Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sur under opsadling
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 22:33

Hejsa med jer :-).

Vil bare høre jer, hvad i har af erfaringer.

Min hoppe, har dårlig erfaring med spænding af gjord, hun bliver rigtig sur, men hun hverken bider eller sparker.

Hun tager bare hovedet ned, og ligesom trækker luft ind, og puster sig helt op. Hun har ingen problemer med ryggen og sadlen passer alt er undersøgt, men hun har dårlig oplevelser, da hun tidligere har haft gjord krampe.

Hvordan kan jeg prøve og vise hende det ikke er slemt, eller lære hende at det ok?. Har i nogle erfaringer med det? Har prøvet og givet godbidder når hun ikke er sur osv, men det hjælper ikke rigtig. Hvad siger i?

M.v.h Nadia.

0
0
Svar på denne tråd

hm...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 07:35

Kender det alt for godt... Du kunne evt give hende en gulerod mens gjorden bliver spændt... så får hun noget andet at tænke på og det kan måske få hende til at glemme det gamle ubehag, altså ikke på længere sigt da det højst sansynligt sidder godt plantet i hjernen på hende...

Min hoppe havde en kiro ude og hun skulle tykkes nogle steder vor det virkelig var træls... en gulerod fik hende til at glemme hvad der lige skete... det er svært at koncentrere sig om to ting på en gang

Men igen det fjerner ikke adfæren på længere sigt, men hvis du skriver at der ikke længere er grund til at hun har ondt kunne du derved få hende til at få opsadlingen til at være en positiv oplevelse vha mad...

Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger...

Du får hvad du ber om....

Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...

0
0
Svar på denne tråd

Har gjort det samme som muselle
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 07:43

Jeg bruger en del gulrodder, og spænder et hul ad gangen i hver side. Aldrig helt op inde på staldgangen. Spænder det sidste når jeg har trukket med hende. Det er rigtig at de ikke glemmer det, men min tænker mere på gulrodderne nu end sadelen.

christina

0
0
Svar på denne tråd

men hun kunne
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 08:56

også have en trykket brysthvirvel.. det havde min og det tog to gange hos tove due så var det fikset..

TinA

Med en ven deles
minderne fra i går,
glæden fra i dag,
og håbet for i morgen.

0
0
Svar på denne tråd

Du kan spænde
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 12:26

sadlen ret løst. Så trækker du hende nogen omgange på banen inden du sider op. For hver omgang spæner du gjorden et hul.

Så tager det måske 2-4 minutter at få spændt gjorden helt.

Træk endnu en omgang før du sidder op.

Det lærte jeg at gøre med min hvor hest var i tilridning og hverken han eller andre heste jeg har oplevet der har været sure ved gjordspænding. Faktisk er en hest med gjordkrampe lige blevet hjulpet med metoden.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

spændinger
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 20:25

Min hest var også træls ved opsadling, og hun har lige haft besøg af dyrlægen/kiroprakteren i dag - så om det har hjulpet, ved jeg ikke... Men hun havde trykket 2 ribben lige i gjordlejet - et i hver side.

sælges:

Super flot og ædelt hoppeføl e. Onassis / Traumdeuter fra 17.05.07

www.heste-nettet.dk/lodge/18225/ hest/156990/

0
0
Svar på denne tråd

Hej Nadia.
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 10:12

Jeg tror der er heste som er mere følsomme med gjordspænding end andre.

Jeg har en af slagsen, vores 3½ års hoppe og det skal man tage stille og roligt med. Altså jeg går og spænder lidt i den ene side og så den anden osv. indtil gjorden er spændt. Og så står hun lidt og slapper af og jeg gør også det som TinaStormy anbefaler.

Og jeg syntes det virker.

Men det kan også sagtens være pågrund af ømme forparts muskler.

Den gamle hoppe jeg har, hun har døjet med det engang og hun var også rigtig sur under opsadling. Hun kom i lang tid i behandling ved massør og vi fik anvisninger på hvordan vi skulle ride hende fremover.

Så hun var ikke redet korrekt, og derfor ømme forpartsmuskler.

Mvh. Lotte

Dejlig oldenborg hoppe sælges se mere på www.staldmiller.dk med videoklip http://www.staldmiller.dk/3610689 Oldenborg vallak købes http://www.staldmiller.dk/991826

0
0
Svar på denne tråd

min har ingen
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 10:26

dårlige oplevelser, men har altid pustet sig op. Og hun er ikke øm. Jeg tager det stille og roligt, hun får lov at stå i boksen og æde hø imens og i bedste tandlæge-stil slår jeg til, når hun mindst venter det. :) Så lægger hun ikke mærke til det.

Lige nu har jeg en gjord, der er alt for stor. Men bare ærgerligt, for hvis den skal passe, kan jeg stå en ½ time på at få det 1. hul i, fordi hun har blæsebælg-vom, hehe!!

Jeg trækker hende nogle runder, inden jeg stiger op, og inden jeg traver og galoperer. Det tager mig i alt 7 lange og 7 brede, men jeg undgår en sur hest *SS*

Lone

Massage, healing hest/rytter

Nu med hjemmeside.. Igen :)

0
0
Svar på denne tråd

Måske sur
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 19:00

Mange heste bryder sig ikke om at få spændt gjord, fordi de forbinder det med noget ubehageligt. Ligesom hvis der hver dag er en, som spænder et stramt bælte om dig. Derfor begynder den at spænde musklerne ved gjorden, så snart den ved, hvad der skal ske. Den ser sur ud, for at fortælle, at det enten gør ondt eller at den er irriteret.

Min erfaring er, at det hjælper meget at massere hesten i gjordlejet INDEN man spænder gjorden.

Hesten synes, at det er behageligt at blive masseret, og slapper derved af i musklerne. På den måde giver du hesten en god oplevelse, og den er ikke så anspændt, når du bagefter spænder gjorden.

Håber dette kan hjælpe dig

0
0
Svar på denne tråd

Tak for alle
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 15:57

jeres gode svar, jeg vil gøre et forsøg det næste stykke tid og se om jeg kan forbedre det med hende...

Tusind Tak!

Knus Nadia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider