Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring med wrap - Jeres mening/erfaring
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 10:00

Hvad er Jeres mening/erfaring mht. fodring med udelukkende wrap + havre??

Er det efter Jeres mening muligt at have en forholdsvis højt ydende konkurrencehest, der har adgang til wrapballer på folden (foldtid 9-15 ca dagligt), og derfor ikke har appetit til noget andet mad?? - Dvs. groft sagt udelukkende kommer til at leve af wrappen!??

Mvh.

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Fodring med wrap/havre
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 10:07

Efter min mening vil en konkurrencehest ikke udelukkende kunne leve af wrap og havre. Vil give den en eller anden form for tilskudsfoder ved siden af

0
0
Svar på denne tråd

Kun til vedligehold
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 10:21

Efter min mening kan man kun fodre med wrap alene hvis hesten ikke skal yde noget. Der skal lidt mere energi til, hvis hesten skal arbejde og specielt hvis den skal rides til konkurrencer.

Kan du evt. lokke den til at spise sin mad med noget lucerne eller melasse?

Er ikke selv vild med for meget sukker til mine heste, men hvis dyret ikke vil spise sin mad, må man jo ty til skappere midler :)

0
0
Svar på denne tråd

Wrap nok...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 10:31

Hvis man kan få hesten til at spise wrap nok, er der da intet i vejen for at den ikke får andet (bortset fra en vitamin/mineralblanding, selvfølgelig) Så det kommer an på den enkelte hests appetit. Men den SKAL altså have noget vit/min - f.eks. Suregrow, Regulator Complete eller Salvimin Grøn.

Du skal regne ud, hvor meget energi, din hest skal bruge til det niveau, den arbejder på (lyder som middel arbejde), og så skal du finde ud af hvor meget energi, der er i wrappen. Dernæst skal du observere, hvor mange kg wrap, den kan spise i døgnet, og så gange antal kg. wrap med antal FE/MJ per kg wrap og se om det passer med det udregnede behov. Selvfølgelig er der variationer, og man skal kigge på hesten, men man kan i hvert tilfælde få en idé om det. Hvis hesten skal have mere energi, KAN man jo også bruge olie eller roepiller i stedet for havre.

Jeg har et par heste stående, som dårligt kunne holde huld, da de fik minimum hø og en del kerne. Deres fordøjelse er blevet så meget bedre af at få meget wrap at de nu er sådan nogle tykke, trivelige boller, jeg knap kan holde slanke

Mvh

Julie

EPONA.tv

Bliv klogere på din hest

Tv for hestenørder

-se trailer her

0
0
Svar på denne tråd

fodrig med wrap...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 10:35

Først og fremmest vil jeg sige at hvis du udelukkende giver wrap og havre, så mangler hesten nogle vitaminer.

Derudover så vil jeg ikke mene at det er en rask hest, hvis den kun vil spise i tidsrummet mellem 9-15. Det er kun 6 timer ud af en dag på 24. Man plejer at sige de skal spise ca 16 timer dagligt. Så mon ikke der er noget andet galt med hesten? Eller får den også wrap i boksen?

Herhjemme lever hestene af wrap, roepiller og vitaminer og det har alle hestene kunne leve af - også selvom de går konkurrencer.

Så det kan altså sagtens lade sig gøre, men selvfølgelig skal du give den lidt ekstra ved siden af hvis du ikke føler energien er med hesten.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning
HUSK:
De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd

Min 4 års
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 11:01

Dv hoppe får også kun wrap/hø og så vitaminer i form af regulator complete, hun er i rigtig fin huld og mangler ikke energi, inden træning får hun dog en håndfuld havre som lidt ekstra men det er ikke sikkert det egentlig er nødvendigt.

Mvh

Sabine Folkmann

"Allways look at the bright side off life"

Forhandler af BILLIGT hvidløgsgranulat 2 kg for 100 kr

koldpresset olie og energy oil.

Forhandler af Regulator Complete.

KLIPNING AF HEST OG PONY.

0
0
Svar på denne tråd

Wrap etc.
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 11:02

Tak for alle Jeres svar

Grunden til mit spørgsmål, er en meget voldsom foderændring på mit opstaldningssted.

Der var på ingen måde lagt op til en diskussion ang. min hest's måde at spise på eller andet i den retning.

Hilsen Louise

0
0
Svar på denne tråd

husk på...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 11:25

... at gøre dit opstaldningssted opmærksom på at foderændringer ikke kan komme fra en dag til en anden. Det skal køres langsomt ind...

Just in case de ikke vidste det, i og med at du siger det er en voldsom foderændring I er ude i.

Venlig hilsen
-miki-
HUSK:
De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd

PrettyFancy -
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 11:34

Jeg har haft store diskussioner med opstaldningsstedet ang. ændringen af foder og kommer absolut ingen vegne. Overvejer p.t. kraftigt at flytte min hest derfra

Hilsen Louise

0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 13:11

lever af wrap, vitaminer, roepiller og lidt havre når hun rides, og hun skal gerne gennemføre nogen længere distancridt i 2008..

Jeg satser da meget på at hun fortsat vil kunne leve og fungere på dette foder,da jeg jo syntes det er det bedste for hende..

Foldtid ca. 9-10 timer dagligt..

Mette & Miss I´Will

Nok har den der nøjes.

0
0
Svar på denne tråd

Louise...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 15:49

Nu kender jeg jo ikke hele historien, men hvis de overvejer at gå over til fodring med wrap og vitamin og havre, så er det vel ikke helt dumt?

Venlig hilsen
-miki-
HUSK:
0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 16:03

Hej Louise.

Hvad er årsagen til at de har ændret sådan i fodringen? Så vidt jeg ved har de fodret med det samme foder næsten altid.

Hvis det altså stadig er samme sted du står?

Da jeg var der blev der fodret med:

Havre,

Tilskudsfoder (vit/min)

Wrap,

og helsæd

+ noget særligt tilskud til unghestene.

Har de sagt hvorfor de vælger at lave om på det?

Ps. Jeg læste en artikel om Grand Prix rytter Lone Jørgensen, og hendes heste får ikke tilskudsfoder i form af vitamin/mineral. Udelukkende korn og godt hø.

Og man må sige at de klarer sig godt.

Personligt ville jeg dog ikke selv undlade tilskudsfoder.

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 17:35

Altså ideen er god, men der kommer altså til at være en kraftig mineral underskud, medmindre at høet/wrappen er så extremt godt, hvilket skulle være usædvanligt i dette land, da jorden som oftest er relativ mineralfattigt. Især på Kobber og Selen.

Men hvis opstaldnigsstedet kan fremvise en analyse af grovfoderet, og man ellers kan regne sig frem til at der er en god balance i mineralfordelingen, ja så kan en konkurence hest i princippet godt leve af det. Men jeg ville ikke tage chancen til nogen hest, konkurrence eller hyggehest.

Men bed om en analyse...

Albion dressur sælges. Billeder på Præsentation.

Nye og brugte ridebukser sælges. Fra 100 kr. Str. 36 - 40.

0
0
Svar på denne tråd

ang Lone Jørgensen...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 18:05

Så dvs den får ingen vitaminer og mineraler overhovedet? Det har jeg godt nok svært ved at forstå.

Venlig hilsen
-miki-
HUSK:
0
0
Svar på denne tråd

Lone Jørgensen
Forfatter: 
Dato:  01-12-2007 14:11

Ja, det var hvad der stod i et interview med hende for nogle år tilbage. Det var Kennedy der var tale om. Og der stod at den ikke fik nogen former for tilskud, kun godt hø og korn, og alligevel var det dén hest med den bedst målte blodværdi ved OL. (mener det var OL.)

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider