Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaring med kværke?
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 18:20

Jeg har haft dyrlægen ude til min tinker-hoppe i dag, fordi hun havde en stor byld mellem kæberne. Det viste sig at være kværke, hvilket jeg var helt uforberedt på, da jeg ikke syntes, hun kunne have været udsat for smitte.

Har aldrig selv oplevet kværke hos en hest før, så vil lige høre jer andre, om I har erfaringer med det?

Hvad gjorde I, hvis I gjorde noget?

Fik I smittet mange andre eller lykkedes det at få smitten isoleret?

Maj går i løsdrift med mit tinker-føl, så hun er uden tvivl smittet, selvom hun ikke har symptomer. Ifølge dyrlægen kan hun sagtens være rask smittebærer, ligesom hun kan ske at få det i udbrud senere.

Ponyerne, som går på en anden fold, er vant til at spise af samme spande som tinkerne, så sandsynligheden for, at de er smittet, er også ret stor.

Maj har været på tur med andre heste, efter jeg opdagede bylden (troede som sagt ikke, det var noget særligt - stupide mig!), og hun er uden tvivl blevet smittet i dén stald, hun stod i tidligere, for bylden var der dén dag, jeg flyttede hende. Altså har temmeligt mange heste været i kontakt med hende eller den, hun er blevet smittet af, og jeg selv har været i kontakt med mange helt andre heste, uden at have skiftet tøj efter jeg kom fra Maj.

Synes bare, det er fuldstændig uoverskueligt lige nu, fordi vi sikker har smittet et halvt hundrede heste allerede.

Maj og Jolene skulle have været til kåring/raceregistrering i januar, men det kan vi godt glemme nu.

Øv, hvor jeg hader sådan noget.

Men ville jo egentlig bare høre, hvad I andre har af erfaringer med sygdommen og smitten.

Med venlig hilsen

Anne Sofie Jørgensen

aka Tinkertossen

Shetlænderhingst sælges

Hingsteplag efter Brahim OX sælges

www.kijofreg.dk

0
0
Svar på denne tråd

feiofvrjecoæds
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 18:26

Huha en grim ting :( men skynd dig dog endelig at få føllet væk, og lad for guds skyld IKKE andre spise af samme spand .. kværke er noget rigtig skidt at få fat i, og egentligt burde hun faktisk komme i "karantæne" eller isolation.. men held og lykker, og godt det ikke er mig :(. mvh. Natascha.

0
0
Svar på denne tråd

Det er for sent..
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 18:40

hvis de er smittet er det 99,9% sket nu.. Så føllet ville jeg ikke flytte, men jeg ville ikke bruge de samme spande..

Vi har haft kværke en gang, der blev 3 udad 7 heste ramt, hvoraf den ene af dem der gik fri havde haft det før..

Vores klarede den, har lidt på fornemmelsen at det er meget få nu til dags der dør af det og når de først har haft det, så kan de ikke få det igen..

HESTEKLIPNING TILBYDES I JYLLAND se præsentation for mere info..

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 18:41

...jeg har haft heste med kværke før (bl. måske mit føl fra i år) og jeg har nu bare taget det helt roligt.

Kværke er bare en infektion i luftvejene som kan komme af mange ting.

Normalt isolerer man den syge fra de raske, men jeg vil ikke sige at smittefaren er ret høj medmindre hestene ligefrem står og bytter snot med hinanden eller drikker af samme vandbalje/kop.

Chancen for at en af de andre heste bliver syge er minimal. Man plejer at sige at, efter der er gået hul på bylden, hvis der ingen nye tilfælde er efter 3 uger så er det sikkert at lukke hestene sammen igen.

Det er normalt kun unge heste samt gamle og svage heste som kan blive angrebet.

Den syge hest skal bare have en omgang penicilin og antibiotika og hvis det ikke er gået hul på bylden efter en lille uges tid så kommer dyrlægen og skærer den op.

Det skal så holdes rent derefter.

Det heler meget hurtigt.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

Rasmine søger part !

Ny Wintec Pro Jumping springsadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 19:13

Min dyrlæge var lidt uenig med jer, for han sagde 6 uger efter hun var stoppet med at være snottet og have betændelse. Han ville ikke give penicillin, når hun ikke var syg af det.

Desuden skulle jeg ikke flytte føllet, fordi de har gået i løsdrift sammen den sidste måned, og hun derfor vil være smittet allerede, hvis hun bliver smittet.

Men bliver da helt bange nu, når nogen snakker om, at de fleste efterhånden klarer det. Troede ikke, det var SÅ slemt, at der var stor risiko for, at hesten dør af det??

@!#$, nu tør jeg da ikke forlade hende! (Jo, jeg gør, men overdrivelse fremmer forståelsen!)

Ved I om et sår efter en byld skal behandles på samme måde som andre sår?

Min dyrlæge sagde i øvrigt også, at hvis de havde haft det før, var risikoen for at få det igen ikke ret stor, med mindre det var blevet stoppet af penicillin inden kroppen havde fået dannet antistoffer. Derfor ville han ikke behandle hende, når hun ikke avr dårlig af det.

Øv. Synes sgu det er træls!

Med venlig hilsen

Anne Sofie Jørgensen

aka Tinkertossen

Shetlænderhingst sælges

Hingsteplag efter Brahim OX sælges

www.kijofreg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Der dør..
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 19:21

jo også heste af helt andre ting, jeg tror kun det er 1 ud af 100 der går til og dem der går til er svage/syge i forvejen..

Du skal passe på med at passe såret for godt, så det hele udefra, så risikere du en ny byld, der dog kun er en byld.. Selvfølgelig skal det holdes nogenlunde rent, men såret skal have lov til at hele indefra..

HESTEKLIPNING TILBYDES I JYLLAND se præsentation for mere info..

0
0
Svar på denne tråd

Hul på bylden
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 00:28

Har der været hul på bylden da du gik direkte fra hende og videre til andre heste i samme tøj??

Kværke smitter mest af alt gennem "væsker" dvs. snot og puds fra bylderne - her er smittefaren til gengæld også ret stor.

Vi havde kværke for 1 år siden og da alle heste går sammen var der ingen grund til at isolere da alle havde været udsat for smitte blev vi enige med dyrlægen om. Det var en 1 års plag der først stod med en byld og senere fik også en 8 års fuldblod en byld. Resten af stalden slap med "skrækken" - dvs et par af dem havde lidt feber. De 2 med bylder hade en overgang over 40 i feber - så vi holdt skarpt øje med besætningen og tog temperatur på hele stalden (7 heste) 3 gange dagligt i 1. omgang.

Vi selv tog et bad og skiftede tøj efter at have været i stalden - det er nok til at "desinficere" os.

Vi fik smitten fra et ponyføl der havde haft det som dog først kom til os efter de var erklæret "raske" i den stald. 1 års plagen gik det i udbrud hos lige efter vi havde haft fornemmelsen af at der måske var lidt forkølelse eller noget i stalden - så har dens immunforsvar ikke kunne holde til det længere.

Vi tark dem ind klok 17 den dag hvor plagen var frisk og skulle holdes lidt tilbage. Klok 19 stod den med en kæmpe byld og vi ringede til Dr Dyr der sagde: "bare slap af - jeg kommer imorgen, den dør ikke i nat af det"

Klok 21.30 blev der sagt godnat i stalden - og der stod plagen dingel med over 40 i feber og var helt væk - Dr Dyr's kommentar ved den nye opringning var "jeg kommer"! Så det kan gå rigtig, rigtig stærkt!

Der gik ikke længe før end fuldbloden også stod med høj feber, men hende blev der ikke behandlet på. Plagen fik hjælp til at komme over det da den var decideret dingel af feberen.

Der er 2 slags kværke - den ene er den "normale" hvor de får bylder ved overgangen mellem hovede og hals, og så er der den de oftere dør af (men altså stadig ikke altid bare rolig) hvor infektionen vandrer rundt i kroppen og de får bylder indvendigt mm.

Det var mine erfaringer med kværke...

Hubertusjagt i Jydsk d. 10/11-07

Et kig værd

Støt en god sag: www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ubehandlet
Forfatter: 
Dato:  13-11-2007 06:41

Hvis kværken ikke bliver behandlet vil der altid være en risiko for at det bevæger sig med lymfesystemet og danner bylder andre steder i kroppen.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2007 20:28

Det er da trist at høre med Maj og Jolene.

Jeg fandt lige en artikel på netdyredoktor om kværke - du har jo nok allerede læst den, men du får den nu alligevel:

www.netdyredoktor.dk/sw34877.asp

Hilsen Lise

Avl af Tinkere

Sortbroget tinkerhoppeføl + Sort tinkerhingsteføl født i 2007.

Nu med et Bay Sabino Roan tinkerhoppeføl.

www.Stutteri-Hauge.com

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider