Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

wrap eksperter
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 20:38

jeg har købt en enkelt mini big wrap, da jeg tror jeg på et tidspunkt løber tør for hø inden vi når høst tiden igen,,,

jeg har som sagt købt en enkelt for at prøve om de synes om det, mine spørgsmål er så;

hvor lang tid kan wrappen holde sig efter man har åbnet det, og hvordan ser man på det om det er blevet for gammelt?

hvad er forskellen på wrap og hø - for jeg har en hoppe som for nogle år siden har døjet med kolik og mavesår, det gik over efter en behandling og hun kom på spåner istedet for halm, og får en masse hø - er wrappen lige så god til hende?

skal de vænnes til wrappen - eller kan man skrifte til og fra det ene og det andet?

håber I har en masse erfaringer eller måske ved om nogle konsulenter man kan henvende sig til...

på forhånd tak

Folealarm udlejes...

kontakt mig pr mail: herlev_mori@hotmail.com

Gasbeton sælges...

kontakt på 31328600

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 22:02

Er langt fra wrap ekspert, men kan da svare sådan nogenlunde på dine spørgsmål, da vi bruger wrap der hvor Odin bor.

jeg har som sagt købt en enkelt for at prøve om de synes om det

1. Jeg er sikker på, at dine heste vil syntes om wrap, har aldrig mødt en hest som ikke elskede wrap.

hvor lang tid kan wrappen holde sig efter man har åbnet det

2.Det kommer meget an på årstiden og hvor det opbevares, når det er åbnet, på denne årstid, hvor det ikke bliver over 10 grader bør en wrap kunne holde sig 10-14 dage, hvis man fjerner alt plastikken, men hvis det åbnes når det er varmere i vejret, så bliver det hurtigere dårligt, dog kan man redde et par ekstra dage ved at ryste det op, men vil max sige en uge i varmt vejr.

og hvordan ser man på det om det er blevet for gammelt?

3. nogen gange kommer der hvide svampespore på wrappen, så man kan se den er dårlig, men som oftest er det lugten der afsløre, at wrappen ikke længere er god, det får en mystisk lugt, som adskiller sig meget fra den lækre duft det har når en ny balle bliver skåret op.

hvad er forskellen på wrap og hø - for jeg har en hoppe som for nogle år siden har døjet med kolik og mavesår, det gik over efter en behandling og hun kom på spåner istedet for halm, og får en masse hø - er wrappen lige så god til hende?

4. på en måde er der ingen forskel på wrap og hø, for begge dele er græs der er slået og pakket, men måden hvorpå det bliver pakket gør stor forskel i det produkt man ender med. F.eks. så er det svært at opbevare hø, så ikke det bliver dårligt over vinteren, danner svampespore og begynder at støve. Der er wrappen noget lettere at have med at gøre, den holder sig perfekt indtil der kommer ilt til, men den skal så også bruges forholdvist hurtigt når den er kommet ud af plastikken.

Jeg vil ikke udtale mig om det vil være lige så godt for din hoppe, at få wrap, som hø, det har jeg overhovedet ikke forstand på, det ville jeg spørge dyrlægen om når nu hun har været syg.

skal de vænnes til wrappen - eller kan man skrifte til og fra det ene og det andet?

5. som med alt andet foder til heste, så skal de vendes langsomt til wrappen, der er stor forskel på hø og wrap og de bakterier der er i maven på hesten skal langsomt vendes til det nye foder ellers risikere man en hest med dårlig mave. Var til foredrag den anden dag med en foderkonsulent fra brogården og hun fortalte, at hvis der var stor forskel på de wrapballer man havde fået hjem, så kunne det betragtes som et foderskift hver gang man brugte en ny balle, derfor er det godt at grovfoderet er så "ens" som overhovedet muligt (f.eks. slået på samme stykke jord, som dog ikke er nogen garanti)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

***Hilsen Mette og supermulen Odin***

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

0
0
Svar på denne tråd

bliver..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 23:55

Når wrappen ikke kan holde længere, begynder den at brænde sammen, man kan tydligt mærke den bliver varm, den søde lugt forsvinder og wrappen bliver mere fast/ sammen brændt.

Det sker især med de temerature vi har nu, det kan tildels forhindres ved at skille wrappen af og løsne den op.

Vi gik over til wrap sidste år og hestene var helt vilde med det, og kunne sagtens tåle det, men nu er det wrap vi køber nu også meget tørt..

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)
www.kallehauge.org

.

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer meget an..
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 09:21

på hvor tørt wrappen er. Hvis det er lige så tørt som godt hø kan wrappen holde sig meget længe efter at den er åbnet. Ved baller på 300-350kg har de holdt i næsten en måneds tid selvom vejret var varmere end det er nu. Og hestene skulle ikke gradvis tilvænnes, men så har det været mens der var græs på marken og de skulle ikke have så meget alligevel!

Vådt wrap, wrap med et høje vand procent, fugtige wrap, kan derimod ikke holde så længe, skal opbevares så køligt som muligt og evt. spredes ude på paller eller lignende for at forhindre at det brænder sammen hvis ikke det kan spises indenfor en uge til 10 dage. Undgå at fodre med varme wrap. Hestene skal langsomt tilvænnes vådt/fugtigt wrap ellers risikere de tynd mave bla.

Hvis ikke du ved hvordan wrappen er, er det muligt at lave en lille hul i ballen og udtag en prove. Hullet lukkes straks til igen med specielle tape som købes hos foderstoffen.

Brug altid næsen og øjene for at afgøre om wrappen er egnet til at spise. Erfaringer gøre mester.

Mvh Liz (som har brugt wrap til sine heste i otte år)

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 09:26

at sige, at jeg tror ikke din hoppe vil have problemer med meget tørt wrap, (wrap hø) da det ligner alm. hø. Kun lugten er anderledes - dejligt.

Hvis wrappen er vådt vil jeg spørge dyrlægen til råds, og under al omstændigheder skal hun langsomt tilvænnes det vådt/fugtigt wrap.

Mvh Liz

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider