Så vidt jeg ved, låser knæet da pga for stramme ledbånd, ikke for løse. Hvis det er helt slemt (dvs en ældre hest, hvor benet låser ubehjælpeligt fast og der forgæves er forsøgt med træning og specialsko (kiler el. ringsko) kan man operere for det, hvor det stramme ledbånd skæres helt eller delvist over. Bakketræning skulle være godt, så se om du kan finde en bakke at gå op af. Men giv lige dyrlægen et kald først, og hør hvad han siger om symptomerne. Hvis det er vokseværk el. andet og ikke bare knæ, der låser, skal du jo ikke gå igang med det helt store træningsprogram.

0
0
Svar på denne tråd

hvad er det
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 11:16

Hej Karina

Hvad er hanetrit?

Og jeg er begyndt at træne ham lidt i at gå med mig, andet end ud på folden ol. Der er bakker på folden og han har ikke noget imod at løbe og lege med de andre (der er andre på hans alder i flokken) så motion tror jeg entlig han får nok af, men jeg vil gå lidt med ham og se, desuden er det jo også snart tid, som I skriver, at han skal ind i voksen livet, selvom jeg først tilrider dem som 3½ år.

MvH Mette

0
0
Svar på denne tråd

Mine gamle hest
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 00:41

han havde spat i begge bagben. Hans bagben låste også. Faktisk nogle gange så meget at hele bagparten knækkede sammen under ham. Så haltede han helt vildt i 5-10 min og så låste han op igen.

Han fik kiler på bagbenene og ledbehandling ca en gang om året ind til det spredte sig og han måtte aflives. Dog var det kun inden ledbehandlingerne at han låste voldsomt og knækkede sammen.

Mvh.

Kiki

Med misserne Oscar og Maddox

0
0
Svar på denne tråd

min har gjort det
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 08:53

bl.a. i ridningen især ved overgangende. Det jeg tilsidst gjorde var at få en hestefysioterapeut ud til ham. Dyrlæge og smed havde været forbi ham.

I Hans tilfælde var det at han var låst i korsleddet. Tænk at han bare har gået med det i lang tid, uden at have smidt mig af på noget tidspunkt. Han er blevet så glad.

Prøv det.

Jeanette
www.sitecenter.dk/appaloosa
Opdateret August 06
Nu også med en alpequarter
Køb en hest og få bekymringer
sælg en hest og få flere bekymringer

0
0
Svar på denne tråd

Godt nok lidt sent
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 15:28

Hej, Jeg har en unghest på 4 år som viser de samme symptomer som du beskriver. Der var ikke rigtigt nogle som kunne fortælle mig hvad jeg skulle gøre eller hvad det var, så jeg kørte ham til Ansager dyrehospital for at få ham undersøgt. Det viste sig at han har løse knæ. Det kommer specielt hos ungheste eller islandske heste og er værst hvis ikke de rører sig. Det kommer når de begynder at vokse og ledbåndene omkring knæene ikke vokser tilsvarende. Så vil det blive for stramt og til tider vil det kunne skubbe knæet lidt ud så det låser. Det er noget du kan træne din hest fra. Jeg skal træne 45 min dagligt i enten skridt eller bare alm. ridning, også gerne ridning op og ned ad bakker. Håber også at det hjalp dig lidt. Det skal siges at jeg fik at vide at jeg skal fortsætte træningen indtil han er omkring 7 for så vil den tilstand ikke være så slem mere.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider