Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Indfarvning af læder
Forfatter: 
Dato:  25-11-2007 20:45

Hej.

Som ny bruger af hestenettet, og næsten nybagt hesteejer til 3 dejlige tinkere, har jeg et spørgsmål, som jeg håber der er nogen som har viden om.

Til min hoppe har jeg fået en rigtig dejlig stübben saddel med. Men den er brun, og jeg kunne så godt tænke mig at den var sort...

så har jeg hørt om at man kan bruge narv-sværte til indfarvning, men der er fordele og ulemper.

Er der en af jer som har prøvet at farve en saddel med held, eller har andre erfaringer hermed som jeg kan få glæde af??

På fårhånd tak.

Mvh. Berit

0
0
Svar på denne tråd

Navsværte
Forfatter: 
Dato:  25-11-2007 21:21

Jeg har kun farvet trenser med sort navsværte og det fungerede rigtig godt. Det udtørrer læderet en del så flere omgange olie bagefter var påkrævet . Har dog ikke prøvet at farve en hel sadel...

~ only fools rush in where angels fear to tread ~

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2007 22:10

Hej...

Jeg har rimelig meget efaring med læderarbejde, jeg laver selv fortøj og andet udstyr!

Jeg gør også en del i "make overs" altså at sætte ældre/slidt udstyr i stand. Derved har jeg også farvet en del! Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg gør det gerne rimelig billigt...

Eksempel:

Sadel før:

Sadel efter:

Jeg har også farvet en del sadler fra brun til sort med stor succes!

Knus fra Marie

"gud bevare military"

(Skriv gerne med spørgsmål vedr. military!)

Billederedigering tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

læderfarvning
Forfatter: 
Dato:  26-11-2007 08:24

God lædersæbe er en most. Der skal ikke være alt muligt gejl i den, som det rideudstyrsbutikkerne sælger. Bare ren lædersæbe.

Så vasker du sadlen godt igennem. Pas på ved stopningen med for meget vand.

Lad sadlen tørre godt igennem.

Så "afspritter" du sadlen med enten sprit eller acitone.

Lad den tørre igen.

Så er det bare igang med narvsværten. Det kan godt ske, den skal have et par omgange, før læderet er ordenligt farvet uden skjolder.

Til slut, skal du have "forseglet" farven, det kan gøres med Satinglos. Ellers ender du bare op, med sorte affavninger på bukser og underlag.

Når læderet er tørt. er det en god ide at få den giver et par omgange med fedt. Da processen med farvning udtørrer læderet. Bare et tyndt lag, 2-3 gang i løbet af en uge.

God fornøjelse.

Skimmel 1'er ca 143-145 høj, 16-18 år vallak Savnes.

.

Se efterlysning

.

www.heste-nettet.dk/forum/7/104754/ 104754/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider