Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring af hest med mavesår
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 13:18

Forslag til fodring af 17-årig trakhenerhoppe med mavesår modtages. Hoppen spiser pt. ikke ret meget og skal gerne fedes op.

Årets føl 2007 sælges...

www.stutteri-montana.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mavesår
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 13:53

Det aller vigtigste er at hesten får rigeligt med godt grovfoder som hø eller wrap.

Den skal have noget at tygge på 24 timer i døgnet, for det er utroligt vigtigt at mavesyren holdes nede og det gør den kun hvis hesten danner spyt nok.

I spyttet er der enzymer som er med til at neutralisere den syre der konstant bliver dannet i mavesækken.

Ellers ville jeg give den krybbefoder 4-5 gange i døgnet bestående af:

Roepiller, (feks: 500 gram)

Grønpiller, (500 gram)

Lucerne. (1 kg)

Olie (3 dl) og et vitamin/mineral som Salvimin Grøn. (100 gram)

Det er også meget vigtigt at hesten får minimalt af stivelse, dvs INGEN korn som havre, byg, majs.

Udover det kan du hos dyrlægen købe Pronutrin som er noget nær det eneste der virker godt mod mavesår.

Og så skal stressniveuet holdes nede indtil mavesåret er helet helt op.

Hvis jeg var dig, ville jeg fortsætte denne fodring efter at hesten er blevet rask, da det forebygger dannelse af mavesår fremover.

Pøj pøj og god bedring med den.

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

Hestens Urtehave anbefales varmt.

0
0
Svar på denne tråd

Da min fuldblodshoppe
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 14:30

fik et mindre mavesår, måtte den kun leve af hø ad libitum og Pronutrin ( købt hos dyrlægen ) + lidt gulerødder. Ellers intet andet!

Hilsen Tina

Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * løsdrift * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd

Mash...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 14:35

Irish Mash er super til heste med mavesår, og så masser af godt grovfoder.

Ring hvis du vil have uddybet ;-)

Mobil 20 51 67 80

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

November 2007; Bokse købes, min. 4 meter gange 4 meter, 2 stks., velholdte.

0
0
Svar på denne tråd

OK...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 14:40

Tak for foreløbige svar

Det er også det hoppen er sat på. Mit problem er at "overtale" hende til at spise det, for jeg tror hun ved det gør ondt når der kommer noget ned i maven, og derfor strejker hun. En dyrlæge mente jeg kunne fodre mig ud af problemet med mavesår, således jeg ikke behøvede at sætte hende i behandling, men hvordan pokker skal jeg få kræet til at spise maden... Hun har rigelig og god stråfoder, både hø og wrap ad libitumm, som stort set ligger urørt næste morgen.

Årets føl 2007 sælges...

www.stutteri-montana.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ja én ting er sikkert..
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 14:56

... og det er at mavesåret ikke forsvinder hvis hesten ikke spiser/tygger! Den var værre!

Hvordan er mavesåret konstateret og hvor svær grad er det? Let mavesår eller blødende? Jeg mener nu at en dyrlæge bør behandle, og ikke sige til ejeren at hun kan fodre sig ud af det. Ellers må du lige sige til dyrlægen at der er det problem at hun ikke vil spise.

Det er vigtigt at hun får noget dernedad.

Får hun så kun hø og wrap og intet andet? Måske vil hun gerne spise roepiller og lucerne feks?

Hilsen Kanoagaard

med de 3 røde:

Blondie Tornsberg,

Madelaine af Nord-Als

& Kanoa.

Hestens Urtehave anbefales varmt.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 15:10

er den blevet undersøgt med kiggert nede i maven??sådan en undersøgelse kan ihvertfald fortælle hvor slemt det er, men vil dog sige at hvis den ikke vil spise så er det ikke en mild form, og derfor tror jeg heller ikke på du kan fodre dig ud af det.

Astrogard hedder den medicin man giver den er hundedyr men effektiv, endvidere skal den have hø hø og atter hø, masch ville jeg ikke bruge, for det første er der stivelse i og det er fy i lige denne her sammenhæng og for det andet skal den jo stadig dækkes ind med alle vitaminer og mineraler.

Broggarden laver et foder der hedder ERS Pellets, der er under 4% stivelse og kan stadig bruges til konkurrence heste i hårdt arbejde.

vi har en i stalden der har en hest der havde slemme mavesår, den får ERS pellets og trives så fint på det, den var simpelthen blevet så tynd så tynd fordi den ligesom din ikke ville spise.

Det var Nanna Luthersson der havde den i behandling og man må sige hun som en af de få dyrlæger både ved noget om heste, mavesår og foder.

held og lykke med den

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

mavesår
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 15:36

Det er konstateret via en kikkertundersøgelse i den tidlige sommer. Hun har så gået på græs sommeren over, og spist selvfølgelig, og nu hvor vinterfodringen er sat ind, er den gal igen. Det var ret slemt, med store ar, flere sår under opheling og enkelte blødende. Jeg havde netop lagt fodringen om og hoppen havde det væsentligt bedre, men det kunne da tyde på at hun måske nok skal en tur om dr. temmeligdyr for at kunne få madlysten igen.

Hun er ikke meget for det speedi-bet (tror jeg nok det hedder) som jeg har købt til hende, men det er vel også et spørgsmål om tilvænning.

Tak for alle jeres meget brugbare svar, jeg bliver da klogere på sygdommen.

Årets føl 2007 sælges...

www.stutteri-montana.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mælkesyrebakterier
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 16:43

Du kunne også tilføre mælkesyrebakterier. Det kan både gøres ved A-38 eller som pulver. Jeg bruger selv pulver i den hårde stævnesæson, for at sikre stress ikke ødelægger maven.

Og du kunne vælge at bruge betfor i stedet for speedi-bet. Jeg er selv fortaler for speedi-bet, da der er mere sukker i betfor, men hvis hesten ikke vil spise speedibet, så er betfor lidt mere velsmagende og der er lidt flere der vil spise det. Husk dog at betfor skal stå længere i blød end speedibet.

Held og lykke og god bedring.

0
0
Svar på denne tråd

hej montana
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 16:52

jeg vil da også mene at hun skal i medicinsk behandling. og ja det er pisse dyrt, men hvis hesten har smerter, så skal hun da hjælpes mest muligt.

min hoppe havde også mavesår. og hun fik pronutrin i halvandet måned, og masser af tørt hø og fiber mad med vitaminer(roepiller og noget lucerne agtigt foder fra spillers..)

hun får stadig denne kost, og får lov til at fortsætte med det.

held og lykke med din hest

vh jeannette

0
0
Svar på denne tråd

Vito og Pronutrin
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 17:46

Hejsa

Hvad siger dyrlægen?

Uden selv at have erfaring med det har jeg hørt godt om Marstalls Vito til heste hvor mængden af stivelse skal ned og tyggetiden op:

www.marstall.dk/PDF/Vito_young- star.pdf

Nu kan jeg ikke lige se hvor du bor, men jeg har en prøve du kan få hvis det er i nærheden...

Endvidere kan jeg oplyse at Pronitrin fåes gennem Marstalls forhandlere.

Mvh Tine

SUPER TILBUD: Lageret skal tømmes for Marstall YoungStar - send PB! Kan leveres i Aalborg og omegn.

Forhandler af Marstall - www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

mavesår
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 22:10

Hejsa, jeg ved ikke så meget om mavesår, men jeg har en krybbebider. Jeg fodre med Roepiller ½ kg Grønpiller ½ kg Olie samt Yea Sacc som er en gærkultur. Du kan finde det her www.vitfoss.dk/Produkter/Hest/

0
0
Svar på denne tråd

hmm.. Den er værre...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 22:24

jeg ville stadig tilbyde den alt det strå den vil æde. evt gå på jagt efter noget let fugtigt wrap. Det vil de fleste gerne have.(højere sukkerindhold)

Næste projekt ville være at finde noget den vil æde. Roepiller, (evt med sukker hvis den vil æde det) grøntpiller, eller anden form for flyende kost. Det vigtigste er at den spiser.

Derefter ville jeg se på at lave så få måltider med så højt FE indhold som muligt dvs fesk,. halv roepiller/halv grøntpiller evt mash med lavt stivelses indhold)og så evt linamix. (højt Fe indhold) Jeg tror måske ikke jeg ville vælge olien direkte.. ved det faktisk ikke. Men tænker at den procec måske lige er voldsom nok for maven at arbejde med. (det er ren tanke spekulation jeg har intet at have det i)

Jeg ville holde mig langt væk fra alt korn og sørge for at lave en stabil plan den kan leve på resten af dens liv. Det er vigtigt at de ikke for ofte foderskift.

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Revital Clinicum
Forfatter: 
Dato:  14-11-2007 00:04

Pro Biotic Revital Clinicum. Et Müslifoder til mave/tarm opererede heste, virker også på mavesårs heste.

Fodret er fra Mühldorfer, og forhandles i Tyskland kun af dyrlæger. I danmark kan det købes direkte via Importør.

Jeanie
- Travfolk er fagfolk
-

0
0
Svar på denne tråd

Stivelsesfrit foder?
Forfatter: 
Dato:  17-11-2007 00:10

Tak for flere indlæg!

Hoppen blev i dag sat på medicin og hun gik efter 15 min. igang med at støvsuge gulvet for tabte gamle korn og tygge wrap i sig

TineGade: Tak for tilbuddet, men jeg bor i Nordsjælland... Iøvrigt er hoppen absolut ikke til piller, så jeg tror ikke det er løsningen.

StaldRohan: Min wrap er fugtig, og du har ret, de kan rigtig gode lide når den ikke er for tør. Roepiller, lige pt. hedder det speedy-beet mener jeg, vil hun åbenbart bare ikke spise, og har iøvrigt aldrig gjort det, så jeg vil nok søge noget kornfrit müslifoder. Hvad er linamix for en størrelse?

Jeanie: Har du et link til forhandler eller til nogen som kender produktet du omtaler? Jeg har ikke kunne søge info?

Årets føl 2007 sælges...

www.stutteri-montana.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider