Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Stråfoder på vinterfold ?
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 09:54

Hvad er jeres erfaring med stråfoder på vinterfoldene for at undgå skader fordi hestene keder sig ?

Har i evt. nogle gode råd til hvordan man kan gøre det uden at det sviner formeget i omgivelserne :-)

Gode og dårlige erfaringer modtages gerne...

0
0
Svar på denne tråd

hvordan ser din fold ud
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 11:03

Hej ...

først syntes jeg du tager fat i et meget vigtigt spørgsmål, da mange døjer med kolik om vinteren, fordi hestene går æder sand eller jord.

først går dine heste heste på jordfold eller på en nedgnavet græsfold ?

gør de det er du nødt til at tilbyde dem en form for stråfoder, hvad du giver dem afhænger af hvor længe de går ude dagligt. (hø hvis de går ude en hel dag eller halm hvis de bare er ude et par timer)

hvis du ikke har et skur el. lign de kan gå ind i, hvor du kan fodre, vil jeg hvis jeg var dig få fat i en nærliggende kvæg bondemand. høre om han ikke har sådan et rundt stativ til grovfoder du kan låne el. købe. du kan også få fat i en høhæk om hamre den op på en mur el. lign. det runde grovfoder bord er dog det bedste, da der kan stå flere heste ved sammentidig.

jeg har selv en løæsdrift hvor jeg ligger hø/halm inde på foderbordet som de kan gå ind og tage.

skriv bare hvis du vil vide mere

mvh Birgitte

hyggerytteren med Molly og Tessa

0
0
Svar på denne tråd

Vi kører bigballer
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 11:05

af vårbyghalm ud på vinterfoldene.

Hilsen Tina

Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * løsdrift * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd

Bigballer
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 12:10

Afhængig af hvor mange heste som går sammen, og om de kan enes så kan en bigballe af stråfoder med fordel sættes på folden.

Eller flere bigballer stråfoder.

Traktordæk kan også bruges..

Men som regel hvis der ikke er for mange heste, giver bigballer den bedste ro.

En anden ting er at heste bør ikke gå på fold uden adgang til grovfoder.

Det er klart at hestene blir sure, de er jo sultne.

Og så forbegygger stråfoderet iøvrigt, kolik, sandkolik, skader pga. kedsomhed og sult, mavesår..

Tror ikke man skal tænke på hvad som sviner, hovedsagen er vel at hestene trives på folden...

Mvh. Christine

Skovlyst

Med fjordhestene: Ågerupgårs Diva & Ågerupgårds Oliver

& de 3 snehunde......

0
0
Svar på denne tråd

Der hvor min
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 14:12

Tinker er opstaldet gives der frøgræs adlib. i murebaljer i deres læskur..

De er 4 heste og der er 4 baljer, og det fungere fint.. Men det kan ikke undgåes at der er noget spild af frøgræsset i huset, men pyt bare hestene har noget at æde i hele tiden - og at det ikke er halm..

Mette & Miss I´Will

Nok har den der nøjes..

0
0
Svar på denne tråd

grovfoder vigtigt
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 14:12

Jeg mener helt klar at grovfoder skal være tilgængeligt på vinterfoldene, med mindre man er så heldig, at folden er tip top, uden mudder og med græs hele vinteren igennem.

Jeg har 3 unge drenge gående på folden. Og min mark er ikke bare mudder, men da det er en gammel brakmark er det ikke meget græs. De har hele sommeren og nu vinteren grovfoder frit tilgængeligt. Og jeg er af den klare overbevisning at det er grunden til at ingen af dem slåsser. Det er vel og mærke 3 drengerøve, en 2års frieser hingst, em 3 års oldenborgbl., og en 5 års bandit pinto.

Hvad man som sådan sætter ud, om det er halm, frøgræs, hø eller som mig wrap, er jeg ikke så paniffen med. Men der er jo ikke meget tvivl om at hø, og wrap er at fortrække. Men det andet er trods alt meget meget bedre end slet ingenting.

Mit wrap er i en stor plast kasse som er med "huller", og derfor er står det ikke og sobber i regnvand, og rådner ikke. Nu ved jeg også ca hvor meget de kan æde, og da de får 2 gange om dagen, de går i løsdrift, når det ikke at blive dårligt.

0
0
Svar på denne tråd

Vi køber...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 14:17

nogle bigballer halm, og lægger en bunke flager i nogle kartoffelkasser, så kan det ikke blæse rundt på hele folden.

Hilsen Lene.

0
0
Svar på denne tråd

Stativ af palle
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 14:30

Jeg har lavet et stativ hvor bunden er en palle og så har jeg skruet 4 stolper lodret i hvert hjørne og derefter brædder så det danner et bur - det fungerer fint til mine 4 heste og der kan lige ligge en balle i den og så er man fri for at det flyver rundt med stråfoder over det hele.

Og hvis man vil flytte stativet kan man sagtens gøre det med en sækkevogn.

Nemt og billigt...og fungerer rigtig godt.

/Lisbet

Søger en meget lille rytter til min shetlænder vallak på 6 år - en som gider bruge lidt tid sammen med ham enten ride eller gå ture. Han er ved at blive kørt til.

0
0
Svar på denne tråd

Kalaki...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 17:56

arten af grovfoder på folden kan/bør jo altså også afhænge af hestene; jeg ville hjertens gerne sætte wrap ud til fri afbenyttelse, men så skulle jeg snart gøre staldgangen bredere - hvis de da overhovedet kunne gå for forfangenhed...

Så her står den overvejende på halm & evt. frøgræs, mens wrappen tildeles i afmålte mængder.

Men i lighed med de øvrige skribenter ville jeg heller ikke drømme om at have heste gående uden adgang til enten græs eller andet stråfoder.

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Diverse foderhække...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 11:53

Du kan se diverse foderhække og balleringe på www.cn-agro.dk og www.kellfri.dk

Selv har jeg denne her, og er super glad for den ;-)

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

Reni...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 12:32

er den ikke super dyr?

Hilsen Lene.

0
0
Svar på denne tråd

Tjoe...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 12:37

Den koster 7.400 plus moms, men så holder den jo også i mange år. Det er selvfølgelig en slat penge, men jeg vil have at mine skal have grovfoder 24 timer i døgnet og at det skal være nemt at fodre dem. Alle 4 sider kan åbnes, og så stilles ballen ind med hjælp fra traktoren (og min kære mand ;-))

Jeg kender en rideskole hvor de er gået sammen om at købe den, og så betaler de 30 kroner per måned hver over staldlejen.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

her får de halm
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 13:48

Vi har prøvet lidt af hvert her.. en vinter fik de wrap ude, med det resultat at de 8-10timer de var på fold om vinteren havde de spiat så meget wrap at deres daglige FE behov var dækket.. hvad pokker skulle de så lave de resterende 14-16timer i boksen? Nææ.. wrap duer ikke her.. hestene bliver for tykke..

Vinteren efter prøvede vi med frøgræs, det fungerede sådan set rigtig godt, men nogle af hestene kunne ikke tåle det, de fik tynd mave.. så det duede heller ikke rigtig..

I år har vi så halm på folden. Det lader til at virke godt. Der er ikke meget foderværdi i det og hestene spiser det ikke fordi det smager godt (som med wrap'en) men de spiser derimod kun når de er sultne. Det giver et mindre forbrug + der er ikke nogen af hestene der får ejerskabsfornemmelse over halmballerne, for så spændende er de jo heller ikke..

Vi har 8-10heste gående og vi kører 2 big baller ud, som vi så deler over i 4 halve = 4bunker 4 forskellige steder på folden. Så kan alle heste få stillet deres sult behov.

Derudover er der græs på folden også.. men ikke i mængder så de kan holde sig mætte en hel dag. De går på omkring 2HA/ 4tønder land, så der er plads nok.

Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se www.123hjemmeside.dk/broedeskov

Venlig hilsen Lea

0
0
Svar på denne tråd

Hej Lea
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 22:57

og tak for foderplanen (y) :-)

---

Vi har også halm ude på folden, men vores når ikke at spise så meget af deres morgenhø inden de lukkes ud (måske kun 1 kg udover krybbefoderet) - og så kan de jo rent faktisk komme til at gå ret lang tid uden at have fået ret meget 'stortarmsfoder'. Hvis de har fået aftenhø ved 7-8-9 tiden om aftenen, så har de måske spist det allerede kl. 23-24, det kan sagtens tænkes :-P

Hvis de så kun får spist 1 kg hø morgen, giver det jo lang tid uden 'stortarmsfoder 8-)

Faktisk kan det sagtens være fra kl. 22-23 til kl. 15-16 med kun 1 kg hø. Det er 15-17 timer - og det er jo ikke så godt heller :-(

Så nu begynder vi nok at give roepiller morgen og at lægge hø ud til dem hver dag ;-)

Ja, det var da nemmere i gamle dage på ridecenteret, men det her er nu også meget hyggeligt, og så bestemmer man selv (y)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

Stråfoder på folden...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 13:45

Jeg tror det optimale er en blanding af halm og hø. Flere gode bunker hø, gerne flere end der er heste, og halm til resten af dagen. Selvfølgelig supleres der med fodring når de er inde. Det eneste jeg vil være opmærksom på er, at hvis man ikke har ret mange heste kan en bigballe halm nemt blive dårlig i fugtigt vejr, så med mindre man har mange heste er det nok bedst at give nyt halm ud hver dag. Det var bare min tanke :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville aldrig nogensinde...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 20:15

... lukke mine ud på en fold hvor der ikke var andet at lave end at slå hinanden ihjel eller æde jord! Ikke på vilkår - og dermed ikke sagt at de så ikke skulle ud, de skal ganske simpelt bare have noget at æde!

Jeg er så velsignet at stå et sted, hvor vi er enige om den politik så på alle vinterfolde findes der nu et "bur" monteret på en palle, som vi et par gange om ugen fylder op med hø, så de har til fri afbenyttelse. Vi har før haft en kasse bygget af paller, men da vi havde den stående halvtom var der en meget grådig hest, der valgt at æde noget af den, og desuden rådner paller med tiden. Den nye løsning er rigtig god.

Ydermere har mine en dejlig tør løsdrift fyldt med halm og får tonsvis af wrap til natten, når foldkammeraterne er gået ind i deres bokse.

Mvh Mette
Defineret ponyrytter
· Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
0
0
Svar på denne tråd

Nej, de skal
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 21:17

have noget at æde, hvis de går ude mere end et par timer 8-)

Spørgsmålet er mere hvad ;-)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider