Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

At stå på spåner-hvor meget wrap osv?
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 13:43

Hej

Min hest står på spåner, og han får wrap en gang om dagen, 1hel skive, som vel vejer mellen 5-10kg. Derudeover giver jeg ham gulerødder, ca. 1-3kg daglig. Vil høre jer, som også har hest på spåner, hvad de får af wrap osv?

Han får ½kg mulego om dagen samt 1kg fiberlux, fordelt på 2 måltider.

Ved ikke helt om han får det han skal have, og ja har lidt dårlig samvittighed over at han jo på et tidspunkt "løber tør" for "ædemateriale", i løbet af aftenen/natten.

mvh anette

0
0
Svar på denne tråd

Mellem 5-10
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 13:48

Kg. mon ikke du skulle se at få den skive vejet.

Det er jo vildt at have en sådan forskel og faktisk ikke vide hvad dyret får at æde.

Han skal have minimum 10 kg ( vej det) wrap til natten.

Illum

Jeg undskylder IKKE for stavefejl

.

manglende tegn eller tegnsætning.

Deal with it!

0
0
Svar på denne tråd

Styr...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 14:04

Du må se at få styr på hvor meget wrap den rent faktisk får at spise.

Den skal mindst have 1,5 kg wrap pr. 100 kg hest.

Men når den står på spåner, syntes jeg faktisk den bør få alt det den kan spise. Hvor meget det er kan du kun finde ud af ved at veje den mængde du giver, og blive ved med at give mere, til den ikke spiser op.

Nu går den vel også på fold? Er der græs der og hvor lang tid er den ude?

Louise.

0
0
Svar på denne tråd

I min verden
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 15:55

er det ligemeget hva hesten står på, det er ikke mad, men madrass.

Så den skal fodres normalt, dvs hø/wrap og foder etter en udarbeidet foderplan.

Trenger den så noget at hygge sig med om natten kan man gi den frøhalm i ubegrenset mengde, men ikke så meget at det ligger mengder igjen neste morgen.

Frøhalm har den fordelen at det er lite næring, men aligevel bedre enn alminnelig halm som ofte gir vom.

Og frøhalm er jo det "samme" som hø, bare senere høstet og mindre næring, men godt at tygge og god for fordøyelsen.

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

Min står
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 16:47

også på spåner, og får 15 kg wrap (afvejet) dagligt.

Derudover får han lidt halm og gumle i, gulerødder, når jeg har det hjemme, 750 g. fiberlux basic, 250 g regulator complete og 700 g havre.

/Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

ang wrap
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 17:01

så fik jeg vejet af hvor meget han får, han får 7kg. Så må få sat ham op i det.

Han går på fold fra ca. 09-15.30 hver dag, og der er lidt græs endnu, men self mindre jo længere vi kommer hen.

hvor meget giver i for wrap? jeg giver 10kr pr. dag for 1skive. og det blir så til 300kr om måneden.

Stalden han står i er en selvpasser stald, dvs vi deles om arbejdsopgaverne, og det er den samme som giver wrap, hver dag.

0
0
Svar på denne tråd

Giver 1 kr
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 18:17

Pr. 1 kg wrap. så her koster det ca. 450 kr om mdr. for wrap.

Er også i selvpasser stald ;-)

Illum

Jeg undskylder IKKE for stavefejl

.

manglende tegn eller tegnsætning.

Deal with it!

0
0
Svar på denne tråd

Wrap...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 18:36

Jeg har mine heste stående på easytrø, som jo er lidt det samme som spåner (= ikke spiseligt)

Har to heste, en stor connemarapony og en varmblodshoppe.

Ponyen får 6-7 kg wrap samt lidt halm at gumle i, da hun bliver alt for rund, hvis hun får wrap ad libitum. Varmblodshoppen får ca 10 kg wrap om dagen, men er langsomt ved at blive trappet op, så hun kan tage lidt på.

Jeg har hestene stående hjemme, så jeg kan tjekke både sen aften og morgen, om der skal mere wrap ind til hende, som ikke får halm.

Vi har i år købt wrap i 220 kg's baller, og har givet ca 1,20/kg.

Mvh

Mette, Macon & Luna

www.lille-hovgaard.dk

Opstaldning og sommergræs i Kolding V

0
0
Svar på denne tråd

wrap og spåner
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 21:47

Decor står på spåner og han får det wrap, han kan æde i løbet af natten. Han får wrappen, når han kommer ind sidst på eftermiddagen og har en rest tilbage næste morgen, når han bliver lukket på fold. Pt. får han 15 kg og æder ca. 14. Når han går på græsfold, spiser han mindre, om sommeren, når han går på rigeligt græs helt ned til 4-5 kg.

Jeg giver 1,5 kr/kg for godt, tørt hestewrap...

0
0
Svar på denne tråd

Mine står
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 11:27

på tørv. De får wrap 3 gange dagligt og halm til natten. De er på fold fra 08.00 til ca. 16.30.

De får ca. 7-8 kg wrap om dagen og en skive halm hver til natten. Derudover får de kraftfoder og gulerødder.

Vi er selvforsynende med wrap. Det er dejligt og billigere.

Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Spånebox
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 12:02

Vores 4 står også på spåner.

Skal ærligt indrømme, at jeg ikke aner, hvor mange kg hø hver især får. De får bare hø hø og atter hø.

Men så længe der ligger hø tilbage i boxen - f.eks. om morgenen, jamen - så må hver enkelt hest/pony jo have fået nok, når der bliver levnet...

Udover hø - så tildeles der masser af strukturfoder / krybbefoder.

Når først hestene/ponyerne kigger "opgivende" på væguret ifm at stalden lukkes/slukkes for natten, og tænker "damm - skal vi nu æde igen, og har vi nu tid nok til at blive færdige, inden morgenmaden serveres" - så må det vel siges, at der gives hø nok

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 13:43

står på tørv og Halm, og hun får hø/wrap i et stort hønet i boksen.. Jeg syntes hesten skal ha så meget hø el. wrap at de IKKE får spist helt op.. Jeg vejer ikke mit hø og wrap mere, da jeg bare ser at der er en pæn portion tilbage dagen efter.. Grovfoder er jo det aller vigtigste for hesten..

På folden har de stadig lidt græs at gå og nippe i, og ellers frøgræs..

Tror min tinkertøs æder omkring 12 kg hø/wrap i boksen hvor hun står fra ca. 17-06..

Mette & Miss I´Will

Nok har den der nøjes.

0
0
Svar på denne tråd

det kære wrap
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 16:15

ja, jeg fik sat ham op, men kom til og tænke på om det ik kunne gøres bare lidt billigere. Så kom jeg i tanke om en, som havde købt noget rimelig billig wrap. Spurgte hende så, hvor hun havde købt det og prisen. Ringede til manden, som havde solgt hende det, og han havde stadig noget tilbage, så jeg får lige 3 500kg wrap/hø baller her om 1uges tid. Prisen, 375kr incl levering, det syns jeg er billigt, og så bestemmer jeg oz selv, hvor meget han skal have, og kan give ham, så meget jeg syns, uden og tænke så meget på hva det koster...

mvh anette

0
0
Svar på denne tråd

Hihi det der
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 11:15

med at veje sit grovfoder..

Jeg vejede hendes hø/wrap i dag inden jeg hængte det op.. Længere op i tråden skrev jeg at hun fik 12 kg. til boksen om natten, men den vejede squ hele 14,5 kg - meget sjovt lige at ha styr på, så hun æder nok ca. 13 kg når hun står inde..

Mette & Miss I´Will

Nok har den der nøjes.

0
0
Svar på denne tråd

wrap...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 15:10

Min pony får heller ikke wrap ad libitum.. Så ville hun blive så rund, at hun kunne trille

Hun får 7 kg wrap fordelt på tre måltider således:

Morgen: 1 kg

Aften (17 tiden)3 kg

Nat (ca 23): 3 kg

Samt krybbefodet 2 gange dagligt.

Jeg VED at hun løber tør for wrap på et tidspunkt i løbet af natten, men jeg strækker den allerede så meget jeg kan, for hun er allerede til den lidt runde side.

Ved ikke at give hende alt hendes wrap på en gang, kommer hun derved til at stå færre antal timer uden noget at tygge på noget (mavesyre)..

Jeg regner med hun er færdig med sin første omgang wrap + foder ved 18.30-19 tiden og derved står hun så 4 timer uden noget. Så får hun igen en omgang wrap. Så står hun godt nok 6-7 timer uden noget, hvis hun altså spiser det hele i et hug. Det kunne jeg forestille mig hun gjorde, men kan da godt være hun også tager sig en lur imellem Jeg ville egentlig gerne have hun fik morgenmad lidt tidligere og så wrappen , når min mor kommer ved 8.30 tiden for at lukke ud og ordne.

Men hun står lidt afsides fra de andre pensionærer og det er åbenbart for besværligt for dem der kommer tidligere, at gå HELE vejen derover og fodre

Ak, ja, man kan ikke få alt som man gerne vil have det, når man har hesten opstaldet ude. Men synes nu at det er noget af det bedste jeg har kunne finde

Det er selvfølgelig langt fra 100% optimalt og i min drømmeverden ville hun også bare få alt det hun kunne æde sig igennem!!!

MEN MEN, det er altså rigtig svært når man har en MEGET trivelig hest, som i forvejen næsten ingen krybbefoder får og som ikke kan motioneres på grund af skade

Så alle jeg med wrap-ad-libitum-heste: Pris jer lykkelige!! Måske er det dyrt, men i sover godt om natten ik?? :D

Hilsen Stina Med Perfekte Perfi
0
0
Svar på denne tråd

jshdkashdk
Forfatter: 
Dato:  21-11-2007 15:32

Stina:

jeg tror jeg har en løsning på sådan et problem - min er nemlig lige kommet over på tørv - og derfor slipper stråfodret jo op på et tidspunkt - så jeg har udtænkt en storm P løsning - du kan skrive en pb hvis du vil have nærmere info - den er dog endnu ikke afprøvet - jeg skal lige have fat i et fintmasket hønet først - men med min metode æder hesten anatomisk korrekt - de små huller forlænger tiden det tager at få ædt wrappen og nettet hejses op så hesten ikke kan få benene i det når det er næsten tomt/tomt - det er i det sidste punkt min storm p løsning kommer ind.

Men som sagt skriv gerne for nærmere info :) Det tager dog nok små 14 dage inden jeg kan svare dig på om det virker optimalt.. Men kan da forklare dig opstillingen osv. før.

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Fortiden kan ikke laves om så lad være at fortryde den,

fremtiden kan ændres.

0
0
Svar på denne tråd

sætter ikke kg på!
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 13:41

Jeg må mok indrømme at jeg ikke sætter kg på hvor meget hø og div. min får.

Han er lige komme over på noget der hedder HEMP(lidt det samme som spåner bare meget bedre).

Jeg kigger hver dag i boksen om der er noget tilbage eller om boksen er fuldstændig støvsuget.

Hvis den er støvsuget, får han mere hø, og hvis der er spild får han lidt mindre.

Sådan har jeg fundet ud af hvor meget han skal have. Så nu får han så der stadig ligger lidt tilbage.

Han får både hø, og frøgræs så han har noget at tygge på hele natten.

Jeg er den heldige ejer af en dejlig unghest, Kadir.

Fuldblodsaraber.

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 13:43

Vil lige tilføje at min er 100 % dækket ind på hans foder. Så hø er ikke en del af hans foderplan!

Jeg er den heldige ejer af en dejlig unghest, Kadir.

Fuldblodsaraber.

0
0
Svar på denne tråd

hvad mener du
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 14:07

selfølgelig er hø da en del af dens foderplan, det er det aller vigstigste...

Min DV får 15 kg hø/wrap i døgnet... hun står på halm men spiser det ikke...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider