Jeg skrev for en uges tid siden inde på træning et indlæg om at min hest var begyndt at kaste med hovedet når jeg red. Tog jeg i tøjlen var hun næsten ved at gå bagover.
Jeg havde selv snakket med min træner óm at det kunne være tænderne. I starten troede vi bare at hun var uartig, men det blev værre og værre.
Derfor søgte jeg råd inde på hestenettet, og jeg fik det samme at vide: tænderne.
I dag kom hestetandlægen så. Resultat:
2 ulvetænder, og tandspidser i begge sider der ville gnave, når jeg spændte næsebåndet.
Øv hvor har jeg det dårligt med at have redet på den hest. Den må have haft forfærdeligt ondt.
Men jeg er glad for at jeg har fundet ud af hvorfor den har været sådan, og jeg glæder mig faktisk til at vi skal igang igen. Måske har jeg fået en helt ny hest.
... og godt at du melder tilbage. Når vi giver et godt råd herinde, så er det jo altid rart at høre, om vi har været fuldstændig på vildspor.
Jeg gætter på, at du får dig en helt ny hest. Jeg har prøvet det flere gange - senest med den hoppe, vi købte her i efteråret. Da vi så på hende, kiggede vi naturligvis også på tænderne, men kunne ikke umiddelbart se andet, end at hun i hvert fald ikke havde ulvetænder. Ofte kan man mærke tandspidser ved at trykke hesten op ad kæbebenene, men her var heller ingen reaktion.
Hun gik da også fint, både for vogn og under rytter - men i julen begyndte hun at tvære på biddet under rytter. Der var stadig ingen reaktion for vognen, men vi valgte at få kigget på hendes tænder - og dyrlægen raspede på dem i en halv time!
Nu er hun blød som smør igen - men hun skulle lige bruge et par dage på at "tygge på situationen", før hun besluttede sig for at det ikke længere gjorde ondt.