Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ingen hø til hesten- WHAT!
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 19:00

Undskyld mig meget. Jeg skal barel ige af med det. Er lige stødt på en der vil ha foderråd til en overvægtig fjordhest. Der står hva den får eller skal ha, der i blandt nævnt er halm - intet hø.

Flere giver udtryk for at halm feder er fyldt med stivelse mv. Skriver i stedet hø.

Hesten må ikk få hø for det har den anden hun ahr aldrig fået. Så står jeg simpelthen HELT af Er det bare mig? Jeg blev fuldstændig paf og tænkte bare HVAD??? Altså høet holder hestens mave i gang 24/7 mv. på flere måder. Men hun ville seriøst tag halmen fra den så den slet ikk fik strå foder fordi det feder- og ikk engang give den hø i stedet!! eg fatter det abre ikk.

Hva ville i skrive til en der sagde sådan??

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet, intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

at have heste sådan!
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 19:02

Det er grotesk er total galmandsvæk i mit hoved!

M.V.H. Maria L. Nielsen

Lækker dressursadel sælges - klik her

www.lykkepoms.dk

...gør ikke kun dit bedste, men gør hvad der skal til...

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 19:04

Hej.

Et ridecenter her i nærheden, giver overhovedet ikke hø. De får kun pillefoder og det halm de står på...

Mine heste får altid hø/wrap. Og hvis jeg i en kort periode ikke har det, så får de lucerne. Det kan altid hjælpe lidt på det.

MVH Henriette

Maine coon/ norsk skovkat killinger sælges,

Sælges mår de er 12uger, de er født 9/10.

2 Hanner. Er langhåret!

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 19:06

det er osse min mening, og jeg har skrevet hva jeg mente om det ligeledes - kort og godt at det er nærmest at være ved at slå sin hest ihjel!. Jeg blev fuldstændig paf.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

det er utroligt
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 19:08

Jeg har også oplevet en rideskole hvor hestene ikke fik (ikke får) hø med mindre man er med i en privat høordning eller selv køber ind - flere heste fik ikke hø men kun valset havre med Raket og halm...

M.V.H. Maria L. Nielsen

Lækker dressursadel sælges - klik her

www.lykkepoms.dk

...gør ikke kun dit bedste, men gør hvad der skal til...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 19:11

Nej, nej, nej...

Hvis den får hø behøver den jo ikke andet. (Udover vitaminer self.)

Så tager den ikke på. Jeg har selv haft ponyer med fjordheste gener, og tager du først høet fra dem, så går det galt... Sikke noget..

Hilsen Henriette

Halvpart i Århus (Hjortshøj/Mejlby) omegn søges til min dejlige hest

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 19:13

Det første sted min Lukas stod, måtte vi overhovedet ikke tage hø/wrap ind i stalden... Staldejeren har en ældgammel fjordhest med meget ringe lungekapacitet og af hensyn til den måtte de andre ikke få hø!! De måtte til gengæld gerne stå på hende gamle støvede halm fra forrige sæson . Vi var så et par stykker der dagligt stod udenfor stalden med hypperne og lod dem spise så meget hø vi nu ku nå. Staldejerens egne 5 heste har aldrig fået lov at få hø - øv.

Nu får Lukas både hø og wrap i passende mængder og det hører sig til i et rigtigt hesteliv .

DE GULE ER BEDST - TIL HVERDAG OG FEST

LÆKKER BATES ISABELL WERTH 17" SÆLGES 10.000,-

LÆKKER KIEFFER LECH PROFI 17" SÆLGES 6.000,-

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 19:14

jeg fatter det bare ikk. Den må godt få halm - dog ikk længere nu hun fik at vide det feder. Men heller ingen halm når det feder. Og så skal den på spåner. Så intet strå overhovedet

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

intet hø
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 19:17

Så vidt jeg ved så skal heste da have hø for at få maven til at fungere!!! Det er lige som kaniner...

Jeg vil kalde det dyrplagerri at tage høet fra hesten.. Hvad skal den stakkels hest så leve af??? Dens mave går da helt i stå!?

Nej hvis jeg havde en hest så stod det på hø hver dag og hvad den så ellers har brug for for at holde sig fin

Ninkamus
-Som er glad for HN har lavet sine farver om på hyggen!
Nu mangler vi bare at få ændret på SKrIftStøRreLSeN!(så det kan læses)

"Love is like the wind you can't see it but you can feel it"
0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 19:22

Dette er hva hun skriver i første indlæg

Får min fjordhest hjem i morgen en hoppe på 13 år... Hendes foder vil bestå af, hel havre, fibre mix og lucerne... Plus gulerødder og olie... Og halm...

Dette er det næste

Jamen så kommer hun til at stå på spåner i stedet for... Nej, vil ikke give hende hø... Det får den hest jeg har nu ikke og den lever fint såå...

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

måløs...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 19:28

men det er der også et STORT ridecenter der praktiserer her i området

Hilsen
Sanne
0
0
Svar på denne tråd

Helt misforstået
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 21:44

Man kan blive SÅ frusteret ind imellem...

Det er da galematias at tage høet fra en hest men give den olie...

Håber dyrlægen kan få hende på bedre tanker når hesten står med kolik...

Støt en god sag: www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 21:52

meddele hende at du ikke vil lave en foderplan udfra de premisser og at du ikke vil mene det er forsvaligt. At hun må kontakte andre steder og evt prøve at høre sin dyrlæge ad..

Jeg har afvist 2 "kunder" på det grundlag. Jeg vil ikke lave planer til heste der ikke får stråfoder. Det vil jeg under ingen omstændigheder ligge navn til..

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 08:48

jamen det er ikk så meget det- det er min personlige frustration over at man kan få sådan en ide. Jeg blir SÅ GAL!!! Og så ked af det på hestenes vegne altså. Jeg tager det næsten lige så slemt som et personligt angreb.

Jeg har osse set og hørt steder der ikk giver hø, eller så lidt at de lige så godt kunne lade helt være. Og jeg blir helt rundtosset af det. Men hø er da for dyrt hvis man ahr et stort sted, og evt en del rideskole heste ikk

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

den skal da ha hø!!
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 09:00

den kan da få mavesår, af ikke at få hø! en hest SKAL have 75 procent af dens kost som struktur foder!altså hø wrap. den kan nok godt klare lidt halm, men det er for svært for den at fordøje, og den æder jo sikkert meget af det hvis nu den er sulten.. skal man have sin fjoller på kur, er det bedre kun at give den hø, og så bare lige en håndfuld korn blandet med mineraltilskud, hvis det er fordi man er bange for den ikke får vit. min. nok..

min fjoller får kun hø, fordi hun er så tyk, og vi har lige fået taget blodprøver, og hun manglede ingenting. en fjoller er god til at udnytte det den får

SÆT DIN HESTS BEHOV FØR DINE!
0
0
Svar på denne tråd

Nu er der altså rigtig mange ...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 09:14

... heste der lever ganske udmærket uden hø - uanset om man kan lide det eller ej.

I omtalte tilfælde får hesten fibre fra lucerne, og den går sandsynligvis også på græs (det er det, de bliver så fede af). Jeg fatter heller ikke at man kan forestille sig at tage halmen fra den, så den slet ikke har noget at tygge i - men der er i min verden ikke nogen grund til at blive så trekvart over at den ikke får hø.

Hvorfra får du i øvrigt den ide, at halm feder? Det giver vom, men det er da ikke det samme som fedme?

Min gamle DV-hest kunne overhovedet ikke tåle hø (og hun er fra før wrappen blev opfundet). Hun fik istedet ammoniakbehandlet halm og det græs hun åd på marken, og hun var sund og rask - og leverede en del skønne føl, foruden at hun fungerede som ridehest.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Dressurvogn sælges. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

sif:::
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 09:26

Det vil jeg da gerne se tal på.. Alle de der heste som lever rigtigt fint uden hø?? Jeg kunne da godt tænke mig at se resultater fra stalde uden stråfoder med hensyn til kolik, mavesår, stress,, div boksfejl osv.

Jeg har kun erfaringer med hestehold hvor de får lidt stråfoder. (ca 2 kg pr dag) og hvor de står på hvedehalm. Ud af hestehold på 40 heste dør der i gennemsnit 3 hvert år af tarmslyng. der står 3 med konstateret mavesår. 2 krybbebiddere, og der er kolik ca 1 gang md. (som minimim) Dsv 12 gange årligt.

Denne stald har jeg luret på de sidste 4 år. og tallende er stort set de samme år for år..

Så jeg vil da meget gerne se tallende for at det fungere fint andre steder??

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

jamen det er jo meget nemt
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 09:31

alle de fjolser der ikke mener at deres heste skal have hø, incl. rideskoler skal bare meldes efter 1 januar, for her træder den nye hestelov i kraft. Og godt nok er loven ikke som den burde være på mange punkter, men den er på et. Fra 1. jan skal alle heste have hø/wrap eller til nød frøgræs, for de skal have stråfoder og det er specifikt nævnt at halm er strøelse og ikke stråfoder.

Så det er bare at melde hele bundtet. Ikke fordi jeg tror der sker det store ved det, men så har man da gjort noget, og alle tåberne kan se at de er så galt på den som muligt. Heste er lavet til at leve af græs og hø!! Så fat det dog!!!

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Halm feder
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 09:41

IKKE, det giver vom, da det "står" rigtig længe i tarmene.

Det er ikke, for heste, nedbrydelig.

Halm er til at tisse i og til at sove i.

Og at heste fungere fint/udemærket uden hø/wrap, er bestemt IKKE ligmed at det er godt nok.

Jeg græmmes over at der stadig er SÅ lidt viden om heste og deres ve og vel, SUK.

Illum

Jeg undskylder IKKE for stavefejl

.

manglende tegn eller tegnsætning.

Deal with it!

Stadig mange farver ;-) og tilbud, 3 dage endnu ;-) Nye på vej !!

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig!
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 10:09

Ja jeg er også rystet over de folk der ikke prioriterer hø eller godt wrap allerhøjest til deres heste, men støder desværre jævnligt ind i det - oftest ved de heste der har dyrlæge i tide og utide og hvor ejeren (endelig) beder om råd til fodring.

Det er jo ikke en gris vi fodrer, men en græsæder der er afhængig af stråfoder for at fungere.

Så minimum 1 kg tørstof godt grovfoder per 100 kilo heste, men gerne 1,5 kilo tørstof per 100 kilo hest som et minimum!

Grovfoderet skal ses som hestens hovedmåltid, og så må der suppleres med en smule krybbefoder for at dække den tilstrækkeligt ind.

Mine DV'er får kun 1 kilo krybbefoder dagligt, selvfølgelig af høj kvalitet og koncentreret med hensyn til de "gode sager". Og så ellers wrap OG hø OG halm OG græs (hele året) ad libitum. De er drægtige, føl, plage og rideheste - og trives...

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mine heste..
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 10:35

og de andre heste i stalden får masser af lækker wrap året rundt og i sommermånederne går de på lækker græs - anderledes skal det selvfølgelig ikke være.

Men når så det er sagt, så fik hestene, dér hvor jeg som barn/ung havde hest, aldrig så meget som et strå hø, men kun halm i høhække og levede af grisepiller, + et skud selen en gang om året. Dengang anede jeg intet overhovedet om fodring af heste, men accepterede, for sådan var det jo bare.

Jeg har aldrig, i de ca. 8 år jeg stod i stalden, oplevet, at en hest fik kolik eller andre følgesygdomme af for ringe forplejning...!!!

Det ændrer selvfølgelig ikke det faktum, at jeg i dag sætter mig ind i, hvad min hest skal have fyldt i maven og fodrer efter alle kunstens regler - men hestene fra stalden i mine unge dage, fejlede ihvertfald intet.

Mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti

0
0
Svar på denne tråd

hø er nyt
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 10:40

Det er ikke mange år siden at det er blevet almindeligt at give hestene hø til dagligt. I en udgave af Ridemærkebogen (år 2000) står der under afsnittet om fodring at fodring med hø, hører unge heste og syge heste til. Hø bliver betegnet som en luksusvare og en ekstravagance. Den foderplan, der bliver fremhævet som en god og effektiv plan ser nogenlunde således ud.

5 kg havre

400 ga soya

5 kg byghalm

salt

(Nu sidder jeg på arbejdet og har derfor ikke bogen ved hånden - men mener det er de mål der bliver angivet)

Mange erfarne hestefolk, der har haft hest på matriklen i mange år, har længe vidst at hø var en godt og billigt fodermiddel, men det er inden for de seneste år at hø (og wrap) er blevet en hovedbestanddel og alfa-omgega i fodrign af heste.

Gennem mange årtier er heste på diverse ridecnetre blevet fodret med halm, havre og tilskud, og det har været helt velanset og lige efter bogen.

Nu ved vi , hvor stor indflydelse stråfoder er rigtig god kvalitet har på vores hestes velbefindnede og præstation. Men den "gamle" foderopfattelse lever endnu og endog mange steder rundt i landet.

Eva

Stengårdens DSP'er - smukke ponyer der er velredet, godt opdraget og ikke til at modstå

www.stald-stengaarden.dk

www.123hjemmeside.dk/friluftsliv

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 11:43

jeg vil jo sige at veidenskaben i sig selv taler- der er en grund til man anbefaler høet- fordi man ahr fundet ud af nye ting siden gammel tid hvor hestene da osse levede fint med de dengang fik. Desuden har brugen af hesten ændret sig siden, hvilket osse gør den ahr brug for andre ting end tidligere.

Bortset fra det- så skal man overfuses osse nu pga. de udtalelser man har skrevet tilbage.

Folk har forskellige meninger om hø halløj.. Øh ja, men i sig selv burde det der foreligger vel være nok til ikk at tag sig af hva andre egentlig siger, og jeg ahr da endnu ikk mødt nogen der rent ud har sagt at heste ikk skal ha hø, eller ikk ahr brug for det. Men fair nok. Hver sin smag.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

hø og hakkelse..
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 14:02

Det kunne være jeg skulle give mit føl en kopi af den nye lov Hun nægter nemlig pure at spise hø i øjeblikket

Sif.. jeg forstår ikke helt: er det græsset eller lucernen du mener de bliver fede af? Jeg har nemlig en 2 år gammel pony, der får hø, lucerne, vitaminer og går på græs hele dagen, og den er som en tromle! Jeg ville gerne have at hun tabte sig lidt, men kan ikke rigtigt se hvad jeg skulle "tage fra" hende.

mvh

kirstenj

0
0
Svar på denne tråd

hø altså..
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 15:27

man bliver jo hele tiden klogere ikke... kan da godt være heste kan undvære hø, men det skader bestemt ikke... ved godt det ikke er helt det samme, men til daglig arbejder jeg med svin, og pga. mavesår rådede dyrlægen os til at give dem noget struktur foder, og det er helt vildt som det hjalp, ikke blot fik de ikke mavesår mere, men de fik også flere og pænere grise, og virkede meget gladere.. jeg vil tro det samme gælder hestene.. de behøver det ikke nødvendigvis måske, men de har godt af det, og bliver sikkert glade for at få det!!

SÆT DIN HESTS BEHOV FØR DINE!
0
0
Svar på denne tråd

Stute...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 15:49

Du har helt ret. Det er skræmmende så lidt hesteejere ved om fodring og især behovet for grovfoder.

Det er virkelig også noget der kan få mig op i det røde felt, og det har jeg efterhånden svært ved at skjule i de tråde hvor folk påstår at hesten sagtens kan leve uden.

Ja, det er nok nemmere og billigere at undlade hø/wrap, men hvis man ikke har råd til at opfylde hestens mest basale behov, så skal man simpelthen ikke have den.

Det er IKKE en post der må spares på.

Jeg håber og ønsker at det snart går op for alle de hesteejere, det er skandaløst så ringe en viden mange har.

Halm feder iøvrigt ikke, det giver vom fordi det pakker sig i tarmene og er meget længe om at blive fordøjet. Der er ingenting i halm som kan fede.

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 16:35

det viste sig at hun står på rideskole, ikk aner noget om foder eller fodring.

Jeg har fået snakket lidt med hende efter hun skrev til mig at jeg var til grin pga. mine udbrud- jeg svarede høfligt på hendes henvendelse, da hun skrev "kloge" at jeg ikk vidste om det ironisk el. hun mente det, men forklarede hvorfor jeg farede op samt hvordan det lige er med det der hø. Tilsyneladende fik jeg hende overtalt til at købe hø til sin hest og min give den 1 kg alm tørt el 1 1/2 kg wrap pr 100 kg hests kropsvægt

Jeg anbefalede roepiller og vitaminer derud over fordi hun siger hesten er for tyk, men hun ville ikke droppe rodeskole foderet som den ellers ikk får ret meget af fordi hun betaler for det. Så ville hun ikk købe ekstra og andet ved siden af Men lidt bedring var der trods alt.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Nye hestelov
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 18:01
Jeg synes ganske enkelt, at man skal melde alle, der ikke overholder reglerne i den nye hestelov.

Uvidenhed er ingen undskyldning for ikke at fodre ordentligt. Der er jo ingen, der forhindrer en i at sætte sig ind i tingene, bibliotekerne er endda fyldt med bøger som man kan låne med hjem og læse HELT GRATIS!

Og hvis man skulle træffe at være analfabet, så kan man spørge nogen der har forstand på det, så som en dyrlæge, de giver ofte råd ganske GRATIS over telefonen.

Der er ingen undskyldninger, og halm er ikke mad.

Lene
0
0
Svar på denne tråd

Så må vi håbe...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 18:19

... at hun følger dit råd og ikke bare taler dig efter munden for at slippe for mere "brok".

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 18:31

Kanoagaard: Det tror jeg ikk hun gør for det lyder til de allerede har hentet, og in case så ahr hun spildt hele dagen på at skrive sammen med mig efter råd, både mht. forbruget, mindste forbruget af hø, fodring, hvordan hø skal håndteres og hvilken mængde forskel på wrap og alm mv. Vi har skrevet sammen hele dagen i dag lige indtil netop nu faktisk. Jeg har osse skrevet hun er velkommen til at henvende sig igen hvis hun vide mere eller er i tvivl om noget, det takkede hun for. Så jeg tror hun gør det, måske ikk til fulde mht foderet, men om ikk andte med høet.

Lenuccia: Tro mig nårj eg siger jeg heller ikk undskylder hende, for jeg er af samme mening som dig.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Ridecenter...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 18:45

Det ridecenter jeg rider ved der får pony´erne=fjordhestene intet hø og ja alle 24 heste trives godt og fornuftig.

Så der får du et tal.

Min mening: Jeg selv fodre med massere af hø/græs. Da jeg mener det er det bedste og jeg har to super skønne fjordheste.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 19:03

at de "trivedes" er vel ikk = at de gør det fornuftigt? En hest kan osse ah ondt maven uden at blive krybbebider.

Jeg ahr da osse set heste der enten får intet eller så godt som intet hø. Men jeg har osse set hva de gør i deres boks og hvor lidt strøelse der så er tilbage. Hvordan de står og hænger fordi de ikk har noget at bruge tiden på og keder sig mv.

I det hesten keder sig pga ingen strå mener jeg jo allerede her der er noget galt. Hesten blir frustreret og står bare og står. Ikk naturligt.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

ang hesteloven
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 19:28

Lenuccia: Der står blot i den nye lov at hesten skal have tilstrækkeligt strukturfoder - og strukturfoder er udpenslet med følgende:

7) Strukturfoder: Hø, halm (hvede, byg, havre, frøgræs), langt græs, ensilage og wrap.

Ergo vil det være meget svært at melde folk for at give deres hest halm...

Stiller de den på spåner uden noget overhovedet er muligheden der selvfølgelig - men det er jo ikke til at bevise - og må erkende at jeg personligt mener at vort kære politi har vigtigere ting at bruge tid på lige i forhold til det...

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 19:42

hmm jeg kan ikk se politiet har vigtigere ting for end det- lov er lov- og lov skal overholdes, og det skal de søreme da sørge for sker uanset hvor ubetydelig en ting det er. Så slemt som det kan ende for en hest der intet strå får mener jeg så bestemt det er det værd.

Jeg kan ikk se at det er bedre de bruger tiden på at fange mænd der har mistet deres kørekort, som kører uden at være påvirket som for få år siden ahr taget deres kørekort og ved hvordan man skal og bør køre en bil?

Jeg kan heller ikk se at det er vigtigere at fange tyven der stjal en plade chocolade i ALDI, som de alligvel har en forsikring til at dække hvis vi skal helt derud.

Nej nej- lov er lov- FOR alle og IMOS alle. Osse dyrene. Selvom der dog sjældent sker en hatfis når det "bare" er de stakkels dyr det går ud over!

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 19:58

Jamen selvfølgelig er lov da lov - men du vil bare ikke se mig melde folk for det. Skal nok gøre hvad jeg kan ellers for at få rette op på galskaben - men ikke ved at politianmelde...

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 20:21

Hun burde jo tage at konsultere sin dyrlæge før hun går i gang med så drastiske - og komplet vanvittige - ændringer... Mon ikke hun så ville blive oplyst om at hendes slankeplaner hører under kategorien dyremishandling.

Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 20:24

Anne87 ♥Welsh pony♥ : jo men jeg tror nu jeg fik lidt til at sive ind der alligevel- det håber jeg i hvert fald.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

What???
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 21:01

Det var bedre hun brugte penge på hø i stedet for lucerne osv. Det har en fjordbolle ikke brug for.

Desuden mener jeg ikke at halm decideret feder-det puster bare hesten op og det er heller ikke sundt at hesten KUN får halm som stråfoder.

Jeg fodre selv på en fjordhest (ikke min egen). Han vejede nok min 150 kg for meget da de kom hjem i oktober.

Han har levet af alt det halm han kunne spise+ 4 kg (ca) ensilage. Og han har allerede tabt sig en hel del!

Det er grotesk at folk ikke giver hesten stråfoder!

Står der egentlig ikke i den nye hestelov at alle heste skal have min 1 kg stråfoder pr. 100 kg hest?

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

hestelov
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 21:09

Nå kan se at hesteloven omkring grovfoder allerede er nævnt. Jeg gad ikke lige læse tråden igennem i første omgang.

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

hvor er tråden?
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 21:47

altså den hvor hun skrivr i ? for så burde vi da gå derind og skrive til hende...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 22:01

Det var da imponerende at der bliver lavet en tråd på en tråd, hvor man simpelthen kan "bagtale", talen ned, og måske enda også høvle en lidt ned, som behøver lidt hjælp. tsk tsk.

0
0
Svar på denne tråd

zander
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 22:03

giver dig helt ret båk båk ,

love egos traver mule,,,

søger en sød pige til at ,,ride min hest .....

0
0
Svar på denne tråd

Har en
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 22:18

hest det ikke godt, så vil man altså også kunne se det på den. Den vil formentlig tabe sig, være sløv o.l

Selvfølgelig er der heste man ikke kan se det på, men de fleste vil man altså.

Men ja, jeg er nu også af den overbevisning at hesten skal have så meget hø/wrap den kan æde/tåle.

-HeidiZ :-)

The trust between horse and rider creates a unique partnership

0
0
Svar på denne tråd

Kan heller...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 23:32

... ikke finde tråden? Jeg har prøvet at søge på dit navn, men kan ikke se den tråd du skriver om.

Har du et link? Bare rolig, overfalder hende ikke.

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 10:53

det er fordi den omtalte tråd ikk er herinde fra- og da jeg hverken vil el. må lave link til den herinde kan det ikk lade sig gøre. Derud over har jeg jo s¨bagefter snakkem privat med hende, og hun er da som jeg forstår kommet på andre tanker.

Denne tråd ahr IKKE noget at gøre med at bagtale- det har noget at gøre med jeg ville ha andres respons på hva de ville sige til en person der kom og sagde sådan til dem. Om de mente jeg var for meget eller mente jeg havde ret ganske simpelt. Bagtaleri- så kalder vi det da det. Men det var nu ikk det der var meningen hvilket jeg sys man kan se ud fra mit aller første indlæg ligeledes.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Til Stute
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 11:40
Hej

Ville bare lige sige at det lyder til at du har gjort det helt rigtige, din argumentation har været fin, eftersom den jo er sevet ind hos vedkommende. Hurra for at endnu en hest har fået bedre vilkår :-)

Til Wallie: Du har desværre ret i det med stråfoder i hht. hesteloven... Beklager, havde ikke nærlæst den grundigt nok. Men derfor mener jeg stadig ikke at halm er mad, det er fint til "tidsfordriv" for de heste der ellers ville blive for tykke af anden, mere lødig føde, men det har beviseligt ikke meget næring, og det gør blot en hestemave oppustet.

Men jeg tror de fleste af os her er enige :-D
0
0
Svar på denne tråd

HØ HØ HØ
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 12:01

Giv altid masser af HØ/wrap!

Fodring med stråfoder, som hestene spiser i det vilde, hjælper med at holde dårlige vaner som vævning og krybbebidning fra døren.

Lad være ed at droppe høet til fordel for noget andet foder/så som dyrer forder. Høet bør være det grundlæggende i alle foder planer. Stråfoder giver fibre i mange former, og hjælper hesten med at nedbryde, fordøje samt stimulere tarmene.

OVENSTÅENDE ER LÆST OG SKREVET AF FRA HESTEMAGASINET EQUIPAGE!

0
0
Svar på denne tråd

Stute-det mener jeg nu ikke :)
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 17:45

Der står ingen steder i MIT indlæg at "de"(fra ridecenteret) gør det godt eller fornuftigt. Der står at hestene trives godt og fornuftigt. (Alt hvad der kan "måles, og vejes" er som det skal være)

Som jeg selv skrev Jeg selv fodre med massere hø.

0
0
Svar på denne tråd

Andrina ♥Bolette♥
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 17:59

Det var osse netop det jeg skrev og mente- at det vel ikk fordi hestene ser ud til at trives godt og fornuftigt er = med at de rent faktisk har det godt eller fornuftigt nødvendigvis...

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Hø er alfa omega
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 22:23

Uha uha

Ikke godt med nul hø..

Der hvor min hest står nu, giver de kun hø 1 gang dagligt og det har jeg ikke været glad for (flytter ham imorgen)

Hestene står jo bare og hænger.. de har intet at lave, udover at tygge i lidt kedeligt halm, som intet godt indeholder

Hesten har brug for stråfoder (%halm) til at holde gang i maven, men også til at holde gang i deres indvendige "brændeovn". Ved nedbrydning af hø, danner mikrobakterierne nemlig varme til hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Hø er ...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 22:53

super nødvendigt for et godt hesteliv. Det er deres hovedfoder - alt andet er bare supplement.

De skal have adgang til græs eller hø det meste af døgnet.

Hilsen May-Britt.

Pædagogisk rådgivning, healing mv: www.mbneumann.dk

0
0
Svar på denne tråd

ang hø eller ikke hø.
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 23:45

Altså tænk på dem der er fuldstændig allergisk og ikke må få det heller ikke vandet.

Personligt så fik min hest ikke hø/wrap i lang tid da hun kvalte sig selv i det og det er IKKE sjovt at skulle gå rundt med en hest i flere timer og massere den og se den kaste op gennem næse og mund og ikke kan få vejret !
Men nu er hun så stille begyndt at få alm hø og det går fint så længe jeg river det helt fra hinanden.

Hun fik førhen 2 store spande lucerne om dagen + en masse halm som hun spiser meget af ligemeget om der er hø eller ej.
Nu får hun en spand med lucern+ noget hø og lidt olie over lucernen + hun får lidt hø når jeg kommer ud til hende og hun får lidt som bare ligger i boksen. Også når jeg har hældt foder op bliver resten af spanden fyldt med lucerne ( hun får meget foder og gulerødder så) :D

0
0
Svar på denne tråd

szweetyy ♥Express-pigen♥
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 11:54

At man rent ud sagt kan risikerer at hetsen kan dø kan måske være en gyldig grund- men ikke uvidenhed- så må man sætte sig ind i tingene inden man får hest, eller spørge andre til råds mv.

Hun får jo som du skriver stadig osse lidt. Det er mere og bedre end slet ingenting- og det er på trods af det du skriver om hesten.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Tænk at en kvalt hest
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 12:25

Kan gå rundt,tænk at eje en hest der kan kaste op.

Især da heste IKKE kan kaste op...

Og kvalte individer er DØDE...

SÅ brug dog de rigtige ord, der på rette vis beskriver HVAD der sker/skete.

Jeg kom aldrig til at eje en hest der ikke kan æde wrap i rå mængder, mange 1000 kr om året, den fik en kugle.

Jeg har indtil nu kun fodret med roepiller, salvimin grøn og kilovis af wrap hverdag.

Sommer som vinter.

Nu er tiden så kommet hvor Smukke Ganger har brug for noget energi foder, så forløbig skal han lige tygge sig i gennem de 100 kg havre der står i stalden.

Og så må jeg se, hvad jeg så finder ud af.

Men kilovis af wrap, det får han året rundt.

Illum

Jeg undskylder IKKE for stavefejl

.

manglende tegn eller tegnsætning.

Deal with it!

Stadig mange farver ;-) og tilbud, SIDSTE DAG m TILBUD ;-) Nye på vej !!

0
0
Svar på denne tråd

ang. opkast
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 13:22

Hvis maden kun er nået til spiserøret, kan den vel godt hoste-/kaste det op. Det vel kun fra mavesækken de ikke kan. Eller er det helt forkert?

3års vallak,176cm,Tilredet eft. BH Don Romantic sælges

0
0
Svar på denne tråd

Det er da heller ikke sikkert
Forfatter: 
Dato:  30-11-2007 19:25

at hestene har/får det bedre af hø, fordi vi mennesker synes at sådan skal det være...

Men ja heste skal have hø efter min mening.

Men jeg ved da ikke om det er Forkert at "ridecenteret" ikke giver hø?

Men hvis man tager to heste en får hø og en halm, hvilke har det bedst?

Lucerne og græs kan vel være ligeså godt som jordfold og hø?

0
0
Svar på denne tråd

xmbgfl-Sm
Forfatter: 
Dato:  01-12-2007 02:01

Åh den uvidenhed!!

Andrina: Det har da intet at gøre med hvad vi mennesker mener. Det har jo noget at gøre med hvordan hesten er indrettet fra naturens side og hvordan den fungerer indvendig!

De fleste heste har en meget høj smertetærskel og kan faktisk være syge uden man ved det eller for sent finder ud af det, og så er skaden sket!

Det mindste man kan gøre er da og fodre optimalt = alt det wrap/hø den kan æde.

Du tricker mig med så dumme spørgsmål, hvis det er pga uvidenhed fra din side må du formulere dig bedre, for der er en hel del herindefra der sikkert gerne vil fortælle dig om hestens indre system og om hvordan den er opbygget - og om hvor meget en hest har brug for godt grovfoder!

Med venlig hilsen Laila

Kan man tabe noget man ikke kan have mellem hænderne??

Varmblodsvallak til salg, Mor: Cheri FF: May Sherif MF: Rambo se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Andrina..
Forfatter: 
Dato:  01-12-2007 03:14

Jeg vil meget gerne give dig et godt råd, og det handler langt fra om hvad os mennesker og hesteejere synes er bedst for hestene

Det er langt bedre at fodre med hø, fremfor lucerne. Ja det fylder og ja det synes måske upraktisk, men det er det hele værd for det er livsvigtigt for hestenes sarte maver.

Jeg vil vædde med at mange kolik tilfælde skyldes netop sammensætningen af en mangel fuld kost, der i blandt manglen på hø. Jeg har selv set det, da jeg arbejdede på en stor rideskole hvor hestene ikke fik hø.

Der var generelt mange heste med med symptomer på mavesår og dårlig mave, noget man måske ikke ligger mærke til hvis man ikke kender symptomerne.

Vi har selv haft købt en hest der led slemt af dårlig mave og mavesår i mild grad, hvilket der kom 100% styr på eftersom staklen for første gang i sit liv begyndte at få hø.

Det handler om at forebygge problemer, selvom du måske synes de trives godt nok nu. Jeg håber virkelig du vil sætte dig ordentligt ind i pasningen af en hest fremover, så ville du aldrig drømme om at undlade hø som den vigtigste næringskilde for hesten. Og dette kommer dælme udover lucerne og andre sjove ting.

Go vind med det.

R.I.P Dejlige Cleo. Vi tænker på dig hele tiden, og savner dig enormt.

Kender du Lillegårdens Lucie, oldenborghoppe eft. Ruben?

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  01-12-2007 11:56

vil bare lige indskyde at man jo nok på en eller anden måde ahr forsket i hva en hest ahr brug for og ikk har brug for eftersom man har fundet frem til det- hvilket betyder at hesten kan se fin nok ud nu men om en uge kan stå med et voldsomt mave sår i det man har fundet ud af at hestens system er sammensat meget komplekst og har brug for hø og helst alt det den kan få ja.

Nej en hest kan ikk kaste op- den kan hoste op fra øverste del af halsen så vidt jeg ved, men den kan ikk gylpe og derfor ikk kaste noget op kun hoste lidt op.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Skal jeg sige det igen?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 16:53

Som det jeg skrev for aller første gang i denne tråd var JEG ved at heste har brug for hø og fodre selv med alt det hø hestene gider, men derfor er det stadig ikke sikkert at de heste (Fra mit ridecenter fx.) trives dårligere fordi de ikke får hø eller gør det?

0
0
Svar på denne tråd

Så svar dog på mit spørgsmål?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 17:02

Tager lige citater fra mine indlæg:

Men hvis man tager to heste en får hø og en halm, hvilke har det bedst?

Er lucerne og græs ligeså godt som jordfold og hø?

Men ja heste skal have hø efter min mening.

Men jeg ved da ikke om det er Forkert at "ridecenteret" ikke giver hø?

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 17:14

jo det betyder at de trivedes dårligere om man kan se det eller ej, for videnskaben har nu engang fundet ud af at hestene skal ha høet for at deres system virker optimalt.

Den på hø har det bedre end den på halm da halm ikk er let fordøjelig som hø bl.a.

Jordfold er i min verden ikk godt andet end for heste der er syge og tvunget til at gå der så jeg kan ikk svare på nr tre.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Heste kan som udgangspunkt
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 18:10

ikke kaste op.

Min tidligere hoppe fik noget galt i halsen og hun stillede sig op på samme måde som en hund og fik det op som hun havde siddende også selv om dyrlægen sagde at det ikke kunne lade sig gøre Jeg havde dyrlægen i telefonrøret, imens det foregik.

Det er så første og eneste gang jeg har set det.

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.

0
0
Svar på denne tråd

Okay ...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 18:12

Men lucerne gør jo som udgangspunkt det samme som hø ?

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 18:30

1. det kommer andet på hvem du spørger mht lucerne om de vil sige det som udgangspunkt er ligeså godt som hø- jeg er ikk af den mening.

2. jeg svarede slet ikk på spørgsmål 3 mht lucernen da jeg er helt og aldeles imod jordfold med mindre det er til syge heste og derfor en nødvendighed.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

stråfoder..
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 02:19

kender en hvis hoppe har været på dyre hospitalet mv. med nyresvigt og andre ting, muligvis mavesår (aner ikke hvordan det er endt, da jeg ikke har snakket med hende siden jeg flyttede hesten) pga. at ejeren af stalden ikke har givet stråfoder.

men historien er at de har islændere som er lidt til den tykke side, derfor står de på jordfold.. det sidste stykke tid inden jeg flyttede min fik de ingen stråfoder heller og ja, det er lige til en gang mavesår og andet skidt. så pludselig en dag ligger hende hoppen ned og er meget skidt, dyrlægen kommer og babubabu af sted på hestehospitalet..

så ja, husk stråfoderet, det holder i bogstaveligste forstand din hest rask og glad og dyrlægen fra døren.

kristina.

Only the good die young.

Rest in peace Ruffian, Go For Wand, Barbaro & Pine Island.

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne
Forfatter: 
Dato:  06-12-2007 03:45

Lucerne "gør" ikke det samme som hø! Så skal det være lucerne der er lavet som hø eller lucernewrap.

Lucerne som Greenpower og Hartog er meget kortstrået/klippet kort, og det tager ikke lang tid for hesten at spise det.

Hø/wrap derimod er langstrået og hesten bruger lang tid på at tygge det og danner derved spyt/enzymer der nedbryder syren i maven og modvirker dannelse af mavesår.

Andrina:

"Men hvis man tager to heste en får hø og en halm, hvilke har det bedst?"

Det er meget nemt at svare på. Det er hesten som får hø der har det bedst. Halm har næsten ingen foderværdi, det indeholder næsten ingen næringsstoffer, men indeholder derimod store mængder lignin som er meget svært fordøjeligt for hesten.

Derfor er det også sådan at jo grønnere høet er, jo bedre. Jo mere gult, jo mere lignin og derfor dårligere.

Halm er et affaldsprodukt fra kornhøsten. Det har stået længe på marken, er blevet gult og de næringsstoffer som var i den "unge" plante er væk.

Det kan gå an som ekstra fyldefoder, til at tygge i når høet er spist, men må under ingen omstændigheder bruges som eneste grovfoder.

Du skriver også at det ikke er sikkert at det er sådan, bare fordi vi mennesker siger det.

JO, det ER sådan! Der er forsket i det i mange år, vi er blevet klogere på hvordan hestens fordøjelsessystem fungerer og hvordan den udnytter foderet bedst.

En god julegaveidé til dig er "Den store foderbog" af Nanna Luthersson. Den er virkelig guld værd.

Du kan roligt stole på at dit ridecenter ikke har forstand på korrekt fodring af heste.

Der er desværre mange der lever efter de gamle metoder, fra før man ved hvad man ved idag.

Det er de folk der ikke vil ændre mening, eller følge med i hvad videnskaben siger.

Det er sørgeligt på hestenes vegne.

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 09:44

Kanoagaard:

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

de små ponyer
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 01:32

ja selvfølgelig skal hest havde hø, men det er til tider svært med ponyer især de små hårdføre, som er fra områder hvor der ikke står wrap eller høballer lige lige inden for række vide, deres liv føres i naturen i en evig jagt på foder, og ikke på nygødede græs marker. det kunne til tider være smart med en form for foder automat til hø. der kunne smide lige nøjagtig den mængde ud som var nødvendig for ponyens trivsel. miniature vejer som bekendt ikke meget og en pony på 75 -100 kilo skal jo ikke havde meget hø i henhold til den nye heste lov. så selv om jeg vejer og måler har den da spist det på et par timer. og får den meget mere bliver det en tromle med ben, jeg har derfor valgt at give lucerne light. ved siden af, den er ikke så vild med det så det holder lidt længre. forhåbentlig nok til at vi overholde 4 timers interval. jeg har haft den i 7 år og aldrig set den syg eller utrivelig, så jeg håber ikke den snyder mig og bare lader som om den er ok. til gængæld har vi en 1. pony som ikke har hørt at halm er strøelse, den æder alt i boksen og den får rigeligt hø som den også æder. jeg har hende mistænkt for at være foderet med halm før vi fik hende, som er 6 mdr siden. hun er 16 år og levende, så hun er svær at ovebevise. den store på 169 får den samme mængde hø, og han har nok til om morgenen uden at havde ædt madrassen.

støt samfundet-elsk dine børn for det de er
0
0
Svar på denne tråd

Uviden
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 12:55

på dette område: Hvorfor får nogle heste ikke hø? - og spørger derfor indtil det.

0
0
Svar på denne tråd

må gudinderne have tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 00:00

Adrina, hvorfor nogle heste ikke får hø?

Fordi det er dyrere end halm. På rigtig mange ridecentre er det sådan at man skal betale ekstra for hø, eller selv skaffe det, og da der desværre stadig findes mennesker som køber en hest og har den på samme måde som de har hund nemlig som en lille ting de kan tage frem for at imponere og pakke ind i mystiske glimtende ting i de rigtige farver, så de ligner et juletræ hele året rundt, jamen så vælger de sådanne "unødvendige" ting fra, fordi det siger banderytteren, hvis bedste kilde til informationer er hendes bedsteforældre som havde jydske heste dengang danmark var tysk og en bøsse var noget man skød med. Og dengang blev hestenes maver lavet af beton, og forskningen var ikke så langt fremme, ergo vidste man ikke at hesten havde ondt, fordi den var jysk og ikke vidste den havde en smertetærskel. Og de heste der fandt ud af de havde en smertetærskel, opfandt man halmvisken med ild i, og vupti så kørte krikken igen.

Men idag er det kun fordi folk vil spare penge på hø, at de ikke giver det. Det de så sparer på hø får de tifold igen som regninger fra div. dyrlæger om søndagen efter 16 til kolik og hvad ved jeg af mystiske ting og sager en hest kan fejle i dyreste konsultationstid. Og det der så sker er, at de begynder at spare på foderet fordi den stakkels hest er blevet TYK af alt det halm den får, så den skal ikke have så meget foder...

og vupti, så har vi den endeløse strøm af dumme heste, som ikke virker, men bliver syge hele tiden, og en evindelig strøm af håbløse indlæg med det ene efter det andet af gode råd, og frustrerede uddannede, som rent faktisk kan se, at de gode råd der bliver fulgt er dem der starter med "slap dog af man, tag liiie og hør hvad miin mors venindes onkels datters venindes pony fejlede og det var noget lignende.. bare lad være med at give den hø"

EquiFit Hestemassage

Massage tilbydes for 350 kr. + kørsel

Foderplaner udarbejdes for 175 kr. inkl. 12 ugers tjek.

0
0
Svar på denne tråd

Mærkeligt...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 00:18

Nu har mine shetlænderer i mange år fået 1L valset havre, Travo E og gulrødder og så alt det wrap som de kan tylle i sig, ved siden af at de kan græsse i døgndrift. De er da ikke blevet bolle fede, men ved godt huld.

Jeg har erfaring for at de ikke spiser mere end godt er, når de har fri adgang til det i døgndrift.

Med venlig hilsen

Merete

Shetlænderavl

Føl og plage til salg med gode papirer til fornuftige priser.

http://www.stutteri-winther.dk

0
0
Svar på denne tråd

Nemlig
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 10:46

De kan hvis det hele er i orden, selv reguler indtaget af wrap.

Ja mine Smukke kan, begge 1 1/4 stk.

Illum

Nye farver.fx.

.

Pink Blå BrunGråTurkisLillaGrønRød

Nye foto i aften.

0
0
Svar på denne tråd

Hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 13:09

er da uanset hvad, langt det billigste at fodre med... Så kan de, hvis de ellers ikke laver noget særligt, og hvis stråfoderet er godt, nøjes med et vitamin/mineraltilskud...

Vi giver omkring 90 øre pr. kg. hø, og ca. 40 øre pr. kg. wrap, mod 5 kr. pr. kg krybbefoder...

Så det er da fuldstændig mystisk, at det ikke er gået op for folk, at de fleste heste, der ikke laver det vilde, næsten kan leve af ren stråfoder med vitamin/mineraltilskud...

Zamangah

0
0
Svar på denne tråd

Zamangah
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 14:05

vi er fuldstændigt enige.. men nu synes jeg egentlig der er mange ting, der er en gåde for mig, at folk ikke ved omkring heste og hestehold...

EquiFit Hestemassage

Massage tilbydes for 350 kr. + kørsel

Foderplaner udarbejdes for 175 kr. inkl. 12 ugers tjek.

0
0
Svar på denne tråd

Uha økonomi
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 19:47

Uha Zamangah og Alice - nu begynder I jo at blande fornuftig økonomi ind i det - og her er det altså at kæden helt springer af for visse hestefolk... Pengene skal bruges på udstyret til hesten, ikke selve dyret...

Spøg til side... Kom bare lige til at tænke på prisen i forhold til selve tyggetiden - der er hø/wrap jo vanvittig billigt i forhold til krybbefoder!

Hø - af rette kvalitet - og så et tilskud, det var der mange der ville komme langt med!

0
0
Svar på denne tråd

Jamen mange
Forfatter: 
Dato:  12-12-2007 13:57

Heste ejer har IKKEråd til at gi´ hesten det bedste, for HESTEN, ikke for dem.

Illum

Nye farver.fx.

.

Nye foto.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-12-2007 15:24

Illum: HØRT!!!

Der er MANGE hesteejere som ikke ofrer de penge der skal til for at heste trives.. ALT for mange...

Elbækgaard

Venter 2 føl i 2008 efter:

Aljano og Aswad Al Walad OX

Sælges:

MINI-WRAP og Valset byg

BILLIG KIEFFER IISAR!

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 20:41

ja der kommer hestenes trivsel ski først her på alle måder. Okay den røde har snart ikk bestilt andet end at være syg og skadet- atter igen nu faktisk, men han får da alt det han skal på den måde han skal mere eller mindre. Det gælder jo da dem begge. Jo jeg har en saddel, ikk den fineste og dyreste, men den passer ham- som jeg åbenbart ikk får brug for endnu, dyret skal til tandlæge og færdig tilrides. Men når det er penge til det, når han er i orden, og alt andet er taget først som for mig er vigtigst, så han ahr det godt og får alt det rigtige at spise mv.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Puha...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 21:05

... jeg kæmpede mig igennem ALLE indløg i denne lange tråd og tænkte: Jamen, hø er da meget billigere end krybbefoder.

Så var der sandelig nogen, som skrev det til allersidst!

Jeg insisterer dog på at sige det alligevel - jeg ser overhovedet ikke det økonomiske problem! Vi betaler meget mindre for vores wraphø, end vi gør for roepillerne og da endnu mindre, end man gør for øvrigt hestefoder. Det kan man jo spare på, når blot hestene får masser af godt hø. Genialt, ikke? Det er både sundt og billigt.

Jeg kender også til rideskoler, hvor de ikke fodrer med hø. Til gengæld fodrer stort set alle privatpersoner, jeg kender, med hø eller wrap. Så de fleste folk er heldigvis fornuftige nok, tror jeg.

mvh Stine

www.sk-farm.dk

Avl af arabere og pintoarabere

0
0
Svar på denne tråd

hø hø og atter hø
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 21:32

Ja jeg sidder sku her og bliver lidt små irriteret over at hesten ikke kan trives uden hø eller wrap, og bestemt ikke kan trives hvis dan får halm...

Nu er det sådan at jeg er selvfølgelig "tilhænger" og velvidende om fodring - og har derfor sammen sat foderet til den kære hest jeg nu vil fortælle om...

Hø kan være svært at opbevare, og hvis det ikke bliver opbevaret korrekt, kan det giver store promblemer til følge.

Vi har en hest - Tusse (briciano gl. møllegård) som for omkring 10 år siden fik hø med svampespore i - svampespore i hø er næsten for ikke at sige helt umligt at se, lugte og vide er der, dog kan test af høet vise dette.

Men den kære Tusse her, fik af sådannet hø, altså hø med svampespore, han blev voldsomt syg af, og det tog os et helt år at rette op på de skader der skete.

Han kan hverken tåle hø, wrap, frøgræs eller græs når det spire og når der pollen i luften - han har bla pga svampesporene også udviklet "høfeber" lidt som vi ser det hos mennesker.

Tusse her, kommer fra græsset om foråret begynder at spire til om efteråret når det - for det meste - begynder at visne, højst ud i sammenlagt 2 timer - dyrplageri eller ? NEJ han bliver ellers syg.

Han har indtil for ca 4 år siden gået military (desværre fik han en uheldig seneskade pga slag og måtte stoppe karriaren) og fungere fint, skulle til at starte middelsvær sæsonnen efter (var et af de sidste stævner i sæsonnen han pådrog sig skaden).

Han fungere stadig fint, og bliver brugt som dressur hest, hvilket han syntes kedeligt, men sådan kan det jo gå !

Han får halm i store mængder, får LIDT lucerne, da dette også i større mængder kan fremkalde reaktioner...

Han har ikke mavesår, han har i de 15 nu næsten 16 år han har levet ALDRIG haft hverken kolik, forstoppelse eller andre mave/tarm relaterede problemer/sygdomme.

Det eneste han egentligt fejler er hans allergi, og hans tidligere seneskader (på samme ben i samme sene) som er helet perfekt og der kan anes let arvæv efter.

Jeg med sikkerhed sige at han ikke har mavesår, da han er tjekket for dette - for en sikkerheds skyld, da han ikke får hverken hø eller wrap samt kun lidt græs.

Og forresten skal der måske tilføjes at han har en medfødt forkert tand der er ekstrem stor, og bliver raspet i bund hvert år (af en hestetandplejer!)

Men der hvor jeg ville hen med dette er, at der faktisk går i hvertfald en meget trivlig hest rundt i det danske land, som ikke får eller wrap - og JA han er en glad hest på trods af den korte fold til 3/4 af året, men med en masse kærlighed, massere af motion og det at tage hensyn til allergien - såsom i de tider med græsset, at han er ude flere gange af en ½ til 1 times varighed, gør at du ikke møder en sur og trist hest når du går ind i stalden men hest der faktisk har det godt, og som har "præsteret" lidt.

Sara ;-) Står ALTID ved min mening..

FOLK MENER HVAD DE TROR OFFENTLIGHEDEN MENER..!

0
0
Svar på denne tråd

Jamen vel skal
Forfatter: 
Dato:  14-12-2007 10:00

Foder da opbevares rigtig og "alle" ved da at hø efter fx. nytår skal UD, har det været en fugtig år skal man slet IKKE bruge hø.

Det er smæk fyldt med svampe spore.

For som du skriver det ødelægger lungerne og luftvejen.

Havde jeres ikke ødelagt lungerne, med giftig hø ville den jo nok kunne trives med wrap ??

Men nu er den ødelagt, I vælger at gøre det så godt som mulig for hesten.

Jeg havde lagt ham i grannerne ;-)

Illum

Nye farver.fx.

.

Nye foto.

0
0
Svar på denne tråd

Hø efter nytår
Forfatter: 
Dato:  14-12-2007 12:14

Nej nu må jeg altså le.

Tror lige jeg skal fortælle min hø-leverandør, at han lige så godt skassere alt sit hø nu til nytår, for en "klog" person på HN mener, det ikke duer efter denne dato.

Hvad er det dog for noget sludder!

Illum har du nogensinde fået tjekket hø efter nytår?

Hvis man opbevarer hø korrekt, kan det sagtens holde sig langt ind i det nye år, og jeg har sågar set rigtig godt hø, som var fra året før.

Indrømmet, vitaminindholdet er ikke så stort som ved høst, men derudover behøver det absolut ikke at fejle noget som helst.

Mvh

Mette, Macon & Luna

Lille Hovgaard Hestepension

www.lille-hovgaard.dk

Priser fra kr. 700,- pr måned

0
0
Svar på denne tråd

Herre du mild
Forfatter: 
Dato:  14-12-2007 12:53

Har sgu da ikke noget med vitamin indhold.

Men faktisk er hø jo organisk og det nedbrydes fra det øjeblik man lægger det på skår.

Især går det hurtigt, når vejret har været så fugtigt som i år.

Grønt hø super, rigtig "taget" super, rigtig opbevaret super,uden fugt super.

Men er disse ting ikke opfyldt så er der med stor sikkerhed svampesporé i. Tit kan du ikke se dem...

Wrap er en form for konsevering og vil IKKE nedbrydes som hø.

Illum

Nye farver.fx.

.

Nye foto.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen godt så
Forfatter: 
Dato:  14-12-2007 15:26

Men der er jo altså stadig nogle som forstår at lave hø, og så kan du da ikke bare sige, at alt hø skal kasseres så snart vi når nytår.

Det er jo en sandhed med modifikationer!

Mvh

Mette, Macon & Luna

Lille Hovgaard Hestepension

www.lille-hovgaard.dk

Priser fra kr. 700,- pr måned

0
0
Svar på denne tråd

Illum..
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 11:15

Helt rigtigt... både med høet og mht. hesten

Men vi har været så heldige at dengang havde vi en meget dygtig og "menneskelig" dyrlæge, som virkeligt kunne tage hånd om det, og har gjort at hesten nu lever godt, men hvis Tusse havde haft en anden "personlighed" end hans Her kommer jeg - og jeg er bare bedst, havde det nok heller ikke kunnet lade sig gøre.

Men vi fortryder ikke et sekundt at han er forblevet oprejst !

Hvis det havde været min hoppe som jeg solgte for et år eller to siden, så havde havde det været i jorden med det samme, kedelig hest, der kun befinder sig godt på en dressur bane - har den nye ejer også fundet ud af !

Men hø er svært, wrap er nemmere, men man skal stadig være opmærksom på om parkningen er god nok, at fugtigheden i wrappen ikke svinger for meget balle til balle osv...

Sara ;-) Står ALTID ved min mening..

FOLK MENER HVAD DE TROR OFFENTLIGHEDEN MENER..!

0
0
Svar på denne tråd

shetlænder
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 02:37

øh det var en miniature, men jeg har da også en sød shetlænder, og godt nok får hun hø ikke wrap, men kan sagtens tåle massere, uden at blive helt uformlig og får foder ved siden af.

Det der bare slå mig lidt ved denne tråd, at der i det hele taget findes heste de burde jo være uddødet, mishandlet til døde fordi der ikke fandtes wrap.

wrap fandtes slet ikke da jeg var barn, min daværende pony fik hø, og faldt ikke død om. og dem jeg har nu ser også temlig levende ud, alder 3mdr, 12, 5, 17, 14 og 13 år trods hø ude og inde hele vinter, fold med græs og bokse med halm

Et andet spændende emne kunne jo være hvad gør vi med de store mængder plastik, hvor mange træer går der til et års forbrug af spåner.

Og syntes ofte jeg ser alt for fede ponyer/heste der ikke selv regulere deres foder indtag, men blot tager det der er. selvfølgelig er der ingen herfra med dette problem.

de fede ponyer der bliver forfangne, må jo være andres. og selvfølgelig forbrænder alle heste/ponyer ligegodt. Ellers er det da bare væk med skidtet, hvorfor passe lidt på.

Det er nu ikke alle der tåler wrap lige godt, men det er nok super til en stor del.

støt samfundet-elsk dine børn for det de er
0
0
Svar på denne tråd

Laffeline
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 14:15

hmm undskyld mig- men er der nogen der netop har sagt hesten ikk kan tåle el skal ha hø siden du skriver som du gør??? Jeg er lige lidt forvirret- med mindre du har en allergi hest el vil undgå en allergi hest er det så længe du giver hø/wrap efter hvilken af delene det er jo som sådan et fedt om du bruger det ene el det andet??

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider