Er langt fra wrap ekspert, men kan da svare sådan nogenlunde på dine spørgsmål, da vi bruger wrap der hvor Odin bor.
jeg har som sagt købt en enkelt for at prøve om de synes om det
1. Jeg er sikker på, at dine heste vil syntes om wrap, har aldrig mødt en hest som ikke elskede wrap.
hvor lang tid kan wrappen holde sig efter man har åbnet det
2.Det kommer meget an på årstiden og hvor det opbevares, når det er åbnet, på denne årstid, hvor det ikke bliver over 10 grader bør en wrap kunne holde sig 10-14 dage, hvis man fjerner alt plastikken, men hvis det åbnes når det er varmere i vejret, så bliver det hurtigere dårligt, dog kan man redde et par ekstra dage ved at ryste det op, men vil max sige en uge i varmt vejr.
og hvordan ser man på det om det er blevet for gammelt?
3. nogen gange kommer der hvide svampespore på wrappen, så man kan se den er dårlig, men som oftest er det lugten der afsløre, at wrappen ikke længere er god, det får en mystisk lugt, som adskiller sig meget fra den lækre duft det har når en ny balle bliver skåret op.
hvad er forskellen på wrap og hø - for jeg har en hoppe som for nogle år siden har døjet med kolik og mavesår, det gik over efter en behandling og hun kom på spåner istedet for halm, og får en masse hø - er wrappen lige så god til hende?
4. på en måde er der ingen forskel på wrap og hø, for begge dele er græs der er slået og pakket, men måden hvorpå det bliver pakket gør stor forskel i det produkt man ender med. F.eks. så er det svært at opbevare hø, så ikke det bliver dårligt over vinteren, danner svampespore og begynder at støve. Der er wrappen noget lettere at have med at gøre, den holder sig perfekt indtil der kommer ilt til, men den skal så også bruges forholdvist hurtigt når den er kommet ud af plastikken.
Jeg vil ikke udtale mig om det vil være lige så godt for din hoppe, at få wrap, som hø, det har jeg overhovedet ikke forstand på, det ville jeg spørge dyrlægen om når nu hun har været syg.
skal de vænnes til wrappen - eller kan man skrifte til og fra det ene og det andet?
5. som med alt andet foder til heste, så skal de vendes langsomt til wrappen, der er stor forskel på hø og wrap og de bakterier der er i maven på hesten skal langsomt vendes til det nye foder ellers risikere man en hest med dårlig mave. Var til foredrag den anden dag med en foderkonsulent fra brogården og hun fortalte, at hvis der var stor forskel på de wrapballer man havde fået hjem, så kunne det betragtes som et foderskift hver gang man brugte en ny balle, derfor er det godt at grovfoderet er så "ens" som overhovedet muligt (f.eks. slået på samme stykke jord, som dog ikke er nogen garanti)