Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Når hesten indlægges, kolik/mavesår
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 21:13

Hejsa


Jeg har nogle spørgsmål omkring mavesår, jeg håber nogle vil svare på..


Min unghoppe er idag blevet indlagt på hestehospital da hun har haft kolik hele natten..


Først havde jeg dyrlæge ude, som gav hende smertestilende og beroligende.. hun skulle derefter på fold, og tjekkes hver time.. da der er gået 4 timer fra dyrlægens besøg, smider hun sig igen på folden,og bliver herefter indlagt, da hun har rigtig meget luft, særligt i tyndtarmen..


Da hun kommer til hospitalet, kan de udover al luften mærke en lille forstoppelse, så hun får en god gang olie, samt drop med saltvand..


Dyrlægen begynder herefter at snakke om at mavesår måske kan være årsagen, da det er 6. gang inden for 1 år, hun har kolik..


De vil gerne beholde hende de næste par dage for at holde øje med,at hun bliver sig selv igen, og for at smertestille hende, da hun virkelig havde ondt..


Det jeg gerne vil høre er, hvordan mavesår opstår? hun er ikke krybbebider.. står på tørv/spåner og får 10-12 kg hø pr. dag..


Tidligere bestod hendes mad primært af roepiller, men efter kolik anfald mente dyrlægen ikke, at hun skulle leve af roepiller mere.. efter et andet kolik anfald fik halmen skylden, da hun støvsuger boksen for alt.. hun står nu på spåner.


Er der nogle der vil dele ud af deres erfaringer om mavesår? og hvor hurtigt medicinen evt. virker på hesten?


Nu er det selvfølgelig ikke sikkert, at det er mavesår, men meget tyder på det.. derfor vil jeg gerne forberede mig så meget som muligt, inden jeg får hende hjem igen..


Håber der er nogen, der vil dele ud af deres erfaringer..



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 mavesår???
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 22:11

Nu skal jeg jo ikke gøre mig alt for klog, men er de helt sikre på at der er tale om mavesår. Det lyder umiddelbart ikke til at de har haft en kikkert ned i mavesækken og SET mavesåret.


Jeg spørger fordi, at det kan tyde på bændelorm da de giver samme symptomer med bl.a. gentagne kolikanfald. Når en hest har været inficeret med bændelorm i længere tid fortykkes tarmvæggen og tarmens størrelse mindskes, så der bliver mindre og mindre plads til foderets passage og dermed danner en "klump" foran blindtarmen, så hesten får kolik og dermed voldsomme smerter.


Hvis de ikke har set mavesåret, men udelukkende mærket en forstoppelse, så han det lige så godt være bændelorm.


Men held og lykke med din hest - det er så frygteligt, når de er syge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forresten
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 22:26

Hvis det er mavesår så er det da vigtigt, at de begynder behandling så mavesåret kan heles - pronutrin er et fodertilskud dom som heler såret op. En medicinsk behandling er MEGET dyr og inden man begynder på den, så er en kikkertundersøgelse langt at foretrække, så de er 100% sikre.


Heste der opholder sig i boks og i intensiv træning har massiv risiko for mavesår. Så du bliver nødt til at se nærmere på de forhold hun lever under; det er vigtigt, at hun er på fold så lang tid som overhovedet muligt og med hensyn til foder, så er det vigtigt, at få sammensat en diæt, som er skånsom for tarmen dvs undgå store mængder kraftfoder og så give hø, hø og hø ALT de hø hun vil have.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mavesår
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 22:51

Hej susse og tak for dine svar..


De er ikke sikre på mavesår overhovedet, da hun ikke er tjekket endnu.. det var blot et af hans gæt på, hvad det kunne være..


Hvis jeg husker rigtigt, så skal bændelorm tjekkes via blodprøve, ikke?


Hun blev i hvert fald tjekket for noget orm for 1 år siden, er næsten 100 % på, at det var for bændelorm,og der var intet at se i blodprøven..


Jeg er selv efterhånden ved at løbe tør for gode ideer til, hvad årsagen er til hendes mange kolikker..


Før stod hun på halm, den ene dyrlæge mente så, at kolikken skyldtes hun foråd sig.. hun står nu på spåner..


Så fik hun endnu en omgang, denne gang mente en anden dyrlæge, at det skyltes at hun blev fodret med roepiller, da han ikke mente at det var rigtigt mad, særligt til en unghest.. derfor skiftede jeg så foder på hende..


Hun går ude fra kl. ca.6-7 til ca.18 hver dag, der er stadig græs på folden, når hun kommer ind, får hun 10-12 kg hø.


Hun fodres 3 gange dagligt med


Valset havre

Rød fibermix

salvamin grøn

green power grass

gulerødder


Hun er blevet flyttet til en ny stald for snart 6 måneder siden, hvor de har fået et roligt liv, der er kun 4 heste,der alle trives godt sammen på fold..


Så den første dyrlæge, der var ude her til morgen kunne ikke sætte en finger på noget i hendes daglige liv, der kunne forårsage kolikken..


Da jeg så får hende indlagt nogle timer efter, er det en anden dyrlæge, der tager imod, tjekker hende, giver olie og drop.. vi snakker så frem og tilbage omkring hele hendes sygeforløb, og han siger så, at det måske kan være mavesår, hun har.. og at det skal tjekkes,det vigtigste nu var bare, at hun fik olie, drop og smertestillende, og så bliver hun nok tjekket i morgen onsdag, hvis ikke der sker noget med hende i løbet af natten..


Har du nogen erfaringer med at mavesår kan gøre hesten meget energi løs??



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 der findes en
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 10:24

type orm der ikke kan spores i mormal gødningsprøve. Den lever i overgangen mellem tyk og tyndtarm, og kan give kolik/forstoppelse. Den kræver en særlig ormekur. Vi hav´de en oldenborghoppe med samme sygdomsforløb. Desværre opdagede man først ormene ved obduction efter hendes alt for tidlige død. Prøv at spørge dem på hospitalet om det kunne være en mulighed.


Fjordhest er bedst!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Kate
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 10:34

Hej Kate.. jeg har netop her til morgen snakket med dem omkring orm, og de vil tage en blodprøve på hende idag, samtidig tjekkes hun for mavesår idag også, så er lidt spændt på resultatet..



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 det kan jeg godt forstå
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 11:24

jeg krydser fingre for det er ormene. Det er jo det der er nemmest og billigst at behandle . Husk at holde os opdaterede!


Fjordhest er bedst!
0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke mavesår
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 12:26

Nu har jeg talt med dyrlægen.. det er ikke mavesår, så nu tager han en blodprøve for at tjekke for orm, men han tror ikke på, at det er orm, men så kan vi i det mindste udelukke det efterfølgende..


Så nu kommer hun hjem i eftermiddag, og så må vi se, hvad der så sker..


vi har i fællesskab lavet en foderplan til hende, så håber på at den kan hjælpe hende lidt også..


Æv altså, havde sådan håbet ¨på at få en diagnose, så jeg havde noget at gå ud fra, noget at behandle, så man kan komme videre..


nu går jeg nærmest bare og venter på, at hun skal smide sig igen med kolik..



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 stakkelse dig Rosso
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 17:12

For det først var det godt, at der ikke var tale om mavesår. Når nu bændelorm giver samme symptomer, så er jeg altså stadig tilbøjelig til at tro at dem, der gør din hest syg.


Bændelorm kan godt ses i en gødningsprøve. Blodprøven kan kun påvise, om din hest har haft bændelorm, men ikke om det er fra en aktuel ormeinfektion eller fra en tidligere.


Ved du hvornår du får svar på prøven? Hvis det tager længere tid, så syntes jeg at du skal foreslå dyrlægen at give ham den ormekur under alle omstændigheder.


Kate Jensen : Den type du beskriver lyder til at være de store blodorm - de kan nu godt spores i en normal gødningsprøve, men de kræver en larvedyrkning i 14 dage. Den er ekstrem sygdomsfremkaldende, da orme larverne trænger igennem tarmvæggen og vandrer gennem blodårer og kan forårsage blodpropper. Men symptomerne er bl.a. diarre, vægttab, appetitløshed og kolik (som er svær at behandle).


Hvad med sand - har du prøvet at lave en sandprøve selv. Tag en håndfuld pærer i en frostpose og fyld vand ved. Mas pærerne, så de bliver helt opløste og hæng posen, så det ene hjørne hænger ned af. Efter ½ time kan du se hvor meget sand der er i hendes gødning, da sandet faldet ned i hjørnet. Sandkolik giver også kolik og skal behandles, da sandet forstopper tarmen. Er der sand, så kan du få HUSK(loppefrøskaller) på apoteket - de er billigere end ved dyrlægen - og så er opblødte roepiller rigtig gode til at forebygge sand i tarmene og masser af stråfoder (dog ikke halm, da de binder sandet - der bygges jo huse af halm og mudder).


Men det er selvfølgelig ikke for at skræmme livet af dig, men hvis det er et voldsomt ormeangreb/sandforstoppelse, så er det altså vigtigt med behandling - jeg kender flere der har mistet deres heste på den bekostning.


Hvor jeg føler med dig - du får ikke et roligt øjeblik FØR der er en endelig diagnose og din hest kan komme i behandling.


Du skal endelig komme med opfølgningen

0
0
Svar på denne tråd
 
 tarmslyng
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 23:39

hejsa


har de overvejet tarmslyng har hørtflerefortælle efter dres har harft kolik et par gange fik de tarmslyng grundet kolikken har en ellera anden negativ efekt på tarmen så de bliver rodet rund - så hvis der ligge nogle "knæk" på tarmen kunne kolikken jo være mild form for tamslyng - min venindes hest fik "kolik2 flere på et år også det endte med at den døde desværre de obducere den og opdage den faktisk havde svær tamslyng og de foregående "koilik" anfald faktisk var milde tegn på tarmslyng.


me jeg vil heller ikke leget doktor dyr så vil ikke hænges op på noget men prøv da at nævne nogen af de forslag du høre - det skader da aldrig - håber din hyps klare sig





Med venlig hilsen

Anita Hansen



RIGTIG HESTE VEJER OVER 700KG

:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 sand og tarmslyng
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 08:22

Hej alle, og tak for jeres svar...


Susse: Tusind tak for dine forslag.. jeg vil tage en prøve for at se, om der er sand i hendes afføring.. den var meget tynd, da hun kom hjem igår, men der har også været sket en del for hende de sidstepar dage...


Han vil ringe med svar på blodprøven.. Han har selv svært ved at finde en årsag til hendes mange kolikker.. og mener ikke, hun har bændelorm, da hun ikke ikke er ældre, står på folde, der kun er 1,5 år gamle plus hun fik taget en prøve for 1 år siden, der ikke viste noget.. men om ikke andet så kan vi i hvert fald udelukke det...


Den første dyrlæge jeg havde ude i stalden tirsdag morgen kl. tidlig var overbevist om, at der ikke var tale om forstoppelse, da hun ikke får halm, hun står på spåner..


Da hun så 4 timer senere bliver indlagt, mener den dyrlæge der tager imod, at hun har en lille forstoppelse.. så jeg er lidt forvirret over, at de mener så forskelilge ting... Jeg skal have dyrlæge ud igen fredag i næste uge for at tjekke hendes ulvetænder, så der tager jeg lige en snak med hende.. det er fra en anden klinik.. og ser hvad hun siger til det hele..


Men det er ikke særlig rart nærmest bare at vente på det næste anfald.. der kan jo snildt gå 2-3 måneder, det har der gjort de andre gange..


Anita: tak for dit svar.. jeg har haft vendt alle de forslag der nævnes med dyrlægen... og han er sikker på, at den ikke har tarmslyng.. heldigivs..


Så jeg må bare være ekstra opmærksom på hende og holde øje med alle tegn på, at hun er ved at blive syg...






MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan en hest...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 09:15

Hej,


Det er rigtig trist når hesten er syg.


Ud fra det du beskriver vil Irish Mash fra St. Hippolyt 3-4 gange om ugen kunne virke forebyggende på kolik. Det skal opblødes i max. 40 grader varmt vand, stå og trække lidt og udfodres. Hun må få ½-1 kg per gang. Der er gærkultur i der virker stimulerende og afbalancerende på fordøjelsen.


Derudover er stråfoder meget vigtigt, men et lyder også til at hun får fint med hø. Alt hø, og også gerne krybben bør stå på gulvet, på den måde tygger hesten mere naturligt på foderet og producerer mere spyt, som er meget vigtigt for en sund fordøjelse.


Har hun vandkop? Har du tjekket at den giver MINDST 8-10 liter per minut? Fyld vandkoppen op, sæt en spand under, tryk i et minut og mål derefter hvor meget vand der er i spanden. Hvis vandkoppen giver for lidt er der mange heste der ikke drikker nok, og det kan give forstoppelse. Husk også at hesten skal have adgang til både vand og stråfoder på folden, det græs der er på marken nu er for blødt til at give nok struktur til hesten. Vand må ikke mangle, heller ikke på dage med frost!


Og så reducer mængden af korn eller tag det helt ud af foderplanen.


Jeg vil gerne hjælpe med en foderplan hvis du har brug for det, så kan du ringe på 20 51 67 80. Jeg er konsulent og arbejder for St. Hippolyt. Det er gratis.


God bedring med din hest ;-)


Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Rene...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 10:07

Hejsa Rene, og tak for dit svar...


Hun er tidlgiere blevet fodret med Irish Mash, men det har dyrlægen lige frarådet mig at gøre, da han mener der er for meget sukker i det..


Hun har vandkop, som virker som den skal.. Hø får hun masser af, der er stadig græs på folden, og der kommer frøgræs ud en af de nærmeste dage..


Jeg er blevet anbefalet af dyrlæge at give hende:


1,5 kg hel havre

200 g. roe piller, tørvægt

salvamin grøn

1 dl. olie

gulerødder


dette fordelt over 3 måltider, hvoraf det ene er roepiller..


Hun har ellers fået valset havre, men han mente det var bedre for maven at få hel havre..

Hun skal ikke have noget tilskudsfoder, da det igen ofte indeholder sukker...





MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 Okay...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 12:26

Ja nu vil jeg ikke lægge mig ud med din dyrlæge, blot sige at jeg absolut ikke er enig!


Og så undrer jeg mig lidt over hvor han kender det totale sukkerindhold i vores mash fra, det er nemlig ikke noget der er deklareret på sækken men noget vi selvfølgelig gerne oplyser på henvendelse.


Men for lige at mane den med sukkeret til jorden, Irish Mash indeholder kun 6 % sukker totalt, og 18 % stivelse - og det er altså meget lidt! Sukkeret kommer fra tørrede æbler, sukkerroemelasse med 50 % sukkerindhold, æblesirup, sukkeroesnitter med lavt sukkerindhold og så det naturlige indhold af sukker der er i det tørrede græs.

Med min anbefaling om Mash 3-4 gange om ugen med 0,75 kg vil det give 157,5 gram sukker om ugen (ved 3,5 gange a 0,75 kg) plus 472,5 gram stivelse.


Din dyrlæge foreslår 1,5 kg havre 7 dage om ugen, hvilket giver 5019 gram stivelse (havre indeholder 47,8 % stivelse) og 189 gram sukker - altså noget mere end der er i ugens ration af Mash.


Faktisk vil dyrlægens ration give 10 gange så meget stivelse per uge - og det til en hest med gentagne kolikker...


Derfor må jeg sige at jeg ikke er enig, men ønsker dig stadig god bedring med din hest.



Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 skal lige siges
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 12:54

Jeg vil lige til dyrlægens forsvar sige, at jeg vi snakkede mash i al almindelig, ikke speciel møntet på Irish Mash..


Hvis du skal alve en foderplan til hende, hvad vil den så bestå af?


Hun er 3,5 år, oldenborg på 1,60 m. Hun er typen, der hurtigt taget på.


Hun er kommet sent igang med tilridningen, og er pt. gjort ryttervant og står lige nu stille pga vokseværk i bækkenet...


Jeg må indrømme, at al det forskellige foder man efterhånden kan give sin hest, er forvirrende, da man hører så meget forskelligt...



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 kjuhasufhf
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 13:23

Det forstår jeg godt - altså det med at man kan blive noget forvirret fordi der er så mange råd, så mange fodermidler og så mange meninger ;-)


Til en hest som din med 6 gange kolik på 1 år ville jeg allerhelst komme ud og se den, alt andet vil være useriøst. Først og fremmest må vi jo forsøge at finde en årsag til alle de kolikker. Nogle heste er selvfølgelig mere sarte end andre, men jeg har haft forskellige heste på stald, mellem 8 og 14 stykker hele året rundt siden 2004, og jeg har ikke haft en eneste kolik eller anden foderrelateret sygdom (7-9-13) på stedet. Det er både føl, ungheste, avlshopper, rideheste og ponyer der står her.


Hvor bor du henne i landet?


Jeg har hul i kalenderen på onsdag, vil det passe der?


Så kigger vi alt foderet igennem, hesten, omgivelserne og de daglige rutiner. Det er jo ikke for at kritisere din dyrlæge eller sige at han ikke har gjort det godt nok, men nogle gange ser flere øjne bedre end kun dyrlægens to øjne ;-)


Send en mail på rhn@hippolyt.dk eller ring på min mobil 20 51 67 80.


Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 13:46

Det lyder rigtig fint at du vil komme og kigge på hesten også..


JEg skal have dyrlæge ud fredag den 30/11-2007, hvor hun lige skal ahve tjekket ulvetænder etc. og vil lige tage en snak med hende. Det er fra en anden dyrlæge praksis, end den hvor hun var indlagt. Årsagen til at bruge to praksiser e, at den ene lægger væsentlig tættere på, men jeg foretrækker at bruge den anden, når det ikke er akut Gav det mening?


Men jeg vil meget gerne have det hele tjekket igennem.. nu har jeg jo hørt lidt skidt om Hippolyt i forhold til deres vitamin og mineral indhold,a t det skulle være forkert i forhold til danske heste, men jeg regner med så at kunne få en forklaring på det hele..


Er det ok, hvis jeg skriver til dig, når jeg har haft dyrlæge ude på næste fredag?



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forresten
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 13:59

Glemte lige, at hesten står på fyn, tæt på Otterup, der ligger på Nordfyn.. Så det vil være en lang tur for dig, er jeg bange for



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt i orden ;-)
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 14:32

Du ringer bare når dyrlægen har været der, det er helt fint.


Og jeg kører i hele landet, så en tur til fyn er ingen sag ;-)


Mht. mineraler så er det ganske rigtigt en længere forklaring, og det er korrekt at det kan være svært at tage højde for organiske mineraler i de gængse foderprogrammer. Men hvis du får tid vil jeg opfordre dig til at læse artiklen om mineraler under fagligt info på vores hjemmeside. Den er skrevet af dyrlæge jorun Sumberg og meget let at forstå.


Vi snakkes ved ;-)


Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder nøjagtig
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 15:01

som min hoppe, "små-kolik", gæt på mavesår mm. Efter gentagne gange, blev hun indlagt på KVL, som lynhurtigt fandt betændelse i livmoder og æggestok = hoppen fik en "cashlick" (staves?) operation, og er fit fot fight idag. Hendes symptomer i starten var kolik, men behandling gav ikke "fuldt" resultat, kun smertestillende. Så fik hun medicin mod mavesår, det hjalp ikke. "Anfaldene" blev værre og værre og smertestillende dækkede ikke mere, det var værst omkring brunsttid.


Ved cashlick bliver de syet, så underlivet ikke kan tage luft ind og danne grobund for bakterie af forkert herkomst...


Dette er kun et bud... håber i finder den endelige årsag!


Hilsen Tina


Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * løsdrift * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Tina...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 15:29

Tak for dit råd, det er bestemt noget, jeg vil prøve at vende med min dyrlæge..


Hvordan opdager man det? Hvilke undersøgelser kræver det at finde ud af?


Det vil være rart at få en diagnose, idet man ikke aner, hvad man skal stille op, om de ting man gør er det korrekte eller ej.. æv, hvor er det surt...


Reni: Jeg giver dig et kald, når dyrlægen har været der fredag.. tak for at du gider bruge din tid, man bliver jo efterhånden lidt desperat for at finde en løsning på det hele



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 De viste hurtigt
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 18:37

hvad de skulle kigge efter, da prøve af urin var en anelse unormal og at jeg mente, det var forværret ved brunsttid. Jeg havde nævnt over for 3 forskellige dyrlægepraksis, at jeg synes min hest, ikke var helt frisk i brunst, men bliv hurtigt afvist - nok ikke så kendt lidelse her på "landet" - men KVL behandler mange heste med cashlick-operation, hvor hesten gennem længere tid, har fået kolik-hest som "øgenavn".

De scanner, tager blodprøver mm.


Er der en andel fuldblod i din hoppe?



Hilsen Tina


Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * løsdrift * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fuldblod
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 20:03

Hej igen..


Sussi er efter Lajos K, der var 50 % fuldblod, så der har 25 % i sig, mener jeg det er, da hendes mor er 100 % oldenborg..


Så lidt er der i hende.. Er de mere disponible for at få den omtalte sygdom? Jeg har nemlig ikke selv hørt om den før...



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja fuldblod er
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 11:16

mere disponible, da de tit og ofte er lidt "aflange/skrå" i kønsorganerne, modsat andre racer som har mere lodrette kønsorganer. Hopperne har større risiko for infektion, men der spiller også andre faktorer ind.


Hilsen Tina


Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * løsdrift * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd
 
 blander mig lige!
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 12:17

Tina: Det var da utroligt interessant at få din historie på banen. Jeg har en har en hoppe efter Midt-West Ibi-light/Rossi XX, som sidste år havde gentagne små koliktilfælde. Året forinden havde hun aborteret et føl 14 dage før tid, muligvis pga. hun tog luft ind i skeden/eller virusabort. Hun endte i foråret 2007 på KVL og blev undersøgt for mavebremselarver, mavesår m.m. , og jeg tog hjem efter nogle dage, uden nogen form for forklaring på årsagen til kolikken. Nærmeste resultat vi selv kunne komme herpå, var at hoppen var følsom over for en ellers prima tør wrap og græs. Men samtidig havde hesten jo fået både wrap og græs hos den tidligere ejer, så...egentlig hang denne historie ikke sammen???

Min dyrlæge Johnny/Fakse Dyrehospital gav mig dog en ekstra ormekur til hoppen, og samtidig blev vi enige om at hoppen blev caslickopereret i forbindelse med ifoling. Samtidig gik vi over til hø istedet for wrap. Siden denne episode har vi 7-9-13 ikke oplevet kolikligende tilfælde...og gad vide om hun er en af den slags hopper som bør have en Caslick, også efter folingen???

Nogle gange er det et mysterium med de heste!!!

Mette/

Stald Mettal

0
0
Svar på denne tråd
 
 rosso...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 14:35

hej ..


har læst hele dit indlæg og har selv lige oprettet mit.


Kan jeg få dig til at læse mit indlæg og høre om du evt genkender noget fra din hest...



Respekt bør gå begge veje

Først der er rigtig respekt opnået

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores ene hoppe
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 14:36

Har mavesår, men det holdes nede ved at den kommer meget på fold, samt får en masse grovfoder. Derudover behandles den ikke.


Det var værst ved gamle ejer, da den levede som tremme hest og kun fik lidt grovfoder, hvilket også var derfor det opstod.


Det er uden tvivl langt mere udbredt hos hest der står inde og glor, rydder boksen for halm og lever af kraftfoder.


Kan i ikke lukke på fold noget mere i stedet for at sætte den på spåner? har aldrig problemer med mine æder halmen, det gider de slet ikke når de går ude hele dagen og også får en masse hø.

Og nej, det er ikke foldbumser udelukkende jeg huser, og ja de kan sagtens arbejde seriøst og har masser af energi selvom de går meget på fold..




R.I.P Dejlige Cleo. Vi tænker på dig hele tiden, og savner dig enormt.

Kender du Lillegårdens Lucie, oldenborghoppe eft. Ruben?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er IKKE mavesår
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 18:25

Som jeg har skrevet tidligere, er hesten undersøgt for mavesår, og det er det ikke..


Hun går på fold ca. 12 timer dagligt, så der kan ikke gøres mere der..


Hun får ca 12 kg. hø i døgnet, så hun er dækket ind den vej.. så om hun står på spåner.


Dyrlægen har så anbefalet at hun får 3.4 kg. byg halm i døgnet, så det starter vi op med nu.. og så må vi bare vente og se. jeg tager en snak med den dyrlæge, der kommer i stalden på fredag og tjekker hendes ulvetænder...


La Bianca: jeg går lige ind og kigger din tråd



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Mette...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 18:52

Jeg vil næsten tro, din hoppe skal sys igen, hvis hun har tendens til at tage luft ind, hun vil netop til evig tid have fremmed bakterier i underlivet og have svært ved og "tømme" sig helt ren ved brunst, eller kunne holde på et føl...

Lyder som om, de har fundet den rigtige løsning på din hoppe og som du skriver, er de små koliktilfælde fortid. Hoppene reagere jo ved at vise smerte i mave/bughinde, som mange gange forveksles med koliksmerte al la forstoppelse, vindkolik mm.


Da jeg spurte ind til, hvorfor hoppen kunne gå en del år uden problemer, og så pludselig... fik jeg svaret, at kønsorganerne bliver mere "slappe" med alderen,for nogen gik det hurtigt,for andre kom det senere i livet.


Pøj pøj med hoppen.


Hilsen Tina



Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * løsdrift * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  12-12-2007 23:16

Hvordan går det med din hoppe, Rosso ?? Har været lidt spændt på om dyrlægen har fundet ud af mere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Susse...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 10:57

Hej Susse.. og tak for tanken


Der er ikke fundet ud af noget yderligere.. Det viser sig, at den dyrlæge, der skulle tage blodprøven for bændelorm ikke lige har fået det gjort.. det blev jeg godt nok sur over..


Men havde jo så den anden dyrlæge ude og tage blodprøver for at se hendes værdier generelt.. og alt ser rimeligt ud.. hendes hvide blodlegemer er lidt lave, og hendes muskelværdier lidt høje.. begge dele tilskrives den voldsomme kolik..


Nu har jeg så skiftet foder, og håber på at det kan gøre noget for hende..


Hun var ellers begyndt at friske op, havde hende løs på ridebanen hvor hun løb afsted med høj haleføring og det hele, og førte sig frem.. jeg var bare så glad, for endelig viste hun tegn på at være unghest, hun var glad og fuld af krudt..


Dagen efter smider hun sig så igen.. heldigvis kunne vi tage den selv, hun kom lidt ud og gå, og ville efterfølgende gerne spise og var ok i humøret.. dog lidt sløv i øjnene.. jeg ringede igen og snakekde med dyrlægen, denne gang en helt ny, han mente så bare, jeg skulle gå med hende og så se tiden an.. man føler sig bare så magtesløs, når man føler man ikke blvier taget alvorligt..


Men 7-9-13 er hun ok lige nu.. og så håber jeg bare hun fungere på det nye foder..



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosso..
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 18:52

hører meget gerne fra dig hvis du blir klogere i denne sag med hvad din hest fejler. Står i samme "klemme" som dig med min hingst på 11 som også har meget af det du fortæller. Han har også været indlagt,men stadig ved jeg ikke hvorfor han blir syg. Og ja gud hvor man føler sig magteløs og føler man gør noget forkert. De bedste tanker fra os.

0
0
Svar på denne tråd
 
 øv øv øv
Forfatter: 
Dato:  13-12-2007 23:20

Rosso : det er godt nok frustrerende for dig. Hvis jeg var dig, ville jeg fluks få taget en gødningsprøve på hende for at se om det er bændelorm - en positiv blodprøve er kun udtryk for at hesten på et tidspunkt har været inficeret, hvor æg i gødningsprøven jo er udtryk for at hesten er inficeret nu!

Jeg vil anbefale dig at bruge www.equilab.dk - det koster kun 68 kr. og der undersøges for bændelorm og sand. Du har svaret dagen efter prøven og får den korrekte ormekur med posten dagen efter igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Susse...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2007 14:24

Tak for dit råd ang gødningsprøve.. Da jeg fandt ud af,at dyrlægen havde glemt at tage den prøve, at havde aftalt, ringede jeg og snakkede med den anden dyrlæge fra den anden klinik.. det er lidt besværligt at have to klinikker inde over, men havde desværre ikke nogen anden mulighed, da hun akut skulle indlægges..


Anyway, den dyrlæge der har taget prøver for at se om hun havde borrelia tilbød så at komme og tage en ny blodprøve for at tjekke for bændelorm...


Vi blev så enige om, at hun fik en ormekur uanset hvad.. har lige fået regning på 7500 kr for denne her omgang, så 1500 kr. oveni for endnu en blodprøve kunne jeg ikke lige overskue, når hesten alligevel ikke tager skade af "bare" at få den.. så nu håber jeg det bedste.. men tror jeg vil sende en godningsprøve afsted under alle omstændigheder... så kan jeg lige få tjekket den gamle også..


Fuldblod Guld: Jeg skal med glæde give dig besked, hvis vi nogensinde finder en årsag.. selvom jeg efterhånden tvivler på det.. næste skridt er at åbne hende op og tjekke alle hendes tarme.. og den operation er jeg ikke lige parat til.. og det vil dyrlægen heller ikke anbefale endnu.. heldigvis



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 halm...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2007 14:49

det er sjovt at din dyrlæge siger HALm (byghalm). For de heste med mavesmerter og andre mave og tarm problemer som der har været i stalden gennem tiden - der har via div. dyrlæger altid fået ordineret :


halm ( efter smertebehandling osv).


jeg er ikke så skrap til at huske den slags detaljer. men jeg mener at dyrlægen sagde at lidt halm dagligt faktisk er rigtigt godt.

det holder maven og tarmen igang på en anden måde end hø, giver træstof og skulle vist danne nogle andre syrer i maven end hø/wrap - og nogle rigtigt gavnlige nogen.


Halm må ikke gives som eneste stråfoder - men som valgfrit supplement til de heste der har lyst.


min egen hoppe vælger ofte at æde halmen lang tid før hø/wrap - og det uanset kvaliteten af wrappen ( medmindre den er meget våd og sur - det elsker hun). jeg mener så det må være fordi hun har brug for halmen og jeg vil ikke forhindre hende i at æde det.


jeg har også set at næsten alle de mave-syge heste jeg har oplevet, har foretrukket at spise halm frem for hø forud for dyrlægens besøg. og ofte og i timerne efter behandling.

det må da betyde noget...???



Formidling af LUSITANO heste. Fra Portugal.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk NYE NU

Åben for tilmelding til Golega 2008. Hestefestival.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider