Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

stamper med det ene bagben??
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 22:59

hejsa

jeg har såen et stort spøgelse af en koldblods jeg købte sidste år - han skulle siges at være litauisk træk/kørehest.

sidste vinter starte ham med at stå og stampe med bagbene i boksen såen meget hårdt og fast flere gange i træk ned i gulvet.

bemækede ikke rigtige noget i selve sommeren, men nu er det blevet vinter/koldt igen og nu er hans starte på det igen.

det blev så rigtig slemt idag da vi var ude og skridte en tur på stubmarken - pludselig stoppe han op og begyndte at stampe hårdt med det ene bagben og nægte at gå vidre jeg blev selvfølgelig forskrækket og hoppe ned med det sammen og undersøge ham men så holdt det op og jeg kunne intet se

så snart jeg satte mig op starte det igen, og selvom jeg træk stampe han mens han forøgte at følge med, men han ville helst stå stille - nej så blev jeg enig med mig selv nu trækker vi hjem så vi gik mod stalden - men da jeg ved han kan være snu tænkte jeg, nej det er nok fordi han fandt ud af da han stampe første gang, så vendte jeg staks næsen hjem så jeg forsøgte igen at sætte mig op og ride væk fra gården - der kom ikke mere og jeg skridte og trave lidt for at se om jeg kunne mærke noget - men umidelbart kunne jeg ikke mærke noget han var noget sløv, men ok vi er lige starte op med at ride igen efter en hovbyld i et FORBEN. - og har pt kun skridte den sidste uge nogle korte ture - da han har lidt væske på haserne starter vi roligt op også fordi han er så stor som han er - væsken på haserne skulle efer dyrlægens vurdering ikkehavde den store betydning for ham.

jeg kan lige tilføje han går í løsdrift i år.

han skal vaccineres i morgen så jeg vil selvfølgelig høre duyrlægen af der men ville lige høre om i havde nogle idder eller havde oplevet noget ligende - har selv en mistanke om noget gigt måske spat.

Med venlig hilsen

Anita Hansen

RIGTIG HESTE VEJER OVER 700KG

:-)

0
0
Svar på denne tråd

kløe...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 02:01

Hvis det er en koldblods, så har det sikkert meget hovskæg. det er god grobund for bakterier, skab og muk.

Så mit bud er at det klør rigtig meget og derfor stamper han.

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

.

0
0
Svar på denne tråd

Velkommen til en ny verden...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 08:48

Når man har tunge heste med meget hovskæg, er én ting helt sikkert: man vil tilbringe meget tid med måsen i vejret og næsen nede i hestens ben ;)

Der er tendens til skab (nogle kalder det hovskab/fodskab), og hvis det skal undgåes, er der mange ting at gøre, såsom proteinfattig diæt, kun afgræsning på "gamle" marker (intet nyt, saftiggrønt forårsgræs), forebyggende behandlinger osv.

Jyde-folk og tinker-folk vil kunne rådgive dig - prøv f.eks. at kigge på Dansk Tinkerforenings hjemmeside, der er en artikel om fænomenet.

Jeg tror at mange har gode erfaringer med Frontline (loppemiddel), mens andre sværger til Dextomax og/eller Sebacil.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Dressurvogn sælges. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 11:51

Min shire gør det også. også min jyde.

Jeg syntes ikke jeg laver andet end at prøve på at holde det rent her til vinter, men det er svært når hesten er bange for vand.

Anja

<3Muggi´Joe & Hector<3

<3Elsker min lille jyde og min dejlige shire<3

Muggi´Joe & Hector Power!

0
0
Svar på denne tråd

På min hjemme-
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 12:26

side, er der en god kur mod disse problemer hos koldblodshestene, det står under nyttige tips. Det er efter anbefaling fra vores dyrlæge, og vi har aldrig problemer mere.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 14:39

Min Tinker dreng gør det også men det er når han opdager at det er fodertid, det er kun det ene bagben han gør det på så jeg vil tro at det er fordi han er utålmodig, nogen skraber med forbenet andre stamper med bagbenet...kan godt være jeg er forkert på den men syns ikke jeg kan se eller mærke noget på hans ben.

men det lyder da godt nok lidt mærkeligt den gør det når du rider også,

Hvad sagde dyrlægen til det ??

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Skab...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 14:59

Få lige dyrlægen til at tjekke den for skab. Som andre skriver - så er det meget udbredt hos heste med meget hovskæg

Hilsen

Daniela

0
0
Svar på denne tråd

skab...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 18:32

jeg vil også tro det er skab. min tidligere belgier trampede også meget da han havde skab pga. kløen.

0
0
Svar på denne tråd

Min opstaldningshest
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 18:45

Min opstaldningshest gør det også og det sagde dyrlægen at det var det med at hans knæ satte sig fast. Han er 4 år så han ville sikkert vokse sig fra det. Ellers kan man få ham opereret for det...

/Lisbet

Søger en meget lille rytter til min shetlænder vallak på 6 år - en som gider bruge lidt tid sammen med ham enten ride eller gå ture. Han er ved at blive kørt til.

0
0
Svar på denne tråd

mine to gør det også
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 09:09

Jeg har selv to der gør det samme!

Den ene gør det når han bliver ivrig og vil afsted ud at træne.

Den anden gør det når han har fået for meget havre.

Dyrelængen har tjekket det, og de vil kunne gå igennem en dyrlæge kontrol, da det ikke gør ondt på dem, det er var en ide.

Nogen vil gøre det hele tiden, og så til sidst bilder de sig ind at sådan gør man.

-
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 20:18

hejsa

tusind tak for jeres svar.

nnu er det bare sådan at selv om min er en koldblods så har den litauiske træk hest nemnlig IKKE noget hovskæg - og dyrlægen har set/tage prøve efter skabs mider eller hvad det nu hedde rog han har ingen skab eller muk.

hun mente det var noget led halløj kan ikke huske de nøjagtige ord men han har fået en mørk plet på låret som kunne indikere at der var noget i den regionmen ikke noget som havde smerte med sig og hun havde erfaring med at et eller andet produkt men giver heste med gift tror det var kunne måske havde en hjælpen efekt som vi kunne evt prøve os frem med og se om det blev bedre.

men en ting var sikkert det var ikke muk eller skab.

men hun tog det egentlig meget roligt og mente ikke det havde bedtydning

Med venlig hilsen

Anita Hansen

0
0
Svar på denne tråd

Knæskal
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 23:24

Det er typisk for heste, som har en knæskals-låsning at de står og stamper med det ene bagben ned i jorden, sådan hurtigt flere gange i træk.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-11-2007 21:48

hejsa

det er desværre heller ikke det, da min nice pony har det og der har dyrlægen lige været og konstantere det og der spurgte jeg nemlig om de tikke kunne være det, men ikke i dette tilfælde, og desuden er det typisj kun noget man ser ved unge heste som enten ikke er kommet ordenlig i ridning eller kommer til at stå stille og taber musklemasse fik jeg at vide.

men som sagt nu har hun jo været og undersøge ham og fandt ikke noget alvorligt i den forstand jeg kunne prøve med noget medicin lignen præparat som vist gives til heste med led problemer det kunne måske hjælpe - men hun mente ikke ha havde noget jeg skulle bekymre mig om da han umiddelbart er rengående og ingen smerte har - hun mener han står og stamper da han har n fornemmelse i benen som er ubehagelig men ikke på en smerte ligende måde - det kunne samlignes med når vores fod sover

tusind tak for jeres bud

Med venlig hilsen

Anita Hansen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider