Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2007 18:55

Jeg har ved et uheld kommet til at købe roepiller til drøvtyggere... Men så tænker jeg, kan man ikke give det til hesten alligevel?

Har købt det hos en der normalt handler med hestefoder!

0
0
Svar på denne tråd

bruger ikke andet...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2007 13:34

Hvilken slags ville du ellers have købt?

Der er sådan set 3 varianter... MÅ ALDRIG UDFODRES TØRT!!

Speedi Beet, som er roeflager og forhandles af Brogaarden, og er forarbejdet, så det kun skal opblødes i 10 min. Opblødes i vand 1:3 i 10 min. Godkendt af engelsk Laminitisfond (mod forfangenhed), da Speedi Beet garanteret højst indeholder max. 5% sukker. Høj kg.-pris.

Betfor, som er roeflager og forhandles af Dangrønt/DLG, og er forarbejdet, så det kun skal opblødes ca. 1 time. Opblødes i vand 1:3 i min. 1 time. Betfor er tilsat 33% melasse, hvilket giver et højt sukker- og energiindhold. Heste er nogen slikmunde, så de vil normalt gerne have Betfor. Mellem kg.-pris.

Almindelige roepiller, som er presset i piller og normalt bruges af landmænd til kvæg. Forhandles på enhver foderstof. Opblødes i vand 1:5 i min. 8 timer. Indeholder normalt 8-12% sukker. Billigste variant og yderst udmærket fodermiddel.

Generelt indeholder roeprodukterne en høj andel letfordøjelige fibre. Roefibre er lige så gode som fibre fra grovfoder. Roeprodukter ligger lige på grænsen mellem at være et kraftfoder og et grovfoder til udfodring i krybben.

Energimæssigt er der næsten samme mængde FE/energi i 1 kg. roepiller og 1 kg. havre, men energien fra roepiller er i form af fibre, fra havre primært i form af stivelse (hurtigere energi), så det er forskellige typer energi.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2007 16:40

Okay... Tak for de gode oplysninger...;)

Var bare ikke sikker, da det er første gang jeg bruger roepiller...

0
0
Svar på denne tråd

husk opblødning...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2007 18:19

Det anede mig lige... HUSK opblødning!! Du må ikke give roepiller tørt...

Og du skal nok starte med en lille portion, for heste skal vænne sig til alt nyt!! F.eks. 100 gram opblødt i ½ liter vand. Når det glider ned uden problemer, gå videre til 200 gram opblødt i 1 liter vand osv. osv.

Mine heste er helt vilde med udblødte roepiller, men de har også fået det hele deres liv.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

lene G
Forfatter: 
Dato:  18-11-2007 09:57

Lene:

Du skriver at et kg roepiller har ca samme foderværdi som et kg havre. er det et kg opblødte roepiller, eller et kg i tørvægt inden opblødning?

0
0
Svar på denne tråd

Tørvægt
Forfatter: 
Dato:  18-11-2007 18:20

Det er i tørvægt.

Mvh Rikke

ejer af 2 pintoer og 1 pony

alle kan tage fejl sagde pindsvinet, da den kravlede ned fra stålbørsten

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2007 18:24

Nu er jeg startet med at give hende 100 g roepiller, men med tiden skal hun jo nok op og have lidt mere...

Men så tænkte jeg på... Er det noget man kan give hende f.eks om aftenen, og at hun så om morgenen får sit kraftfoder... ???

Lige nu får hun kraftfoder både morgen og aften, og så lidt senere på aftenen sin lille portion roepiller...

0
0
Svar på denne tråd

roepiller...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2007 00:39

Jeg fodre også med roepiller til mine 4. de får det sammen med deres alm foder. de to energiske heste har jeg så droppet havren hos og givet lidt ekstra roepiller i stedet

Sydsjællandsponytravbane

0
0
Svar på denne tråd

Om aftenen
Forfatter: 
Dato:  20-11-2007 02:15

Det er en god ide at give roe piller om aftenen synes jeg, da min nye hest går lidt til og fra, for at det bedre glider ned er der i blandet tilskuds foder. Der er ikke tid til at spise roe piller om morgenen, da hestene bliver lukket på fold tidlig. Mvh Jette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider