|
|
| når hestene ikke vil ind |
|
|
mine heste kom ind i fredags om natten efter 6½ måneds døgnfold.. de kom ind pga stormen og regnen.. men de sidste par aftener når jeg har været ude for at lukke dem ind ved 20 tiden har de simpelthen været helt umulige at fange, jeg har været nødt til at tage føllet ind først (læs hun er 4½ måned) også enkeltvis været ude og hente de to andre som da kun lige var gået igennem ledet og stod på den anden side og åd... det er lige før jeg nærmest har lyst til at lade dem blive ude.. da der jo har været tørt og vindstille.. der er mad når de kommer ind, men græsset ude må vel trække bedre.. kan jeg selv om de har været inde 4 nætter godt lade dem blive ude nu indtil det bliver kedeligt vejr om natten også???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilvænning.. |
|
|
Du kan evt. prøve at vente med at tage dem ind til lidt senere på aftenen. Vi starter i efteråret med at tage vores ind ved 23 tiden og så gradvist tidligere efter sæson og lys. På nuværende tidspunkt kommer de ind ved 19-20 tiden og de står alle klar ved leddet, så snart vi tænder lyset i stalden  Pøj pøj med det..
Mvh Charlotte Superlækkert kat 1 hoppeføl til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 55555589 |
|
|
Vores heste går på døgnfold endnu, men de har også mulighed for at gå i lade.
Fjordheste er bare såååå dejlige....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Er der skur eller andet læ på folden, for ellers kan/må du ikke lade dem gå ude mere?? Har du ikke en kedelig vinter fold de kan komme på, så stalden er mere atraktiv... Mine fandt hurtig ud af, at der var dejlig mad (gerne lidt brød de første par dage) når de kom ind. De har været inde i lidt over en mdr. og de kan stadigvæk ikke finde ud af, hvilken boks der er deres. De løber glad ind hver aften, men fjoller rundt inde i stalden og "leder" efter den rigtige boks. Om det bare er træls... Tror sku ikke altid de hypper har lige mange brikker at flytte med Nå men det kan da være at når/hvis sommeren kommer, de endelig har lært det 
Søger en rytter til at ride mine hypper engang imellem!! Skriv en besked!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
de står pt på en noget udsat højtliggende mark uden læ.. vinterfolden er ikke færdig endnu, da vi lige mangler at lave en faskine til regnvand fra tagvand færdig, samt at få lagt stabilgrus ved det kommende led.. MEN hestene stod pænt ved leddet og ville gerne fanges her til aften (måske fordi jeg gik og gnaskede i en gulerod he he)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke vil ind |
|
|
det er bare så træls når de ikke vil ind..hos os er de meget forskellige, den gamle vallak på 23 år vil meget gerne ind så tidligt som muligt... hvor de 2 "unge" på 4½ og 10 år ikke har så travlt..men kommer som regel når den gamle har sat kursen mod stalden..tænk hvis han åd deres mad. Har været ude for at hoppen på 4½ år som jeg rider bare kiggede på og skred over bag mosen..jeg tænkte din mokkke, du kan rende mig..og så tog jeg den "gamle" og gik ...ohhh skræk,vent på mig jeg gør det aldrig mere, hun kom på fuld speed omkring mosen og stod pænt og ventede ved leddet da jeg kom tilbage.. Har ingen gode råd til hvordan man fortæller dem at de skal gå ind,men det er nok at tage dem en efter en. Hilsen Lizzi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det må være fordi |
| Forfatter:  |
Asta ♣Isabella♣ |
| Dato:  |
14-11-2007 17:02 |
|
det må være fordi du enten selv har gjordt noget så de ikke kan lide dig eller stalden... hvis du træner med dine heste.. så vil jeg råde dig til at afprøve de syv lege ... hvis du ikke ved hvad det er må du gerne skrive en besked så kan jge hurtigt forklare dig det.. men du skal have dig en stick og også gerne en rebgrime og et træktov... men du kan godt gøre det uden:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haha... |
|
|
Den med at hestene ikke kan lide hende eller stalden  Arg... Mon dog. Heste ER jo faktisk et dyr  Måske vil de gerne bare være ude. Vores kan også godt være svære, at få ind. Selvom de får wrap og foder når de kommer ind.
Malle - med Honeyburst/Raja 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de kære dyr |
|
|
det er nu ikke fordi hestene ikke kan lide mig de ikke vil ind, om dagen står de nærmest på nakken af mig for at blive snakket med, dog kommer den gamle kun kort for at se om der er noget spiseligt og går igen.. de to andre står gerne længere for at blive nusset (den ene er ridedyret).. MEN de er skam ved at være møre nu.. udstyret med en pandelampe gik jeg ud igår kl. 21.30 for at lukke ind.. de to af dem ville gerne ind men den sidste skulle lokkes ind grrr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Her er det så nemt, hvis hestene ikke kommer når jeg kalder så må de sove ude. Det er dog muligt der bliver slækket lidt på reglen i år da jeg har fået en hest der er natteblind.
1 ledig boks udlejes i hyggelig privat stald(9690) med gode bokse og græsfolde. Der er ridehal og udendørs bane samt gode tur muligheder. Send PB for yderligere oplysninger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Asta ... |
|
|
Nu er der jo ingen heste som er bygget til at stå på stald Det er bare nødvendigt, når de går i faste folde og ikke har oceaner af naturligt landskab til at opfylde deres behov for mad og læ. Det er ikke noget vi som menneske kan gøre hverken fra eller til, de er bare født sådan og hos nogle er instinktet altså stærkere end hos andre. Hvis foldene er gode, er det klart at de foretrækker at blive der. Jeg tror det er ufatteligt svært at forklare en hest, at den måske har det ok lige nu, men vil kommer til at fryse ud på natten 
Mvh Charlotte Superlækkert kat 1 hoppeføl til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vil ikke ind. |
|
|
Når mine heste går på hømarken v il den heller ikke ind - specielt ikke hvis det bliver mørkt inden de lukkes ind.
Så jeg har gjort det til en vane at lukke dem ind inden det bliver mørkt - og så kommer de af sig selv.
Men jeg har da i mit arrigskab af og til ladet dem gå ude i frostvejr. Ikke fordi de er blevet synderligt klogere af det...
Hilsen Daniela
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine ligeså |
Katja (Dunphy) |
15-11-2007 20:16 |
|
de står ude lige nu...møgdyr. Er bange for et eller andet spøgelse og står oppe bag skoven. Render forvildede rundt i mørket så det er livsfarligt at gå ind til dem. De må blive ude i nat...så kan de lære det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror bare at |
|
|
Hestene vil være ude hvis de selv kunne vælge. Når vejret er fint og hestene føler sig godt tilpas, hvorfor skal man så ind når de 2-benede viser sig ved leddet. I Hestens verden burde der ikke findes bokse som man skulle stå i natten over, hellere stå i samlet flok hvor nogen holder vagt imens andre tager sig en blunder.(holder øje med farlige tiger på de danske sletter) det ville være det optimale men desværre ikke muligt for alle heste. Hilsen Lizzi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordbollerne |
Annette Jacobsen »hvemsagdeballo |
16-11-2007 14:27 |
|
vil gerne ind, nu hvor det bliver mørkt tidligt - eller måske er det bare mig, der gerne vil have dem ind. De står i hvertfald ikke ved leddet og venter på mig, men kommer fræsende, når jeg kalder. Men derinde lokker også gulerødder,dejlig tørt hø og et fedt tørt og rent underlag. Jeg tager dem faktisk mest ind, for at deres ben og hove skal få tid til at tørre lidt ovenpå en dag på våde folde. De er begge udstyret med en fed pels overalt også på benene - og ser aldrig ud til at fryse.Jeg tror de ville syntes bedst om en løsdrift stald. Men de må tage hvad jeg kan give dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ak ja... |
|
|
...min "gamle" særling NÆGTER at bo i sin fine nye stald Der går nemlig et par islændere på folden ved siden af og kan man ikke se dem så DØR man!!! Resultatet er blevet at hun får lov til sammen med føllet at gå ud og ind som det passer gimperne. De har nemlig en fællesboks med ½-væg ud til læskuret og direkte adgang til fliseareal og stabilgrusareal så de altid kan stå tørt, i læ og ly uanset vejret. De blev flyttet dertil for 4 uger siden og her i den sidste uges tid har de begge stået inde i boksen når jeg er kommet for at fodre til nat ved halv 1-tiden. Føllet har dog hele tiden bare vadet ind for at sove, i starten smed hun sig i døråbningen så hun kunne holde øje med sin paranoide mor De er nemlig STORE de tigre der render på sletten ved siden af sygefolden!!!  Utroligt hvad man gør for sine forkælede dyr... Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| inden mørket eller slet ikke... |
|
|
Hvis det er meget svært at få dem ind, så tag dem ind INDEN det bliver mørkt, så er det lettere. Eller lad dem blive ude - hvis der er mulighed for det. At rende rundt efter nogen heste der ikke vil ind - i bulderragende mørke - er næsten ikke til at have med at gøre - kender det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mørkt... |
|
|
jeg måtte igen igår hente hestene ENKELTVIS da de ikke gad ind.. synes bare det er utroligt at føllet er ligeglad med at komme ind først, hun går bare igang med at spise.. moderen gider ikke ind hun vil hellere æde græs... tsk tsk jeg ønsker ikke at tage dem ind allerede inden det bliver mørkt, da føllet jo har bedstvo af at være ude længst muligt.. og den ene af de voksne er hostedisponible hvis hun står inde for længe, men ved at være så meget ude kan jeg holde hosten fra døren... men de kære forkælede heste får da et par FY ord hver aften efterhånden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når ikke de vil ind. |
cat (in-the-bag) |
19-11-2007 09:36 |
|
Var de mine heste fik de godt nok lov at gå ude, hvis ikke de kom når jeg kaldte - medmindre, naturligvis, der var en tvingende grund til at gå ud og slæbe dem ind? Det er jo osse lunt i vejret for årstiden, så hvis de får græs/wrap/hø nok skulle det jo nok være OK at lade dem gå ude? Mine står i løsdrift så de kan selv gå ind hvis de vil. Forløbig har de ikke vist tegn på at ville det.
Hvorfor kan jeg ikke finde ud af at lave en præsentation?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| C-tina |
|
|
C-tina - det passer altså ikke, at de ikke må gå ude nu uden læskur. Der var engang, at der var en periode sat på (sidst i oktober til sidst i april), men sådan er det ikke længere. Mvh Line
Frelst... heldigvis 
Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lære af erfaring måske |
|
|
Tja... man kan jo også sige at hvis de ikke vil ind, og de får lov at blive ude - og det viser sig at være ubehageligt for dem, vil de vel begynde at ville ind? - så dumme er de vel heller ikke, så de ikke kan lægge to og to sammen... mon? - ja jeg ved det ikke med sikkerhed - men man skulle da tro det  De tager ikke skade af at blive ude, selvom de har været inde nogen nætter, det er mere vejret der afgør det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mit råd er |
|
|
Når vi har dit problem hos os, husker vi ALTID at have en godbid med op til dem. og gemmer trækketovet godtd væk. da udover er vi oppe engang om dagen kun for at give dem en godbid og ros. så lær de at I ikke kun kommer der op til dem når i skal have dem ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|