Jeg har haft dyrlægen ude til min tinker-hoppe i dag, fordi hun havde en stor byld mellem kæberne. Det viste sig at være kværke, hvilket jeg var helt uforberedt på, da jeg ikke syntes, hun kunne have været udsat for smitte.
Har aldrig selv oplevet kværke hos en hest før, så vil lige høre jer andre, om I har erfaringer med det?
Hvad gjorde I, hvis I gjorde noget?
Fik I smittet mange andre eller lykkedes det at få smitten isoleret?
Maj går i løsdrift med mit tinker-føl, så hun er uden tvivl smittet, selvom hun ikke har symptomer. Ifølge dyrlægen kan hun sagtens være rask smittebærer, ligesom hun kan ske at få det i udbrud senere.
Ponyerne, som går på en anden fold, er vant til at spise af samme spande som tinkerne, så sandsynligheden for, at de er smittet, er også ret stor.
Maj har været på tur med andre heste, efter jeg opdagede bylden (troede som sagt ikke, det var noget særligt - stupide mig!), og hun er uden tvivl blevet smittet i dén stald, hun stod i tidligere, for bylden var der dén dag, jeg flyttede hende. Altså har temmeligt mange heste været i kontakt med hende eller den, hun er blevet smittet af, og jeg selv har været i kontakt med mange helt andre heste, uden at have skiftet tøj efter jeg kom fra Maj.
Synes bare, det er fuldstændig uoverskueligt lige nu, fordi vi sikker har smittet et halvt hundrede heste allerede.
Maj og Jolene skulle have været til kåring/raceregistrering i januar, men det kan vi godt glemme nu.
Øv, hvor jeg hader sådan noget.
Men ville jo egentlig bare høre, hvad I andre har af erfaringer med sygdommen og smitten.