Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

vaccine føl hvornår?
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 18:07

Ja jeg har aldrig haft føl før, men er nu den lykkelige ejer af to stk. De er begge fra april og altså 7 mdr nu. Den ene går stadig sammen med mor og er ikke helt fravendet endnu...Nu til mit spørgsmål; Skal føllene vaccineres og skal de i det hele taget have en slags føl sundhedstjek? og hvad med ormekur?

på forhånd tak

Ta´et kik på min private bondegårdsdagpleje, måske det var noget for dit barn:-)http://www.bondegarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

vac...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 19:29

hej makroh

Jeg venter med at vac. mine føl, til de "voksne" heste/ponyer skal, da jeg synes det er nemmest kun at skal huske én dato frem for 6 forskellige. Men når jeg sælger mine føl, bliver jeg ofte spurgt om de er vac., så tilbyder jeg at få det gjordt inden salg.

Mine føl har fået den første ormekur, jeg er blevet rådet til at de for den når de er 3-4 mdr og så igen her til vinter.

Jeg bruger ikke sundhedstjek af føllene, men er dyrlægen her alligevel får jeg hende til at tjekke dem.

Håber det hjælper dig lidt, og tillykke med dine 2 skønne føl.

mvh Diana

Har fået 2 smukke palominofarvet hoppeføl, bedre bliver det ikke.

Vær mod andre, som du ønsker andre skal være mod dig!

www.stald-palsgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

jeg sørger for..
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 19:43

at vacinere føl første gang ca når de er ved at skulle vennes fra. dvs onkring 5-6 md. for så passer det ind i, at de får næste bacis vacine, omkring det tidspunkt de andre i stalden plejer at få deres årlige vacine. Jeg vacinere så igen føllet hvert halve år indtil det er ca 3 år gammelt.

MOBBEN IMC.
/
0
0
Svar på denne tråd

Der er lavet
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 22:52

en undersøgelse der viser at føllene får mest ud af vaccinen ved at vente til de er 7-9 mdr gamle i stedet for feks. 5-6 mdr.

Så med mindre de er solgt til afhentning når de er 6 mdr bør man faktisk vente lidt.

Først i den lidt senere alder kan de udnytte vaccinen og danne immunforsvar. Indtil da er de stadig dækket af antistofferne de fik i mælken.

Min har lige fået første gang omkring 7 mdrs alderen og får næste gang om ca 1½ md.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

undersøgelse..
Forfatter: 
Dato:  01-12-2007 13:45

Jeg har læst mig frem til at det er bedst at give dem vaccine i 9 mdrs alderen da de der først kan optage den ordentligt. Mine får først når de er de 9 mdr. Ang ormekur får mine føl hver 3 måned som jeg har fået anbefaldt af min dyrelæge.

R.I.P Red light Lotus - Tak for alt <3

0
0
Svar på denne tråd

vaccine
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 21:35

Min dyrlæge ville meget nødigt vaccinere mit 5-mdrs føl, så han er ikke vaccineret endnu (er nu 6 mdr). Der er jo heller ingen mening i, at hælde et immunogen i kroppen, hvis immunsystemet ikke virker endnu ;) Jeg har personligt ikke set nogle forskningresultater mht hvornår et føls immunsystem er tilstrækkeligt udviklet (har dog læst nyheden på forsiden), men jeg går ud fra, at når min dyrlæge fraråder tidlig vaccination er der en grund til det.

Mht ormekur, så fik mit føl én som 3-mdrs og har herefter fået hver 3. måned.

The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider