Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

At slanke en ifolet hoppe
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 19:42

Hejsa allesammen

Jeg står i lidt af et dilemma synes jeg. Jeg har en veltyk, hoppe som bestemt vil have godt af at slanke sig lidt, okay meget... Hun er konstateret drægtig og skal fole i april.

Jeg synes det er lidt svært, skal jeg være lidt hård ved hende i vinter og tage foderet fra hende, forstået på den måde at hun "kun" får grovfoder samt de vitaminer der er nødvendige, eller skal jeg fodre hende som jeg gør nu, altså med omhu, men hvor hun stadig får fuldfoder???

Pt. får hun:

Ca. 1 kg roepiller, efter opblødning

Hø ad libitum

Et par håndfulde lucerne

Ca. ½ kg. Pavo Liga (foder beregnet til trivelige ponyer)

Om dagen går hun på græs, men det er der jo ikke meget nærig i nu, og om natten er hun på stald.

Det jeg overvejer at gøre er at tage Liga'en fra hende og kun give hende vitaminer koncentreret, men synes også at det er lidt hårdt? På den anden side er det jo ikke sundt at være overvægtig og jeg tænker på om det muligvis påvirker føllet?

Sjetmandspony - den var go' :-D
0
0
Svar på denne tråd

nu kan jeg ikke se
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 20:02

hvad det drejer sig om men umiddelbart må jeg udfra din præs og din fodring gå ud fra at det er en shetter..??

Hvorfor er det synd at tage ligaen fra hende?? resten af din fodring ser jo meget fornuftig ud og det er da altid vigtigere at hoppen ikke bliver for fed. (siger jeg med en lettere buttet hoppe selv.. *G*)

JEg havde valgt at give hende vitaminerne kun sammen med hendes roepiller som godt kan skæres lidt. (ned til 100 gram fesk.før iblødning)

Vores shettere for hø ad lip. og ellers kun deres RC. Ellers bliver de også lidt for velformet og det har de så absolut ikke brug for..

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

min meningen
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 20:10

jeg ville lade hende få det hun får nu da det ikke er godt for følget og så når hun har folet kan du såtte hende på "slanke kur"

v.h

jeanette

0
0
Svar på denne tråd

hvor har du fra
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 20:19

miss anibell at et fodreskifte ikke er godt for føllet?? hvis hoppen er dækket ind med alt er det irelevant at skifte foder på nuværende tidspunkt..

Hvis det er noget du har læst eller har artikler på vil jeg meget gerne se dem. Altid dejligt at lære nyt og har aldrig hørt om dette før??

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
0
0
Svar på denne tråd

dl.nfjglk
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 21:17

Jeg er selv ved at slanke en lidt for rund ifolet dame, det ser jeg ikke noget problem i. De har ikke godt af at være for tykke ved foling...

Så jeg ville som staldrohan siger, skære ned i roepiller og fjerne ligaen helt - indtil hun har slanket sig nok. Bare hun ikke er for tynd de sidste 3 mdr af drægtigheden og når hun er diegivende!

Med venlig hilsen Laila

Kan man tabe noget man ikke kan have mellem hænderne??

Varmblodsvallak til salg, Mor: Cheri FF: May Sherif MF: Rambo se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 21:28

Jeg kan jo egentlig godt se at det er nu jeg bør sætte ind. Jeg regner med at hun de sidste 3 mdr. inden foling skal have foder for ifolede hopper for at være sikker på at både hun og føllet er dækket ind.

Men hjælper det noget at skære ned på roepillerne? Æder hun så ikke bare det mere i hø? Roepillerne er jo netop for at give hende mæthedsfornemmelse.

Er der flest FE i roepiller eller i hø?

Og ja det drejer sig om en shetlandspony

Og så iøvrigt tusind tak for svarene

Sjetmandspony - den var go' :-D
0
0
Svar på denne tråd

længere forklaring..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 21:57

Så længe hun er dækket ind med vitaminer/mineraler ville jeg ikke være bekymret.

roepillerne giver fyld.. hvis man skal gå ud fra hvad de siger om at heste ikke bliver mætte i maven men i tyggebevælgerser er høet at foretrække da det klart er det der giver flest tyggebevægeleser.

Der er en del efterhånden der har forsøgt sig med roepiller som "mæthedsgiver" desværre uden det store resultat, (som jeg kan læse mig til) At roepiller så er gode til fordøjelse. folk der ikke kan skaffe hø nok osv er jo en hel anden snak. Jeg bruger selv roepiller. nok mest for min skyld da jeg syntes det virker så tamt at give min PRE de 350 gram RC hun får udover sit hø. (den fede dame jeg har som også er i fol og har føl ved siden!!) følle for foder ved siden af også )

Jeg ændre ikke på mit foder kun på mængden efterhånden som drægtigheden skrider frem. og efter foling. Jeg vil gerne have en så stabil fodring som mulig året rundt med så simple fodermidler som muligt. og her kan hø/wrap et godt vitamin/mineral produkt og linamix faktisk klare alt. (og nej jeg forsøger ikke at sælge dig noget.. *G*) Jeg bruger så en smule korn til nogle af mine til at afstemme foderplanen med. (ca/P) forhold.

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-11-2007 00:33

Jeg har selv en pony (haflinger) som skal tabe sig ret meget (er godt igang), og hun har termin om 3 måneder. Hende har jeg sat ned i foder så hun kun får Alfalfa, PAVO Podo Supply (tilskud til diegivende hopper) samt gulerødder og 4 kg. wrap. Så skulle føllet være dækket ind, og ikke lide nogen last.

Men nu skal hun heller ikke sættes længere ned i foder, for så går det ud over føllet. Hoppen laver ikke rigtig noget for tiden, så hun skal ikke have noget at få energi af..

Elbækgaard

Venter føl i 2008 efter:

Aljano og Aswad Al Walad OX
Sælges:

MINI-WRAP og Valset byg

0
0
Svar på denne tråd

hø og vitamin og mineraler
Forfatter: 
Dato:  25-11-2007 07:05

min oldenborg avls hoppe. som også er den type der er nem at fodre på, får wrap, vitamin og mineral blanding ca 100 g. 1/2 liter opblødte roepiller.

Hoppen er i meget rimelig foderstand.

Rides 4 x om ugen i ca 1/2 -1 times ridning. foler kæmpe føl der tydeligt bære præg af at ha ligget i en god hoppe mave.

Da jeg havde shetlænder ponyer, fik de kun hø og vitamin og mineral balnding. det er jo en meget nøjsom pony race, så at gi den alt det du beskriver er slet ikke nødvendigt. Tværdigmod har hoppen ikke godt af at være overvægtig, når den også skal gå med et føl i maven.

det er slet ikke nødvendigt at give en avls hoppe 100 forskellige ting. ofte oplever jeg at folk undrene stiller spørgsmål, ved det jeg fodre mine heste med, for mange tror at en hest skal ha en hel del forskeligge ting, men det er ikke hesten men ejerens ønsker om at den da skal ha en mase gode ting. stald rohan er inde på noget af det helt rigtige.

desværre bliver vi heste ejere, tudet ørene fulde med alle de ting som foderstoffirmaerne gerne vil sælge til os.

Det er meget få af dem, som efter min mening sælger os foder til vores heste, som de egentligt har brug for.

Jeg korser mig mange gange, når jeg her på hn, læser hvad mange egentligt fodre for om måneden. det er jo helt svimlende beløb, der bruges på heste foder.

MOBBEN IMC.
Regn/overgangsdækken sælges.
0
0
Svar på denne tråd

Julemand
Forfatter: 
Dato:  25-11-2007 16:53

Min DV hoppe som også er i fol, er en lille smule buttet og det er faktisk bevidst, for hun taber sig helt ekstremt når hun har folet.

Pt. bliver hun redet 3-5 gange om ugen, let til moderat.

15 kg. wrap

2 liter havre

1 liter roepiller i tørvægt.

200 gram vitaminblanding

Og det fungerer supergodt :-)

Mvh. Rikke

snart uden Escape Dance

Hoppeføl e. Godsend Du Reverdy sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider