Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ak og ve gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 08:28

Hej derude.

Øv øv nu har min supermule fået en gaffelbåndsskade.

Jeg har fået af vide at der er lange udsigter for det.

Men jeg ville høre om der er nogle af jer derude der har haft erfaringer med denne skade og hvordan jeres heste er kommet over det.

//Siv

Miraklernes tid er ikke forbi endnu

Alis du skal komme dig over din skade =)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 09:17

Æv, de er en rigtig dum og sur skade, som kan tage ufattelig lang tid. Og for at være helt ærlig, så er der en risiko or den ikke kommer over det...

Der findes mindst 2 nyere metoder at behandle det på, den ene er chockwave-terapi, og det virker på nogen.

Den nyeste behandling hvor man tapper lidt blod (kan ikke huske hvad det hedder), og dyrker dele af blodet (forsvarscellerne) og sprøjter det ind igen over 3-5 gange over en periode på 3-5 uger, skulle ligeledes have gode resultater. Men ingen af dem er 100% behandlinger.

Ritig god bedring med din mule.

Albion dressur sælges. Billeder på Præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

dum skade...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 14:21

ja øv, at du er rendt ind i den skade... ved du, hvordan den er opstået?

Det er en skade der tager laaang til - og jo længere tid, du kan give hesten desto bedre.

Min tidligere hest Vincent fik 2½ år, men kom sig aldrig helt over den og blev derfor ikke til ridehest.

Sørg for at få hesten kontrolscannet jævnligt for at se, hvad der foregår inde i senen og giv den masser af tid.

Skridture på ½ time ad gangen på hård underlag - gerne asfalt.

Hilsen Jette

0
0
Svar på denne tråd

gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 15:32

Min ene hest har også haft en stor gaffelbåndsskade på et bagben, som jo er det værste sted. Den fik meget lang tid som foldbums og blev herefter kontrolscannet med korte mellemrum for at følge helingen.Genoptræningen foregik meget langsomt ud fra scanningsresultaterne.Gaffelbåndett er i dag flere år efter helet helt op, og hesten er godt gående.

Der er mange behandlinger, der anvendes over for gaffelbåndsskader, men tal med din dyrlæge og lad ham råde dig.

God bedring til din hest.

Rugbjerggård hestepension.
Forhandler af foder fra Marstall.
0
0
Svar på denne tråd

hey...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 17:28

min vallak fik også en gaffelbåndsskade for 2 år siden sådan cirka. Han gik 1/2 år på fold og blev kontrolscannet hver 2 måned. Han er i fuld arbejde uden problemer nu, men genoptræningen tager meget lang tid og det er først inden for de sidste halve år han har gået for fuld skrue. Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd

æv bæv
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 07:45

Nej vi ved ikke hvordan skaden er opstået.

Jer med heste der er i fuld ridning igen, springer i også?

//Siv

0
0
Svar på denne tråd

har også prøvet det
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 07:53

Min hest har også prøvet det. I september sidste år fik han desværre en gaffelbåndsskade med min daværende halvpart. Han skulle selvfølgelig holdes i ro, men var meget hævet og jeg prøvede mange ting. Til sidst fik jeg fat i nogle bandager fra Back on Track og tak skal du ha' hvor det hjalp. Efter 3 x 4 timer kunne jeg mærke senerne igen og i januar var han helt klar igen. De er forøvrigt også gode, hvis der er meget galde i benene og ved slag og forstuvninger på mennesker. Min datter forstuvede en storetå, og inden for en uge var den i orden igen. Jeg kan ihvertfald kun anbefale Back on Track og kom lidt kamfercreme under bandagen. Husk når i kommer igang igen, så køl benet ned inden bandagen sættes på igen. Og endelig husk at læse indlægssedlen på bandagerne.

Med venlig hilsen

Helle Strange Olsen
0
0
Svar på denne tråd

Akut eller længerevarende
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 10:01

De skader i har haft, er de kommet akut eller over længere tid?

Min mule fik det fra den ene dag til den anden

//Siv

0
0
Svar på denne tråd

Gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 16:01

Min hest har også stået stille (går dog i løsdrift) nu i over et halvt år (måske i meget længere tid) med en gaffelbåndsskade i det ene forben.

Hvis jeg har forstået nogle af jeres indlæg rigtigt, må man så virkelig godt ride på hesten mens den er skadet?

Hilsen Anja

- med de 5 skønne muler og 1lånemule

0
0
Svar på denne tråd

hej igen..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 18:53

Min basse fik det som akut skade på folden hvor han tog sig en ordenligt jordetur og så bremsede meget hurtig og desværre med mest vægt på venstre forben. Hans ben var hævet allerede samme aften og varm umiddelbart efter. Jeg brugte forresten også back on track og det kan i høj grad anbefales.

INGEN SPRINGNING ... nu er jeg heller ikke springrytter, men jeg har da taget nogle hop en gang imellem og løssprunget førhen, men gør det ikke mere. Jeg turde ikke udsætte ham for det, så desværre ingen springning til bassen.

Anja: Tror ikke der nogen der har redet imens så har det vist kun været skridt. Men min gik i hvertfald uden rytter i et halvt år og han var udelukkende foldhest.

0
0
Svar på denne tråd

Back on track
Forfatter: 
Dato:  26-11-2007 07:36

Hvor kan man købe dem henne og hvad koster de?

//Siv

0
0
Svar på denne tråd

Back on Track
Forfatter: 
Dato:  26-11-2007 08:44

Ring til Back on Track på 86242349 eller 28333902.

Hjemmeside: http://www.back-on-track.dk

Indehaver er Kirsten Mathiesen

Rugbjerggård hestepension.
Forhandler af foder fra Marstall.
0
0
Svar på denne tråd

gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  26-11-2007 21:53

Min hest står i boksro på 8 uge, dog med skridt ture uden rytter 2 gange om dagen. Skaden sidder i forbenet ved knæet. Er lige blevet scannet idag og der var gode nyheder. Man kunne se at det er begyndt at hele op.

Jeg har brugt bot om natten samt givet urter fra rosenlund, og haft en massør 2 gange, da han bliver lidt stiv, når han ikke kommer med på fold. Det kan kun anbefaldes, da der tit kommer nogle spændinger andre steder på hesten.

Vi har talt med dyrelægen om en evt behandling af aceller, men han tror ikke det vil forkorte processen som heldigvis er i gang.

Han var desværre halt i longen, men kun grad 1-2.

Alt det med hævelser og tykke ben har vi IKKE set noget af, men han begyndte at "gynge" på den ende volte og slå meget med hovedet når han skulle dreje. Vi stoppede med det samme, da det havde han aldrig gjort før. Det vidste sig, at han havde en halshvil der sad skævt, og var MEGET LIDT halt. Så det er med holde øjne med de signaler hesten giver en kan godt betale sig. Har en mistanke om det er nået der er sket på folden.(han står på rideskole)

Har overvejet at finde et sted med svømming...

Er der nogen der har erfaring med dette??

MVH

En hestemor

0
0
Svar på denne tråd

Boksro...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 10:09

Min fik ikke boksro i forbindelse med sin gaffelbånddskade. Tværtimod skulle hun helst så meget på fold som overhovedet muligt.

Hun stod dog inde nogle dage efter at være blevet behandlet med A-cell, da senen hævde meget op. Derefter stod hun en uges tid på en lille sygefold og så måtte hun igen komme ud på fold med sine sædvanlige foldkammerater.

Anastasia & Tina
Tjek denne hjemmeside: www.prinsessetoben.dk

0
0
Svar på denne tråd

Gaffelbånds-skade
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 13:33

Jeg har også en hest der pt står med gaffelbåndsskade :(

Det startede med at hun lavede lidt taktfejl, når vi red dressur. Først tænkte vi ikke synderligt over det, måske var hun lidt øm? Så vi red mange løsgørende øvelser og det var som om det forsvandt.

Lidt tid efter kom det igen og nu blev dyrlægen tilkaldt. Det skal lige siges, at vi ikke snakker om halthed, men om så lidt så det ikke kan ses, når hun bare travede lige ud!!

Dyrlægen med det kunne være et vrid og der blev beordret en måneds ro.

Efter en måned begyndte vi stille og roligt at gå igang igen og efter 1 måneds ridning var den gal igen.

Denne gang kørte vi hende ind til Falk Rønne, som fandt ud af at det var gaffelbåndsskade. Den er ikke så slem, så hun skulle kun stå 3 måneder.

De er heldigvis snart gået og hun skal til kontrolscanning d. 17 december.

Enden på historien kender jeg selvfølgelig ikke endnu, men efter dyrlægens ord, skulle hun blive helt fin igen..

Hilsen Stina Med Perfekte Perfi
0
0
Svar på denne tråd

Vi fik af vide
Forfatter: 
Dato:  01-12-2007 18:49

At jeg skulle gå 3 gange om dagne med hende, ca 50-75 meterhvor hun godt måtte spise lidt græs i 3 uger og nu venter vi så på at doktor dyr kommer ud endnu en gang for at skanne hende for at se hvor slemt det er..

//Siv

0
0
Svar på denne tråd

OBS...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2007 17:03

Jeg glemte lige at skrive, at vi fik af Falk Rønne besked på, at mulen skulle gå så meget på fold som muligt..

Samtidig skulle hun skridtes amå ture på 3-4 gange om ugen..

Men det aghænger måske af skadens størrelse.. Perfi er nemlig "ikke særlig" slem..

Og Måske Også Perfekte Stina
Lækker Passier sadel sælges
0
0
Svar på denne tråd

gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  07-12-2007 08:13

Maluta lavede også en gaffelbånds skade midt i september, den var heller ikke særlig slem, men den er der dr.dyr beodrede boksro, dog måtte hun trækkes med 20 min dlg, og efter en mdr, skridtes i 20 min dlg. stadig ingen fold..

Nu skal hun scannes på mandag, så det bliver ret spændene. så i må godt krydse alt der kan krydses..

Hun har i hele sin periode stået enten med magnet gamasher eller BOA gamasher, og jeg tror på de har hjulpet.

0
0
Svar på denne tråd

Når i har fået scannet jeres heste..
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 10:06

Når i har fået mulerne scannet, er dyrlægen så kommet ud og scannet eller har i skulle køre ud med mulerne.. og hvilken dyrlæge har i brugt?

//Siv

0
0
Svar på denne tråd

Kørt med hyppen
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 11:52

Jeg fik kørt Perfi ind til Falk Rønne.. Ham, fordi jeg havde fået anbefalet ham af rigtig mange :)

Og Måske Også Perfekte Stina
Lækker Passier sadel sælges
0
0
Svar på denne tråd

jeg kan anbefale
Forfatter: 
Dato:  08-12-2007 18:55

bot bandage underlag sammen med MSM ved seneskader. Det har hjulpet min hoppe hurtigt over seneskade. Jeg har givet en forholdsvis høj dosis MSM i akutfasen 40 gram dagligt i ca. 2-4 uger, hvorefter det trappes ned til 20 gram dagligt.

Min erfaring er, at hvis benet køles meget grundigt ned 2 x dagligt de 2 første dage gerne kombineret med Metacam eller andet inflammationshæmmende stof, BOT og MSM - så er hævelsen meget minimal efter 5 dage.

Min hoppe blev taget ud af flokken og sat på sygefold (frimærke). Hun har således hele tiden været på fold. Efter ca. 4 uger på sygefold blev hun sat ind til flokken igen, hvilket så også udgjorde hendes genoptræning. Det skal lige siges, at seneskaden var lille.

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  09-12-2007 17:45

Min dyrlæge scanner hende hos mig, ret dejligt... så skal vi ikke ud at køre..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider